BMW E46 kiezen
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28 mei 2015, 17:17
BMW E46 kiezen
goeie dag, ik ben opzoek naar een BMW e46. ik heb er een aantal op het oog. waaronder een met een M43B19 blok dit is de 1800 4 klepper met 118 PK. de auto is gebouwd in 2002.(handgeschakeld)
het is logisch dat er tussen de 8 en de 16V wel een verschil zit in het verbruik maar is er iemand die zijn ervaring kan delen?
ook ben ik benieuwd of het een meer of minder geluid geeft als je in de auto rijd?
alvast bedankt. met vriendelijke groet Falko.
het is logisch dat er tussen de 8 en de 16V wel een verschil zit in het verbruik maar is er iemand die zijn ervaring kan delen?
ook ben ik benieuwd of het een meer of minder geluid geeft als je in de auto rijd?
alvast bedankt. met vriendelijke groet Falko.
Re: BMW E46 kiezen
heb toevallig toen ik voor een nieuw bmw ging kijken in een 318 gereden
en ik ervaar het als een slecht lopende tractor zo 4 cilinder
klinkt niet trekt niet verbruik met een 6 cilinder is ook niet echt schrikbarend
dus als je jezelf wil verwennen kijk voor een 6 in lijn
en ik ervaar het als een slecht lopende tractor zo 4 cilinder
klinkt niet trekt niet verbruik met een 6 cilinder is ook niet echt schrikbarend
dus als je jezelf wil verwennen kijk voor een 6 in lijn
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 01:09
- Locatie: Ridderkerk
Re: BMW E46 kiezen
Ik heb een 8 klepper en mijn zoon een 16 klepper ze lopen prachtig de 16 klepper is wel sneller en trek er zeker een 6cil,320 er uit met een 6 cil.betaal je ook meer wegen belasting en is bij enkele verz.mij duurder het geluid van een 6 cil. is wel mooier maar daar wen je aan dus ben je snel geneigd om steeds meer gas te geven om het 6cil.geluid beter te horen dus op de duur zuipt het 6 als een oude zeeman omdat je steeds meer gas geeft en dit weet ik uit ervaring van een buurjongen ,de 16 klepper motor is wel een gevoelige motor aardig wat problemen maar je moet net als met een ander merk auto geluk hebben mijn zoon heeft weinig tot geen last 1x een krukas sensor en 1x een carterontluchting vernieuwd THATS ALL,ligt er misschien op wel aan HOE je met de auto omgaat met de 8 klepper heb ik NOOIT last gehad het is een prima auto`s .
Zo ver mijn ervaring .
Zo ver mijn ervaring .
Varen is fijner dan je denkt
Re: BMW E46 kiezen
Kleine correctie op IJsselmeer zijn verhaal en mijn eigen ervaring:
Ik wen liever aan een 6 cilinder dan aan een 4 cilinder moet ik zeggen, daarnaast is het verbruik van een 6 pitter zeker niet overdreven maar dat ligt natuurlijk ook aan de "aankleding" van de auto (bredere en groter velgen/banden) en aan hoe je met het gaspedaal omgaat.
Je kan wel iedere keer het gaspedaal volledig intrappen bij het stoplicht maar bij de volgende sta je weer stil en naast de andere auto die je misschien er net uitgereden hebt dus dat heeft totaal geen nut behalve een beetje adrenaline stoot.
Een 318i uit 2001 bv is net 100kg lichter dan mijn 328i dus zo duur is de 6 pitter ook weer niet in de wegenbelasting.
Op langere afstanden met een hogere snelheid is een 6 pitter motorisch stiller en rijdt lager in zijn toeren wat gunstiger is in het verbruik.
Zoals gezegd zijn dit mijn ervaringen in mijn 6 pitter.
Ik wen liever aan een 6 cilinder dan aan een 4 cilinder moet ik zeggen, daarnaast is het verbruik van een 6 pitter zeker niet overdreven maar dat ligt natuurlijk ook aan de "aankleding" van de auto (bredere en groter velgen/banden) en aan hoe je met het gaspedaal omgaat.
Je kan wel iedere keer het gaspedaal volledig intrappen bij het stoplicht maar bij de volgende sta je weer stil en naast de andere auto die je misschien er net uitgereden hebt dus dat heeft totaal geen nut behalve een beetje adrenaline stoot.
Een 318i uit 2001 bv is net 100kg lichter dan mijn 328i dus zo duur is de 6 pitter ook weer niet in de wegenbelasting.
Op langere afstanden met een hogere snelheid is een 6 pitter motorisch stiller en rijdt lager in zijn toeren wat gunstiger is in het verbruik.
Zoals gezegd zijn dit mijn ervaringen in mijn 6 pitter.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28 mei 2015, 17:17
Re: BMW E46 kiezen
oke, ik ga binnekort kijken, mogenlijl dat ik bij verschillende types langs ga om eens te kijken? hoe of wat.
begrijp me niet verkeerd ik ben best wel een liefhebber maar heb met het tankstation/auto altijd een haat liefde verhouding. vandaar dat ik een degelijke motor zoek.
badankt voor jullie reacties.
is er trouwens nog iemand die een vootstelrondje wil haha ? dit verzoek heb ik namelijk gekregen XD
begrijp me niet verkeerd ik ben best wel een liefhebber maar heb met het tankstation/auto altijd een haat liefde verhouding. vandaar dat ik een degelijke motor zoek.
badankt voor jullie reacties.
is er trouwens nog iemand die een vootstelrondje wil haha ? dit verzoek heb ik namelijk gekregen XD
Re: BMW E46 kiezen
Dat waarderen we altijd wel, weten we ook met wie we te maken hebben en is toch gewoon wel zo netjes ? Maar dat had ik je al geschrevenzundappfalk schreef: is er trouwens nog iemand die een vootstelrondje wil haha ? dit verzoek heb ik namelijk gekregen XD
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 01:09
- Locatie: Ridderkerk
Re: BMW E46 kiezen
Hallo Tomba,
Dat van de wegenbelasting weet ik niet precies in ZH betaal je meer dan in andere delen van het land en een 6 cil heeft meer onderdelen zuiger ,druifstangen etc dus meer kans op meer hogere uitgave en dat een 4 pitter meer motor geluid geeft is mij niet opgevallen wel met een 6 pitter dat de zoem toon goed hoorbaar is ,maar dat zal wel wenen als je er dagelijks in rijd en een voordeel bij een 4pitter is wel de werkruimte onder de motorkap
Dus al met al wil ik mijn 4pitter niet ruilen voor een 6 pitter.
maar zoals gesteld word dat een 4pitter een tractor is ,is natuurlijk je reinste KUL
dit s mijn mening .
Dat van de wegenbelasting weet ik niet precies in ZH betaal je meer dan in andere delen van het land en een 6 cil heeft meer onderdelen zuiger ,druifstangen etc dus meer kans op meer hogere uitgave en dat een 4 pitter meer motor geluid geeft is mij niet opgevallen wel met een 6 pitter dat de zoem toon goed hoorbaar is ,maar dat zal wel wenen als je er dagelijks in rijd en een voordeel bij een 4pitter is wel de werkruimte onder de motorkap
Dus al met al wil ik mijn 4pitter niet ruilen voor een 6 pitter.
maar zoals gesteld word dat een 4pitter een tractor is ,is natuurlijk je reinste KUL
dit s mijn mening .
Varen is fijner dan je denkt
Re: BMW E46 kiezen
Zou niet weten waarom een 4 pitter als een tractor moet klinken, nooit zo ervaren IJsselmeer.
Dat er meer onderdelen opzitten die stuk kunnen gaan ben ik met je eens maar ik weet ook dat een 6 pitter vaak sterker zijn dan hun kleinere zusje (heb een Ford Taunus 2.3 gehad, een Ford Capri 2.3 GT en een BMW 323i gehad en alledrie de motoren waren gewoon fantastisch en bijna sleutelvrij).
Het verschil tussen een auto van 1260kg (318i) en 1360kg (328i) is een kleine €. 10,= euro extra er maand (Noord Holland).
Over het verbruik heb ik het al vaker hier op het Forum gehad.
Indien je normaal met de auto omgaat is 1:12 heel normaal (gem. van 8lt tot 8,5lt op de 100km).
Op lange afstanden op CC met een gem. van 130/140km/u haal ik zelf de 7,1lt a 7,3 op de 100km (1:14 dus).
Nogmaals ..... ik heb geen 18 of 19 inch onder mijn auto met zeer brede banden, dat maakt ook veel uit.
En dit is mijn huidige ervaring met mijn 328i en niet met een andere die mogelijk zijn gaspedaal anders gebruikt.
Dus niets ten nadeel tegenover een 4 pitter, laat dat duidelijk zijn.
Dat er meer onderdelen opzitten die stuk kunnen gaan ben ik met je eens maar ik weet ook dat een 6 pitter vaak sterker zijn dan hun kleinere zusje (heb een Ford Taunus 2.3 gehad, een Ford Capri 2.3 GT en een BMW 323i gehad en alledrie de motoren waren gewoon fantastisch en bijna sleutelvrij).
Het verschil tussen een auto van 1260kg (318i) en 1360kg (328i) is een kleine €. 10,= euro extra er maand (Noord Holland).
Over het verbruik heb ik het al vaker hier op het Forum gehad.
Indien je normaal met de auto omgaat is 1:12 heel normaal (gem. van 8lt tot 8,5lt op de 100km).
Op lange afstanden op CC met een gem. van 130/140km/u haal ik zelf de 7,1lt a 7,3 op de 100km (1:14 dus).
Nogmaals ..... ik heb geen 18 of 19 inch onder mijn auto met zeer brede banden, dat maakt ook veel uit.
En dit is mijn huidige ervaring met mijn 328i en niet met een andere die mogelijk zijn gaspedaal anders gebruikt.
Dus niets ten nadeel tegenover een 4 pitter, laat dat duidelijk zijn.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 01:09
- Locatie: Ridderkerk
Re: BMW E46 kiezen
Hallo Tomba,
Opschur had die mening wel, vandaar dat ik daar op inging en die 10 euro meer p/m is toch 120 euro p/j dat is toch geld en alleen maar voor het geluid nemen velen de 6 pitter ,ik dus niet ,het "gevaar" met jongere is dat ze aan het geluid wennen en dan het gas steeds meer intrappen omdat het geluid te versterken en dus weer blij zijn het 6 cyl.geluid weer te horen ,mijn 4 pitter heb een sport uitlaad met een diep geluid die zat op de auto ook de 18 inch lm velgen toen ik hem kocht het had voor mij niet nodig geweest maar zit/zat er op ,maar het is toch wel leuk ,men komt er achter als en mij passeert dat het een 4 pitter is dus al met al k`ben zeer gelukkig met de 318 Ci.
Maar men moet niet gaan overdrijven een BMW met een tractor te gaan vergelijken,laat die gene dan een kia nemen als hij dat beter vind rijden ,maar niet met deze onzin ons gaan vervelen.
Opschur had die mening wel, vandaar dat ik daar op inging en die 10 euro meer p/m is toch 120 euro p/j dat is toch geld en alleen maar voor het geluid nemen velen de 6 pitter ,ik dus niet ,het "gevaar" met jongere is dat ze aan het geluid wennen en dan het gas steeds meer intrappen omdat het geluid te versterken en dus weer blij zijn het 6 cyl.geluid weer te horen ,mijn 4 pitter heb een sport uitlaad met een diep geluid die zat op de auto ook de 18 inch lm velgen toen ik hem kocht het had voor mij niet nodig geweest maar zit/zat er op ,maar het is toch wel leuk ,men komt er achter als en mij passeert dat het een 4 pitter is dus al met al k`ben zeer gelukkig met de 318 Ci.
Maar men moet niet gaan overdrijven een BMW met een tractor te gaan vergelijken,laat die gene dan een kia nemen als hij dat beter vind rijden ,maar niet met deze onzin ons gaan vervelen.
Varen is fijner dan je denkt
Re: BMW E46 kiezen
Met alle respect Ijselmeer,om in je eigen jargon te blijven; wat een kul kraam je uit
een 318 die sneller optrekt als een 320??
318: PRESTATIES
topsnelheid 206 km/h
infoacceleratie 0-100 km/h 10,4 s
totaal max. vermogen 87 kW (118 pk)
totaal max. koppel 180 Nm
320: PRESTATIES
topsnelheid 226 km/h
infoacceleratie 0-100 km/h 8,3 s
totaal max. vermogen 125 kW (170 pk)
totaal max. koppel 210 Nm
Daarvan staat los dat een 6 cilinder meer verbruikt dan een 4 cilinder, het is maar net of TS dit doorslaggevend vind.
De wegenbelasting zal net iets duurder zijn omdat een 6 cilinder meer weegt, rijden we dan uberhaupt BMW om voor een duppie op de 1ste rang te zitten? ts; koop beter een net Japannertje als je op de eurie's let.
Ik heb mijn 320i verzekerd voor 17 euro per maand..... dat zijn de kosten ook niet.
Ook stamp ik niet mijn gas steeds verder in, voor dat geld; het is maar net hoe je er mee om gaat.
Ik rijd vlotjes en 8,8 ltr op 100 km, ik vind het prima.
Overigens is mijn mening dat een 318i ook een prettige BMW is, ik had simpelweg de 6-cilinder voorkeur met een flinke optielijst.
Wat wel een feit is is dat de 6 in lijn motoren heerlijk rijden, daar staan ze om bekend.
ts; goed idee om een 318 en bijvoorbeeld 320 te proberen, dan merk je het verschil.
een 318 die sneller optrekt als een 320??
318: PRESTATIES
topsnelheid 206 km/h
infoacceleratie 0-100 km/h 10,4 s
totaal max. vermogen 87 kW (118 pk)
totaal max. koppel 180 Nm
320: PRESTATIES
topsnelheid 226 km/h
infoacceleratie 0-100 km/h 8,3 s
totaal max. vermogen 125 kW (170 pk)
totaal max. koppel 210 Nm
Daarvan staat los dat een 6 cilinder meer verbruikt dan een 4 cilinder, het is maar net of TS dit doorslaggevend vind.
De wegenbelasting zal net iets duurder zijn omdat een 6 cilinder meer weegt, rijden we dan uberhaupt BMW om voor een duppie op de 1ste rang te zitten? ts; koop beter een net Japannertje als je op de eurie's let.
Ik heb mijn 320i verzekerd voor 17 euro per maand..... dat zijn de kosten ook niet.
Ook stamp ik niet mijn gas steeds verder in, voor dat geld; het is maar net hoe je er mee om gaat.
Ik rijd vlotjes en 8,8 ltr op 100 km, ik vind het prima.
Overigens is mijn mening dat een 318i ook een prettige BMW is, ik had simpelweg de 6-cilinder voorkeur met een flinke optielijst.
Wat wel een feit is is dat de 6 in lijn motoren heerlijk rijden, daar staan ze om bekend.
ts; goed idee om een 318 en bijvoorbeeld 320 te proberen, dan merk je het verschil.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 01:09
- Locatie: Ridderkerk
Re: BMW E46 kiezen
Nee Ever ik kraam geen kul uit ,DE 318 N42 trok er een 320 er uit en dat zeg ik niet zo maar dit heb ik meegemaakt, ik zeg NIET alle 320 want er zit toch verschil in motoren ongeacht de inhoud van het blok of het nu een 4in lijn of een v12 is het èène blok loopt nu eenmaal mooier en/of beter zoniet sneller dan de andere.
Zie de 318Ci N42 van mijn zoon met een hevige storing en dat was/is het enige wat er aan de auto gemankeerd hebt en ik kwam er achter dat het de nokkenas sensor was ,maar er zijn mensen die achter elkaar problemen hebben met dit blok dus zo zie je maar er is DUIDELIJK verschil /OOK in rijstijl natuurlijk ook wij trappen het gas wel eens flink in op de Duitse wegen en in Oostenrijk etc.
Mijn eerste auto was BMW 3.0Csi mijn 2e auto BMW 2002 en mijn 3e een BMW 318 Touring en zo kan ik wel doorgaan dus vertel mij nu niet het verschil tussen BMW`S en ik heb misschien wel in meer duurdere en snellere auto `s gereden als jij , om er maar een PAAR TE NOEMEN 3,0csi ,635csi, Iso Rivolta, NSU Ro80. en onlangs BMW i8 en het verschil tussen een 320i en 318i is mij meer dan bekend dus verschil in auto`s hoef je mij niet voor te spiegelen en ik ga toch voor een 318i ondanks het minder mooie geluid uit de uitlaat van een 6 pitter en meer optie`s zijn er ook in een 318i te koop daar hoef je niet voor naar een 320 op zoek te gaan ,dus is dit wartaal die jij hier te toon spreid als dit jouw JARGON is??
En dat ik op de euro let en toch geen jap rijd ,ik heb altijd op mijn geld gelet en niet zo maar kwakkeloos uitgegeven daarom zit/zat ik nooit in de problemen financieel gezien en zeker niet om maar zo groot mogelijk motorvermogen te hebben ik moest van mij zelf altijd een achter deurtje hebben ,er zijn tegenwoordig TV programma`s over mensen die verkeerd of onoplettend hun geld uitgeven en die met schulden blijven zitten en geholpen moeten worden ,mij zal je daar niet zien hoor ik betaal contant ook mijn Ci318i alles maar jij let toch ook op je euro`s die je uitgeeft of niet ....anders had je toch zeker wel minmaal een E46 M3 gekocht of een Alpina minstens een 328i i.p.v. een 320 misschien had je voor die centjes ook beter een JAP kunnen kopen.
En als wij het over eigen jargon hebben ,wat is jou jargon ,voorlopig citeer je mij dus zal MIJN JARGON niet vreemd zijn.
Dat je met fabrieksopgaven op de proppen komt ,t`ja ik had voordat ik deze 318Ci een E36 318i sedan die liep toch veel sneller dan de fabfieksopgave van jouw hoor, daar was een BMW specialist getuige van want die reed toen in een 325i die ik toch op de autobahn een km`s bijhield dus toch harder reed dan de fabrieksopgave die je in je berichtje neer plante.
Dus zijn dan jou gegeven niets waard toch.
En de idioterie om te schrijven dat als je met een 318 Ci voor duppie op de eerste rij wilt zitten slaat NERGENS op natuurlijk, dus jou mening is dat mensen in een 316i gierig zo niet arme sloebers zijn wat een ONGELOFELIJKE ONZIN KRAAM JIJ uit zeg, wat moet jij dan wel niet zijn ik de ogen van iemand die in een BMW met 12 cil.onder de kap rijdt ,dat je op mijn berichtje reageert oke ,maar kom dan met echte feite en niet met in MIJNJARGON...KUL praat en probeer niet andere mensen te verlagen die een kleinere motorinhoud hebben dan jij want dat is MIN,NEE steek je duim ophoog naar die mensen met een 316i of 318i zo van die ziet er mooi uit ,grote kans dat ze stoppen om je te helpen MOCHT je eens met pech langs de kant staan en begin dus niet meer over respect ,je kan het wel schrijven maar wat het inhoud is je niet helemaal duidelijk gezien je bericht.
En verder, het ging er mij alleen om dat iemand in een 318i stapt en dan met de kwalificatie komt van Tractor dat ging mij te ver ,jou misschien niet ,andere misschien ook niet maar mij wel.
Zie de 318Ci N42 van mijn zoon met een hevige storing en dat was/is het enige wat er aan de auto gemankeerd hebt en ik kwam er achter dat het de nokkenas sensor was ,maar er zijn mensen die achter elkaar problemen hebben met dit blok dus zo zie je maar er is DUIDELIJK verschil /OOK in rijstijl natuurlijk ook wij trappen het gas wel eens flink in op de Duitse wegen en in Oostenrijk etc.
Mijn eerste auto was BMW 3.0Csi mijn 2e auto BMW 2002 en mijn 3e een BMW 318 Touring en zo kan ik wel doorgaan dus vertel mij nu niet het verschil tussen BMW`S en ik heb misschien wel in meer duurdere en snellere auto `s gereden als jij , om er maar een PAAR TE NOEMEN 3,0csi ,635csi, Iso Rivolta, NSU Ro80. en onlangs BMW i8 en het verschil tussen een 320i en 318i is mij meer dan bekend dus verschil in auto`s hoef je mij niet voor te spiegelen en ik ga toch voor een 318i ondanks het minder mooie geluid uit de uitlaat van een 6 pitter en meer optie`s zijn er ook in een 318i te koop daar hoef je niet voor naar een 320 op zoek te gaan ,dus is dit wartaal die jij hier te toon spreid als dit jouw JARGON is??
En dat ik op de euro let en toch geen jap rijd ,ik heb altijd op mijn geld gelet en niet zo maar kwakkeloos uitgegeven daarom zit/zat ik nooit in de problemen financieel gezien en zeker niet om maar zo groot mogelijk motorvermogen te hebben ik moest van mij zelf altijd een achter deurtje hebben ,er zijn tegenwoordig TV programma`s over mensen die verkeerd of onoplettend hun geld uitgeven en die met schulden blijven zitten en geholpen moeten worden ,mij zal je daar niet zien hoor ik betaal contant ook mijn Ci318i alles maar jij let toch ook op je euro`s die je uitgeeft of niet ....anders had je toch zeker wel minmaal een E46 M3 gekocht of een Alpina minstens een 328i i.p.v. een 320 misschien had je voor die centjes ook beter een JAP kunnen kopen.
En als wij het over eigen jargon hebben ,wat is jou jargon ,voorlopig citeer je mij dus zal MIJN JARGON niet vreemd zijn.
Dat je met fabrieksopgaven op de proppen komt ,t`ja ik had voordat ik deze 318Ci een E36 318i sedan die liep toch veel sneller dan de fabfieksopgave van jouw hoor, daar was een BMW specialist getuige van want die reed toen in een 325i die ik toch op de autobahn een km`s bijhield dus toch harder reed dan de fabrieksopgave die je in je berichtje neer plante.
Dus zijn dan jou gegeven niets waard toch.
En de idioterie om te schrijven dat als je met een 318 Ci voor duppie op de eerste rij wilt zitten slaat NERGENS op natuurlijk, dus jou mening is dat mensen in een 316i gierig zo niet arme sloebers zijn wat een ONGELOFELIJKE ONZIN KRAAM JIJ uit zeg, wat moet jij dan wel niet zijn ik de ogen van iemand die in een BMW met 12 cil.onder de kap rijdt ,dat je op mijn berichtje reageert oke ,maar kom dan met echte feite en niet met in MIJNJARGON...KUL praat en probeer niet andere mensen te verlagen die een kleinere motorinhoud hebben dan jij want dat is MIN,NEE steek je duim ophoog naar die mensen met een 316i of 318i zo van die ziet er mooi uit ,grote kans dat ze stoppen om je te helpen MOCHT je eens met pech langs de kant staan en begin dus niet meer over respect ,je kan het wel schrijven maar wat het inhoud is je niet helemaal duidelijk gezien je bericht.
En verder, het ging er mij alleen om dat iemand in een 318i stapt en dan met de kwalificatie komt van Tractor dat ging mij te ver ,jou misschien niet ,andere misschien ook niet maar mij wel.
Varen is fijner dan je denkt
Re: BMW E46 kiezen
@ijselmeer, van een muis een olifant maken is ook een kunst. Laten we weer terug on topic gaan en dit geruzie afsluiten?
Dus de topic starter wil een keuze gaan maken. Ieder heeft zijn eigen mening en als iedereen die deelt kan de ts daar zelf zijn of haar conclusies uit trekken.
Mijn ervaring is als volgt, een 318 is zeker geen trage auto en ook zeker geen slechte auto zo heeft een 318 een aantal voor en nadelen:
Voordelen: Zuinig op korte stukjes want warmt sneller op
Goedkoper in verzekering en wegenbelasting
Rap genoeg voor dagelijks verkeer.
Nadelen: Luidruchtiger op hogere toeren dan een 6 cilinder
Minder zuinig op hogere snelheden.
Relatief weinig verschil in gemiddeld verbruik met een 6 cilinder.
Carter ventilatie kwaal van de 4 cilinder motoren bij korte stukjes!
Zo geld het zelfde voor de 6 cilinders. Die hebben een aantal voor en nadelen.
Voordelen: Zeer rustig en stil lopende motor ook op de snelweg.
Meer vermogen.
Relatief zuinig voor een 6 cilinder van dat tijdperk. 1 op 12 is goed haalbaar zeker bij langere stukken snelweg.
En BMW staat natuurlijk bekend om zijn 6 cilinders en ze zijn, mits goed onderhouden, rete betrouwbaar!
Nadelen: Vanos gaat vrijwel altijd stuk, eenvoudig op te lossen met nieuwe seals en een anti rattle kit van beisan.
Carter ventilatie zelfde verhaal, moet gewoon vervangen worden na zoveel jaar.
DISA, hier zit een pin in die wel eens afbreekt en de motor sloopt. Te vervangen door een metalen pin die niet breekt, zie i6automotive.co.UK
Duurder in onderhoud, er gaat simpelweg meer olie in en je hebt meer bougies etc.
Ik zelf zou altijd voor de 6 cilinder gaan indien het budget dit toelaat. Maar goed zoals hierboven al eerder vermeld is, rij in beide een proefritt en trek zelf uw conclusie. Let dus wel op dat de 6 cilinders met kapote vanos minder vermogen hebben onderin en daardoor traag aan voelen.
Dus de topic starter wil een keuze gaan maken. Ieder heeft zijn eigen mening en als iedereen die deelt kan de ts daar zelf zijn of haar conclusies uit trekken.
Mijn ervaring is als volgt, een 318 is zeker geen trage auto en ook zeker geen slechte auto zo heeft een 318 een aantal voor en nadelen:
Voordelen: Zuinig op korte stukjes want warmt sneller op
Goedkoper in verzekering en wegenbelasting
Rap genoeg voor dagelijks verkeer.
Nadelen: Luidruchtiger op hogere toeren dan een 6 cilinder
Minder zuinig op hogere snelheden.
Relatief weinig verschil in gemiddeld verbruik met een 6 cilinder.
Carter ventilatie kwaal van de 4 cilinder motoren bij korte stukjes!
Zo geld het zelfde voor de 6 cilinders. Die hebben een aantal voor en nadelen.
Voordelen: Zeer rustig en stil lopende motor ook op de snelweg.
Meer vermogen.
Relatief zuinig voor een 6 cilinder van dat tijdperk. 1 op 12 is goed haalbaar zeker bij langere stukken snelweg.
En BMW staat natuurlijk bekend om zijn 6 cilinders en ze zijn, mits goed onderhouden, rete betrouwbaar!
Nadelen: Vanos gaat vrijwel altijd stuk, eenvoudig op te lossen met nieuwe seals en een anti rattle kit van beisan.
Carter ventilatie zelfde verhaal, moet gewoon vervangen worden na zoveel jaar.
DISA, hier zit een pin in die wel eens afbreekt en de motor sloopt. Te vervangen door een metalen pin die niet breekt, zie i6automotive.co.UK
Duurder in onderhoud, er gaat simpelweg meer olie in en je hebt meer bougies etc.
Ik zelf zou altijd voor de 6 cilinder gaan indien het budget dit toelaat. Maar goed zoals hierboven al eerder vermeld is, rij in beide een proefritt en trek zelf uw conclusie. Let dus wel op dat de 6 cilinders met kapote vanos minder vermogen hebben onderin en daardoor traag aan voelen.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: BMW E46 kiezen
Jammer dat je mijn reactie bijna begreep en voor 100% persoonlijk oppakt, ik probeer enkel mee te denken met ts.ijsselmeer schreef:Nee Ever ik kraam geen kul uit ,DE 318 N42 trok er een 320 er uit en dat zeg ik niet zo maar dit heb ik meegemaakt, ik zeg NIET alle 320 want er zit toch verschil in motoren ongeacht de inhoud van het blok of het nu een 4in lijn of een v12 is het èène blok loopt nu eenmaal mooier en/of beter zoniet sneller dan de andere.
Zie de 318Ci N42 van mijn zoon met een hevige storing en dat was/is het enige wat er aan de auto gemankeerd hebt en ik kwam er achter dat het de nokkenas sensor was ,maar er zijn mensen die achter elkaar problemen hebben met dit blok dus zo zie je maar er is DUIDELIJK verschil /OOK in rijstijl natuurlijk ook wij trappen het gas wel eens flink in op de Duitse wegen en in Oostenrijk etc.
Mijn eerste auto was BMW 3.0Csi mijn 2e auto BMW 2002 en mijn 3e een BMW 318 Touring en zo kan ik wel doorgaan dus vertel mij nu niet het verschil tussen BMW`S en ik heb misschien wel in meer duurdere en snellere auto `s gereden als jij , om er maar een PAAR TE NOEMEN 3,0csi ,635csi, Iso Rivolta, NSU Ro80. en onlangs BMW i8 en het verschil tussen een 320i en 318i is mij meer dan bekend dus verschil in auto`s hoef je mij niet voor te spiegelen en ik ga toch voor een 318i ondanks het minder mooie geluid uit de uitlaat van een 6 pitter en meer optie`s zijn er ook in een 318i te koop daar hoef je niet voor naar een 320 op zoek te gaan ,dus is dit wartaal die jij hier te toon spreid als dit jouw JARGON is??
En dat ik op de euro let en toch geen jap rijd ,ik heb altijd op mijn geld gelet en niet zo maar kwakkeloos uitgegeven daarom zit/zat ik nooit in de problemen financieel gezien en zeker niet om maar zo groot mogelijk motorvermogen te hebben ik moest van mij zelf altijd een achter deurtje hebben ,er zijn tegenwoordig TV programma`s over mensen die verkeerd of onoplettend hun geld uitgeven en die met schulden blijven zitten en geholpen moeten worden ,mij zal je daar niet zien hoor ik betaal contant ook mijn Ci318i alles maar jij let toch ook op je euro`s die je uitgeeft of niet ....anders had je toch zeker wel minmaal een E46 M3 gekocht of een Alpina minstens een 328i i.p.v. een 320 misschien had je voor die centjes ook beter een JAP kunnen kopen.
En als wij het over eigen jargon hebben ,wat is jou jargon ,voorlopig citeer je mij dus zal MIJN JARGON niet vreemd zijn.
Dat je met fabrieksopgaven op de proppen komt ,t`ja ik had voordat ik deze 318Ci een E36 318i sedan die liep toch veel sneller dan de fabfieksopgave van jouw hoor, daar was een BMW specialist getuige van want die reed toen in een 325i die ik toch op de autobahn een km`s bijhield dus toch harder reed dan de fabrieksopgave die je in je berichtje neer plante.
Dus zijn dan jou gegeven niets waard toch.
En de idioterie om te schrijven dat als je met een 318 Ci voor duppie op de eerste rij wilt zitten slaat NERGENS op natuurlijk, dus jou mening is dat mensen in een 316i gierig zo niet arme sloebers zijn wat een ONGELOFELIJKE ONZIN KRAAM JIJ uit zeg, wat moet jij dan wel niet zijn ik de ogen van iemand die in een BMW met 12 cil.onder de kap rijdt ,dat je op mijn berichtje reageert oke ,maar kom dan met echte feite en niet met in MIJNJARGON...KUL praat en probeer niet andere mensen te verlagen die een kleinere motorinhoud hebben dan jij want dat is MIN,NEE steek je duim ophoog naar die mensen met een 316i of 318i zo van die ziet er mooi uit ,grote kans dat ze stoppen om je te helpen MOCHT je eens met pech langs de kant staan en begin dus niet meer over respect ,je kan het wel schrijven maar wat het inhoud is je niet helemaal duidelijk gezien je bericht.
En verder, het ging er mij alleen om dat iemand in een 318i stapt en dan met de kwalificatie komt van Tractor dat ging mij te ver ,jou misschien niet ,andere misschien ook niet maar mij wel.
Ook naar dat je me dingen in de mond legt die ik niet zeg(bijv 318 is te min/ ik rijd een dure auto? E46 uit 2001? enz.)
Jammer dat je er een spelletje ver-plassen van maakt, ik wens je wijsheid en laat het er bij
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: BMW E46 kiezen
Kijk, om dit soort reacties zoals die van IJsselmeer laat ik me hier zo min mogelijk zien. Gewoon zielig om je zo te laten kennen en op anderen af te geven en neer te kijken. Er worden suggesties met onderbouwende kritiek gegeven maar er zijn altijd wel een aantal geestelijk minder stabiele figuren die denken dat ze in een eliteclubje zitten en zich in hun twijfelachtige eer aangetast voelen. Dit hele forumgedoe is in feite een hobbyhoek voor BMW en de liefhebbers ervan, of dat nou Sjonnie met z'n petje is of Roderick met z'n golftenue.
En wat autogeschiedenis betreft, dat lijstje van jou en je hoofdlettergebruik maakt geen indruk IJsselmeer, het laat wel zien wie je bent.
En trouwens, mijn lijst van autogeschiedenis is veeeel langer. (En spectaculairder).
En de groeten weer!
En wat autogeschiedenis betreft, dat lijstje van jou en je hoofdlettergebruik maakt geen indruk IJsselmeer, het laat wel zien wie je bent.
En trouwens, mijn lijst van autogeschiedenis is veeeel langer. (En spectaculairder).
En de groeten weer!
Re: BMW E46 kiezen
Ik rij een 325 uit 2001 met dus een 6-cilinder blok. Hiervoor had ik een 320ci automaat met 150pk en heb ook meerdere keren gereden in o.a. een E36 318i, een E87 118i en een F30 320d, maar ik moet je eerlijk bekennen dat mijn auto toch iedere keer weer beter reed dan iedere bovenstaande 4-cilinder. Daarmee zeg ik niet dat de 4-cilinders per definitie slecht zijn, het is gewoon dat ik mijn 325 gewoon soepeler, mooier en beter loop dan de bovenstaande auto's, met uiteraard een veel mooier geluid.
De 325ci die ik nu heb heeft heerlijke prestaties, ik kom nooit vermogen tekort en ook de manier waarop het vermogen op de weg gebracht wordt is erg fijn. De 320ci was echter wel wat aan de trage kant, maar het was een goeie wagen om kennis te maken met de fijne 6-cilinders van BMW. Qua verbruik hoef ik de 325 ook niet echt te laten staan. Ja, in de stad verbruikt ie wel zo'n 1 op 9, maar op langere stukken snelweg is 1 op 12 haalbaar en op 80 wegen zelfs 1 op 16. Dit zijn overigens gemiddelde waardes, het kan nog zuiniger uiteraard. Mijn record is 1 op 18 zelfs...
Een E46 is toch gauw 1300kg+ aan auto en ik ben bang dat 118pk je echt tegen gaat vallen op de langere termijn. Het motorblok zal dan ook relatief veel moeten werken dus ik denk dat je ook behoorlijk in de buurt gaat komen van mijn verbruik. Ik ben bang dat je niet gauw beter zult rijden dan 1 op 10 à 11 gemiddeld... En daarvoor zou ik toch voor een 6-cilinder gaan. De E46 in benzine uitvoering heeft geen motor die eruit springt qua verbruik, onafhankelijk van het type en inhoud blok wat erin ligt.
Wat je wel geld gaat besparen is een E46 kopen die goed onderhouden is. Een goed onderhouden motorblok loopt op z'n meest efficiëntst, helemaal als ie regelmatig echt warm is en je er vaak langere afstanden mee doet. Ik rij toch makkelijk 750 à 800 kilometer op een tank als ik er echt op let.
De 325ci die ik nu heb heeft heerlijke prestaties, ik kom nooit vermogen tekort en ook de manier waarop het vermogen op de weg gebracht wordt is erg fijn. De 320ci was echter wel wat aan de trage kant, maar het was een goeie wagen om kennis te maken met de fijne 6-cilinders van BMW. Qua verbruik hoef ik de 325 ook niet echt te laten staan. Ja, in de stad verbruikt ie wel zo'n 1 op 9, maar op langere stukken snelweg is 1 op 12 haalbaar en op 80 wegen zelfs 1 op 16. Dit zijn overigens gemiddelde waardes, het kan nog zuiniger uiteraard. Mijn record is 1 op 18 zelfs...
Een E46 is toch gauw 1300kg+ aan auto en ik ben bang dat 118pk je echt tegen gaat vallen op de langere termijn. Het motorblok zal dan ook relatief veel moeten werken dus ik denk dat je ook behoorlijk in de buurt gaat komen van mijn verbruik. Ik ben bang dat je niet gauw beter zult rijden dan 1 op 10 à 11 gemiddeld... En daarvoor zou ik toch voor een 6-cilinder gaan. De E46 in benzine uitvoering heeft geen motor die eruit springt qua verbruik, onafhankelijk van het type en inhoud blok wat erin ligt.
Wat je wel geld gaat besparen is een E46 kopen die goed onderhouden is. Een goed onderhouden motorblok loopt op z'n meest efficiëntst, helemaal als ie regelmatig echt warm is en je er vaak langere afstanden mee doet. Ik rij toch makkelijk 750 à 800 kilometer op een tank als ik er echt op let.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||