Audio klinkt als een blikje...

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Paultjo

Audio klinkt als een blikje...

Bericht door Paultjo » 25 dec 2014, 14:48

Hallo,

Ik heb een tijdje terug een prachtige E46 sedan gekocht. Rijdt écht heerlijk maar de audio...

Ik heb de versie met cassette, navi-schermpje en direct daaronder de kachelbediening. Er ligt een versterker in de kofferbak en daar zit ook de wisselaar en de DVD voor de navigatie.

Mijn garage heeft er al een upgrade setje ingezet (4 Gladen boxen en een losse, tegen de hoedenplank geschroefde subwoofer) maar het resultaat is ronduit bedroevend. Kostte wel 600 euro's. Het klinkt als een blikje en ik mis zogezegd de 'loudness' knop. De bassen uit de kofferruimte bereiken me niet en als ik er meer bas bij doe gaat de boel resoneren. Het geluid dat ik wel hoor is gewoon lelijk.

De leverancier van het spul zegt nu dat dit niet het geschikte setje voor mijn auto is en dat er alleen voor meer geld meer uit te halen is. De garage zegt dat de leverancier dit zelf aanbevolen heeft en dat zij het maar moeten oplossen. Gedoe dus en ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen meer in.

Echt hoge eisen aan het geluid stel ik niet, ik wil gewoon een mooi ruimtelijk geluid zoals je dat in moderne auto's meestal standaard al hebt. Mijn vorige auto, een mondeo uit 2000 klonk eigenlijk af-fabriek al prima. De cassettespeler is inmiddels vervangen door een originele Business CD-speler, de wisselaar was stuk.

Weet hier misschien iemand raad?

Bart70
Contacteer:

Re: Audio klinkt als een blikje...

Bericht door Bart70 » 26 dec 2014, 02:16

Beste,

Het is niet verplicht, maar wel zo netjes, en wordt zeer op prijs gesteld, als je jezelf eerst even netjes voorstelt in het voorsteltopic :duim:

Mocht je vragen hebben over het forum, en/of hulp hierbij nodig hebben, dan kun je altijd een van de moderators benaderen, we zullen je dan zo spoedig mogelijk helpen.

Faziel

Bericht door Faziel » 27 dec 2014, 11:55

Ik denk dat het met de subwoofer al fout gaat. Deze moet in een kist, freeair hoef je niet veel te verwachten.
Gladen heeft goeie speakers, maar heb je deze versterkt met een goede aftermarket versterker? Zijn de deuren gedempt? Montage is ook een kunst.

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 08 feb 2015, 14:41

Een subwoofer kan, mits deze aangestuurd worden door een aparte versterker. De HK sets die BMW af-fabriek levert worden namelijk ook aangestuurd door een losse (HK) versterker. Uit je verhaal kan ik niet opmaken of de subwoofer los aangestuurd wordt.
De BMW radio's staan bekend om hun relatief lage vermogen en 'blikkerige' geluid. Hier valt weinig aan te doen, tenzij je een andere eindtrap in laat bouwen met meer vermogen. Het nadeel hiervan is dat er nog steeds weinig in te stellen valt. Een aftermarket radio met fatsoenlijke (mosfet) eindtrap doet wonderen en zullen je Gladen speakers goed aansturen. Je zult dan merken dat de subwoofer misschien wel overbodig is.

De meest voorkomende fout bij een geluidsupgrade is dat men nieuwe speakers gaat kopen met meer vermogen (of DB), terwijl de aansturing (versterker) vele malen belangrijker is. Een fatsoenlijk versterker op originele speakers doet namelijk al wonderen!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”