automaat
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 31 mar 2014, 00:23
- Locatie: Groningen
automaat
Goedenacht
ff vraagje, een e36 automaat heeft 5 versnellingen, hoe kan het dat ik dan 6 merk.,
Want je rijd weg in trap 1 dan schakeld ie bij kort daarna op naar trap 2 dan komt trap 3 bij 30 km/h dan bij 50 trap 4 en als ie bijna bij 80 is komt trap 5 alleen nog geen 10 km sneller pakt ie nog 1 dus trap 6 of is dit een overdrive?
En is een bak ook resetten? Las voor een e60 ofzo dacht ik dat je de auto op contact moest zetten kickdown 30 sec in en dan auto starten, moest ie terug gaan naar fabriek instellingen., geld er ook zoiets voor een e36?
ff vraagje, een e36 automaat heeft 5 versnellingen, hoe kan het dat ik dan 6 merk.,
Want je rijd weg in trap 1 dan schakeld ie bij kort daarna op naar trap 2 dan komt trap 3 bij 30 km/h dan bij 50 trap 4 en als ie bijna bij 80 is komt trap 5 alleen nog geen 10 km sneller pakt ie nog 1 dus trap 6 of is dit een overdrive?
En is een bak ook resetten? Las voor een e60 ofzo dacht ik dat je de auto op contact moest zetten kickdown 30 sec in en dan auto starten, moest ie terug gaan naar fabriek instellingen., geld er ook zoiets voor een e36?
Re: automaat
5HP18 bak met 5 versnellingen en een elektronische overdrive. Dit lijkt op een 6. Het is een 5+.
Bij een 6 in lijn gaat hij hier meteen uit bij gas geven op de snelweg. Bij een 3.0 V8 kan hij optrekken in de overdrive als je normaal gas geeft.
Bij een 6 in lijn gaat hij hier meteen uit bij gas geven op de snelweg. Bij een 3.0 V8 kan hij optrekken in de overdrive als je normaal gas geeft.
Re: automaat
Ik heb zelf een e36 325i automaat uit 94 en deze heeft dat idd ook, dat is een overdrive en komt er in bij een constante snelheid van ong 95 km/p
resetten heb ik zelf nog nooit van gehoord, maar waarvoor wil je hem resetten ?
resetten heb ik zelf nog nooit van gehoord, maar waarvoor wil je hem resetten ?
B ///M POWER
M ///M POWER
W ///M POWER
BMW E36 325I COUPE
BMW E60 540I✔
BMW E36 328I COUPE✔
M ///M POWER
W ///M POWER
BMW E36 325I COUPE
BMW E60 540I✔
BMW E36 328I COUPE✔
Re: automaat
Alleen de 5HP18 met "088" eindnummer of hoger is adaptief. Dit is te zien aan de knop naast de pook. Als hier:
- S & A te selecteren is, is het een adaptieve bak
- S, E, * te selecteren is, is het een niet adaptieve bak met een sport, economy en handmatige winterstand.
Vanaf de E46, E39 en E38 werd alles adaptief.
Bij een adaptieve bak kun je de adaptieve waardes resetten met bijna alle universele uitleescomputers die met de EGS Module kunnen communiceren. Dit betekent dat de bak vanaf het wegrijden opnieuw gaat kijken naar je voet en rijgedrag. Het is de bedoeling dat je daarna gaat rijden zoals je bijna altijd gaat rijden. Niet rustiger dan normaal, niet agressiever dan normaal. De waardes passen zich constant aan maar het meeste wordt de eerste paar honderd kilometer gemeten. Dit heeft vooral te maken met:
- Wanneer schakelen
- Wanneer terugschakelen
Er wordt ook beweerd dat de accu een uur los hebben de zaak ook reset. Ik heb hier software voor dus dat heb ik niet geprobeerd.
Ik heb dit bij mijn E34 V8 gedaan na een grondige oliewissel. Er ging ook meer olie in dan er uit kwam. Het schakelen is veel lekkerder en zachter geworden. Dat zal de olie zijn. De schakelmomenten passen ook perfect bij mijn voet en rijgedrag, dat zal de reset zijn.
Bij de niet adaptieve bakken zit het wat simpeler in elkaar, globaal denkt die computer als volgt:
E
- Opschakelen indien een bepaald RPM is bereikt en de gasklep onder een aantal graden open staat (aflezen uit DME)
- Bij motortemperatuur onder w, opschakelen vanaf een hoger RPM aantal (dit is de warmloopstand)
- Terugschakelen indien in versnelling x de gasklep verder open gaat dan y graden (aflezen uit DME)
- Lock-up bij 3, 4 of 5 inschakelen indien in deze versnelling langer dan z seconden de gasklepstand niet of zeer gering wijzigt.
- Lock-up direct uitschakelen indien de stand van de gasklep wijzigt.
S
- Hetzelfde als E maar dan met hogere waardes = verder doortrekken in toeren.
- Bij sommige modellen betekent dit ook dat de automaat niet hoger dan 4 gaat.
- Geen lock-up inschakelen
W
- Hetzelfde als E maar dan met:
- Wegrijden uit 2
- S & A te selecteren is, is het een adaptieve bak
- S, E, * te selecteren is, is het een niet adaptieve bak met een sport, economy en handmatige winterstand.
Vanaf de E46, E39 en E38 werd alles adaptief.
Bij een adaptieve bak kun je de adaptieve waardes resetten met bijna alle universele uitleescomputers die met de EGS Module kunnen communiceren. Dit betekent dat de bak vanaf het wegrijden opnieuw gaat kijken naar je voet en rijgedrag. Het is de bedoeling dat je daarna gaat rijden zoals je bijna altijd gaat rijden. Niet rustiger dan normaal, niet agressiever dan normaal. De waardes passen zich constant aan maar het meeste wordt de eerste paar honderd kilometer gemeten. Dit heeft vooral te maken met:
- Wanneer schakelen
- Wanneer terugschakelen
Er wordt ook beweerd dat de accu een uur los hebben de zaak ook reset. Ik heb hier software voor dus dat heb ik niet geprobeerd.
Ik heb dit bij mijn E34 V8 gedaan na een grondige oliewissel. Er ging ook meer olie in dan er uit kwam. Het schakelen is veel lekkerder en zachter geworden. Dat zal de olie zijn. De schakelmomenten passen ook perfect bij mijn voet en rijgedrag, dat zal de reset zijn.
Bij de niet adaptieve bakken zit het wat simpeler in elkaar, globaal denkt die computer als volgt:
E
- Opschakelen indien een bepaald RPM is bereikt en de gasklep onder een aantal graden open staat (aflezen uit DME)
- Bij motortemperatuur onder w, opschakelen vanaf een hoger RPM aantal (dit is de warmloopstand)
- Terugschakelen indien in versnelling x de gasklep verder open gaat dan y graden (aflezen uit DME)
- Lock-up bij 3, 4 of 5 inschakelen indien in deze versnelling langer dan z seconden de gasklepstand niet of zeer gering wijzigt.
- Lock-up direct uitschakelen indien de stand van de gasklep wijzigt.
S
- Hetzelfde als E maar dan met hogere waardes = verder doortrekken in toeren.
- Bij sommige modellen betekent dit ook dat de automaat niet hoger dan 4 gaat.
- Geen lock-up inschakelen
W
- Hetzelfde als E maar dan met:
- Wegrijden uit 2
Re: automaat
Mag ik hier als kanttekening bij zetten dat de niet adaptieve bak in de winterstand de versnellingen ook langer vasthoudt.E34V8 schreef:Bij de niet adaptieve bakken zit het wat simpeler in elkaar, globaal denkt die computer als volgt:
W
- Hetzelfde als E maar dan met:
- Wegrijden uit 2
Op de snelweg (~120km/u) kan ik namelijk het pedaal indrukken tot aan de kickdown en dan blijft 'ie in de 5, in de normale stand (E) had 'ie al lang teruggeschakeld.
Verder duidelijk en helder verhaal!
Re: automaat
dus het kopt ook als de moter koud is en je rijd meteen weg dat die later in toeren schakeld? doe die van mij namelijk
en z seconden is dat zes seconden ?
en z seconden is dat zes seconden ?
B ///M POWER
M ///M POWER
W ///M POWER
BMW E36 325I COUPE
BMW E60 540I✔
BMW E36 328I COUPE✔
M ///M POWER
W ///M POWER
BMW E36 325I COUPE
BMW E60 540I✔
BMW E36 328I COUPE✔
Re: automaat
Dat later schakelen dat klopt. Je motor wordt dan eerder warm en het is beter de motor koud niet teveel te belasten in lage toeren.
z is gewoon een getal dat een waarde aan kan nemen o.b.v. wat de fabrikant heeft geprogrammeerd. Het is bij binnen 5 seconden.
z is gewoon een getal dat een waarde aan kan nemen o.b.v. wat de fabrikant heeft geprogrammeerd. Het is bij binnen 5 seconden.