Temperatuur koelvloeistof

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gert Klaassen

Temperatuur koelvloeistof

Bericht door Gert Klaassen » 19 dec 2008, 20:06

ff een vraagje, de temperatuur van mijn koelvloeistof schommelt tijdens hij rijden wel eens. Ook komt de meter nooit helemaal precies in het midden te staan. Zelfs als ik anderhalf uur op de snelweg gereden heb staat hij niet helemaal in het midden, hij blijft er net iets voor staan. Hij gaat soms wat heen een weer, wel altijd naar de blauwe kant hoor. Weet iemand wat dit is en of het kwaad kan? Ik merk er en het rijden verder helemaal niets van.

Alvast bedankt.

BoMeWm

Re: Temperatuur koelvloeistof

Bericht door BoMeWm » 19 dec 2008, 20:11

Riekt naar de thermostaat!!

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 19 dec 2008, 20:38

Idd lijkt op een thermostaatje.

De thermostaat regelt de watertemperatuur door water door je koeler heen te laten of te circuleren.

Het kan niet dusdanig kwaad dat je er niet mee kunt rijden, maar het is ten alle tijden beter als de bedrijfstemperatuur gewoon bereikt wordt. Er treden nu iets meer warmtespanningen op in je blok omdat je koelwater te koud is.
De meting op je dashboard is de temperatuur van je koelwater niet van je olie. Deze zal echt uiteindelijk wel op temperatuur komen.

Je kan de thermostaat simpel testen door hem even uit de auto te halen.
Duw de klep met je vingers open en duw er een touwtje door.
Zet een pannetje water op het fornuis en steek hier een thermometer in. Als je het touwtje op spanning houdt, zal je merken wanneer de thermostaat al open gaat . de temperatuur van het water moet dan +/- 90 graden zijn.
Is dit niet het geval-----> vervangen!!
Voor het bijvullen van de koevloeistof, neem wel de goeie. Groene mag er niet in, ik d8 roze wel, vraag dat even na voor de ckerheid.

Hier geen zin in,tis niet zo'n hele dure reparatie als je het laat doen.

suc 6
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

328Ci

Bericht door 328Ci » 09 feb 2010, 17:31

Ik heb iets wat hier op lijkt, alleen twijfel ik een beetje. Met deze koude temperaturen komt de wijzer van de koelwatertemperatuur niet los van het blauwe vlakje. Wanneer ik even stil sta dan komt hij een beetje los maar met rijwind dan loopt hij weer iets terug. Zou dat aan de thermostaat kunnen liggen? Is er nog iets anders waar het aan zou kunnen liggen?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 09 feb 2010, 17:35

inderdaad de thermostaat, omdat je stil staat heb je geen rijwindkoeling. De thermostaat blijft bij jou open staan, waardoor de koelvloeistof continu door de radiateur loopt en dus zelf weer gekoeld wordt. Zodra je gaat rijden wordt deze dus teveel afgekoeld.
De thermostaat zou dus dicht moeten gaan bij deze lage temperaturen en doet bij jou dus niet meer.

Vervangen en alles gaat waarschijnlijk weer werken.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

328Ci

Bericht door 328Ci » 09 feb 2010, 19:30

Heldere uitleg, thx.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”