Hallo allen,
Ik ben sinds twee weken trotse eigenaar van een 316i uit 2002. Heeft 220*** k gelopen en ziet er netjes uit, onderhoud altijd bij een bmw dealer gehad.
Maar nu het volgende, na een tijdje rijden ben ik op wat potentiële problemen gestuit.
Ten eerste als ik de auto start lijkt het wel met geweld te gaan, zwaar rauw geluid. Maar na 1 a 2 seconden weer weg en loopt stationair als een zonnetje (behalve het bekende tikkend geluid van de klepjes die alleen goed hoort met motorkap open).
Ten tweede heb ik het probleem dat de auto na een korte tussenstop (warme motor) erg slecht loopt, rauw geluid en trilling in het gaspedaal, houdt een beetje in af en toe en dit voet niet goed. Zet ik echter de auto een half uur weg en start hem weer dan gaat het rijden weer probleemloos.
Koude start geen probleem, kan kilometers rijden wat ik wil, geen bijzonderheden. Alleen na een korte tussenstop is het mis.
Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn? Voordat ik een garage opzoek..
Alvast dank..
Ratelende koude start en hoog olieverbruik
Ratelende koude start en hoog olieverbruik
Laatst gewijzigd door Vonk1988 op 21 mei 2015, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Koude motor vrijwel geen problemen, warme start rauwig
Niemand enig idee wat het kan zijn? 

Re: Koude motor vrijwel geen problemen, warme start rauwig
even een update,
ik dacht in eerste instantie dat ik geen olieverbruik had, maar dat valt zwaar tegen. Ik ben er achter gekomen dat ik zo'n 1 liter olie op 1000 km verbruik. Dit is natuurlijk veel te veel.
Als ik een tijdje de motor stationair laat draaien en weg rij komt er een hoop blauwe rook uit de uitlaat wat vervolgens daarna direct weer over is.
Zou het enig verband kunnen hebben dat de kleppen bij koude start zwaar aan het ratelen zijn? ik dacht zelf aan klepseals, maar mijn garage denkt dat de kleppendekselpakking het probleem is van de olieverbruik. ik twijfel hieraan. Heeft iemand dezelfde ervaring als ik gehad met de e46 316i?
ik dacht in eerste instantie dat ik geen olieverbruik had, maar dat valt zwaar tegen. Ik ben er achter gekomen dat ik zo'n 1 liter olie op 1000 km verbruik. Dit is natuurlijk veel te veel.
Als ik een tijdje de motor stationair laat draaien en weg rij komt er een hoop blauwe rook uit de uitlaat wat vervolgens daarna direct weer over is.
Zou het enig verband kunnen hebben dat de kleppen bij koude start zwaar aan het ratelen zijn? ik dacht zelf aan klepseals, maar mijn garage denkt dat de kleppendekselpakking het probleem is van de olieverbruik. ik twijfel hieraan. Heeft iemand dezelfde ervaring als ik gehad met de e46 316i?
Re: Ratelende koude start en hoog olieverbruik
Carterventilatie vervangen, om mee te beginnen. En blauwe rook duidt wel op lekkende kleppen ( klepseals)
Ook wil de vacuumdoos achterop het blok wel is lekken, net als je oliefilterhuis. Op de kleppen vervangen na heb ik zowat elk ding vervangen wat met evt. olieverbruik te maken kan hebben zonder gewenst resultaat.
Ik heb me er bij neergelegt aangezien we aan het einde van dit jaar een andere BMW gaan zoeken.
Oh en dat rauwe geluid is je ketting die niet zo snel strak gaat staan bij t starten, dit kan eventueel verholpen worden door een gemodificeerde kettingspanner te plaatsen (makkelijk te doen)
Ook wil de vacuumdoos achterop het blok wel is lekken, net als je oliefilterhuis. Op de kleppen vervangen na heb ik zowat elk ding vervangen wat met evt. olieverbruik te maken kan hebben zonder gewenst resultaat.
Ik heb me er bij neergelegt aangezien we aan het einde van dit jaar een andere BMW gaan zoeken.
Oh en dat rauwe geluid is je ketting die niet zo snel strak gaat staan bij t starten, dit kan eventueel verholpen worden door een gemodificeerde kettingspanner te plaatsen (makkelijk te doen)
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Ratelende koude start en hoog olieverbruik
de blauwe rook uit je uitlaat is dat alleen bij koud start of is dit ook als je bij het stoplicht bijv. even stil staat en dan weg rijd? Klepseals lekken namelijk continu dus ook tijdens het rijden. als het alleen naar een tijdje staan is ga ik er vanuit dat je een van je olieschraapveren beschadigd hebt.
Bmw e36 318iS -> 325i Coupé (track tool, Sold)
Bmw e39 525i Sedan (sold)
Bmw e36 318i Touring (Sold)
Bmw e46 328i Sedan (Sold)
Bmw e46 325Ci Cabrio (Sold)
Bmw e53 X5 3.0i (Sold)
Bmw e46 330i Touring (Sold)
Bmw e39 525i Fl Sedan (Daily)
Bmw e39 525i Sedan (sold)
Bmw e36 318i Touring (Sold)
Bmw e46 328i Sedan (Sold)
Bmw e46 325Ci Cabrio (Sold)
Bmw e53 X5 3.0i (Sold)