Benzinemeter gaat niet hoger dan half vol

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
metalman

Benzinemeter gaat niet hoger dan half vol

Bericht door metalman » 08 jul 2015, 17:15

Beste mede bmw liefhebbers :) ,

Vandaag mijn tank volgegooid, start de auto en zie tot mijn verbazing dat de Benzinemeter op half vol blijft steken....
Ik dacht al meteen, vlotter blijft hangen......
Heb al een beetje op het WWW rondgesurft en er achter gekomen dat er 2 units inzitten ( vlotters ).
Aan de linker en rechterkant zitten ze, een daarvan , ik meen RA met brandstofpomp en LA zonder pomp.
De vraag van mij is:
Weet iemand zo uit zijn hoofd welke vlotter van leeg naar half vol regelt en van half vol naar vol ?
Dan weet ik wat ik moet gaan bestellen ;)
Het gaat om een BMW 320i PFL M54B22 BJ 01-2001
Alvast bedankt voor de informatie,
Grtz, |metalman|
You can't allways get what u want........

Jeremy

Re: Benzinemeter gaat niet hoger dan half vol

Bericht door Jeremy » 08 jul 2015, 17:27

Accu er al een keertje af gehad? Heb op mijn 320ci hetzelfde gehad en dit heeft het toen opgelost.

metalman

Bericht door metalman » 08 jul 2015, 17:46

Bedankt voor de tip @320ciE46, zal ik vanavond eens doen en het resultaat hier delen....

metalman

Bericht door metalman » 08 jul 2015, 19:57

Truuk met de accu, heeft niet geholpen, heb de min-klem een 55 minuten los gehad....
Vermoedelijk toch 1 van de vlotters defect, maar welke ?

rob75

Bericht door rob75 » 08 jul 2015, 21:12

Het signaal naar de meter wordt door de boordcomputer uit de signalen van beide niveausensoren samengesteld. Het is dus niet zomaar te zeggen welke het niet doet.
Heb je bij het laatste keer tanken het idee gehad dat er maar weinig brandstof bij kon? Het kan ook zijn dat de opvoerpomp tussen beide tankhelften niet werkt en dan rijdt je inderdaad met een halve tank rond.
De sensor is onder de zitting van de achterbank te vinden en kun je doormeten. Geen weerstand of oneindig dan weet je het. Met uitleesapparatuur kun je ook het instrumentencluster uitlezen. Hier zijn de waardes van beide sensoren terug te vinden.

Groet,
Rob

streamline

Bericht door streamline » 08 jul 2015, 22:27

Je zult de tank altijd vol kunnen gooien, ongeacht of de pomp in de tank werkt. Als deze defect is zal de auto met een kwart tank uitvallen, dat is het enige euvel wat je krijgt.

Ik heb in de 3,5 jaar dat ik e46 rijd twee keer de vlotter kapot gehad aan de bestuurderskant. Dan bleef na het tanken de meter op de oude stand staan en dan reed je hem leeg (volgens de meter) waarna de meter en actieradius aangaven dat de tank leeg was. Deze is overigens de goedkoopste met een kleine 70 a 80 euro.

De vlotter aan de andere kant is onderdeel van de brandstofpomp. Die kost drie keer zoveel...

Enige manier om erachter te komen is de auto uit te laten lezen. Dit genereert een foutcode doordat inderdaad een van de twee een oneindige weerstand geeft.

metalman

Bericht door metalman » 08 jul 2015, 23:44

@rob75 , ik heb helaas niet de beschikking over een multimeter...
Nee ik had hem helemaal volgetankt, ging 47 liter in, maar de meter stond nog op een kwart, op een 63 Liter tank zou dit wel ongeveer kunnen kloppen.
Ik zet ook altijd mijn dagteller op 0, met een volle tank haal ik meestal tussen de 600 - 700 km.
@streamline Ik rij meestal de tank leeg totdat het oranje lampje begint te branden, nooit problemen mee gehad.
Wat de prijzen betreft van desbetreffende onderdelen, daar moet je ook goed naar kijjken op het WWW, heb hetzelfde merk brandstofpomp gevonden met €100.00 verschil, echt niet normaal... maarja daar hebben we het internet voor...
Ik had mijn wagen al uitgelezen met zo'n Bluetooth adapter voor ODB2 en de app Torque, deze vond niets....
Van de week eens BMW Scanner eraan hangen met een laptop, die vind meestal meer storingen...
Ik zal de uitkomst van het euvel hier wel weer plaatsen... to be continued....

streamline

Bericht door streamline » 09 jul 2015, 11:04

Die brandstofpomp is nog niet zo heel lang via andere wegen te krijgen.
Vorig jaar was deze enkel te koop bij de dealer.

metalman

Bericht door metalman » 10 jul 2015, 17:30

Hoi, ik heb de wagen uitgelezen met BMW Scanner, deze geeft idd een storing weer, zie foto:
Afbeelding
Wat meer speurwerk levert op als resultaat dat dit RA de unit met de benzinepomp zou moeten zijn.
Dus dat word dan een pakking regelen en een nieuwe pomp ben ik bang voor.... :)

@ streamline, gelukkig dat je die dan nu wel bij automateriaal- sites kunt bestellen, scheelt toch een paar €€€ :)

Maar als eerste zal ik de achterbank eens verwijderen om er zeker van te zijn dat er geen draadbreuk en /of slecht contact zit in de stekker....kabel ...
Daarna de tank zo goed als leeg rijden en dan eens aan de klus beginnen.
Wat ik nu wel raar vind , dat de meter toch terug aan het lopen is, hij staat nu bijna op een kwartvol, echter heb ik maar een dikke 100 Km afgelegd, dan zou de wijzer normaal tussen de helft van ¾ en vol staan.
Wat ik mezelf nu afvraag is of ik dadelijk als de wijzer op ¼ vol staat, de motor niet meer loopt ??
Of zou ik gewoon kunnen rijden , terwijl de meter helemaal op 0 staat en er toch nog genoeg brandstof inzit, weet niet of de elektronica ergens in gaat grijpen, want deze krijgt eigenlijk een signaal dat er géén brandstof meer in de tank zit.... :gek:
Grtz, |metalman|

lucasc

Bericht door lucasc » 10 jul 2015, 17:41

helaas spreek ik uit eenmalige ervaring dat hij gewoon door blijft rijden tot dat de tank leeg is haha.
maak me eigenlijk meer zorgen over de checksum error! maar als hij gewoon goed rijd en blijft starten lekker niks aan doen :p

metalman

Bericht door metalman » 10 jul 2015, 20:53

@ lucasc, dan kan ik toch nog met een gerust hart cruisen....
Wat die checksum error melding betreft, ik heb nergens last van en lees dat meerdere eigenaars er last van hebben en er eigenlijk niets aan de hand is ?

lucasc

Bericht door lucasc » 10 jul 2015, 21:06

Ik zal je eerlijk zeggen dat als ik een checksum error tegen kom in mijn werk dat auto's 9 van de 10 keer ook niet meer starten haha. Dus vandaar dat ik er van schrik :p

metalman

Bericht door metalman » 17 jul 2015, 01:49

Pomp is inmiddels besteld, VDO fabrikaat, had ik vandaag eigenlijk verwacht, echter kreeg ik een mail dat deze pas volgende week Dinsdag hier bij mij thuis afgeleverd gaat worden :gek: .
Heb gelijk bij de BMW dealer allebei de afdichtrubbers ( voor LA en RA, je kan ze maar op voorraad hebben -_- ) besteld en vandaag opgehaald.
Tussendoor nog een andere storing aan de hand gehad, koelvloeistof-niveau lampje ging aan en uit, gelijk niveau gecheckt, die was goed.
Daarna maar de wagen op de brug gezet en onderzijde gekontroleerd, alles droog.....
Toen een nieuwe sensor gemonteerd, resultaat....lampje blijft uit :) , weer voor een tientje klaar :P
Kon eigenlijk ook niet voorstellen dat hier weer een lekkage was, heb een dik half jaar geleden een groot deel van het koelsysteem vervangen, radiateur, onderste en bovenste waterslangen, thermostaat, waterpomp, expansievat, dop, koppelstuk expansievat, multiriemen en meelooprollen...
Moet alleen nog de waterpomp poelie vervangen, heb ik hier nieuw liggen, die is van een soort bakeliet en wil weleens uit elkaar klappen.....
Afijn, zodra de pomp erin zit laat ik wel weten wat mijn benzinemeter dan doet......hopelijk normale waardes aangeven ;)

metalman

Bericht door metalman » 29 jul 2015, 00:33

Pomp zit er inmiddels in, echter het probleem is niet veranderd........
Weet iemand met zekerheid te zeggen dat Tank Sensor 1 überhaupt wel de unit RA is, dus met brandstofpomp?
Ik meende dat ik ergens had gelezen van wel, maar kan er natuurlijk naast zitten....
Wat die andere niveausensor betreft (LA), die is nogal lastig te vinden, wel veel gebruikte exemplaren, maar mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe, iemand misschien een site met a-merken van deze unit?
Alvast bedankt voor het meedenken, grtz, metalman.

streamline

Bericht door streamline » 29 jul 2015, 10:50

Bij de dealer bestellen, die kost 75 euro. Gebruikt heeft toch al slijtage.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”