Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
Beste medeforummers,
Ik heb de laatste tijd het probleem dat mijn
auto (2007 E90 325i) vanaf 90 km/u een
zeer irri dreunend geluid veroorzaakt.
Het lijkt te komen vanaf de achteras.
Vanaf 90 km komt er een dreun/lichte trilling
wat te omschrijven is al wrum..wrum...wrum
Dit gedreun is snelheids afhankelijk, bij harder
rijden wordt het gedreun ook sneller, maar de toon
van het geluid blijft hetzelfde.
Er veranderd niks bij last of geen last, ook als ik mijn
koppeling intrap blijft het hetzelfde.
Set velgen heb ik gewisseld voor winterbanden/velgen,
maar helaas is het probleem blijven bestaan.
Ik las op fora dat het de wiellagers kunnen zijn,
maar er is in bochten geen extra/harder geluid te horen.
Ook las ik over de motorsteunen, maar voordat ik lukraak
onderdelen ga vervangen, wellicht heeft iemand een idee
wat het zou kunnen zijn.
Ook omdat er niks veranderd met/zonder last en met koppeling in,
wat zou uit te sluiten zijn ?
Bedankt alvast.
Ik heb de laatste tijd het probleem dat mijn
auto (2007 E90 325i) vanaf 90 km/u een
zeer irri dreunend geluid veroorzaakt.
Het lijkt te komen vanaf de achteras.
Vanaf 90 km komt er een dreun/lichte trilling
wat te omschrijven is al wrum..wrum...wrum
Dit gedreun is snelheids afhankelijk, bij harder
rijden wordt het gedreun ook sneller, maar de toon
van het geluid blijft hetzelfde.
Er veranderd niks bij last of geen last, ook als ik mijn
koppeling intrap blijft het hetzelfde.
Set velgen heb ik gewisseld voor winterbanden/velgen,
maar helaas is het probleem blijven bestaan.
Ik las op fora dat het de wiellagers kunnen zijn,
maar er is in bochten geen extra/harder geluid te horen.
Ook las ik over de motorsteunen, maar voordat ik lukraak
onderdelen ga vervangen, wellicht heeft iemand een idee
wat het zou kunnen zijn.
Ook omdat er niks veranderd met/zonder last en met koppeling in,
wat zou uit te sluiten zijn ?
Bedankt alvast.
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
Ik ben benieuwd wat het is ikzelf ben net lid van Bimmerportal en ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem alleen dat gebrom hoor ik alleen van ongeveer 90 tot 115 km en ikzelf denk dat het bij mij meer een luchttechnisch verhaal is ik heb namelijk geen getril in mijn stuur oid en het stopt ook boven de 120km.
dus als jij wat weet wat het is laat het weten aan mij dan kan ik daar oomk even naar kijken!!!
dus als jij wat weet wat het is laat het weten aan mij dan kan ik daar oomk even naar kijken!!!
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
Als je de koppeling intrapt kun je zo'n beetje alles uitsluiten voor de koppeling, dus ook de motor zelf. Het lijkt mij dan ook dat als je meer vermogen vraagt van je motor tijdens (flink) accelereren dat het erger zou moeten worden als het in je motorsteunen zou zitten.
Als het zich alleen boven de 90km/h afspeelt zou het dus iets moeten zijn wat afhankelijk is van de snelheid van je wielen. Daardoor zou het ook kunnen dat het in je aandrijflijn/cardan-as zit, je differentieel(rubbers) of de assen naar je wielen zelf. Bij een E46 komen spelingen in deze gebieden vrij veel voor. De bekende "bonk" van de E46 bij het inleggen van een versnelling kan daar ook mee te maken hebben. Zelf heb ik dit ook, maar heb geen gezang of gebonk bij een constante snelheid.
Als het zich alleen boven de 90km/h afspeelt zou het dus iets moeten zijn wat afhankelijk is van de snelheid van je wielen. Daardoor zou het ook kunnen dat het in je aandrijflijn/cardan-as zit, je differentieel(rubbers) of de assen naar je wielen zelf. Bij een E46 komen spelingen in deze gebieden vrij veel voor. De bekende "bonk" van de E46 bij het inleggen van een versnelling kan daar ook mee te maken hebben. Zelf heb ik dit ook, maar heb geen gezang of gebonk bij een constante snelheid.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
het zit denk ik niet in de aandrijflijn bij mij ik heb een automaat en als ik op of af schakel veranderd er niks, ik weet niet of jet het gebrom/dreun hoort als je een voorraampje opendoet dan kan het in het interieur ook dreunen en dat komt een beetje overeen met hetgeen wat ik dat hoor/voel alleen dat hoger in frequentie.
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
Naja als je het alleen bij een bepaalde snelheid hebt is het dus iets wat bij een bepaalde snelheid bonkt en/of resoneert. Je motor is natuurlijk afhankelijk van in welke versnelling jij of je automaat rijdt, je kunt 120 rijden in z'n 4 en z'n 5 maar alle dingen achter je bak (differentieel, hardyschijf, aandrijflijn en assen naar de wielen, remmen, etc.) draaien dan alsnog even snel en lineair mee met de snelheid. Daardoor vermoed ik dat je het toch daar ergens moet zoeken, maar een specialist of vakman zou hier wel een goed antwoord op moeten hebben lijkt me.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
Ik denk dat je gelijk kan hebben 320Ci, ik ga gewoon de Hardy schijf en midden lager van de cardanas domweg uitwisselen en hopelijk ben ik het euvel kwijt ;-)
Ik laat het volgende week vernieuwen en ik laat wel weten hoe het afloopt..........
Ik laat het volgende week vernieuwen en ik laat wel weten hoe het afloopt..........
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
De auto is klaar het trillen/dreunen kwam zoals men al dacht van de aandrijfas ik heb de hardy schijf (inc centreerlager) en het tussenlager vernieuwd en hij rijdt weer zoals hij moet rijden.
Wel kwam ik erachter dat mijn laatste kruiskoppeling vrij zwaar beweegt en dat en een vast punt inzit dus dat houd in dat ik voordat ik op vakantie ga dit toch even extra controleer..................... ;-)
Wel kwam ik erachter dat mijn laatste kruiskoppeling vrij zwaar beweegt en dat en een vast punt inzit dus dat houd in dat ik voordat ik op vakantie ga dit toch even extra controleer..................... ;-)
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
Heb iets soortgelijks gehad met mijn 325 cabrio, bij mij was het bij hard accelereren en alleen in de 2e versnelling een rare brom.
Bleek hetzelfde euvel te zijn, dus ook hardy schijf centreerlager enz vervangen daarna was het geheel verdwenen.
En een goede tip: als je dit vervangt, neem dan alleen OEM delen, mijn garagist had in zijn enthousiasme replica delen besteld, dit terwijl ik al OEM had gekocht.
Het hetgeen vergeleken.
Hardyschijf zachter/dunner rubber.
lager en frame dunner metaal.
en zag geen butylkoord bij.
Dus NR 1, 8 en 12
Bleek hetzelfde euvel te zijn, dus ook hardy schijf centreerlager enz vervangen daarna was het geheel verdwenen.
En een goede tip: als je dit vervangt, neem dan alleen OEM delen, mijn garagist had in zijn enthousiasme replica delen besteld, dit terwijl ik al OEM had gekocht.
Het hetgeen vergeleken.
Hardyschijf zachter/dunner rubber.
lager en frame dunner metaal.
en zag geen butylkoord bij.
Dus NR 1, 8 en 12
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
Re: Dreunen/trillen vanaf 90 km/u
je vergeet nummer 2 Firenza en ik zie op de tekening geen stofhoes zoals er bij mij wel op zit.
bij mij zit die op de vertande as die door het middenlager gaat.
bij mij zit die op de vertande as die door het middenlager gaat.