Cabrio dak doet niks
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 feb 2015, 10:08
Cabrio dak doet niks
Hallo,
Ik heb een M3 cabrio staan waarvan het dak prima werkte totdat ik hem naar de garage heb gebracht voor APK.
Bij de garage hebben ze waarschijnlijk het dak open geprobeerd te doen zonder de hendel te ontgrendelen, half automatisch dak.
Het probleem is nu dat als je de softtop wilt openen dan haperen de ramen, deze zakken haperend naar beneden. Eenmaal beneden dan hoor je alleen een getik om de 2 sec uit de deuren.
Dit gebeurd alleen als de auto uit staat, als de auto aan staat gebeurd er helemaal niets.
Ik heb al geprobeerd de motors los te halen, en al geprobeerd het dak te resetten maar het probleem blijft...
Waar zou ik het moeten zoeken?
Alvast bedankt.
Ik heb een M3 cabrio staan waarvan het dak prima werkte totdat ik hem naar de garage heb gebracht voor APK.
Bij de garage hebben ze waarschijnlijk het dak open geprobeerd te doen zonder de hendel te ontgrendelen, half automatisch dak.
Het probleem is nu dat als je de softtop wilt openen dan haperen de ramen, deze zakken haperend naar beneden. Eenmaal beneden dan hoor je alleen een getik om de 2 sec uit de deuren.
Dit gebeurd alleen als de auto uit staat, als de auto aan staat gebeurd er helemaal niets.
Ik heb al geprobeerd de motors los te halen, en al geprobeerd het dak te resetten maar het probleem blijft...
Waar zou ik het moeten zoeken?
Alvast bedankt.
- ferdinandvisch
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 24 mei 2014, 20:49
- Locatie: Vries
- Contacteer:
Re: Cabrio dak doet niks
Als eerst is even gaan navragen wat de garagemedewerkers precies gedaan hebben want als je dit verhaal kan bevestigen is het wel schade door hun schuld. Deze ramen zelf, dus zonder het openen van de softtop, werken wel goed? Wat verder nog goed is om te doen om zekeringen en relais te controleren.
Als de ramen haperen kan ZKE/GM storing hebben al niet kapot zijn. Deze is te vinden achter het handschoenenkastje.
http://www.fakelag.net/users/d/38561-2/DSC_3821.jpg
Als de ramen haperen kan ZKE/GM storing hebben al niet kapot zijn. Deze is te vinden achter het handschoenenkastje.
http://www.fakelag.net/users/d/38561-2/DSC_3821.jpg
The Duck
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: Cabrio dak doet niks
Sinds wanneer is een cabrio-top onderdeel van de Apk-keuring??
Zou de heren idd maar eens goed aan de tand voelen over hoe en wat, hier horen ze met hun vingers vanaf te blijven.
Schade is uiteraard op de garage te verhalen, brief schrijven en aansprakelijk stellen indien ze doen of hun neus bloed.
Zou de heren idd maar eens goed aan de tand voelen over hoe en wat, hier horen ze met hun vingers vanaf te blijven.
Schade is uiteraard op de garage te verhalen, brief schrijven en aansprakelijk stellen indien ze doen of hun neus bloed.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 feb 2015, 10:08
Re: Cabrio dak doet niks
ZKE/GM heb ik vervangen, weliswaar door een 2e handse maar het probleem blijft exact hetzelfde..
Ik heb hier een video van wat hij doet;
https://youtu.be/xbONQsojZNA
Als de ramen open zijn gaan deze op het zelfde tempo naar beneden. (dit met de carbio knop)
Als ik de ramen open op de normale manier, is er niet aan de hand alleen is het linkervoorraam iets eerder beneden.
Ik heb hier een video van wat hij doet;
https://youtu.be/xbONQsojZNA
Als de ramen open zijn gaan deze op het zelfde tempo naar beneden. (dit met de carbio knop)
Als ik de ramen open op de normale manier, is er niet aan de hand alleen is het linkervoorraam iets eerder beneden.
- ferdinandvisch
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 24 mei 2014, 20:49
- Locatie: Vries
- Contacteer:
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 feb 2015, 10:08
Re: Cabrio dak doet niks
Hallo,
Ik heb geen idee of hij ingeleerd moet worden..
Maar ik heb nu ook de achterse module verwisseld.
Als ik nu de motors los heb gehad, en ik doe het ressetten door 10sec het knopje in te houden dan gaat de afdekplaat dicht, dus dan klemt hij hem. Maar verder gebeurd er niks.
Iemand nog ideeen?
Alvast Bedankt.
M.v.g.
Ik heb geen idee of hij ingeleerd moet worden..
Maar ik heb nu ook de achterse module verwisseld.
Als ik nu de motors los heb gehad, en ik doe het ressetten door 10sec het knopje in te houden dan gaat de afdekplaat dicht, dus dan klemt hij hem. Maar verder gebeurd er niks.
Iemand nog ideeen?
Alvast Bedankt.
M.v.g.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 feb 2015, 10:08
Re: Cabrio dak doet niks
oke, tot op heden nog steeds niet gemaakt.
De auto is bij een bmw specialist geweest maar deze heeft de oorzaak niet kunnen vinden.
Het staat er als volgt voor;
Cabrio verdeck module is vervangen door een gereviseerde van marktplaats.
module in het dashboard kastje heb ik vervangen door een van de sloop.
eerst ging alles tikken als ik het dak open wou doen.
toen heb ik de modules vervangen 'verdeck module door een volautomatische, mijn is half automatisch' waarna de auto het dakje alleen dicht trok, was een verbetering dus.
Hierna is de auto naar de specialist gegaan.
deze kon niets vinden dus heb ik besloten een module voor een half automatische te halen, dit gedaan.
auto weer opgehaald, module erin gezet.
Maar het dakje doet nu helemaal niets meer.
Ps orginele verdeck module kwam rook uit.
Is er iemand die er verstand van heeft en er met/voor mij naar wil kijken?
Ik woon in het noorden van het land.
Alvast bedankt.
De auto is bij een bmw specialist geweest maar deze heeft de oorzaak niet kunnen vinden.
Het staat er als volgt voor;
Cabrio verdeck module is vervangen door een gereviseerde van marktplaats.
module in het dashboard kastje heb ik vervangen door een van de sloop.
eerst ging alles tikken als ik het dak open wou doen.
toen heb ik de modules vervangen 'verdeck module door een volautomatische, mijn is half automatisch' waarna de auto het dakje alleen dicht trok, was een verbetering dus.
Hierna is de auto naar de specialist gegaan.
deze kon niets vinden dus heb ik besloten een module voor een half automatische te halen, dit gedaan.
auto weer opgehaald, module erin gezet.
Maar het dakje doet nu helemaal niets meer.
Ps orginele verdeck module kwam rook uit.
Is er iemand die er verstand van heeft en er met/voor mij naar wil kijken?
Ik woon in het noorden van het land.
Alvast bedankt.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 apr 2016, 21:45
Re: Cabrio dak doet niks
Hoi. Ben erreg benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft gevonden.
Heb namelijk PRECIES hetzelfde en wordt er een beetje gek van
Hoor graag DE oplossing!
Heb namelijk PRECIES hetzelfde en wordt er een beetje gek van

Hoor graag DE oplossing!
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 apr 2016, 21:45
Re: Cabrio dak doet niks
OPGELOST !!! 

Re: Cabrio dak doet niks
Als je dan meld wat de oplossing was ... dan heeft iemand anders er ook iets aan, beste beamercabrio ... 

-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 apr 2016, 21:45
Re: Cabrio dak doet niks
Het wordt dus toch gelezen
Mijn oplossing voor dit probleem:
Bij knop voor dak openen indrukken:
- schokkende dalende ramen (4)
- zodra ramen beneden zijn, alle lampen pulseren, gaan langzaam aan en uit flikkerend
- tikkend geluid achter handschoenen vakje
- dak gaat niet open
De hint stond in één of andere PDF, Duitstalig, die ik van een Duits forum af had gehaald:
Ebenso wichtig ist es aber, zu vermeiden, dass Steuergeräte mit Signalen versorgt werden, die sie nicht erwarten. Sie können dann in einen nicht definierten Zustand übergehen und es kann zu höchst seltsamen Phänomenen kommen. Besonders für die anfällige Verdecksteuerung ist dies Wichtig, weil besonders viele Steuergeräte an der Verdecköffnung beteiligt sind (Cabrio Verdeck Modul, Fensterhebersteuerung, Zentrale Karosserie Elektrik sowie das Zentralinstrument). So kann sich ein „irregeführtes“ Bauteil beim Cabrio darin äußern, dass bei Betätigung des Verdeckschalters in der Mittelkonsole die 4 Seitenscheiben ruckweise bis ganz nach unten fahren, das Verdeck sich aber nicht öffnet. Ebenso können tief entladene Batterien zu ähnlichen Phänomenen führen. Bei Spannungen unter 10,45 V arbeitet das Verdeck nicht mehr.
of vertaald:
Het is even belangrijk, dat de controle -apparaten worden voorzien met signalen die zij niet verwachten te voorkomen. U kunt dan gaan in een ongedefinieerde staat en kan heel vreemde verschijnselen veroorzaken . Speciaal voor de kwetsbare kap controle Dit is belangrijk omdat heel veel controle-eenheden zijn betrokken bij de werking -kap opening ( Verdeck Module , venster control, centrale instantie elektra ZKE , het centrale instrument ) . Zo kan een " verkeerd geplaatst " component van de cabrio leiden tot schokkerig gedrag bij bediening van de converteerbare top -schakelaar op de middenconsole , de 4 zijruiten zakken tot op de bodem maar de kap gaat niet open.
Ook een sterk ontladen accu kan leiden tot soortgelijke verschijnselen . Bij spanningen onder 10,45 V , werkt de kap niet meer .
OPLOSSING: nieuwe accu.
Zo stom. De accu was al doorgemeten en had een goede spanning. Blijkbaar is hij een keer onder een bepaald minimum geweest en de E36 heeft hiervoor een beveiliging. Een accu-controle. Dat onthoudt hij
Hij laat dus niet toe dat er een kap wordt geopend met een (ook in het verleden) niet goed werkende accu.
Dus na plaatsen nieuwe accu weer opnieuw alles ingeregeld, klaar.
(TiP: voor draaien contactsleutel van positie 0 naar 1, cabriokap-knop naar voren indrukken, om te sluiten dus)

My God. Wat IS het toch een prachtig model

Mijn oplossing voor dit probleem:
Bij knop voor dak openen indrukken:
- schokkende dalende ramen (4)
- zodra ramen beneden zijn, alle lampen pulseren, gaan langzaam aan en uit flikkerend
- tikkend geluid achter handschoenen vakje
- dak gaat niet open
De hint stond in één of andere PDF, Duitstalig, die ik van een Duits forum af had gehaald:
Ebenso wichtig ist es aber, zu vermeiden, dass Steuergeräte mit Signalen versorgt werden, die sie nicht erwarten. Sie können dann in einen nicht definierten Zustand übergehen und es kann zu höchst seltsamen Phänomenen kommen. Besonders für die anfällige Verdecksteuerung ist dies Wichtig, weil besonders viele Steuergeräte an der Verdecköffnung beteiligt sind (Cabrio Verdeck Modul, Fensterhebersteuerung, Zentrale Karosserie Elektrik sowie das Zentralinstrument). So kann sich ein „irregeführtes“ Bauteil beim Cabrio darin äußern, dass bei Betätigung des Verdeckschalters in der Mittelkonsole die 4 Seitenscheiben ruckweise bis ganz nach unten fahren, das Verdeck sich aber nicht öffnet. Ebenso können tief entladene Batterien zu ähnlichen Phänomenen führen. Bei Spannungen unter 10,45 V arbeitet das Verdeck nicht mehr.
of vertaald:
Het is even belangrijk, dat de controle -apparaten worden voorzien met signalen die zij niet verwachten te voorkomen. U kunt dan gaan in een ongedefinieerde staat en kan heel vreemde verschijnselen veroorzaken . Speciaal voor de kwetsbare kap controle Dit is belangrijk omdat heel veel controle-eenheden zijn betrokken bij de werking -kap opening ( Verdeck Module , venster control, centrale instantie elektra ZKE , het centrale instrument ) . Zo kan een " verkeerd geplaatst " component van de cabrio leiden tot schokkerig gedrag bij bediening van de converteerbare top -schakelaar op de middenconsole , de 4 zijruiten zakken tot op de bodem maar de kap gaat niet open.
Ook een sterk ontladen accu kan leiden tot soortgelijke verschijnselen . Bij spanningen onder 10,45 V , werkt de kap niet meer .
OPLOSSING: nieuwe accu.
Zo stom. De accu was al doorgemeten en had een goede spanning. Blijkbaar is hij een keer onder een bepaald minimum geweest en de E36 heeft hiervoor een beveiliging. Een accu-controle. Dat onthoudt hij

Hij laat dus niet toe dat er een kap wordt geopend met een (ook in het verleden) niet goed werkende accu.
Dus na plaatsen nieuwe accu weer opnieuw alles ingeregeld, klaar.
(TiP: voor draaien contactsleutel van positie 0 naar 1, cabriokap-knop naar voren indrukken, om te sluiten dus)
My God. Wat IS het toch een prachtig model
