Martijn - E61 - 535d
Martijn - E61 - 535d
Hallo allemaal,
Mijn naam is Martijn, regio Haaglanden en mijn hele leven droom ik al van een BMW... Vorige week kreeg ik eindelijk de kans om voor een zeer mooi bedrag een heuse 535d touring uit 2005 te kopen...na 1 seconde was ik verkocht. Ik ga hem morgen ophalen en heb verder nog geen foto's van hem. Hij is op een paar krasjes op de lak en wat minieme steenslag puntgaaf. Het interieur is compleet smetteloos en ruikt als nieuw. Km stand is 258.000 NAP. Ik ben de 3e eigenaar en hij is altijd BMW dealer onderhouden geweest.
Het enige wat er aan mankeert is het volgende: De motor loopt loopt niet lekker stationair, Nagelend geluid. Hij rookt dan ook behoorlijk (uitsluitend zwarte rook). Motor trilt dan ook behoorlijk. Wanneer ik het gas intrap en de motor boven de 1500 toeren komt is er niets aan de hand, turbo's werken prima, veel onverbrande diesel eruit, maar daarna loopt hij soepel en is er eigenlijk niets aan de hand. Wanneer de motor terugvalt naar stationair zelfde probleem. Vorige BMW dealer had aangegeven dat er mee doorgereden kan worden en als de motor warm is is het probleem ook veel minder. Na veel lezen weet ik dat de swirlflaps een probleem zijn bij dit type, maar dat is hier niet aan de hand lijkt mij. Wel ga ik deze vervangen door blind plates. Tot nu toe heb ik altijd Volvo, VW gereden. Daarom ben ik op wat algemene kennis totaal onbekend met BMW. Als iemand na het lezen van dit verhaal gelijk weet in welke richting ik het moet zoeken, zou dat heel fijn zijn. Heb nog niets uitgelezen of wat voor info dan ook. Iemand ook ervaring met BMWhat / Carly app op android icm een USB - OBDII stekker?
Heel erg bedankt alvast voor wat input en tot schnell allemaal
groeten,
Martijn
Mijn naam is Martijn, regio Haaglanden en mijn hele leven droom ik al van een BMW... Vorige week kreeg ik eindelijk de kans om voor een zeer mooi bedrag een heuse 535d touring uit 2005 te kopen...na 1 seconde was ik verkocht. Ik ga hem morgen ophalen en heb verder nog geen foto's van hem. Hij is op een paar krasjes op de lak en wat minieme steenslag puntgaaf. Het interieur is compleet smetteloos en ruikt als nieuw. Km stand is 258.000 NAP. Ik ben de 3e eigenaar en hij is altijd BMW dealer onderhouden geweest.
Het enige wat er aan mankeert is het volgende: De motor loopt loopt niet lekker stationair, Nagelend geluid. Hij rookt dan ook behoorlijk (uitsluitend zwarte rook). Motor trilt dan ook behoorlijk. Wanneer ik het gas intrap en de motor boven de 1500 toeren komt is er niets aan de hand, turbo's werken prima, veel onverbrande diesel eruit, maar daarna loopt hij soepel en is er eigenlijk niets aan de hand. Wanneer de motor terugvalt naar stationair zelfde probleem. Vorige BMW dealer had aangegeven dat er mee doorgereden kan worden en als de motor warm is is het probleem ook veel minder. Na veel lezen weet ik dat de swirlflaps een probleem zijn bij dit type, maar dat is hier niet aan de hand lijkt mij. Wel ga ik deze vervangen door blind plates. Tot nu toe heb ik altijd Volvo, VW gereden. Daarom ben ik op wat algemene kennis totaal onbekend met BMW. Als iemand na het lezen van dit verhaal gelijk weet in welke richting ik het moet zoeken, zou dat heel fijn zijn. Heb nog niets uitgelezen of wat voor info dan ook. Iemand ook ervaring met BMWhat / Carly app op android icm een USB - OBDII stekker?
Heel erg bedankt alvast voor wat input en tot schnell allemaal
groeten,
Martijn
Re: Martijn - E61 - 535d
Welkom hier Martijn !
Heb je ook fotootjes van de wagen ?
Jammer te lezen van je problemen, is deze ook uitgerust met een roetfilter ?
Mocht je vragen hebben over het forum, en/of hulp hierbij nodig hebben, stuur dan even een pm naar een van de moderators, we zullen je dan zsm proberen te helpen.
Probeer ook de zoekfunctie hier op het forum, deze voorkomt meestal het eventueel onnodig starten van een nieuw topic, kom je er daarmee niet uit betreffende je problemen, plaats dan even in de betreffende subforums je vraag
Verder wens ik je natuurlijk vele veilige en probleemloze kilometers nadat je problemen hopelijk snel zijn opgelost
Heb je ook fotootjes van de wagen ?
Jammer te lezen van je problemen, is deze ook uitgerust met een roetfilter ?
Mocht je vragen hebben over het forum, en/of hulp hierbij nodig hebben, stuur dan even een pm naar een van de moderators, we zullen je dan zsm proberen te helpen.
Probeer ook de zoekfunctie hier op het forum, deze voorkomt meestal het eventueel onnodig starten van een nieuw topic, kom je er daarmee niet uit betreffende je problemen, plaats dan even in de betreffende subforums je vraag
Verder wens ik je natuurlijk vele veilige en probleemloze kilometers nadat je problemen hopelijk snel zijn opgelost
Re: Martijn - E61 - 535d
Bij deze alvast een foto
Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 mei 2015, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto er even in gezet, link deed het niet
Reden: foto er even in gezet, link deed het niet
Re: Martijn - E61 - 535d
Ziet er netjes uit !
Nog plannen met de wagen ? Je ruitenwisser staat in ieder geval niet zoals het hoort, te ver naar boven
Nog plannen met de wagen ? Je ruitenwisser staat in ieder geval niet zoals het hoort, te ver naar boven
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Martijn - E61 - 535d
Welkom Martijn,
gefeliciteerd met je aankoop.
hopelijk zijn de klachten snel verholpen.
vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E61 een keer op één van onze meetings/events.
dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events
volgende evenement: 7 juni Bimmerfest
gefeliciteerd met je aankoop.
hopelijk zijn de klachten snel verholpen.
vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E61 een keer op één van onze meetings/events.
dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events
volgende evenement: 7 juni Bimmerfest
Re: Martijn - E61 - 535d
Welkom en veel plezier met je 535d. Geweldige motor, ik hoop wel dat je zelf heel handig bent? Hier op het forum staan wekelijks verhalen van 535d eigenaren die in korte tijd compleet leeglopen op hun 535d en bijna allemaal concluderen dat het te veel van het goede is qua kosten.
Uitzonderingen heb je altijd natuurlijk, hopelijk ben jij er 1 van en kunnen we je ervaringen met jouw 535d avontuur hier lezen. Ik ben benieuwd!
Uitzonderingen heb je altijd natuurlijk, hopelijk ben jij er 1 van en kunnen we je ervaringen met jouw 535d avontuur hier lezen. Ik ben benieuwd!
Re: Martijn - E61 - 535d
Mooie auto!
Ik heb ook een E61 535d gehad waar ik helaas héél veel kosten aan gehad heb.. Swirl Flap in het blok beland... die vertoonde toen een beetje de zelfde symptomen...
Bij mij zijn het blok, turbo's LM meter, gasklephuis o.a. vervangen
Voor dat geld had ik achteraf ook een andere kunnen kopen...
Ik heb ook een E61 535d gehad waar ik helaas héél veel kosten aan gehad heb.. Swirl Flap in het blok beland... die vertoonde toen een beetje de zelfde symptomen...
Bij mij zijn het blok, turbo's LM meter, gasklephuis o.a. vervangen
Voor dat geld had ik achteraf ook een andere kunnen kopen...
Re: Martijn - E61 - 535d
Gefeliciteerd met de aankoop van deze prachtige 535d.
Hoop dat je problemen snel zijn verholpen.
Ik kan je helaas geen tips geven wat het motorisch zou kunnen zijn.
Want (even afkloppen) heb op de kleine turbo na, motorisch geen klachten gehad. En heb toch al 283.000 op de teller.
Dus laat je niet te snel bang maken hoor.
Hoop dat je problemen snel zijn verholpen.
Ik kan je helaas geen tips geven wat het motorisch zou kunnen zijn.
Want (even afkloppen) heb op de kleine turbo na, motorisch geen klachten gehad. En heb toch al 283.000 op de teller.
Dus laat je niet te snel bang maken hoor.
Bmw 535d tuned, 361pk 712nm.
High executieve. 0-100 4.8sec.
Gas is alles, remmen is angst.
High executieve. 0-100 4.8sec.
Gas is alles, remmen is angst.
Re: Martijn - E61 - 535d
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ga je vast veel plezierige kilometers mee maken!vuilegore schreef: Iemand ook ervaring met BMWhat / Carly app op android icm een USB - OBDII stekker?
Ik heb zelf BMWhat i.c.m. een andorid toestel (Samsung Galaxy S5) en een OBD2 stekker en die combi werkt perfect.
Ik lees mijn wagen regelmatig even uit om te controleren op foutmeldingen en ben er zo laatst achter gekomen dat de motortemperatuur te laag was (60gr i.p.v. 90gr) en dat mijn beide thermostaten dus moesten worden vervangen.
- RyanAtwood
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 11 mar 2015, 13:23
Re: Martijn - E61 - 535d
Carly for BMW (BMWhat) werkt perfect icm met Samsung, inderdaad om de zoveel tijd uitlezen of er foutmeldingen zijn en dergelijke. Goed om gelijk de swirlflaps te vervangen, blindplates heb ik ook gedaan, werkt ideaal. Zou sowieso eens naar je roetfilter (laten) kijken, misschien dat daar iets te vinden is. En dan gelijk eronderuit halen..
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005
Re: Martijn - E61 - 535d
Ok mensen, hierbij een update...
Na een week vakantie ben ik vandaag begonnen met het opsporen van de problemen met de motor. Dit is een vervolg op een "stel je voor" topic, maar ik zal later een nieuw topic aanmaken over de voortgang van de reparatie.
- Als eerste heb ik het inlaatspruitstuk verwijderd om te kijken naar de swirl flaps... veel roet, en een beetje olie rondom de rubbers, maar geen loszittende / afgebroken kleppen.
- Daarna heb ik een compressietest uitgevoerd op de cilinders 1 t/m 4: (zonder warm rijden en zonder al te veel moeite kreeg ik de gloeipluggen met een goede lange dop uit het blok gedraaid. Het lijkt wel of die nog niet zo lang geleden vervangen zijn en zoals het aanvoelde zaten ze ook allemaal met het juiste moment aangedraaid..
cylinder 1: 0 psi
cylinder 2: 10 psi ongeveer
cylinder 3: 250 psi (goed)
cylinder 4: 250 psi (goed)
Bij het ronddraaien komen uit cylinder 1 duidelijk plofjes uit van compressie die ontsnapt via de luchtinlaatkant. (lekke klep, klep seal). Heel misschien iets met de nokkenas, stoters, maar het kleppendeksel zit er nog op.
- Wat me sowieso opviel is dat de verstuivers allemaal nat van de diesel zijn en zeker die van cylinder 6, helemaal zeiknat. Hoort dat? dat was voordat ik begon met compressie testen.
- De gloeiplug van cylinder 4 is nat van de olie, maar ik heb geen carterdruk als ik de motor laat ronddraaien, dus een kapotte zuigerveer lijkt me niet waarschijnlijk, ook is mijn oliepijl normaal en de kleur en geur van de olie ook.
Morgen ga ik verder met het kleppendeksel eraf en de boel maar eens verder inspecteren, ik ga er eigenlijk al vanuit dat de kop eraf moet en de kleppen / seals ga vervangen.
Ook maar gelijk de 2 thermostaten vervangen?
Ondertussen heb ik al een tweedehands EGR koeler geregeld omdat die van mij ook helemaal dichtgeroet zit... een lekker badje van remmenreiniger / wd40 kan zo'n ding toch weer zo goed als nieuw maken, net als het inlaatspruitstuk (met montage van blind plates natuurlijk ).
Voor nu heb ik hier alvast wat foto's, ik zal van de reparatie stapsgewijs foto's maken van de verschillende stadia van de reparatie, misschien heeft iemand hier wat aan.
Ook heb ik inmiddels alle BMW software / Carly app en een bluetooth OBD II stekker...onding, werkt niet, ik ga een USB versie regelen.
Mijn Samsung S5 mini heeft geen USB - OTG, maar met een simpele hack van mijn telefoon heb ik er OTG ondersteuning ingekregen, als mensen ook geen extra geld aan een andere telefoon, tablet willen uitgeven kan ik uitleggen hoe ze dat met een S5 mini voor elkaar kunnen krijgen, hieronder wat foto's van vandaag
Na een week vakantie ben ik vandaag begonnen met het opsporen van de problemen met de motor. Dit is een vervolg op een "stel je voor" topic, maar ik zal later een nieuw topic aanmaken over de voortgang van de reparatie.
- Als eerste heb ik het inlaatspruitstuk verwijderd om te kijken naar de swirl flaps... veel roet, en een beetje olie rondom de rubbers, maar geen loszittende / afgebroken kleppen.
- Daarna heb ik een compressietest uitgevoerd op de cilinders 1 t/m 4: (zonder warm rijden en zonder al te veel moeite kreeg ik de gloeipluggen met een goede lange dop uit het blok gedraaid. Het lijkt wel of die nog niet zo lang geleden vervangen zijn en zoals het aanvoelde zaten ze ook allemaal met het juiste moment aangedraaid..
cylinder 1: 0 psi
cylinder 2: 10 psi ongeveer
cylinder 3: 250 psi (goed)
cylinder 4: 250 psi (goed)
Bij het ronddraaien komen uit cylinder 1 duidelijk plofjes uit van compressie die ontsnapt via de luchtinlaatkant. (lekke klep, klep seal). Heel misschien iets met de nokkenas, stoters, maar het kleppendeksel zit er nog op.
- Wat me sowieso opviel is dat de verstuivers allemaal nat van de diesel zijn en zeker die van cylinder 6, helemaal zeiknat. Hoort dat? dat was voordat ik begon met compressie testen.
- De gloeiplug van cylinder 4 is nat van de olie, maar ik heb geen carterdruk als ik de motor laat ronddraaien, dus een kapotte zuigerveer lijkt me niet waarschijnlijk, ook is mijn oliepijl normaal en de kleur en geur van de olie ook.
Morgen ga ik verder met het kleppendeksel eraf en de boel maar eens verder inspecteren, ik ga er eigenlijk al vanuit dat de kop eraf moet en de kleppen / seals ga vervangen.
Ook maar gelijk de 2 thermostaten vervangen?
Ondertussen heb ik al een tweedehands EGR koeler geregeld omdat die van mij ook helemaal dichtgeroet zit... een lekker badje van remmenreiniger / wd40 kan zo'n ding toch weer zo goed als nieuw maken, net als het inlaatspruitstuk (met montage van blind plates natuurlijk ).
Voor nu heb ik hier alvast wat foto's, ik zal van de reparatie stapsgewijs foto's maken van de verschillende stadia van de reparatie, misschien heeft iemand hier wat aan.
Ook heb ik inmiddels alle BMW software / Carly app en een bluetooth OBD II stekker...onding, werkt niet, ik ga een USB versie regelen.
Mijn Samsung S5 mini heeft geen USB - OTG, maar met een simpele hack van mijn telefoon heb ik er OTG ondersteuning ingekregen, als mensen ook geen extra geld aan een andere telefoon, tablet willen uitgeven kan ik uitleggen hoe ze dat met een S5 mini voor elkaar kunnen krijgen, hieronder wat foto's van vandaag