520, 525 of 530: diesel of LPG?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
GianniD
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 dec 2013, 21:45

520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door GianniD » 30 apr 2015, 16:02

Dag mede forummers,

momenteel rij ik met een e46 323ci coupe en doe 15.000km met de wagen maar ik ben nog student en moet na volgend schooljaar 18.000km woon-school verkeer doen. dit is enkel voor naar school en terug te geraken.
Stel dat ik daarnaast nog een een 10 dkm extra dan voor reisjes en uitstapjes doe zit ik snel aan 25.000km per jaar.
Met mijn huidige benzine zou dit bijna ondoenbaar zijn.

Daarvoor zoek ik een andere (zuinigere) wagen.
graag had ik een e39 sedan gehad omdat ik dit zeer mooie en ruime wagens.
Binnen mijn budget (6-7k) vindt ik enkele mooie wagens.
De voorkeur gaat uit naar een (zo goed als) full option facelift met automaat (door het lager toerental aan 120-130 vergeleken met de 5-versnellingsbak)

Da heb ik nog 2 mogelijkheden: diesel of LPG?

allebei voordelen en nadelen:

Diesel: koppel, verbruik en papa heeft een tankkaart waar ik af en toe wel eens gebruik van kan maken.
LPG: goedkoper als diesel, blijft een benzinewagen dus sportief rijden kan ook

ik ben een redelijk kalme chauffeur maar dus wel ook eens doorduwen :driving:

Dan is de keuze voor diesel:
520d: 136pk is niet veel maar blijkt wel een sterk blok te zijn, niet verkrijgbaar in auto
525d: 163pk, prachtig 6cilinder blok, veel koppel
530d: 193pk zeer sterk en koppelrijk blok maar hoor hier en daar van een hoog verbruik (bijna 10liter?)

of voor benzine/LPG:

520i (M54), 525i of 530i: alle 3 10-12liter verbruik op lpg = minder als 7 euro/100km :duim:


ik hoor en lees regelmatig dat de diesels rap een liter of 8 lusten, als je dan een LPG ernaast stelt is een lpg snel voordeliger.
kunnen deze blokken een lpg conversie aan? of gaan ze dan sneller kapot?
Ik ben zelf autotechnicus van opleiding dus kan er wel zelf aan werken, dat scheelt.

Ik werk en klus redelijk veel bij dus de taxen en verzekeringen kan ik zeker wel aan maar ik zoek een gulden middenweg voor de brandstof

Dus vraag is dus: wat is de "perfecte" combi voor mij?

graag had ik ook de zwakke punten van de modellen geweten zodat ik bij aankoop zeker weet waar naar te kijken.
Indien er mensen met eens van de wagens rijd had ik ook willen weten aan welk verbruik jullie rijden.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door BartS » 30 apr 2015, 17:13

Allereerst welkom op het E39 gedeelte,

Het M54 blok, zij het de 2.2 de 2.5 of de 3.0 hebben allemaal last van de Carter ventilatie die het leven geeft, evenals de Vanos Unit waarvan de seals niet meer goed afsluiten. Voor de rest is de M54 redelijk betrouwbaar. Ik weet echter niet of ze zich lenen voor LPG ombouw.

Over de Diesels weet ik niks behalve dat ze redelijk zuinig schijnen te zijn.

Een aantal E39 Specifieke puntjes, de Koplamp verstelnokjes gaan nog wel is kapot, is niet heel prijzig om te laten maken bij een specialist. Verder is het koelsysteem van de E39 niet de beste, lekkages schijnen vaak voor te komen. Verder het 2 massa vliegwiel wat voor problemen kan zorgen, de Hardyschijf standaard BMW kwaaltje. Draagarmen kunnen rot zijn dan krijg je trillingen in t stuur de E39 is daar erg gevoelig voor. Roest bij het benzine kapje is ook een veel voorkomend iets. De raammechanisme schijnen ook nog wel is stuk te gaan. En last but not least het display van je boord computer in je tellerhuis en van je Radio hebben nogal vaak last van uitval, dit komt door de slechte kwaliteit kabel die BMW gebruikt heeft in de units, dit is te repareren.

Groet,

Bart
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Gebruikersavatar
Eric 540i
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:43

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door Eric 540i » 30 apr 2015, 17:42

Ik rij een e39 op gas en ben zeer tevreden. Een e39 met LPG wordt niet veel aangeboden of met veel Km's. Voor 25.000 km per jaar duurt het ff voordat je de investering van een nieuwe installatie er uit hebt. En kan je aan het begin van je werk carrière overzien in wat voor een auto je over 4 jaar rijdt? Als je huidige auto goed is kan je je afvragen of een paar duizend euro uitgeven wel een voordeel brengt. Of je moet een iets ander willen. Ik heb in de afgelopen 96.000 km genoeg aan de auto gerepareerd. Zie hiervoor mijn topic viewtopic.php?f=698&t=35793 . Ik ben benieuwd wat je keuze wordt.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door Patrickk » 30 apr 2015, 18:03

Met de diesels vind ik ook dat je sportief rijden kan. Zijn geen slome blokken meer.
M54 blokken zitten ook smeerolie slurpers tussen.

Je zal voor jezelf eens een paar rekensommen moeten maken wat de verschillen zijn met benzine of diesel met 15000, 20000 en 25000 km.

Je geeft aan datje een rustige rijder bent dan is met een benzine 1 op 10-11 zeker mogelijk en met een diesel toch wel 1 op 14-15

Als je het kan betalen zou ik zeker voor een 6 cil gaan. Succes met je zoektocht.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door Rico40 » 30 apr 2015, 18:52

Ik rijd met de 530D (Handbak) gemiddeld 1 op 15/16 met wel 80% snelweg,power zit er genoeg in maar ben enorm verslaafd aan het lekkere koppel.
Kwaaltjes kan ik je nog niet aan helpen want ik heb ze nog niet :P

LPG heb ik alleen maar goede ervaringen mee in Volvo's en dat is zeer positief,ik heb wel eens gehoord dat de V8en van BMW wel geschikt zijn voor LPG en de 4/6 cilinders wat minder geschikt zijn.

Mocht je voor LPG gaan denk er dan serieus over om voor LPI te gaan, dat wordt vloeibaar ingespoten wat als voordeel heeft dat je geen verdamper nodig hebt en minder onderhoud vereist dan de traditionele LPG!

Wat je keuze ook wordt veel S6.

pernut
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2015, 20:18

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door pernut » 30 apr 2015, 20:06

Ik heb een E39 touring van 1570 kilo met m47 blok (2liter) die ook in de 320 zat. 136 pk is moet ik wel eerlijk zeggen niet snel, maar als ik op de snelweg door Nederland op en neer rij rijd hij over 300 km gemiddeld 1 op 20. Ik rij nu woon werk verkeer 1 op 18.5. Eigenlijk gewoon de fabrieksopgave die hij heeft. Als je 140 rijdt wordt het 1 op 16.

Ik heb zelf uitgerekend dat het voor mij met 26000 km per jaar al goedkoper was om diesel te rijden. Ik zou me niet laten afschrikken door de wegenbelasting (153E per maand :amen: ), want je kan voor minder dan 100 Euro diesel 1300 km rijden... Dus gewoon 520d touring halen, is ook handig met klussen!

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door Peerke007 » 08 mei 2015, 11:10

Ik rijd een E39 uit 2002 al sinds 2008 op een LPi installatie van Vialle. 6 jaar zonder problemen, alleen sinds kort krijg ik op LPG een motorstoring. Lampje gaat uit als ik op benzine rijd. Maar goed, ruim 150000 km zonder problemen gereden en nu pas de eerste hik.

Ik ben best tevreden, maar ga de volgende keer toch voor een diesel. De actieradius op LPG is zo'n 400 km (met een 50 liter tankje op de plek van de reserveband). Dat is wel vaak bij de pomp staan :yaw: .

Succes,
Peter

loentje
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mei 2015, 23:30

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door loentje » 10 mei 2015, 22:25

Hoi

ik heb alleen nog maar e39s op lpg gehad allemaal zonder problemen
528i sedan e39 320.000 km gelopen
523i touring e39 350.000 km gelopen
528i touring e39 550.000 km gelopen
330i touring e46 280.000 km gelopen

Alle bovenstaande nooit problemen gehad op lpg, auto's ook niet weg gedaan omdat er iets mis was met het blok.

Nu weer op lpg, 540i touring maar daar kan ik nog geen ervaring over zeggen.

vier cilinder van e46 is minder betrouwbaar op lpg hoor ik wel eens.


groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)

Gebruikersavatar
SandMan226
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 jan 2015, 05:36
Locatie: Zoetermeer

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door SandMan226 » 11 mei 2015, 21:44

Afbeelding


Ik heb dit met mn E39 530i Touring, 100 km/u op CC, met een hoogzwangere vrouw naast me en een dikke kat achterin.. ruim 1 op 14
E32 735i '87
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94

E39 530iAT

--help
Berichten: 739
Lid geworden op: 26 mar 2013, 12:07

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door --help » 11 mei 2015, 21:57

Heb een 323Ci (e46, met M52 dubbele vanos) gereden met een LPI G3 installatie. Heb er veel problemen mee gehad. (ben zelf een rustige rijder die voorzichtig met zijn spullen om gaat) Veel kosten aan gehad, rij nu een diesel daarom ook. Zou het bij een BMW toch afraden om voor LPG te gaan, genoeg mensen rijden er prima mee rond maar over het algemeen is een Franse auto (Citroën/Renault bijvoorbeeld) een veel betere LPG rijder.
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

loentje
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mei 2015, 23:30

Re: 520, 525 of 530: diesel of LPG?

Bericht door loentje » 12 mei 2015, 23:16

Waar heb je dan kosten aan gehad met de 323ci?

groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”