Sinds 6 maanden ben ik trotse eigenaar van mijn eerste BMW (bouwjaar 2000, 318i, 245k km).
In het begin liep de BMW perfect maar na 2 maanden begon de ''ellende''

1. Motorstoringslampje gaat branden bij +-4500 toeren (en blijft aan tot dat die weer gereset wordt).
Foutcodes :
p171: Controleer, brandst.verz.systeem. Kortsl. naar B+.
&
p115: Activering, kenveld koeling. Electronische storing (sporadische storing).
2. Klepperend geluid bij koude start (was eerst weg, op bedrijfstemperatuur), werd steeds erger -> lees: duurde steeds langer voordat het weg is.
Volgens een universele garage zouden het de kleppenstoters zijn en moest er een nieuwe nokkenas in komen (1400,-).
3. Honend/luid geluid bij koude start.
Volgens de universele garage zou het de secundaire luchtpomp zijn (die lek is), die de katalysator zou opwarmen bij een koude start (400,-).
Ondanks het geluid bij het starten en het iets inhouden bij volle toeren, reed de auto goed.
De problemen zouden volgens de universele garage niet erg zijn, maar wel steeds meer geluid gaan maken.
Nou reed ik 2 weken geleden dicht bij Duitsland en kwam op het idee om de topsnelheid uit te testen van 206 km/h.
Bij 190 km/h, wou de wagen niet verder in toeren gaan (en dus ook niet harder).
Op dat moment merkte ik een raar geluid op en nog geen seconde later begon het motorstoringslampje te knipperen.
De wagen gelijk langs de kant gezet en de ANWB gebeld, de Duitser gaf aan dat er niet meer mee gereden kon worden en dat de motor "schroot" zou zijn (ook zei hij iets over een lager).
De ANWB heeft na een lange dag de auto (samen met ons) naar Utrecht gesleept.
Het rare is (en ook de reden dat ik de BMW niet gelijk naar de sloop heb gebracht) dat het oliepeil nog goed is, het koelvloeistofpeil nog goed is, er geen koelvloeistof bij de olie zit of andersom en er geen "mayonaise" aan de onderkant van de olievuldop zit, ook komt er geen rook uit de uitlaat bij het starten.
De auto start goed en loopt goed stationair, alleen komt er een zeer hard geluid uit, alsof iemand er een handje moeren in heeft gegooid

https://www.youtube.com/watch?v=ROrLxFP9-JI
Op het filmpje is het geluid goed te horen, van de secundaire luchtpomp ook.
Wat kan dit in hemelsnaam zijn?
Is dit nog te maken of zal ik alvast voor een nieuw blok gaan kijken?
Bij voorbaat dank & met vriendelijke groet,
Thomas