Luchtbalg stuk?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 23 dec 2014, 13:55
Luchtbalg stuk?
Ik geloof dat het noodlot is toe geslagen.
Ik was even met de auto weg, en parkeerde hem. Vervolgens hoorde ik links achter gesis. Bang voor een lekke band(want die zijn net nieuw). Maar nee, wel zag ik de auto zakken.
Toen ik weer weg reed, pompte hij netjes op. Maar na 3km kreeg ik een foutmelding op mijn display en voelde ik de auto naar links hangen.
Ook de compressor slaat niet meer aan. Iemand ervaring mee?
Morgen maar eens opkrikken en kijken wat er aan de hand is.
Stel dat het de luchtballon is, dan ga ik die zelf vervangen. Maar is er een manier om de foutcode te verwijderen en niet via de dealer of pc? Aangezien dan pas de compressor weer aan zal gaan?
Ik was even met de auto weg, en parkeerde hem. Vervolgens hoorde ik links achter gesis. Bang voor een lekke band(want die zijn net nieuw). Maar nee, wel zag ik de auto zakken.
Toen ik weer weg reed, pompte hij netjes op. Maar na 3km kreeg ik een foutmelding op mijn display en voelde ik de auto naar links hangen.
Ook de compressor slaat niet meer aan. Iemand ervaring mee?
Morgen maar eens opkrikken en kijken wat er aan de hand is.
Stel dat het de luchtballon is, dan ga ik die zelf vervangen. Maar is er een manier om de foutcode te verwijderen en niet via de dealer of pc? Aangezien dan pas de compressor weer aan zal gaan?
Re: Luchtbalg stuk?
Hallo beste Esprit,
Het enige wat ik u kan vertellen over een defecte luchtbalg, wees heel erg voorzichtig!!
Haal eerst de zekering(en) en de relais los.
Laat de lucht eerst weg lopen, en draai niet zomaar een leiding los, de kans dat er een onderdeeltje tegen uw gezicht gelanceerd word, die is aanwezig pas dus erg goed op!!
Als u deze opties allemaal heeft uitgevoerd, dan kan u alles gaan losnemen, let wel even goed op de volgende alinea, wat de nippels betreft.
Gebruik een goede garagekrik, en uiteraard chassis steunen.
Let goed op de veiligheid.
Of er een fout code gewist dient te worden, daar is mij niets overbekend, en heb het dus ook nog niet gelezen op de BMW fora.
Wees echter heel erg voorzichtig met de aansluitnippels op de balg, deze zijn van kunststof, en breken erg gemakkelijk af.
Probeer deze dan ook niet te bestellen bij BMW, ze hebben ze niet eens, een goede optie, ga naar de MB dealer, zij hebben deze nippels wel! Bel uiteraard eerst voordat u gaat rijden!
Nadat u alles weer heeft gemonteerd, en alle leidingen netjes heeft aangekoppeld, steek dan het relais terug in de soccet, en de zekering(en).
Kijk daarna of de storing verdwijnt, is dit niet zo, dan dient deze storing gewist te worden.
Waarschuwing:
Ga nooit met een lege of meerdere luchtbalgen rijden, u beschadigd immers de andere onderdelen, en de
balg(en).
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het enige wat ik u kan vertellen over een defecte luchtbalg, wees heel erg voorzichtig!!
Haal eerst de zekering(en) en de relais los.
Laat de lucht eerst weg lopen, en draai niet zomaar een leiding los, de kans dat er een onderdeeltje tegen uw gezicht gelanceerd word, die is aanwezig pas dus erg goed op!!
Als u deze opties allemaal heeft uitgevoerd, dan kan u alles gaan losnemen, let wel even goed op de volgende alinea, wat de nippels betreft.
Gebruik een goede garagekrik, en uiteraard chassis steunen.
Let goed op de veiligheid.
Of er een fout code gewist dient te worden, daar is mij niets overbekend, en heb het dus ook nog niet gelezen op de BMW fora.
Wees echter heel erg voorzichtig met de aansluitnippels op de balg, deze zijn van kunststof, en breken erg gemakkelijk af.
Probeer deze dan ook niet te bestellen bij BMW, ze hebben ze niet eens, een goede optie, ga naar de MB dealer, zij hebben deze nippels wel! Bel uiteraard eerst voordat u gaat rijden!
Nadat u alles weer heeft gemonteerd, en alle leidingen netjes heeft aangekoppeld, steek dan het relais terug in de soccet, en de zekering(en).
Kijk daarna of de storing verdwijnt, is dit niet zo, dan dient deze storing gewist te worden.
Waarschuwing:
Ga nooit met een lege of meerdere luchtbalgen rijden, u beschadigd immers de andere onderdelen, en de
balg(en).
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Luchtbalg stuk?
Die op www.airsus.nl hebben een mooie prijs vergeleken met de dealer.
Re: Luchtbalg stuk?
Hallo beste Silva,
Via ebay.de kan men ook erg goed de originele lucht ballen kopen, en vaak tegen erg mooie prijzen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Via ebay.de kan men ook erg goed de originele lucht ballen kopen, en vaak tegen erg mooie prijzen.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 23 dec 2014, 13:55
Re: Luchtbalg stuk?
Afgelopen weekend de luchtbalg vervangen. Want deze was gescheurd.
Helemaal naar Wateringen moeten rijden (1,5 uur rijden), want de dealer daar had de laatste op voorraad.
Interieur verwijderen, accu los gekoppelt, balg los gemaakt, nieuwe geplaatst..... stelde niets voor.
Ik was binnen een uur klaar om de luchtbalg te vervangen.
Enkel was de prijs van de luchtbalg niet echt aangenaam maar ik had geen andere keus. Want ik had de wagen nodig voor naar mijn werk.
De foutcode is zelf verdwenen, na het aansluiten van de accu en de deur dicht en weer open te doen. Werd de compressor geactiveerd en kwam de auto weer omhoog.
Helemaal naar Wateringen moeten rijden (1,5 uur rijden), want de dealer daar had de laatste op voorraad.
Interieur verwijderen, accu los gekoppelt, balg los gemaakt, nieuwe geplaatst..... stelde niets voor.
Ik was binnen een uur klaar om de luchtbalg te vervangen.
Enkel was de prijs van de luchtbalg niet echt aangenaam maar ik had geen andere keus. Want ik had de wagen nodig voor naar mijn werk.
De foutcode is zelf verdwenen, na het aansluiten van de accu en de deur dicht en weer open te doen. Werd de compressor geactiveerd en kwam de auto weer omhoog.
Re: Luchtbalg stuk?
Er is niks zo lekker dat als je je auto hebt gerepareerd en alles is in 1 keer goed.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 19:42
Re: Luchtbalg stuk?
ade39
had je al een mail gestuurd je zegt dat je de plastik ding voor de luchbalg bij de mb
dealer kan halen maar deze konden mij niet helpen zonder part nummer
weet jij waar ik naar moet vragen type of partnummer
bedankt Richard
had je al een mail gestuurd je zegt dat je de plastik ding voor de luchbalg bij de mb
dealer kan halen maar deze konden mij niet helpen zonder part nummer
weet jij waar ik naar moet vragen type of partnummer
bedankt Richard
Re: Luchtbalg stuk?
Hallo beste Richard,
O, dan is er iets verkeerd gegaan denk ik.
Ik heb geen PBtje ontvangen, erg jammer.
Maar als men naar de MB dealer gaat, en men vertelt dat het om de nippel boven op de luchtbalg gaat, dan kan men deze vaak gewoon zo uit het vak pakken. Als de nippel uiteraard voorradig is.
Als ik in het programma van BMW kijk, dan kan ik middels de situatie schets zo zien welk onderdeel en met wel onderdeel nummer het is.
Kijkt u maar eens even mee, ga via Google eens naar BMW Part Catalog.
Vult u bij de VIN code eens de laatste 7 karakters eens in, en klik op decoderen, vervolgens krijgt u nu een volgende pagina, met daarop de juiste gegevens van uw BMW, daar klikt u op bladeren BMW parts.
Dan krijgt u op een vervolg pagina alle ikoontjes te zien, welk onderdeel u zoekt, kijkt u dan even bij de as gegevens, klikt u even op het ikoontje achteras, scrolt u even naar beneden, het laatste ikoon, daar ziet u de luchtvering onderdelen. Het desbetreffende onderdeel is nr 14 en is vermeld als schroef verbinding, onderdeel nummer 37 22 10 92 403 en de prijs is € 2,25 excl. BTW
Probeert u anders even bij de BMW dealer, en met dit onderdeel nummer, als het in BMW Part Catalog staat vermeld, dan lijkt het mij stug, dat men dit niet kan leveren bij de BMW dealer.
Voor MB is er een dergelijke part catalog, en die heeft men bij e MB dealer ook.
Het is een kleintje om even in het systeem te kijken, en iedereen kan dan het onderdeel met het desbetreffende onderdeel nummer vinden.
Ik hoop dat het gaat lukken.
Met vriendelijke groet,
Ad
O, dan is er iets verkeerd gegaan denk ik.
Ik heb geen PBtje ontvangen, erg jammer.
Maar als men naar de MB dealer gaat, en men vertelt dat het om de nippel boven op de luchtbalg gaat, dan kan men deze vaak gewoon zo uit het vak pakken. Als de nippel uiteraard voorradig is.
Als ik in het programma van BMW kijk, dan kan ik middels de situatie schets zo zien welk onderdeel en met wel onderdeel nummer het is.
Kijkt u maar eens even mee, ga via Google eens naar BMW Part Catalog.
Vult u bij de VIN code eens de laatste 7 karakters eens in, en klik op decoderen, vervolgens krijgt u nu een volgende pagina, met daarop de juiste gegevens van uw BMW, daar klikt u op bladeren BMW parts.
Dan krijgt u op een vervolg pagina alle ikoontjes te zien, welk onderdeel u zoekt, kijkt u dan even bij de as gegevens, klikt u even op het ikoontje achteras, scrolt u even naar beneden, het laatste ikoon, daar ziet u de luchtvering onderdelen. Het desbetreffende onderdeel is nr 14 en is vermeld als schroef verbinding, onderdeel nummer 37 22 10 92 403 en de prijs is € 2,25 excl. BTW
Probeert u anders even bij de BMW dealer, en met dit onderdeel nummer, als het in BMW Part Catalog staat vermeld, dan lijkt het mij stug, dat men dit niet kan leveren bij de BMW dealer.
Voor MB is er een dergelijke part catalog, en die heeft men bij e MB dealer ook.
Het is een kleintje om even in het systeem te kijken, en iedereen kan dan het onderdeel met het desbetreffende onderdeel nummer vinden.
Ik hoop dat het gaat lukken.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 19:42
Re: Luchtbalg stuk?
ik bedoel wat anders denk ik AdE39 je hebt de veerbalg en daar boven op moet zeg maar de luchtslang
en die slang wordt op zijn plaats gehouden door een plastic ring
http://www.autoforum.be/showthread.php? ... -luchtbalg
foto negen dat dingetje wat in twee je ligt
als die kapot gaat moet je een heel nieuwe slang kopen want bmw verkoop deze niet los hoor ik hier
gr
en die slang wordt op zijn plaats gehouden door een plastic ring
http://www.autoforum.be/showthread.php? ... -luchtbalg
foto negen dat dingetje wat in twee je ligt
als die kapot gaat moet je een heel nieuwe slang kopen want bmw verkoop deze niet los hoor ik hier
gr
Re: Luchtbalg stuk?
Hallo beste Misterrickky,
Bedoel je dan niet de haakse aansluiting boven op de lucht balg?
Daar zit de lucht leiding in gemonteerd.
Dat stukje plastic breekt nog al eens bij de demontage/montage.
Nu zie ik dat de leiding aan beide zijde aangegeven word met nr.14, en dat zijn dan de beide aansluiting/afdichting fittingen.
Helaas is dit onderdeel niet leverbaar bij de dealer, maar even navragen, dat kan nooit kwaad.
Dit word dus aangegeven op diverse BMW fora.
Daarom vermeld ik dus, dat bij de MB dealer dit onderdeel wel te verkrijgen is.
Meerdere BMW liefhebbers hebben dit al gedaan.
Maar ik bedenk me ineens, dat bedrijven die erg veel met perslucht werken, dat zij dit onderdeel ook wel eens in het schap kunnen hebben liggen, enkel zijn deze dan van metaal.
Men dient dan wel eerst de soort schroefdraad te bekijken, en de diameter van de aan te sluiten slang/leiding.
Met dit bijltje heb ik ooit al eens gehakt bij een citroën 2cv/Dyane.
Dan bedoel ik dus de olie koeler waar bij de leidingen erg vaak afbreken.
Daar heb ik dus de haakse aansluitingen voor gemaakt met knel koppelingen voor water aansluiting.
Bedenk echter dat de oliekoeler leidingen gemaakt waren van aluminium.
En dat werkte echt perfect, nooit geen lekkage meer gehad, en het bespaarde me ook een dure en een nieuwe oliekoeler uit.
Het lijkt me dus, dat het probleem van de defecte fitting boven op de luchtbalg niet op een andere manier gerepareerd of vervangen kan worden.
** Tip **
Misschien eens even langs gaan bij een vrachtwagen of trailer/aanhanger garage!
De remmen en het schakelen en de centrale smering, en nog vele andere delen werken bij de trucks ook middels lucht!
Die hebben legio van deze aansluitingen in het schap liggen.
Men dient enkel de juiste draad soort te gebruiken of de juiste diameter slang/leiding, en die hebben dit soort leiding ook erg vaak op voorraad, en diverse diktes aan leiding. ( Meet wel even de diameter van de leiding op ).
Het is maar een idee van mij.
Neem dan wel even de luchtbalg mee, waar de leiding in bevestigd dient te worden.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Bedoel je dan niet de haakse aansluiting boven op de lucht balg?
Daar zit de lucht leiding in gemonteerd.
Dat stukje plastic breekt nog al eens bij de demontage/montage.
Nu zie ik dat de leiding aan beide zijde aangegeven word met nr.14, en dat zijn dan de beide aansluiting/afdichting fittingen.
Helaas is dit onderdeel niet leverbaar bij de dealer, maar even navragen, dat kan nooit kwaad.
Dit word dus aangegeven op diverse BMW fora.
Daarom vermeld ik dus, dat bij de MB dealer dit onderdeel wel te verkrijgen is.
Meerdere BMW liefhebbers hebben dit al gedaan.
Maar ik bedenk me ineens, dat bedrijven die erg veel met perslucht werken, dat zij dit onderdeel ook wel eens in het schap kunnen hebben liggen, enkel zijn deze dan van metaal.
Men dient dan wel eerst de soort schroefdraad te bekijken, en de diameter van de aan te sluiten slang/leiding.
Met dit bijltje heb ik ooit al eens gehakt bij een citroën 2cv/Dyane.
Dan bedoel ik dus de olie koeler waar bij de leidingen erg vaak afbreken.
Daar heb ik dus de haakse aansluitingen voor gemaakt met knel koppelingen voor water aansluiting.
Bedenk echter dat de oliekoeler leidingen gemaakt waren van aluminium.
En dat werkte echt perfect, nooit geen lekkage meer gehad, en het bespaarde me ook een dure en een nieuwe oliekoeler uit.
Het lijkt me dus, dat het probleem van de defecte fitting boven op de luchtbalg niet op een andere manier gerepareerd of vervangen kan worden.
** Tip **
Misschien eens even langs gaan bij een vrachtwagen of trailer/aanhanger garage!
De remmen en het schakelen en de centrale smering, en nog vele andere delen werken bij de trucks ook middels lucht!
Die hebben legio van deze aansluitingen in het schap liggen.
Men dient enkel de juiste draad soort te gebruiken of de juiste diameter slang/leiding, en die hebben dit soort leiding ook erg vaak op voorraad, en diverse diktes aan leiding. ( Meet wel even de diameter van de leiding op ).
Het is maar een idee van mij.
Neem dan wel even de luchtbalg mee, waar de leiding in bevestigd dient te worden.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 19:42
Re: Luchtbalg stuk?
Bedankt voor de info AdE39
Maar weet jij toevallig het type Mercedes die de plastic clips gebruiken
Om die koppeling op de luchtbalg te bevestigen
Maar weet jij toevallig het type Mercedes die de plastic clips gebruiken
Om die koppeling op de luchtbalg te bevestigen
Re: Luchtbalg stuk?
Hallo beste Misterrikky,
Dat zal bij elk type MB zijn, met de luchtvering, ik ga er van uit, dat men niet voor elk type Mb of BMW een ander aansluitsysteem gaat fabriceren.
Dat gaat een beetje te kostbaar worden.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat zal bij elk type MB zijn, met de luchtvering, ik ga er van uit, dat men niet voor elk type Mb of BMW een ander aansluitsysteem gaat fabriceren.
Dat gaat een beetje te kostbaar worden.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Luchtbalg stuk?
Zijn de linker en rechter luchtbalg gelijk? is voor een BMW 525 d Station bouwjaar 2003, alvast bedankt voor de reacties
Re: Luchtbalg stuk?
Zijn allebei verschillend, dus een linker en rechter luchtbalg.
Groet, Jos
Groet, Jos