320D, DMF en ander klein grut vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Simpele Ziel
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2013, 17:49

320D, DMF en ander klein grut vervangen

Bericht door Simpele Ziel » 26 apr 2015, 09:39

Goedemorgen allemaal,

Ook mijn touring moet eraan geloven, het DMF begint na 280K een beetje te rammelen.

Nu wil ik alle onderdelen in 1x bestellen, zodat de auto straks zo min mogelijk tijd doorbrengt op de brug, herstel, boven de smeerput.

Echter bij het zoeken naar de onderdelen zie ik dat er meerdere sets zijn.
Waar moet ik op letten bij het bestellen van het DMF? Ik zie ze namelijk met glijlager, zonder glijlager, 6/7/8 tands etc. Heb je voor de SAC koppeling nog speciaal gereedschap nodig?
Het is voor een 320d Touring uit 6-2004.

En nu we er toch zijn, ik wil gelijk nog een aantal onderdelen vervangen waarbij ik vooral opzoek ben naar ervaringen mbt de verschillende merken en wat eventueel gelijk meegenomen dient te worden bij het vervangen;

*LMM (welk merk?)
*olieafscheider (welk merk?)
*Multiriem + krukaspoelie (eventueel nog andere delen zoals de rollen meepakken?)
*Thermostaat (Alleen de hoofdthermostaat? KVS komt nu maar heel moeilijk boven de +/- 75gr)

B.I.Jager
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2014, 19:34

Re: 320D, DMF en ander klein grut vervangen

Bericht door B.I.Jager » 27 apr 2015, 11:49

Het aantal tanden is volgens mij alleen voor het vaststellen van de vrij verstelbare hoek. Het priceaslager hangt weer af van type vliegwiel dat je neemt, maar volgens realoem zou je een vliegwiel moeten hebben met een cilinder rollen lager, ipv een normaal kogellager.
Voor de SAC heb je idd een stukje speciaal gereedschap nodig om de plaat op zijn plaats te houden tijdens montage. Een normale centreerdoorn werkt hier niet.

Let op dat je ook de bouten voor het vliegwiel en de drukgroep nieuw mee besteld.(soms worden ze ook mee geleverd met het vliegwiel en de koppelingsset)

Daarnaast zou ik ook meteen de geleidebus voor het druklager, de koppelingsarm en de scharnierkogel mee vervangen(slijtagedelen) Dan zijn er nog de krukas keerring en versnellingsbak keerring. Deze kunnen lekken/zweten. Een verstandig iemand die nog jaren in zo'n auto wil rijden vervangt deze meteen mee. Om de kosten hoef je het niet te laten.

* Een LMM heb ik nog nooit hoeven vervangen dus geen ervaring mee.
* Een olieafscheider zou ik gewoon origineel halen .
* Riemen kun je bv. van gates halen, rollen heb ik bv. van SKF en die zou ik wel meteen mee vervangen.
* geen ervaring met thermostaten maar origineel zijn ze volgens mij niet zo heel duur.

Gebruikersavatar
Simpele Ziel
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2013, 17:49

Re: 320D, DMF en ander klein grut vervangen

Bericht door Simpele Ziel » 29 apr 2015, 13:27

Bedankt voor jouw antwoord m.b.t. het vliegwiel/koppeling.

Het probleem van de LMM heeft zichzelf opgelost, 1 van de 2 boutjes na de LMM was los getrild waardoor hij waarschijnlijk valse lucht kreeg.

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 320D, DMF en ander klein grut vervangen

Bericht door rob75 » 29 apr 2015, 16:10

De koppeling is een aardige klus dus vervang alles wat aan de binnenkant zit, zoals al vermeld is. LuK is volgens mij OEM hierin. Sachs is ook OEM.

Voor de LMM (mocht die toch kapot blijken te zijn) is eigenlijk alleen Bosch aan te raden. Al het andere moet je (her)programmeren (Pierburg) of is gewoon kwalitatief niet handig. Meestal zijn ze snel defect.

Voor riemen: Goede aanbieders zijn SKF (set of los), Gates (een hele grote) en ContiTech (ook een OEM leverancier). Even shoppen op internet voor een leuke prijs. Pas op met de spanrol, die staat behoorlijk onder spanning.

De olie-afscheider is eigenlijk alleen origineel te krijgen. Ik ben in mijn zoektocht alleen een van TRW tegengekomen voor de 6-cilinders (dacht ik) en de prijs daarvan is ook niet veel lager dan origineel.

De thermostaat wordt volgens mij door BW afgenomen bij Behr. Dus een vergelijkbaar merk is ook prima.

Succes,
Rob

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: 320D, DMF en ander klein grut vervangen

Bericht door Niels » 02 mei 2015, 07:35

Verstandig om de krukas poelie mee te pakken weet ik uit ervaring -_- kijk ff op mister-auto voor een setje riemen en rollen. :duim:

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: 320D, DMF en ander klein grut vervangen

Bericht door Patrickk » 02 mei 2015, 09:25

Je hebt 2 thermostaten, zou ze wel alle 2 vervangen. Motor moet op bedrijfs temperatuur 90-94 gr zijn.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Simpele Ziel
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2013, 17:49

Re: 320D, DMF en ander klein grut vervangen

Bericht door Simpele Ziel » 03 mei 2015, 10:21

Ik zit nu een beetje online te kijken naar de verschillende onderdelen.
Als ik het goed zie krijg je bij de koppeling set van Valeo een koppelingsarm meegeleverd.
Bij de set van LUK (welke mijn voorkeur heeft) niet, kan iemand dat bevestigen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”