Koeling
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 mar 2013, 14:33
Koeling
Hallo forum leden,
Ik denk nadat de flens achter op het motorblok van de koeling is vervangen wordt mij radiator en de onderste slang niet warm. De themperatuur meter staat keurig in het midden, de slangen blijven redelijk zacht en de ventilator gaat wel aan ondanks dat de radiateur koud blijft. Heb ontlucht via het schroefje naats de vul dop, ik weet het niet meer.
De flens is in de garage vervangen.
Alvast bedankt voor de sugesties.
Groet,
Henk
Ik denk nadat de flens achter op het motorblok van de koeling is vervangen wordt mij radiator en de onderste slang niet warm. De themperatuur meter staat keurig in het midden, de slangen blijven redelijk zacht en de ventilator gaat wel aan ondanks dat de radiateur koud blijft. Heb ontlucht via het schroefje naats de vul dop, ik weet het niet meer.
De flens is in de garage vervangen.
Alvast bedankt voor de sugesties.
Groet,
Henk
Re: Koeling
Heeft de garage niet ontlucht na zo'n reparatie?
Ik ontlucht (M43TU) door de dop van de expansievat los te schroeven maar wel erop te laten (mocht het spatten). Dan , verwarming op z'n hoogst en starten. Dan een paar dotjes gas geven tot max. 4000 rpm. Daarna kvs-niveau checken en bijvullen indien nodig. Dop vastdraaien en een ritje maken, af laten koelen en weer kvs-niveau checken en bijvullen indien nodig.
Ik zou het met koude motor doen want met warme motor komt de kvs er vrijwel meteen uit.
Bij een N42 moest volgens mij de voorkant van de auto omhoog door bijv. op blokken te zetten.
Ik ontlucht (M43TU) door de dop van de expansievat los te schroeven maar wel erop te laten (mocht het spatten). Dan , verwarming op z'n hoogst en starten. Dan een paar dotjes gas geven tot max. 4000 rpm. Daarna kvs-niveau checken en bijvullen indien nodig. Dop vastdraaien en een ritje maken, af laten koelen en weer kvs-niveau checken en bijvullen indien nodig.
Ik zou het met koude motor doen want met warme motor komt de kvs er vrijwel meteen uit.
Bij een N42 moest volgens mij de voorkant van de auto omhoog door bijv. op blokken te zetten.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 mar 2013, 14:33
Re: Koeling
Wiren,
Volgens de garage heeft hij ontlucht.
Dat de boel onderin koud blijft heeft maken met het weer zegt hij, het is koud.
Wat ik zelf van het weekend nog ff ga doen is met de wielen op de stoep en kijken of er nog lucht in zit.
Bedankt voor je reactie,
Henk
Volgens de garage heeft hij ontlucht.
Dat de boel onderin koud blijft heeft maken met het weer zegt hij, het is koud.
Wat ik zelf van het weekend nog ff ga doen is met de wielen op de stoep en kijken of er nog lucht in zit.
Bedankt voor je reactie,
Henk
Re: Koeling
Wat was de reden dat deze flens is vervangen, weet je niet of van te voren je radiateur ook niet warm werd?
Dan is waarschijnlijk je thermostaat kapot. Beetje rare stelling dat als het buiten wat kouder is dat je motor niet zo warm word dat je thermostaat niet open zou gaan. Je krijgt wel vrij snel warme lucht ingeblazen met dit koude weer?
Dan is waarschijnlijk je thermostaat kapot. Beetje rare stelling dat als het buiten wat kouder is dat je motor niet zo warm word dat je thermostaat niet open zou gaan. Je krijgt wel vrij snel warme lucht ingeblazen met dit koude weer?
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: Koeling
Ik weet niet na hoeveel km jou radiateur en onderste slang nog koud zijn.
Maar bij die van mij is de onderste slang na 10 km ook nog koud.
Bovenste al warm en verwarming begint al na 3 km warm te worden.
Temperatuurmeter staat in het midden na 5km met dit weer.
Maar dit is toch normaal of niet??
Maar bij die van mij is de onderste slang na 10 km ook nog koud.
Bovenste al warm en verwarming begint al na 3 km warm te worden.
Temperatuurmeter staat in het midden na 5km met dit weer.
Maar dit is toch normaal of niet??
BMW E46 316i
Re: Koeling
Freddy,
Dat is normaal, maar als je langer rijd wordt het water zo warm dat de thermostaat langzaam open gaat zodat het water door de onderste slang en de radiateur gaat stromen. zo krijg je een groter koelcircuit. Maar als je een stukkie verder rijd zal toch echt jou radiateur warm worden, tenzij je thermostaat defect is. en deze kan op 2 manieren defect zijn, of hij blijft dicht of hij blijft open staan. Beide veroorzaken een ander probleem.
Heb vorige week mijn thermostaat vervangen omdat deze open bleef staan en de temp. meter kwam niet in het midden en de kachel werd niet echt warm. Heb al het koelwater meteen ververst, ook het gedeelte wat in het blok achterblijft.
Dat is normaal, maar als je langer rijd wordt het water zo warm dat de thermostaat langzaam open gaat zodat het water door de onderste slang en de radiateur gaat stromen. zo krijg je een groter koelcircuit. Maar als je een stukkie verder rijd zal toch echt jou radiateur warm worden, tenzij je thermostaat defect is. en deze kan op 2 manieren defect zijn, of hij blijft dicht of hij blijft open staan. Beide veroorzaken een ander probleem.
Heb vorige week mijn thermostaat vervangen omdat deze open bleef staan en de temp. meter kwam niet in het midden en de kachel werd niet echt warm. Heb al het koelwater meteen ververst, ook het gedeelte wat in het blok achterblijft.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: Koeling
Ik heb de wagen van mij afgelopen Vrijdag ook aangepakt op een aantal zwakke plekken voor dit type ( e46 M54B22 ).
Radiateur, waterslangen, thermostaat, expansie-vat met koppelstuk, waterpomp ,multiriemen met meelooprollen, tevens olie en filter meegepakt aangezien ik toch op de brug stond....

Hierna ontlucht volgens deze handleiding: http://www.youtube.com/watch?v=AwFToKdE4Mc ( wel de verwarming op zijn heetst zetten, tevens de middenroosters ook op hete lucht zetten)
Met kontakt aan natuurlijk ;-)
Daarna hou ik het systeem de eerste weken nog extra in de gaten en zou het goed moeten zijn.
Allebei de slangen zijn warm wanneer ik een stuk gereden heb, dus dat is allemaal oké.
Hier de bolle radiateur...

Echter om te testen wat betreft je thermostaat, gewoon stationair of iets versneld toerental laten draaien, hierbij wel je temperatuurmeter goed in de gaten houden, dan zou op ten duur je koelvloeistof heet genoeg moeten worden waardoor je thermostaat open zou moeten gaan.
En dat verhaal dat het koud is en daardoor je onderste waterslang niet warm zou worden vind ik persoonlijk een sprookjesverhaal, dit zou dan betekenen dat je thermostaat dicht blijft staan, echter zou de motor dan heet moeten lopen na een flink stuk rijden, hij krijgt het dan namelijk niet meer gekoeld.... resultaat, meter vol naar rechts in het rood...
Radiateur, waterslangen, thermostaat, expansie-vat met koppelstuk, waterpomp ,multiriemen met meelooprollen, tevens olie en filter meegepakt aangezien ik toch op de brug stond....

Hierna ontlucht volgens deze handleiding: http://www.youtube.com/watch?v=AwFToKdE4Mc ( wel de verwarming op zijn heetst zetten, tevens de middenroosters ook op hete lucht zetten)
Met kontakt aan natuurlijk ;-)
Daarna hou ik het systeem de eerste weken nog extra in de gaten en zou het goed moeten zijn.
Allebei de slangen zijn warm wanneer ik een stuk gereden heb, dus dat is allemaal oké.
Hier de bolle radiateur...

Echter om te testen wat betreft je thermostaat, gewoon stationair of iets versneld toerental laten draaien, hierbij wel je temperatuurmeter goed in de gaten houden, dan zou op ten duur je koelvloeistof heet genoeg moeten worden waardoor je thermostaat open zou moeten gaan.
En dat verhaal dat het koud is en daardoor je onderste waterslang niet warm zou worden vind ik persoonlijk een sprookjesverhaal, dit zou dan betekenen dat je thermostaat dicht blijft staan, echter zou de motor dan heet moeten lopen na een flink stuk rijden, hij krijgt het dan namelijk niet meer gekoeld.... resultaat, meter vol naar rechts in het rood...
You can't allways get what u want........