E46 318i Motorproblemen.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMWÉ46
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:37

E46 318i Motorproblemen.

Bericht door BMWÉ46 » 16 aug 2015, 12:30

Beste forum leden,

Sinds 6 maanden ben ik trotse eigenaar van mijn eerste BMW (bouwjaar 2000, 318i, 245k km).
In het begin liep de BMW perfect maar na 2 maanden begon de ''ellende'' :gek: .

1. Motorstoringslampje gaat branden bij +-4500 toeren (en blijft aan tot dat die weer gereset wordt).
Foutcodes :
p171: Controleer, brandst.verz.systeem. Kortsl. naar B+.
&
p115: Activering, kenveld koeling. Electronische storing (sporadische storing).

2. Klepperend geluid bij koude start (was eerst weg, op bedrijfstemperatuur), werd steeds erger -> lees: duurde steeds langer voordat het weg is.
Volgens een universele garage zouden het de kleppenstoters zijn en moest er een nieuwe nokkenas in komen (1400,-).

3. Honend/luid geluid bij koude start.
Volgens de universele garage zou het de secundaire luchtpomp zijn (die lek is), die de katalysator zou opwarmen bij een koude start (400,-).

Ondanks het geluid bij het starten en het iets inhouden bij volle toeren, reed de auto goed.
De problemen zouden volgens de universele garage niet erg zijn, maar wel steeds meer geluid gaan maken.

Nou reed ik 2 weken geleden dicht bij Duitsland en kwam op het idee om de topsnelheid uit te testen van 206 km/h.
Bij 190 km/h, wou de wagen niet verder in toeren gaan (en dus ook niet harder).
Op dat moment merkte ik een raar geluid op en nog geen seconde later begon het motorstoringslampje te knipperen.

De wagen gelijk langs de kant gezet en de ANWB gebeld, de Duitser gaf aan dat er niet meer mee gereden kon worden en dat de motor "schroot" zou zijn (ook zei hij iets over een lager).
De ANWB heeft na een lange dag de auto (samen met ons) naar Utrecht gesleept.

Het rare is (en ook de reden dat ik de BMW niet gelijk naar de sloop heb gebracht) dat het oliepeil nog goed is, het koelvloeistofpeil nog goed is, er geen koelvloeistof bij de olie zit of andersom en er geen "mayonaise" aan de onderkant van de olievuldop zit, ook komt er geen rook uit de uitlaat bij het starten.

De auto start goed en loopt goed stationair, alleen komt er een zeer hard geluid uit, alsof iemand er een handje moeren in heeft gegooid :| (niet meer geprobeerd te rijden dus).

https://www.youtube.com/watch?v=ROrLxFP9-JI

Op het filmpje is het geluid goed te horen, van de secundaire luchtpomp ook.

Wat kan dit in hemelsnaam zijn?

Is dit nog te maken of zal ik alvast voor een nieuw blok gaan kijken?

Bij voorbaat dank & met vriendelijke groet,

Thomas

B.I.Jager
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2014, 19:34

Re: E46 318i Motorproblemen.

Bericht door B.I.Jager » 16 aug 2015, 14:11

Is dat rammelende geluid alleen tijdens starten?

BMWÉ46
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:37

Re: E46 318i Motorproblemen.

Bericht door BMWÉ46 » 16 aug 2015, 16:49

Beste Jager,

Inderdaad alleen tijdens het starten.

Daarna blijft er een tikkend/ratelend geluid te horen.

Met vriendelijke groet,
Thomas

Gebruikersavatar
Phantom
Berichten: 840
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:34
Locatie: Helden

Re: E46 318i Motorproblemen.

Bericht door Phantom » 16 aug 2015, 18:12

Kan het niet de ketting zijn? Of kapotte ketting spanner of geleiders?
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

BMWÉ46
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:37

Re: E46 318i Motorproblemen.

Bericht door BMWÉ46 » 16 aug 2015, 18:18

Beste Phantom,

We hebben het kleppendeksel eraf gehaald en er was niks te zien.

Bij een kapotte ketting spanner en/of geleiders, zou die ook niet zo goed starten toch?

Het is echt: tikken-lopen.

In ieder geval, bedankt voor je reactie!

Thomas

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”