Het werd echt de hoogste tijd dat ik hier eens mijn showroom zou openen.
Net zoals jullie ben ik een enorme BMW liefhebber en als dat virus je eenmaal te pakken heeft, laat het niet meer los.
Mijn eerste auto kocht ik toen ik al 10 jaar mijn rijbewijs had. Het was een E30 318i Touring in Diamantschwarz uit 1989. Ik kocht die auto voor €800,- na het zien van een aflevering van Wheeler Dealers waarin een 325i Touring werd opgeknapt. Ik zette er een sportinterieur in en heb er twee jaar in gereden totdat de drukgroep het begaf en ik in een buurt ging wonen met een jarenlange wachttijd voor een parkeervergunning.
Vorig jaar september kreeg ik per toeval de gelegenheid om een parkeerplek van een kennis te huren in een garage onder een appartementencomplex in een aangrenzende wijk.
Opeens kreeg het uit interesse speuren op ocassionsites naar de perfecte E46 coupe een veel serieuzere lading.
Ik vind de lijnen van een E46 coupe zo onzettend mooi en tijdloos en heb de auto al sinds zijn introductie op mijn favorietenlijstje staan. Ooit zou ik er een bezitten.
Omdat ik de auto louter recreatief inzet voor plezierritjes en bezoek aan familie en vrienden, is het verbruik van minder belang en moest er natuurlijk zo'n heerlijke zes in lijn in het vooronder liggen.
Ik had nog een aantal eisen en voorkeuren:
- van een liefhebber geweest
- <200.000 km
- OEM uitgevoerd
- donkere kleur
- sportinterieur
- M stuur
- chromen raamomlijsting
- Harman Kardon
- handbak
Het is uiteindelijk een 330Ci automaat uit 2002 in Carbonschwarz metallic van een lid van dit forum geworden.
De auto zit bomvol opties en is altijd goed onderhouden. Bij aanschaf was de kilometerstand 186.500. (Inmiddels 192.500)
De auto zag er toen zo uit:
Die lelijke aftermarket nieren zijn inmiddels vervangen voor originele exemplaren .
De auto is voorzien van de volgende opties:
- Spoiler: Laat zien
Het prachtige 'Zimt' interieur:
Kleurcode van de lak:
Ik ben onzettend trots op deze auto en geniet iedere meter van het vermogen van het M54 blok. Achteraf gezien ben ik blij dat het toch een automaat is geworden. Het rijdt zo comfortabel en daar komt bij dat een handbak op een 330 minder vaak voorkomt.
Door de bekleding in de Individual kleur Zimt en Carbonschwarz lak heeft de auto in mijn ogen een chique uitstraling. Daarnaast zie je deze combinatie niet zo vaak omdat het dure opties waren. De eerste eigenaar heeft zich sowieso niet ingehouden want hij tikte er in 2002 ruim € 73.000,- voor af terwijl de basisprijs van een 330Ci rond de € 53.000,- lag. Ik ben die persoon nog steeds dankbaar.
Het fijne is dat alle opties het ook nog steeds doen. Nadeel is dat ik gelijk verpest ben met al deze luxe om me heen.
De vorige eigenaar heeft de auto zelf onderhouden en o.a. de vanos gereviseerd, bougies vervangen, middendemper verwijderd en bij aflevering de olie ververst. Door het ontbreken van de middendemper is het geluid subtiel zwaarder. Iets wat voor mij niet nodig was geweest, maar het klinkt wel lekker als de achterruitjes open staan .
Ik heb de auto nu bijna 7 maanden in bezit en heb het volgende onderhoud laten plegen:
- auto uit laten lezen en oude foutmeldingen verwijderen
- gescheurde luchtbalg vervangen
- oliekeerkring vervangen
- xenonlampen vervangen (uiteraard OEM)
- originele flatblade ruitenwisserbladen geplaatst
- versnellingsbakolie en differentieelolie vervangen door ZF in Delfgauw (verschil is echt merkbaar en het geeft een goed gevoel dat de bak er weer jaren tegenaan kan)
Ik laat het onderhoud doen door Aaron Gijsbertsen uit Odijk die ik via dit forum op het spoor ben gekomen. Echt een vakman die voor een eerlijk uurtarief kwaliteit en een uitstekende service levert. Echt een aanrader .
Uitgevoerde mods tot nu toe (hoe klein ook):
- Dension Gatewey bt pro ipv de cd-wisselaar
- aftermarket nieren vervangen voor OEM chrome nieren
- BMW logo op sleutel geplaatst die er vanaf was
- BMW E46 bekerhouder met munten houder in plaats van de originele draadloze telefoon
- 17" Style 44 vervangen voor OEM Style 135 breedset
- BMW natural air luchtverfrisser
- M logo velg voor de 135's
- BMW USB oplader Dual
- BMW asbak insert chroom voorin
- Showroom platen voor evenementen en fotoshoots
- Dynavin N6 multimediasysteem
Links imitatie, rechts origineel
Een stuk beter:
Style 135 voordat ik de wielsticker met logo had geplaatst
To do/wish list:
- nieuwe banden; Goodyear Eagle F1 asymmetric 2 255/35/18 achter en 225/40/18 voor done
- interieur aanpakken met Colourlock (volledige set heb ik al in huis, maar nu nog een dag vrijmaken en geschikte plek vinden waar ik toegang heb tot elektriciteit voor de föhn)done
- steenslag op de motorkap en gebruiksporen op de bumpers laten spuiten
- M veerpootbrug
- speakers voor vervangen voor een set van Gladen done
- ondanks mijn voorliefde voor OEM, misschien toch mijn MK3 navigatiesysteem vervangen voor een modern mulimediasysteem met een 1080p HD scherm done
- de inklapbare spiegels automatisch laten inklappen bij vergrendeling van de auto done
Ik ben van plan de komende jaren de auto te koesteren en vooral heel erg te blijven genieten van deze fantastische auto. Ik heb heel veel gehad aan alle informatie op dit forum. Bedankt daarvoor!
Met vriendelijke groet,
SLB BMW
P.S.
Ik heb mijn kaart voor Bimmerfest al binnen en wellicht ga ik ook nog naar de zomerwielen meet in de De Meern.
Hopelijk tot dan!