kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
hjvanrijn
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2014, 16:17

kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door hjvanrijn » 17 feb 2015, 11:38

Voor degene die geintereseerd zijn kosten overzicht 11 jaar onderhoud bij de dealer zoals je kan zien heb ik de duurste reparaties gehad rond de 100.000km hoop nu weer zo te rijden zoals de eerste 6 jaar!


1-3-2000 0 afgifte kenteken
1-3-2004 48000 aanschaf auto BMW 320i ik ben de tweede eigenaar
22-11-2004 58470 thermostaat 196,47
20-2-2006 65587 olieservice 325,86
29-9-2008 86303 inspectie 2 + koelvloeistof + remvloeistof 706,46
6-10-2008 86303 pdc/slangen/carterontluchting 364,96
17-2-2009 90006 portieren folies afgekit 196,35
24-7-2009 92994 gasklephuis 512,5
31-3-2010 98462 rem schijven + blokken + klauw 1588,28
1-4-2010 98499 pdc 115,62
11-3-2011 104437 draagarmen + radiateur 1452,73
17-2-2012 110424 olieservice + remvloeistof 508,18
7-12-2012 115921 Rubbers stabilisatorstangen 274,45
7-2-2013 117430 thermostaat + waterpomp + riemen 1006,28
12-2-2015 136149 inspectie 2 + remvloeistof 585,85
12-2-2015 136149 olienivo sensor + kleine dingen 295,71
€ 8.129,70

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Dutchie » 17 feb 2015, 12:06

Jezus Christus wat een prijzen... sta er echt versteld van.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Bart70 » 17 feb 2015, 12:11

740 euro per jaar, bij een dealer, valt me niet echt tegen moet ik zeggen.

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Tomba » 17 feb 2015, 12:33

Beste prijzen moet ik zeggen.
Niet verwacht dat remschijven + blokken en draagarmen + radiateur €. 3000,= euro duur zouden zijn.

Ik snap nu dat als je een beetje handig bent je een heleboel onkosten kunt besparen.
Wat is eigenlijk het uurtarief bij een BMW Dealer? €. 85,= euro excl BTW?

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

E34V8
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:13

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door E34V8 » 17 feb 2015, 13:03

Ik schrik hier wel van. Dit is niet normaal. Ik doe al het onderhoud aan mijn BMW zelf en koop de onderdelen van A-merken via internet. Nog nooit problemen gehad met mijn internetbestellingen. Mijn onderdelen gaan ook gewoon lang mee. Ik rij 30.000 per jaar benzine dus als mijn draagarmen en remmen van kutmerken zijn, merk ik dat snel genoeg.

Zie onderstaande lijst. Mijn prijzen zijn ex. arbeid voor de onderdelen die ik bestel.

Afbeelding

Ik merk hierbij op:
- Inspectie II: Oplichting. 30% van die lijst is APK afkeur en wordt bij APK dus bekeken voor het APK tarief. Bovendien is twee keer Inspectie II uitgevoerd op de 100.000

- Ik zie 2x thermostaat op 100.000 en 200 euro voor alleen de thermostaat. Het thermostaatje kost 50 euro van een duur merk. De pakking van het thermostaathuis is nog geen 5 euro. 55 Euro onderdelen en een berg arbeid. Bullshit want bij een R6 zit de thermostaat bovenop het blok. Wil je het hele thermostaathuis erbij, kost dat nog eens +\- 40 euro. Dan nog te bedenken dat er TWEE KEER een thermostaat is verkocht op 100.000. Je verslijt hoogstens 1 thermostaat per 100.000 en de thermostaat die ik een paar maanden terug bij 255.000 van mijn V8 af trok, was nog de originele uit 12/1993.

- Stabilisatoren 274 Euro? Dat is absurd. Originele Lemforder delen zijn voor voor en achterzijde nog geen 100 euro. Als je een werkplaats hebt zoals BMW met een luchttol, ben je binnen 20 minuten klaar. Zonder luchttol moet je even schroeven en is het 30 minuten.

Maar.. waar ik echt mijn juridische panter op zou zetten..... 1588,28 EURO VOOR SCHIJVEN BLOKKEN EN EEN KLAUW? . Ik ga binnenkort mijn E34 upgraden van standaard V8 remmen naar de bekende "750i Autobahn" remmen. Dat zijn hele dikke 4 zuiger klauwen waarmee je absurd snel remt. Ik combineer de aanschaf van VIER gloednieuwe ATE POWER DISC schijven met 8 gloednieuwe keramische blokken en dus VIER gloednieuwe dikke remklauwen. Kosten totaal? 900 euro. Sleuteltijd? Uur of 4.

Verder behandelt de dealer je ook niet als vaste klant. Wat ik bijvoorbeeld zie:
- 98462, complete remmerij
- 110424, remvloeistof

Iedere redelijke weldenkende garage adviseert je om meteen bij het wisselen van je remmerij ook de vloeistof te doen. Ook al is de vloeistof "nog wel goed", als je het dan meteen doet, ben je goedkoper uit omdat alle klauwen bloot komen te liggen vanwege het vervangen van slijtdelen. Een garage die dat niet doet, die DENKT GEWOON NIET NA. En ja, dan kom je later terug, moeten weer je wielen er af.. en moet er weer onder de auto gelopen worden. Dat levert op: manuren, manuren, manuren.

Wat ik tevens zie:
- 104437, Radiateur en Draagarmen
- 117430, Thermostaat, Waterpomp, Riemen

Rond de 100.000 moet je inderdaad je waterpomp en riemen laten doen. Je pakt dan inderdaad je thermostaat mee omdat je er toch in de buurt bent. Echter, toen de dealer je een radiateur aansmeerde bij 104437, hadden ze moeten vragen of je waterpomp al gedaan was. Jij zou zeggen "neuh". Zij zouden zeggen "dan pakken we die meteen mee dat scheelt zo 2 manuren". Immers, als je radiateur verwijderd wordt:
- Moet de visco er af
- Moeten de riemen er af
- Gaat het koelsysteem leeg
Dus welke idioot is dan zo dom om niet meteen de waterpomp, thermostaat en riemen mee te pakken? Toen je bij 117 terug kwam, hebben ze dus weer het zaakje bloot moeten leggen en daar lekker uren aan gespendeerd. Als je nu bij 50.000 een radiateur nodig had, dan is het wat anders.

Serieus, ik ben mij terdege bewust van de emotionele waarde van het woord "dealeronderhouden". Toch kan ik niet anders concluderen dan dat ze gewoon niet logisch werken en de onderdeelprijzen niet zomaar "wat duurder" zijn, maar enorm duur zijn. Het werkplaatstarief is dat overigens ook.

Ik heb er nu sinds juni 2014 ongeveer 27.000 op de V8 erbij gezet. Teller is nu iets boven de 260.000. Ik heb nog 0,0 problemen gehad en na aanschaf het hele onderstel vernieuwd. Uiteraard gewoon gelapt voor Lemforder. Ik zie gewoon echt niet in wat ik bij een dealer te zoeken heb anders dan klemmetjes en schroefjes ophalen.

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door NielsE36 » 17 feb 2015, 14:14

Leuk om dit eens overzichtelijk te zien!

Ik vind de prijzen VOOR HET DEALERTARIEF wel meevallen a 740 euro per jaar.
Ik zit zelf op zo'n 1000 Euro per jaar gemiddeld, maar rij dan ook meer kilometers.

Ben het ook wel met bovenstaande eens dat sommige delen voor veel te veel geld in rekening zijn gebracht, maar vergeet niet het tijdsbestek! We hebben het over een periode van 2004 tot 2015!
Om een voorbeeld te geven: Als je in 2008 een Inspectie 2 laat doen vind ik het niet vreemd dat deze in 2015 opnieuw wordt uitgevoerd.
E34V8 schreef:Verder behandelt de dealer je ook niet als vaste klant. Wat ik bijvoorbeeld zie:
- 98462, complete remmerij
- 110424, remvloeistof
Vergeet niet dat de remmerij in 2010 is vervangen en de vloeistof pas in 2012. De vloeistofkwaliteit neemt over de jaren natuurlijk ook af.

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door frankyman » 17 feb 2015, 14:21

Jemig wat een smak geld.

Wel leuk om te zien dit :)

Zie je toch maar wat het je op kan leveren als je een beetje handig bent en wat gereedschap hebt :whistle:
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Dutchie » 17 feb 2015, 14:45

740 euro per jaar is niet veel inderdaad, maar het geld wat ze gevraagd hebben is veeeeel te veeeel, je wordt genaaid waar je bij staat joh..
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 486
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door wiren » 17 feb 2015, 15:04

Wat een pleuro's :gek: Ik doe het onderhoud voor zover ik de middelen en kennis heb zelf. Wat ik niet zelf kan laat ik door de BMW-specialist doen. Ben blij dat ik niet meer naar de dealer ga, scheelt aardig wat centen t.o.v. een specialist.

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Quadrantz » 17 feb 2015, 15:30

Ik was 7,5K kwijt in 3jr en 3mnd (voor mijn E46 320D Touring)...en dan heb ik geen eens hele hoge kosten gehad in 1x. Hoogste was 800 euro voor accu, dynamo, EGR schoonmaken en ECU storing oplossen..

Ik ben maar 1 of 2x bij de dealer geweest voor wat onderdelen, onderhoud bij specialisten.

Ok ik zat wel op de 50K per jaar :).

Gebruikersavatar
hjvanrijn
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2014, 16:17

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door hjvanrijn » 17 feb 2015, 17:48

Ik heb grofweg even op geschreven wat er aangedaan is er zijn meer dingen per factuur gedaan dit GROFWEG.

Keuren zat oid ook in de facturen!

Blijft alsnog een hoop geld dat vind ik zelf ook maarja auto kost eenmaal geld.

Een naberekening maken geeft een scheef beeld naar de andere forumleden die nu af geschrokken worden niet naar de dealer te gaan.

Ik kan een ding zeggen de universele garages zijn echt niet veel goedkoper heb een aantal keren offerte gevraagd dat scheelde dan 100 euro dat verschil vind ik te klein om dan bij de dealer weg te gaan.

De eerste 6 jaar dat ik de auto had goedkoop gereden 2300 euro kosten.

Ik doe hem zowiezo niet weg dus hoop de aankomende jaren kosten vrij te kunnen gaan rijden dan trekt het gemiddeld per jaar weer bij.

Gebruikersavatar
Turmalin
Berichten: 408
Lid geworden op: 10 jun 2012, 10:28

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Turmalin » 17 feb 2015, 22:20

Ik doe alles zelf en koop goede kwaliteit onderdelen. Ik heb dan natuurlijk wel het werk en al het geregel. Onderdelen bestellen en zo. Het is wel makkelijk om alles te laten doen maar ik weet liever zelf precies wat er met mijn auto gebeurd

Voor 10 cent per kilometer alles bij de dealer laten doen vindt ik erg meevallen.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Tomba » 17 feb 2015, 22:50

hjvanrijn schreef: Ik kan een ding zeggen de universele garages zijn echt niet veel goedkoper heb een aantal keren offerte gevraagd dat scheelde dan 100 euro dat verschil vind ik te klein om dan bij de dealer weg te gaan.
Daar ben ik het dus absoluut niet met je eens, dat zit een duidelijk verschil in zowel in arbeidsloon als in onkosten voor de materialen. Die ervaring(en) heb ik bij de Mercedes en Alfa Romeo Dealer gehad tegenover de "specialist".
Een klein voorbeeld:
- 8st bougie's kon ik bij de Dealer kopen voor €. 320,= euro
- 8st bougie's kon ik bij de specialist voor €. 180,= euro kopen en laten monteren (dezelfde bougie's)
- Mijn 1ste distributiewissel bij de AR Dealer (Sam van Lingen in Hilversum) was compleet €. 750,= euro
- Mijn 2de distributiewissel bij de specialist jaren later was compleet €. 350,= euro

Slechte ervaringen met officiele Dealers zijn er ook zat: wat maakt hun dan de specialisten?
Omdat ze puur op een bepaald merk gericht zijn, daarvoor hebben gestudeerd, meer kennis van zaken hebben en daarvoor het goede gereedschap voor hebben?

Een specialist denkt ook een klein beetje mee en zal je niet direct iets nieuws gaan aansmeren als hij weet dat het misschien te verhelpen is door een kleine aanpassing, reparatie of iets dergelijks.

Voor de rest sluit ik mij ook bij het verhaal van Turmalin: ik kan gelukkig een heleboel dingen zelf doen en weet ook waar ik mijn spullen moet kopen (geen sh** maar goede kwaliteit).
Dus voor mij en andere BMW rijders is dat weer een groot voordeel.
Mijn specialist zei dat ik de draagarmen zelf maar moest gaan bestellen en dat hij ze er onder zou gaan monteren: uiteindelijk was ik €. 350,= euro kwijt (materialen en montage).

Wat E34V8 daarnaast als prijs voorbeeld opgeeft voor de draagarmen met radiateur is ook mijn conclusie maar dan ook nog gemonteerd (€. 600,= euro waarbij ik wel de draagarmen en radiateur zelf mag regelen indien deze een hoge prijsverschil hebben met wat hij aangeboden heeft).

Begrijp mij goed .... ik kraak jou Dealer niet af maar ik schik enorm veel van de prijzen die jij moest betalen voor de diverse reparatie's.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Wahid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:20

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door Wahid » 18 feb 2015, 11:24

Wat een verschillen!

Gebruikersavatar
hjvanrijn
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2014, 16:17

Re: kosten overzicht 11 jaar dealer onderhoud

Bericht door hjvanrijn » 18 feb 2015, 11:30

Gelukkig kan ik het missen en had zelf geen tijd om onder de motorkap de gaan staan.

Het goedkoopst is alles zelf doen aan onderdelen zal je geen buil vallen!

Daarom zijn forums als dit en vooral de DYI heel handing!!!

Ik zet dit erop om elkaar te helpen en inzicht te geven in bepaalde kosten.

Zag ik een reactie het woord idioot voorbij komen laten we met elkaar met respect omgaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”