BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielamp
BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielamp
Hi allen,
Net mijn eerste BMW gekocht 250k. van de week aangetikt op de teller.
Hij is niet nieuw, maar ik ben er desalniettemin erg trots op.
Als ik op de snelweg rijd en moet remmen trilt het stuur nogal. Zodra hij onder de 80km p/u duikt is de trilling weg.
Maakt weinig uit of ik hard of zacht rem, hij trilt.
Daarnaast staat het stuur scheef (naar links). pakweg 350 graden.
Ik weet niet of het één met het ander te maken heeft, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Daarnaast is gister het indicatorlampje van de motor gaan branden. Al met al denk ik dat het handig is om hem voor een grote beurt op te laten gaan. Zeker omdat de onderhoudsgeschiedenis ontbrak bij aankoop. Kan ik echter wel blijven rijden aangaande de indicator? De motor klinkt, koud en warm, prima.
Ik hoor het graag en alvast bedankt
Net mijn eerste BMW gekocht 250k. van de week aangetikt op de teller.
Hij is niet nieuw, maar ik ben er desalniettemin erg trots op.
Als ik op de snelweg rijd en moet remmen trilt het stuur nogal. Zodra hij onder de 80km p/u duikt is de trilling weg.
Maakt weinig uit of ik hard of zacht rem, hij trilt.
Daarnaast staat het stuur scheef (naar links). pakweg 350 graden.
Ik weet niet of het één met het ander te maken heeft, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Daarnaast is gister het indicatorlampje van de motor gaan branden. Al met al denk ik dat het handig is om hem voor een grote beurt op te laten gaan. Zeker omdat de onderhoudsgeschiedenis ontbrak bij aankoop. Kan ik echter wel blijven rijden aangaande de indicator? De motor klinkt, koud en warm, prima.
Ik hoor het graag en alvast bedankt
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
Het beste is om de auto uit te laten lijnen (bij een bandenspecialist, niet bij Kwikshit)
Wat betreft het motorlampje: waarschijnlijk is het (1 van de) een lambdasonde(s). Dit is te merken aan een hoger verbruik.
Een aftermarket sonde kost rond de 50 euro . Effe de auto laten uitlezen!
Wat betreft het motorlampje: waarschijnlijk is het (1 van de) een lambdasonde(s). Dit is te merken aan een hoger verbruik.
Een aftermarket sonde kost rond de 50 euro . Effe de auto laten uitlezen!
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
Thanks voor je reactie!
Heb je enig idee wat de kosten zijn van balanceren en uitlijnen?
Heb je enig idee wat de kosten zijn van balanceren en uitlijnen?
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
Balanceren is niet nodig, alleen als hij ook trilt als je niet remt
Uitlijnen kost tussen de 50 en 80 euro.
Uitlijnen kost tussen de 50 en 80 euro.
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
Aftermarket lambda sondes niet gebruiken....in de meeste gevallen werken deze niet goed...
Bmw e36 316 Sedan verkocht
Bmw e36 318IS Coupe verkocht
Bmw e36 325 Coupe verkocht
Bmw e87 116 in bezit
Bmw e36 318IS Coupe verkocht
Bmw e36 325 Coupe verkocht
Bmw e87 116 in bezit
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
Voorheen haalde ik een gebruikte van Ebay (Bosch) maar aangezien goede ervaringen met aftermarket spul van bijv. VDO of Gepco gaat dat er nu meestal in. Bij de auto's die we hebben is vervangen toch een werkje van niets
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
Gister is het indicatielampje weer uitgegaan. Wel bijzonder. toch aan te raden om de auto uit te laten lezen?
Wat zijn daar de kosten ongeveer van?
Cheers,
Wat zijn daar de kosten ongeveer van?
Cheers,
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
Uitlezen kost meestal een paar tientjes bij de BMW.
Wat betreft het trillen en scheef staande stuur. Hij moet sowieso uitgelijnd worden, maar waarschijnlijk heb je een los zittende of versleten fusee of stuurstang die dit veroorzaakt.
Blijkt bij het uitlijnen er niks mis te zijn met de ophanging, dan is één of beide remschijven krom.
Wat betreft het trillen en scheef staande stuur. Hij moet sowieso uitgelijnd worden, maar waarschijnlijk heb je een los zittende of versleten fusee of stuurstang die dit veroorzaakt.
Blijkt bij het uitlijnen er niks mis te zijn met de ophanging, dan is één of beide remschijven krom.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
ik zou eerst je draagarm rubbers voorzijde controleren, zijn deze slecht kun je het beste de hele arm vernieuwen dan zijn ook je 4 fuseekogels meteen vervangen. Vervang dan ook meteen de stabilisator stangetjes en je sturstangen. Stuurstangen is de meneer van het uitlijnen je zeer dankbaar voor 
Dan je motorlampje, in de meeste gevallen wordt onterecht de lamdasonde vervangen, deze meet de uitlaatgassen en als deze waarden verkeerd zijn dan gaat je lampje aan. dit betekent dus niet dat je lambdasonde stuk is maar iets in je brandstof bereiding of verbranding klopt iets niet. Uiteraard kan de lamdasonde ook stuk zijn maar dit is te ook te meten of uit te lezen.
En dan is het beginnen bij de basis, heb je ontsteking in elke cilinder, krijgt elke cilinder benzine en is je luchttoevoer juist. De eerste 2 zijn makkelijk te controleren en de 3de kan van alles zijn, LMM, vacuumlekken, olieafscheider (ccv) verstopt en dat soort dingen. De motor loopt verder wel goed? Anders heb je nog een krukas en nokkenas sensor.
Maar de enigste juiste manier om te beginnen is met een fatsoenlijk apparaat je motor uit te lezen.

Dan je motorlampje, in de meeste gevallen wordt onterecht de lamdasonde vervangen, deze meet de uitlaatgassen en als deze waarden verkeerd zijn dan gaat je lampje aan. dit betekent dus niet dat je lambdasonde stuk is maar iets in je brandstof bereiding of verbranding klopt iets niet. Uiteraard kan de lamdasonde ook stuk zijn maar dit is te ook te meten of uit te lezen.
En dan is het beginnen bij de basis, heb je ontsteking in elke cilinder, krijgt elke cilinder benzine en is je luchttoevoer juist. De eerste 2 zijn makkelijk te controleren en de 3de kan van alles zijn, LMM, vacuumlekken, olieafscheider (ccv) verstopt en dat soort dingen. De motor loopt verder wel goed? Anders heb je nog een krukas en nokkenas sensor.
Maar de enigste juiste manier om te beginnen is met een fatsoenlijk apparaat je motor uit te lezen.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: BMW 316 Compact Trilling bij remmen en motorindicatielam
bedankt voor de reacties. Ik ga hem snel laten uitlezen en een opgaaf aanvragen wat er aan veranderd moet worden. Ik wil er van de zomer graag mee naar Italie en ik zou het echt heel vervelend vinden als ik halverwege de brennerpas langs de weg kom te staan 
Thanks, ik laat het weten.

Thanks, ik laat het weten.