DASH CAM tips & tricks voor de F10

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Marcel535i

DASH CAM tips & tricks voor de F10

Bericht door Marcel535i » 05 mei 2015, 22:10

Ik overweeg een dashcam aan te schaffen voor de F10.
Ik maak de laatste tijd te veel toestanden mee op de weg die ik voor lering en vermaak (en bewijslast) vast wil leggen.
(black-box)

Welke Dashcam's kunnen jullie aanbevelen (of afraden) voor de F10 ?
Is een dual-cam ook goed te gebruiken in de F10 ?
Hoe kan je het beste de voeding aansluiten, kan ik die het beste achter aftappen bij de zekeringen kast of zijn er eenvoudigere oplossingen ? (onzichtbaar !)
Kan je de camera een dag in parkeer stand laten werken zonder dat ie de accu plat trekt / storing meldingen ?

Laat de tips&tricks maar komen ......
I was Born to Move Wild .... BMW

Marcel535i

Re: DASH CAM tips & tricks voor de F10

Bericht door Marcel535i » 13 mei 2015, 09:24

Sjonnie

Bericht door Sjonnie » 13 mei 2015, 13:55

Ik heb vorige week ook een 1080P dashcam op Ebay gekocht voor een paar tientjes.
Moet nog binnen komen, maar wilde deze achter de binnenspiegel plaatsen en de stroomvoorziening bij de binnenverlichting / schuifdak vandaan halen. :)
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 22 jun 2015, 22:19

Het is de BlackVue DR650GW-2CH met 64G geworden aangekocht op het Bimmerfest 2015 !
Inmiddels geïnstalleerd en hij is volop bezig met materiaal vast te leggen voor "Blik op de weg"

+ punten:
beeldkwaliteit, stabiele werking, design, voor/achter camera, robuustheid, functies

- punten:
hoge prijs, wifi verbinding software naar laptop ontbreekt

Aansluit/installatie advies: zie youtube, zorg voor een goede massa verbinding dus niet die schroef bij het zekeringen kastje achterin zoals op youtube gezegd wordt.
Om een kabel door te trekken naar de achterbak hoef je echt niet de achterbank los te halen zoals ook gesuggereerd wordt door sommige op youtube, gewoon "doorsteken" achter de bank, ik gebruik hiervoor een chipszak afsluit vouw strip waartussen je gemakkelijk een draad kan doorvoeren.

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 09 jul 2015, 20:56

inmiddels heb ik al enige tijd ervaring met de Dashcam. Dit zijn nog een aantal bevindingen:

Dashcam op parkeer stand aan laten staan geeft 9 uur later een melding van de BMW dat er stroom weg-lekt en
dat diverse systemen uitgeschakeld zijn om stroom te sparen en te voorkomen dat de accu leeg loopt.
Dit was wel op een dag geconstateerd met veel regen dus waarschijnlijk is dit ook als veel "activiteit" door de camera geregistreerd en daarmee een groter verbruik aan stroom.

De accubewaker (KEMO) die ik al tussengeschakeld had vond het nog steeds prima en deed verder nog niets. Die gaat pas komen bij echt lage accu stand en kijkt niet zoals de BMW naar relatieve verandering / weglekken

Ik heb hierna een schakelaar gemonteerd waarmee ik de parkeerstand kan inschakelen/uitschakelen zodat ik alleen als het nodig is de parkeerstand inschakel en daarmee evt. de melding van BMW voor lief neem.
Dat wil ik dus niet iedere dag want als er dan iets echt mis is dan ben je daar niet alert op.

Het kost wel enige moeite om de filmpjes van de camera op je PC te krijgen. Als black-box prima maar om dagelijks een aflevering van "Blik op de Weg" te maken een beetje te omslachtig allemaal, dus dat ga je niet doen. Misschien dat ik nog iets met mijn Raspberry Pie ga prutsen om dit automatisch te maken. Je gaat in ieder geval niet steeds het sd kaartje iedere dag uit de camera prutsen en weer terug steken want dat kan niet lang goed gaan denk ik.

Ik zou trouwens ook niet in volle zon de auto parkeren met camera aan. Ik denk dat die camera dan weg fikt. Ofwel kapot gaat want hij wordt van zichzelf al warm.

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 27 aug 2015, 15:34

demo filmpje voor de liefhebbers, veel BMW's te bewonderen onderweg !

https://youtu.be/vfi1fn8ygmM

Verwijderd ivm auteursrecht muziek
Laatst gewijzigd door Marcel535i op 10 jan 2016, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrickk

Bericht door Patrickk » 27 aug 2015, 18:45

Het beeld vind ik in ieder erg geval netjes.
Ik neem aan dat hij wel voor en achter tegelijk opneemt?
En heb ik nog een vraagje: als de kaart vol is gaat hij dan weer over de rest opnemen? Ik bedoel, zolang er niks gebeurd zou je ook het beeld materiaal niet op je laptop/pc hoeven zetten toch?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 27 aug 2015, 20:38

Het beeld is gezien het slechte weer denk ik redelijk. Bij goed/zonnig weer is het beeld nagenoeg perfect.
Youtube verslechtert het beeld en ik heb zelf ook de bitrate lager gemaakt anders zou de file veel te groot worden.
Voor/achter gaat tegelijk met voorzijde Full HD en achterzijde alleen HD. Met een 32 G kaart kan ik een week filmpjes maken voordat hij overschreven wordt. De incidenten (hoge G-krachten) worden write protected opgeslagen en dus niet overschreven als de kaart vol is. De camera is voor mij hoofdzakelijk een "zwarte doos" voor bewijslast bij incidenten. Overzetten naar PC is lastig, kan via Wifi (traag) of kaartje er uit halen nadat de kabeltjes losgemaakt zijn en het klepje open is gezet (niet handig)

Yo681

Bericht door Yo681 » 11 nov 2015, 22:53

Ik heb een tip voor je voor de melding van het lekken van de stroom: Cellink B.
Die heb ik ertussen gezet en de camera pakt nu de stroom van de cellink. Pas na 2 A 3 dagen stilstaan zonder te rijden, krijg ik de melding. Super ding!

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 11 nov 2015, 23:49

Bedankt voor de tip, ik heb de video bekeken op
https://www.youtube.com/watch?v=3iHho94LGTs
Hij komt op mij verlanglijstje te staan samen met de BAV speakers die ik ook nog wil installeren !
Heb je ook nog een tip voor de beste prijs van deze accu pack ?

Yo681

Bericht door Yo681 » 12 nov 2015, 05:59

De prijs is helaas niet mis, en er is maar 1 leverancier die ik kon vinden (blackboxmycar).
Nadeel is dus helaas dat je dan ook hoge verzendkosten betaalt.

Echter is het voor mij wel waard, want ik was helemaal klaar met de foutmeldingen elke ochtend.

Alternatief is er ook, via blackvue nederland (gewoon de website) kan je naast magic pro ook een alpha t power plus kopen. Die heb ik eerst ook gehad en die is een stuk goedkoper. Ik had echter een DOA gekregen en maanden gezeur daarover, dus destijds bij een beter alternatief uitgekomen: Cellink B. Het betere is dat de celling een grotere accu heeft, sneller oplaadt, en meest belangrijke dat hij eerst eigen accu leegtrekt en dan die van de auto. De alpha t power schijnt het andersom te doen.

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 26 dec 2015, 16:37

jwbakkenes

Bericht door jwbakkenes » 27 dec 2015, 01:01

Mooie kwaliteit, wat een losers rijden er rond soms.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem

Mijn showroom

avdakker

Bericht door avdakker » 27 dec 2015, 10:27

Grappig, ik herken enorm veel hier doordat ik zelf in Best woon en uit Eindhoven kom. En tja, sommige punten zoals de opsplitsing op de A58 naar de A2 is gewoon een verkeersdrama.....
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 27 dec 2015, 11:40

@Jan Willem,
Over de beeld kwaliteit ben ik zeer tevreden ook bij regen/duisternis.
Wat ik ook belangrijk vind is dat de camera na een half jaar gebruik geen enkele keer gefaald heeft.
Iedere ochtend weer de inmiddels bekende woorden "Black vue for your save driving..... starting normal recording"
Het kost wel redelijk wat moeite om de beelden van de camera te krijgen, kan via wifi maar is wel traag, en het sd kaartje iedere dag in- en uit gaat op den duur kapot ben ik bang voor. Vandaar een kleine collectie "incidenten"
Het hadden er veel meer kunnen zijn, met name die irritante links-rijders.

@avdakker
Zoals je ziet rijd ik iedere dag richting Best. Het grote voordeel van de 535i is dat er uitstekende remmen opzitten en dat je snel een dotje gas bij kan geven waardoor je toch snel kan reageren op geklooi van anderen. Die opsplitsing is idd gevaarlijk, het liefst ga ik daar al eerder rechts rijden dan kan je altijd nog naar de vluchtstrook.
Ben daar ook ooit eens bijna gemangeld tussen 2 vrachtwagens (helaas geen beelden meer van)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Audio, navigatie en iDrive”