Ratel bij het starten ..
Ratel bij het starten ..
Geachte l.
Als ik s’ochtends mijn auto start hoor ik een nogal aparte ratel , (getik ook , maar dat heb ik al een tijdje) maar nu hoor ik ook een ratel .
Die hoor ik alleen bij de eerste start , als ik de motor afzet en m weer start hoor ik niets meer .
Nu verdenk ik de startmotor , iemand wel eens iets soort gelijks gehad.?
Alvast bedankt.
Ron.
Als ik s’ochtends mijn auto start hoor ik een nogal aparte ratel , (getik ook , maar dat heb ik al een tijdje) maar nu hoor ik ook een ratel .
Die hoor ik alleen bij de eerste start , als ik de motor afzet en m weer start hoor ik niets meer .
Nu verdenk ik de startmotor , iemand wel eens iets soort gelijks gehad.?
Alvast bedankt.
Ron.
Re: Ratel bij het starten ..
Is het alleen met koude motor en niet langer dan een paar seconden? Zo ja, dan is het waarschijnlijk de nokkenaskettingspanner die aan het eind van z'n latijn is. Hij moet even op druk komen voordat hij z'n werk goed kan doen. Na een hoog aantal km's kan hij wat speling vertonen waardoor hij z'n druk verliest. Die kun je zo vervangen, is een fluitje van een cent. Als het even tikken is dan zijn het waarschijnlijk de hydraulische klepstoters die even op druk moeten komen. Dat hoeft ook geen probleem te zijn zolang het maar na een paar seconden weg is.
Groet, Jos
Groet, Jos
maar dan is het geluid er ook als de motor warm is jos , en meestal zijn dit de V8 motoren die hier last van hebben .
die ketting spanners bedoel ik dan .
die ketting spanners bedoel ik dan .
Nee ook dan is het alleen bij de koude start een fractie van een seconde tot een paar seconden. Na vervangen van de spanner is het helemaal weg. De zescilinders hebben evengoed een hydraulische spanner dus kan het evengoed gelden. Als de ketting nog niet geheel op spanning staat (dus bij een slijtende of versleten spanner) zal hij bij koude start even ratelen. Wanneer hij even gelopen heeft en dus olie in de spanner komt zal hij op correcte spanning komen te staan. Die olie zal bij uitzetten niet meteen helemaal weglopen, vandaar dat hij daarna bij een warme start niet begint te ratelen. Hoe langer je wacht met vervangen des te langer zal het ratelen bij koude start duren met als uiteindelijk gevolg dat de geleiders weggeslagen worden en dat is dan weer een berucht geval bij de achtcilinders. Dat zal evengoed bij de zescilinders kunnen gebeuren maar die zijn daar minder gevoelig voor.
Groet, Jos
Groet, Jos
Ik ben het met Jos eens.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Volgende vraag.
Ik heb wat op YouTube gesnuffeld maar vindt niets over de 6 cilinder , het vervangen ervan bedoel ik dan.
En waar zit het precies ?
Ik heb wat op YouTube gesnuffeld maar vindt niets over de 6 cilinder , het vervangen ervan bedoel ik dan.
En waar zit het precies ?
Inmiddels wat info gevonden op bimmerfest .
kan je dat ook ffe doorlinken, ik heb namelijk soms last van hetzelfde met mijn 525 en wil dit ook gaan aanpakken!
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Thanks!
Wel weet ik dat er tussen je nokkenassen ook nog een spanner zit, echter kan ik hier niet veel over vinden op internet hoe je die kan reviseren. iemand enig idee?
Wel weet ik dat er tussen je nokkenassen ook nog een spanner zit, echter kan ik hier niet veel over vinden op internet hoe je die kan reviseren. iemand enig idee?
De spanner tussen de nokkenassen vertoont over het algemeen nooit problemen. De ketting die hij op spanning moet houden is veel korter. Het is wel veel meer werk om hem te vervangen. Ik zou me meer richten op de hoofdspanner. 

is hier soms sprake van de bekende vanos ratel? dat schijnt (zelf geen ervaring mee) ook 'lekker' te klinken en soms sporadisch, soms vaak voor te komen
wellicht moet je ook die optie nagaan, mits je motor vanos heeft natuurlijk
opknappen hebben sommigen hier wel ervaring mee geloof ik
wellicht moet je ook die optie nagaan, mits je motor vanos heeft natuurlijk
opknappen hebben sommigen hier wel ervaring mee geloof ik
Ben van plan sowieso de vanos te doen, echter omdat de spanner tussen de nokkenassen er dan ook uit kan wil ik die wellicht meteen meepakken. Dus nieuwe seals in de vanos de anti ratel kit en ook een nieuwe spanner daar. De hoofdspanner ga ik ook sowieso doen bij de komende olie wissel die staat 18 april gepland.
Hallo beste forum leden,
Bij een rammelende Vanos, dan zou er ook een variabel toerental stationair aanwezig moeten zijn.
Maar we weten het dus nooit, het kan wel zomaar.
Bekijk dus eerst de kettingspanner van de distributie eens aandachtig, net wat Jos ook al aangaf.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Bij een rammelende Vanos, dan zou er ook een variabel toerental stationair aanwezig moeten zijn.
Maar we weten het dus nooit, het kan wel zomaar.
Bekijk dus eerst de kettingspanner van de distributie eens aandachtig, net wat Jos ook al aangaf.

Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Net vervangen en idd , start ratel weg en motor is ook wat stiller . Ik hoorde aan de passagiers kant altijd een licht tikje en dacht dat dat de poelie van de airco was of iets dergelijks.
Eén opmerking , wat zat dat ding vast zeg.
Met een superlock 32/75mm van ks tools toch los gekregen.
Dus voor diegene die het willen doen , kijk goed uit dat je m niet aan gort draait.
Terug vast gezet met 60nm
Veer €3,50 en ring €0,50 , zo blijft het leuk.
Eén opmerking , wat zat dat ding vast zeg.
Met een superlock 32/75mm van ks tools toch los gekregen.
Dus voor diegene die het willen doen , kijk goed uit dat je m niet aan gort draait.
Terug vast gezet met 60nm
Veer €3,50 en ring €0,50 , zo blijft het leuk.