Hardyschijf ? [opgelost was handrem]

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Alex400

Hardyschijf ? [opgelost was handrem]

Bericht door Alex400 » 11 jan 2015, 13:45

Ik heb sinds kort een raar probleem. Tijdens rijden hoor ik soms een harde bonk onder mn auto komen.
En komt er een geluid alsof er water door een leiding loopt. Geluid is zelfde als je bv de verwarming aanzet en er water in je radiotor gepompt wordt.

Nu hoor ik ook schuurgeluiden als ik op rem getrapt heb. Dan lijkt het net alsof er iet tussen mijn banden zit.

Als ik dan stil sta en rev dan hoor ik het geluid niet. Dus het is bij de banden.

Zelf denk ik dat er iets is met hydraulisch remsysteem. Want ik denk dat de bonk een van mn remmen is die ineens loskomt oid. En de schurende geluiden de remblokken kunnen zijn oid.

Komt iemand dit probleem bekend voor?
Laatst gewijzigd door Alex400 op 22 apr 2015, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Joostb

Re: Raar geluid lijkt te komen uit middenconsole / remsystee

Bericht door Joostb » 11 jan 2015, 14:27

Ik zou in ieder geval ergens of bij iemand de auto op de brug proberen te krijgen en even de remklauwen nakijken en zien of alles mooi soepel loopt en of alle remleidingen etc gewoon er nog goed uit zien.
Kost nog geen 10 min en je kunt vrij snel een aantal zaken uitsluiten. Remvloeistofpotje zit nog wel op niveau?

Alex400

Bericht door Alex400 » 11 jan 2015, 14:39

Ik heb net youtube lopen nazoeken en ik herinner ineens dat mijn hardyschijf er niet goed uit zag. En ook op youtube zijn er filmpjes met geluiden die uit de middenconsole komen. Die lijken op die van mij.

Ik ga dus maar preventief de hardyschijf en cardanaslager vervangen, dat zijn de kosten niet.
En ook mijn remvloeistof vervangen en de remmen bleeden zal ik eerst maar doen.

Weer leuk n middag klussen.

Alex400

Bericht door Alex400 » 12 jan 2015, 09:19

Even een aanvulling:

Soms als ik rij dan hoor ik een bonk en dan hoor ik tikken, dat lijkt in de middenconsole onder de auto te komen. Soms hoor ik het voor een poos en dan ineens is het weg.

Een aantal dingen:

1. als ik stil sta en rev dan is het geluid er niet.
2. als ik mn ramen open doe dan hoor ik het geluid niet hard. Eigenlijk niet te horen.
3. Ik dacht eerst dat het de ventilator was van mn binnenventilatie, maar als ik die harder of zachter doe (dus sneller of langzamer draaien) dan heeft dit geen effect op het tikken.
4. Ik heb al onder de auto gekeken toen hij laatst op de brug stond en toen niets los gezien.
5. Ik dacht eerst dat het iets zou kunnen zijn met de remmen? Maar dat denk ik bij nader inzien niet, maar ja wie weet?

Zelf denk ik hardyschijf icm cardanaslager.

Heb vandaag een filmpje kunnen maken van het geluid. Iemand die dit geluid herkent?

Filmpje: (evt geluid wat harder doen, ik rij hier niet zo hard en soms rij ik wat harder/zachter)

https://www.youtube.com/watch?v=P2M3P5l ... e=youtu.be

http://youtu.be/m2OXBUAm0vo

Gidi

Re: Hardyschijf geluiden? [FILMPJE]

Bericht door Gidi » 14 jan 2015, 17:07

zou inderdaad de hardyschijf kunnen zijn, maar dan moet die wel heel gaar zijn denk ik.

Alex400

Bericht door Alex400 » 21 jan 2015, 20:09

Probleem opgelost:

1. Het was NIET mijn Hardyschijf maar mij handrem voering (de remschoenen) die los was geschoten van de achterplaat achter de remschijf. De speciale boutjes en veertje schuurde van binnen tegen de remschijf. Gelukkig direct gefixt.

2. Heb gelijk de hardyschijf maar vervangen. Overigens kan je de originele FEBI hardyschijf gewoon via ebay bestellen. Koste mij 40 euro incl verzenden en een weekje wachten. Binnen een dag besteld koste bij de dealer 130 euro. De bouten heb ik ook preventief laten vervangen. Was 20 euro voor alle bouten. (wel van de dealer)

De auto maakt geen geluiden meer en hij bonkt ook niet als ik hem in een versnelling zet.

Gidi

Bericht door Gidi » 22 jan 2015, 14:55

Mooi dat het is opgelost! Ik heb een vraagje aan je,
Ik ben bang dat ik ook het probleem ga krijgen. Hoor het niet bij iedere versnelling, maar heel af en toe, hoor ik ook een bonk (vooral als ik hem van de 1 in de 2 schuif). Enfin, had jij ook last van een handrem, die het niet/heel slecht deed? De mijne moet ik namelijk tot de laatste tand op trekken, en dan nog vertrouw ik het niet. Zoja, dan zou het kunnen dat ik inderdaad ook mijn handremvoering los heb hangen.

Alex400

Bericht door Alex400 » 22 jan 2015, 18:43

1. Ja ik had de bonken ook af en toe. En heel soms bij optrekken voelde ik de auto kort trillen. Dat is nu helemaal over.

2. De handrem was inderdaad net zo slecht, maar dat ligt vaak aan het feit dat je remschoenen van je handrem op zijn. Voor mij was dit een aantekening op mijn APK rapport. Let bij het vernieuwen wel dat de bouten die je remschoenen in positie houden goed aangedraaid zijn, anders schieten ze er uit.

Gidi

Bericht door Gidi » 22 jan 2015, 19:46

Nu begint het erop te lijken dat ik hetzelfde als jou heb. Als ik optrek, trilt de wagen inderdaad soms. Alsof ik te weinig gas geef bij het koppelen. Voelt ongeveer alsof je op een scooter rijdt, en de v-snaar over de vario slipt. En wat is dit dan? Wat waren jou kosten?

Alex400

Bericht door Alex400 » 22 jan 2015, 22:15

Klopt, precies hetzelfde.

Hardyschijf = 40 euro
Montage = 100 euro (1,5 tot 2 uur werk geloof ik)

totaal 140 euro incl nieuwe hardyschijf.

Hardyschijf hier te koop:
http://www.ebay.nl/itm/390973070847?ssP ... 1439.l2649

Alex400

Bericht door Alex400 » 22 jan 2015, 22:15

Mocht je cardan as lager ook kapot zijn, ik heb nog een gloednieuwe liggen voor 20 euro :)

metalman

Bericht door metalman » 23 jan 2015, 00:13

@Gidi, het kan ook je massa-vliegwiel zijn als bij het optrekken schokken voelt.......maar is natuurlijk een breed begrip, schokken.....
You can't allways get what u want........

Gidi

Bericht door Gidi » 23 jan 2015, 09:16

Hij gaat morgen de brug op, dus dan kijk ik meteen alles na. Bedankt alex voor de info. Als het kapot is dan stuur ik je even een PM!

Alex400

Bericht door Alex400 » 23 jan 2015, 10:16

Bij mij is het trillen niet voorgekomen nadat de hardyschijf is vervangen.

xaban

Bericht door xaban » 23 jan 2015, 12:01

Ik lees dat een deel van je uitlaat los moet om de Hardy te vervangen, waarom is dat?

Je kan volgens mij gewoon bij de Hardy komen zonder je uitlaat te verwijderen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”