informatie omtrent aanschaf E60 diesel
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 16:57
informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Zoals aangegeven in mijn voorstel topic ben ik zoekende naar informatie om zo de overweging te maken een E60 aan te schaffen. Ondanks dat ik een echte touring man ben vind ik de sedan mooier. Momenteel rijd ik een Audi A6 avant uit 2003. Een mooie auto vol opties fabriek af en er is technisch helemaal niks mis mee. Echter het model oogt gedateerd (2004 nieuw model geïntroduceerd), hij is handgeschakeld en niet voorzien van een fabriek af roetfilter of een retrofit versie. En ik heb de auto al weer 4 jaar en ben wel weer eens toe aan wat anders.
Voorzichtig speurend over de verkoop sites met mijn eisen pakket in het achterhoofd kwam ik langs een aantal advertenties van de E60. De auto oogt recent omdat deze van 2003 tm 2010 geleverd is (wel met een facelift tussendoor), heeft veelal een automaat en is vaak rijk uitgerust.
Wat ik zoek in een notendop:
- diesel
- Automaat
- donkere (half) lederen bekleding (liefst half of koeling in de stoel)
- fabriek af navigatie
- sportief uiterlijk
- op papier een roetfilter
Nu komt de grote vraag welke motor zou ik nou voor moeten kiezen. 520d, 525d, 530 (oud of nieuw), of de 535d. gezien de gemiddelde prijzen zal het een 2003 - 2006 moeten worden, de andere zijn simpel weg buiten budget. Ik doe gemiddeld zo'n 18000 km per jaar waarvan de hoofdmoot 25km woon werk (enkele reis) is.
Met wat Google werk kom ik eigenlijk alleen maar op topic's uit waarbij versnelling en hoeveelheid cilinders tellen. Ik hoef geen snelheid monster te hebben, want ik sta in de file, rijd in de trajectcontrole of langs de mobiele flitsers. Ik zoek een motor waarbij ik vlot in het verkeer mee kan, een redelijk verbruik en welke vooral betrouwbaar is. Op vakantie gaan doe ik met het vliegtuig dus er hoeft ook geen sleurhut of kar achter te hangen.
Ik heb al een aantal topics gelezen over afgebroken swirlflaps, verstopte roetfilters, kapotte turbo's en lekkende carter pannen maar aangezien de gemiddelde E60 van 2003 - 2006 +250000 km achter de wielen heeft ga ik er wel een beetje vanuit dat deze problemen reeds zijn voorbij gekomen / verholpen.
Wat zijn jullie ervaringen met de hogere kilometer standen van deze auto's? als ik er eentje koop met 3 ton op de teller haal ik mijzelf dan een berg ellende op de hals of gaat die buiten regulier onderhoud gewoon zonder problemen nog een tonnetje mee? Ik ben een actieve hobby sleutelaar dus niet afhankelijk van een dealer of garage.
Nu heb ik helemaal geen kijk op de opties die er leverbaar waren op de E60 en waar ik op moet letten bij mijn zoektocht. Als ik het verhaal zo terug lees komt het een beetje warrig over maar ik weet het niet anders te verwoorden momenteel. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan de hand van informatie en ervaring die jullie hebben met deze auto's.
Voorzichtig speurend over de verkoop sites met mijn eisen pakket in het achterhoofd kwam ik langs een aantal advertenties van de E60. De auto oogt recent omdat deze van 2003 tm 2010 geleverd is (wel met een facelift tussendoor), heeft veelal een automaat en is vaak rijk uitgerust.
Wat ik zoek in een notendop:
- diesel
- Automaat
- donkere (half) lederen bekleding (liefst half of koeling in de stoel)
- fabriek af navigatie
- sportief uiterlijk
- op papier een roetfilter
Nu komt de grote vraag welke motor zou ik nou voor moeten kiezen. 520d, 525d, 530 (oud of nieuw), of de 535d. gezien de gemiddelde prijzen zal het een 2003 - 2006 moeten worden, de andere zijn simpel weg buiten budget. Ik doe gemiddeld zo'n 18000 km per jaar waarvan de hoofdmoot 25km woon werk (enkele reis) is.
Met wat Google werk kom ik eigenlijk alleen maar op topic's uit waarbij versnelling en hoeveelheid cilinders tellen. Ik hoef geen snelheid monster te hebben, want ik sta in de file, rijd in de trajectcontrole of langs de mobiele flitsers. Ik zoek een motor waarbij ik vlot in het verkeer mee kan, een redelijk verbruik en welke vooral betrouwbaar is. Op vakantie gaan doe ik met het vliegtuig dus er hoeft ook geen sleurhut of kar achter te hangen.
Ik heb al een aantal topics gelezen over afgebroken swirlflaps, verstopte roetfilters, kapotte turbo's en lekkende carter pannen maar aangezien de gemiddelde E60 van 2003 - 2006 +250000 km achter de wielen heeft ga ik er wel een beetje vanuit dat deze problemen reeds zijn voorbij gekomen / verholpen.
Wat zijn jullie ervaringen met de hogere kilometer standen van deze auto's? als ik er eentje koop met 3 ton op de teller haal ik mijzelf dan een berg ellende op de hals of gaat die buiten regulier onderhoud gewoon zonder problemen nog een tonnetje mee? Ik ben een actieve hobby sleutelaar dus niet afhankelijk van een dealer of garage.
Nu heb ik helemaal geen kijk op de opties die er leverbaar waren op de E60 en waar ik op moet letten bij mijn zoektocht. Als ik het verhaal zo terug lees komt het een beetje warrig over maar ik weet het niet anders te verwoorden momenteel. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan de hand van informatie en ervaring die jullie hebben met deze auto's.
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Qua motor hangt alles af van hoe vlot je wilt zijn met de auto, al kun je natuurlijk ook een motor met minder vermogen nemen en deze laten tunen, allemaal een beetje lood om oud ijzer als ik je verhaal begrijp, vermogen heb je niet nodig in jouw geval, het zal dus alleen gebruikt worden om vlot weg te trekken en in te halen, dan kunnen ze allemaal al zou ik de 525 dan boven de 520 kiezen. De 530 en 535 zijn in jouw geval nergens voor nodig denk ik, maar dit is allemaal heel persoonlijk.
Qua opties zijn er zeer veel verschillende opties, maar daarover vind je genoeg in de showrooms
Qua opties zijn er zeer veel verschillende opties, maar daarover vind je genoeg in de showrooms

Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Wat je wel vaak ziet, is dat de 530's en 535's rijker uitgerust zijn.
Als je met wat minder luxe kunt leven, of je komt toevallig die 525 tegen die gewoon wel rijk uitgerust is, dan zou ik voor een 525 gaan. De 520 is een 4 cilinder en heeft een probleem met de distributieketting dat je veel geld kan kosten.
Mocht je met het vermogen van de 525 niet tevreden zijn, kun je altijd nog chippen.
Als je met wat minder luxe kunt leven, of je komt toevallig die 525 tegen die gewoon wel rijk uitgerust is, dan zou ik voor een 525 gaan. De 520 is een 4 cilinder en heeft een probleem met de distributieketting dat je veel geld kan kosten.
Mocht je met het vermogen van de 525 niet tevreden zijn, kun je altijd nog chippen.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Je hebt je al aardig goed ingelezen zo te zien 
Ik zou ook letten op Comfort stoelen of Sport stoelen, als je wat foto's zoekt dan weet je ook de verschillen met de standaard stoelen
Qua motor is het idd lastig te zetten, ik rij veel snelweg en heb een verbruik van 1 op 14 ongeveer (530D, 231pk versie). Mocht je voor een 3l gaan dan zou ik erop letten dat je de facelift pakt (231pk), de 218pk versie heeft een spruitstuk wat kan scheuren.
Swirlflaps altijd verwijderen, alleen sommige 525D's hebben deze niet als het goed is.
Als de bimmer goed onderhouden is dan moet 4/5ton geen enkel probleem zijn.
Succes met je zoektocht

Ik zou ook letten op Comfort stoelen of Sport stoelen, als je wat foto's zoekt dan weet je ook de verschillen met de standaard stoelen

Qua motor is het idd lastig te zetten, ik rij veel snelweg en heb een verbruik van 1 op 14 ongeveer (530D, 231pk versie). Mocht je voor een 3l gaan dan zou ik erop letten dat je de facelift pakt (231pk), de 218pk versie heeft een spruitstuk wat kan scheuren.
Swirlflaps altijd verwijderen, alleen sommige 525D's hebben deze niet als het goed is.
Als de bimmer goed onderhouden is dan moet 4/5ton geen enkel probleem zijn.
Succes met je zoektocht

Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
De mijne komt over 3,5 4 weken te koop dan heb je een volle en zeer goed onderhouden bmw met een schadevrij verleden waar je kwa onderhoud niets meer aan hoeft te doen. Weet je budget niet maar kijk maar even wat een 530d lci uit 2007 doet vol met opties. Pm kan altijd voor info.
Ik zelf vind de 530d het fijnste ivm met het vermogen en maar een turbo, 525 is het zelfde nagenoeg.
Ik ga dalijk ook opzoek naar een 530d f10 vind station ook niet mooi wel praktisch.
Ik zelf vind de 530d het fijnste ivm met het vermogen en maar een turbo, 525 is het zelfde nagenoeg.
Ik ga dalijk ook opzoek naar een 530d f10 vind station ook niet mooi wel praktisch.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 16:57
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Alle bedankt voor de antwoorden. Ik heb inderdaad al een aantal modellen vergeleken puur afgaand op de foto's. Persoonlijk vind ik een combinatie van donker blauw/zwart exterieur met een zwart of cognac kleurig interieur erg mooi. Maar een felle blauwe of rode met zwart interieur kan ik ook erg waarderen.
Verder heb ik wel al gezien dat er 2 soorten kachel bediening zijn, en ook het scherm van de navigatie lijkt verschillend te zijn. En het M pakket geeft de sedan een heel sportief uiterlijk. Verder heb ik nog niet echt duidelijke verschillen kunnen ontdekken.
Ik ga eens in de showroom bladeren wat er allemaal te koop is.
Verder heb ik wel al gezien dat er 2 soorten kachel bediening zijn, en ook het scherm van de navigatie lijkt verschillend te zijn. En het M pakket geeft de sedan een heel sportief uiterlijk. Verder heb ik nog niet echt duidelijke verschillen kunnen ontdekken.
Ik ga eens in de showroom bladeren wat er allemaal te koop is.
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Bij mijn was het hoe verder ik keek hoe meer ik er op wou hebben.
Must have:
M pakket,comfortstoelen,navi prof,stoelverwarning,pdc,xenon,clima high,gordijntjes achter voor de kids.
Dan heb je nog heel veel meer opties, deze heb ik er nog bij: headup,night vision,adaptieve cruiscontre,standkachel op ab,donker glas achter,hoogglans zwarte raamlijsten,grootlicht assist,cic,alarm,dimmende buiten spiegels,licht pakket 2,flippers aan het stuur,inklapbare spiegels,rolgordijn hoedenplank,stroom punten middencinsole achter enz enz
Maar bij de diesel is het onderhouds historie heel belangrijk wat er vervangen is anders kun je voor heel veel onkosten komen te staan. Turbo,roetfilter,div rubbers,klepjes,verstuivers,krukaspoelie,div pakkingen,enz enz
Must have:
M pakket,comfortstoelen,navi prof,stoelverwarning,pdc,xenon,clima high,gordijntjes achter voor de kids.
Dan heb je nog heel veel meer opties, deze heb ik er nog bij: headup,night vision,adaptieve cruiscontre,standkachel op ab,donker glas achter,hoogglans zwarte raamlijsten,grootlicht assist,cic,alarm,dimmende buiten spiegels,licht pakket 2,flippers aan het stuur,inklapbare spiegels,rolgordijn hoedenplank,stroom punten middencinsole achter enz enz
Maar bij de diesel is het onderhouds historie heel belangrijk wat er vervangen is anders kun je voor heel veel onkosten komen te staan. Turbo,roetfilter,div rubbers,klepjes,verstuivers,krukaspoelie,div pakkingen,enz enz
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 16:57
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
bedankt nou ben ik verpest. Waar ik eerst tevreden was met sportstoelen, navi, cruisecontrol en climat control wil ik nu na jou lijstje ook flippers, headup, inklap spiegels en getinte ramen.
Maar ik ben het met je eens dat vooral historie het toverwoord zal moeten zijn. Nu ben ik zelf niet bang om de auto een hele grote beurt te geven als de prijs daar dan ook naar is.
Maar ik ben het met je eens dat vooral historie het toverwoord zal moeten zijn. Nu ben ik zelf niet bang om de auto een hele grote beurt te geven als de prijs daar dan ook naar is.
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Verpest ben je nu niet, dat noemen ze het bmw virus haha.
Ik heb twee keer een e60 gekocht en een keer bijna een jaar gezocht en de tweede keer een halfjaar.
Probeer altijd de historie te achterhalen ivm schade en onderhoud er zijn bij de 5 series heel veel verpeste auto s helaas.
Ik heb twee keer een e60 gekocht en een keer bijna een jaar gezocht en de tweede keer een halfjaar.
Probeer altijd de historie te achterhalen ivm schade en onderhoud er zijn bij de 5 series heel veel verpeste auto s helaas.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
En maar heel weinig goede met alle bovenstaande opties
Maar comfortstoelen zouden bij mijn volgende een must zijn, flippers zijn eenvoudig achteraf nog te realiseren, head-up is een wat zeldzamere optie die erg mooi is als hij er in zit, maar ga je niet missen als die er niet in zit.
Inklapspiegels ook redelijk achteraf te doen en blinderen ook natuurlijk. De dimmende buitenspiegels is ook een heel fijne optie !
Adaptieve koplampen zouden een must zijn bij mij, en verder zijn de meeste zaken achteraf nog te realiseren maar dat kost wel geld, mooiste is natuurlijk een wagen waar het in zit kopen, maar zoals hierboven al geschreven, onderhoudshistorie is het keyword.

Maar comfortstoelen zouden bij mijn volgende een must zijn, flippers zijn eenvoudig achteraf nog te realiseren, head-up is een wat zeldzamere optie die erg mooi is als hij er in zit, maar ga je niet missen als die er niet in zit.
Inklapspiegels ook redelijk achteraf te doen en blinderen ook natuurlijk. De dimmende buitenspiegels is ook een heel fijne optie !
Adaptieve koplampen zouden een must zijn bij mij, en verder zijn de meeste zaken achteraf nog te realiseren maar dat kost wel geld, mooiste is natuurlijk een wagen waar het in zit kopen, maar zoals hierboven al geschreven, onderhoudshistorie is het keyword.
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
@bmw530i: had je die trilling er nou nog uitgekregen?
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: informatie omtrent aanschaf E60 diesel
Ik ben er nog mee bezig maar hoogst waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden.
Gewoon in de banden maar hoe dan ook die trilling gaat eruit voor de verkoop.
Het jammere voor mijn is dat het me nog een buts geld kost en de volgende eigenaar veel geluk heeft.
Ik verkoop geen rammelende auto met gebreken dan ruil ik hem in.
Maar ik houd iedereen op de hoogte in mijn topic daar over.
Gewoon in de banden maar hoe dan ook die trilling gaat eruit voor de verkoop.
Het jammere voor mijn is dat het me nog een buts geld kost en de volgende eigenaar veel geluk heeft.
Ik verkoop geen rammelende auto met gebreken dan ruil ik hem in.
Maar ik houd iedereen op de hoogte in mijn topic daar over.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d