Wit/blauwe rook na reparatie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
leander27
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 sep 2014, 13:30
Locatie: Notter (Overijssel)

Wit/blauwe rook na reparatie

Bericht door leander27 » 04 aug 2015, 20:09

Mijn auto is van de week voor de APK geweest.
De uitlaat was lek en is gelast, een remleiding is vervangen en bovendien: de CO2 uitstoot was veel te hoog.
Dit laatste kwamen ze uiteraard pas achter toen de auto aan de co2 meter zat.

Eerste idee: de luchtmassameter vervangen (hadden ze blijkbaar niet uitgelezen).
Het gevolg: de motor liep veel beroerder dan van te voren.
Het bleek dat de motor valse lucht aan zoog en omdat de motor met de oude lmm in de noodloop liep, ging dat wel goed.
Door de nieuwe lmm ging de motor uit de noodloop, maar liep dus beroerd.
Nieuwe luchtleidingen er in en het was weer prima.

Vanavond mijn auto opgehaald en bij het wegrijden zag ik al een boel witte rook in mijn spiegel.
Als ik rond de 2200 toeren rijd en ik geef gas is de hele weg achter mij wit/blauw door de rook.
Stationair had ik er eerst geen last van, maar toen ik thuis was was alles ook bij stationair weer wit/blauw.

De monteur weer opgebeld, die vroeg of ik de motor wilde starten en dan de oliedop er af wilde halen.
Nu blijkt dat de motor vacuum zuigt, ik kreeg de dop er bijna niet af doordat de motor deze aanzuigt.
Toen ik de oliedop eraf haalde was de rook grotendeels weg, maar liep de motor onstabiel.

Nu had de monteur het erover dat het de carterventilatie oid was? (weet het niet exact meer)

Is er iemand die er ervaring mee heeft of weet wat het is? :roll:
Huidig: E82 1 serie coupé, 120d (2008)
Ex: E46 3-serie coupé, 320CI (2001)

erwin71239
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 sep 2014, 21:27

Re: Wit/blauwe rook na reparatie

Bericht door erwin71239 » 06 aug 2015, 18:17

Carterventilatie slangen gaat heel vaak kapot. Omdat dit rubberen slangen zijn en bijna altijd in aanraking met olie komen verteert dit en krijg je scheuren in de slangen.

Kuikuhnek
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jul 2015, 09:54

Re: Wit/blauwe rook na reparatie

Bericht door Kuikuhnek » 06 aug 2015, 19:05

Als het mij goed uitgelegd is dan is een onderdruk juist goed. Dus als je met warme motor de oliedop er afdraaid en hij zuigt dan is het goed. Blazen zou juist niet goed zijn.
Je kan het ook testen door er een plastic zakje overheen te houden. Wel goed opletten dat die niet naar binnen zuigt. En uiteraard voor oliespetters.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”