Koud slecht lopen
Koud slecht lopen
Van de ene dag op de andere heeft mijn 325 ci /2004 last van slecht lopen bij koude start.
Motor ligt te schudden en is bijna niet aan de praat te houden.
Een keer ging zelfs even het lampje kort branden van het motormanagement.
Na enkele minuten loopt de motor weer goed en is er niets meer aan de hand.
Toeval wil dat de luchtpomp soms ook begint te brommen.
Dit houdt snel op maar dan loopt de motor nog niet goed.dat duurt zeker nog een minuut langer.
De rest van de dag start de auto perfect en loopt zoals het hoort.
Kan het zijn dat de luchtpomp de oorzaak is?
Kan de carterventilatie de oorzaak zijn van 2 minuten slecht lopen, en de rest van de dag perfect?
Of zal er een of meer bobines kapot zijn?
Hopelijk kan iemand avies geven .
Groeten Wim,
Motor ligt te schudden en is bijna niet aan de praat te houden.
Een keer ging zelfs even het lampje kort branden van het motormanagement.
Na enkele minuten loopt de motor weer goed en is er niets meer aan de hand.
Toeval wil dat de luchtpomp soms ook begint te brommen.
Dit houdt snel op maar dan loopt de motor nog niet goed.dat duurt zeker nog een minuut langer.
De rest van de dag start de auto perfect en loopt zoals het hoort.
Kan het zijn dat de luchtpomp de oorzaak is?
Kan de carterventilatie de oorzaak zijn van 2 minuten slecht lopen, en de rest van de dag perfect?
Of zal er een of meer bobines kapot zijn?
Hopelijk kan iemand avies geven .
Groeten Wim,
Re: Koud slecht lopen
is dat na een paar dagen stilstaan of elke ochtend?
Re: Koud slecht lopen
ik zou hem lekker evn uit laten lezen eerst. en dan rustig van daaruit handelen voordat je zometeen onnodige kosten aan het maken bent.
Re: Koud slecht lopen
Het slechte lopen doet hij iedere ochtend bij koude start.
De rest van de dag loopt hij goed.
Groeten Wim,
De rest van de dag loopt hij goed.
Groeten Wim,
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Koud slecht lopen
ik heb een soortgelijk iets gehad met mijn 325i. Met een koude start doet een cilinder niet helemaal mee. Vooral merkbaar als de auto nog hoog in de toeren draait net na het starten. Auto bokt en na een paar minuten is er niets meer aan de hand.
Auto gaf als storingsmelding een misfire op cilinder 5. meerdere dingen geprobeerd zoals bougies, bobine en verstuiver vervangen. Compressie gemeten maar die was op alle cilinders perfect. Maar hij bleef slecht lopen.
Nu zitten er achterop het inlaatspruitstuk tegen het brandschot vacuumleidinkjes, om o.a. de klep te bedienen van je luchtpomp. Deze waren bij mij door de jaren heen keihard geworden en zo lek als een mandje. Na een snelle reparatie liep de auto al een stuk beter, en na een Vanos revisie is het eigenlijk weer 100% goed.
Het is iig een hardnekkig probleem als je niet weet waar je moet zoeken.
Auto gaf als storingsmelding een misfire op cilinder 5. meerdere dingen geprobeerd zoals bougies, bobine en verstuiver vervangen. Compressie gemeten maar die was op alle cilinders perfect. Maar hij bleef slecht lopen.
Nu zitten er achterop het inlaatspruitstuk tegen het brandschot vacuumleidinkjes, om o.a. de klep te bedienen van je luchtpomp. Deze waren bij mij door de jaren heen keihard geworden en zo lek als een mandje. Na een snelle reparatie liep de auto al een stuk beter, en na een Vanos revisie is het eigenlijk weer 100% goed.
Het is iig een hardnekkig probleem als je niet weet waar je moet zoeken.
Re: Koud slecht lopen
Als je er toch nog even mee door blijft rijden kun je proberen toeren te houden direct na het starten (boven de 1000) om te voorkomen dat er een cilinder wegvalt. Dat werkte bij mij in ieder geval 

-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Koud slecht lopen
Je moet gelijk wegrijden, dan heb je nergens last van. Overigens vergeet ik te melden dat mijn carterventilatie ook al vernieuwd is.
Re: Koud slecht lopen
Of inderdaad direct wegrijden. Maar in mijn geval was het winter en liet ik hem eerst even lopen voordat ik wegreed. Snel gaan krabben en hopen dat er geen cilinder uitviel in die tussentijd 

Re: Koud slecht lopen
cilinder die achterblijft is inderdaad een veel voorkomend probleem , als dat het is...
verharde seals(klep) willen ook wel is dezelfde sypmptomen geven
mijn 320ci had ook als die langer dan een dag stil had gestaan last van verschrikkelijk slecht lopen in de eerste minuten, rest van de dag perfect
of als je hem elke dag starten ook geen probleen
foutcodes gingen alle kanten op
een universele garage zal je gelijk een revisie aansmeren , de specialist zal beginnen met een motorflush
verharde seals(klep) willen ook wel is dezelfde sypmptomen geven
mijn 320ci had ook als die langer dan een dag stil had gestaan last van verschrikkelijk slecht lopen in de eerste minuten, rest van de dag perfect
of als je hem elke dag starten ook geen probleen
foutcodes gingen alle kanten op
een universele garage zal je gelijk een revisie aansmeren , de specialist zal beginnen met een motorflush
Re: Koud slecht lopen
Vandaag startte de motor erg slecht.
Toen hij ( slecht) liep, heb ik even de stekkers om beurten uit de bobines gehaald.
Hij loopt op alle 6 de cilinders.
Na 2 minuten liep hij weer goed, en verder de hele dag goed gelopen.
Wel is het zo dat het lampje van motormanagement na het starten aanging en aan bleef, en dat brandt nu steeds als de motor start.
Helaas heb ik zelf geen apparatuur om uit te lezen, dus zal naar een dealer moeten.
Of is er in de buurt van Bladel een forumlid die kan/ wil uitlezen?
Groeten Wim,
Toen hij ( slecht) liep, heb ik even de stekkers om beurten uit de bobines gehaald.
Hij loopt op alle 6 de cilinders.
Na 2 minuten liep hij weer goed, en verder de hele dag goed gelopen.
Wel is het zo dat het lampje van motormanagement na het starten aanging en aan bleef, en dat brandt nu steeds als de motor start.
Helaas heb ik zelf geen apparatuur om uit te lezen, dus zal naar een dealer moeten.
Of is er in de buurt van Bladel een forumlid die kan/ wil uitlezen?
Groeten Wim,
Re: Koud slecht lopen
Zou eens laten kijken naar je Vanos. Bekend probleem als deze slecht wordt dat bij koude motor hij beroerd loopt en ook afslaat bij wat langer stationair draaien. moter gaat dan halen zo gauw je temperatuurmeter uit de hoek komt. Eenmaal warm merk je niets meer. Succes.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 23:25
- Locatie: Wateringen