Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 06 sep 2015, 18:58

ik heb sinds enkele weken het probleem dat mijn ABS en ACS lampje branden.
Dit gebeurd sporadisch, op willekeurige momenten.

Soms is het vanaf start tot einde rit, tussentijds of helemaal niet....

Met uitlezen kwam eruit dat de wielsensor een open circuit heeft.
Stekkerverbinding al losgehaald en ingesporten met contactspray, verder kan ik er niks mee
Kabelbreuk? of toch misschien de sensor zelf?

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door Vliet » 07 sep 2015, 07:41

Ik denk de sensor. Bij mij was het eerst ook sporadisch, na een tijdje was de sensor echt overleden en was het continu.

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 26 sep 2015, 08:14

Vandaag wilde ik de abs-sensor vervangen:

Voor ik begon zet ik het contact aan om te checken of de storing er nog was, storing was weg....
Vervolgens toch maar de sensor vervangen en toen de wheelspeed uitgelezen via INPA.
Signaal komt binnen en dus werkend.

Maar slechts 1 min later: verder geen aanpassingen of werkzaamheden gedaan, komt de storing weer op het cluster (abs en dsc lamp branden geel)

Storing weer uitgelezen en op nieuw wheel speed sensor right front open circuit...

Ik snap er niets meer van, iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door Vliet » 26 sep 2015, 16:08

Hm vreemd. Had je wel het storingsgeheugen gewist? Vaak blijft de storing aanwezig zolang er niet gewist is. Hoop dat het opgelost is. Anders zou het evt de computer zijn of een draadbreuk.

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 27 sep 2015, 13:39

ja heb het storingsgeheugen gewist

Lijkt toch op een slecht contact, aangezien het heel afentoe even weg is. en het is iets van de laatste 2 maanden dat steeds erger/vaker is opgetreden, tot aan nu dat het zowat altijd is

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door hj2 » 28 sep 2015, 05:03

ik zou de sensor maar vervangen.
nadat je de bekabeling bent nagelopen natuurlijk ;)
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 28 sep 2015, 17:10

Sensor was 02-sept al vervangen, geen resultaat.
Zal van de week kabelboom eens nalopen

Vreemde is dat als de auto 2 dagen stil heeft stilgestaan de storing weg is en als ik hem vervolgens weer uitzet en opnieuw start weer opkomt

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door hj2 » 28 sep 2015, 18:37

Als het signaal om de kwaliteit van het sensorsignaal te checken (wat de check control dus doet) net op het randje van de bandbreedte zit als gevolg van een slecht contact ergens in de bekabeling / connectoren, dan kun je dit gedrag krijgen.
Je zou de connector bij de computer eens kunnen loshalen en (aan de kabel) kortsluiten zodt je kunt meten of er een parasitaire weerstand of capaciteit op de bekabeling zit die het gedrag veroorzaakt.
Is de pulsgever ring op de as nog in goede staat?
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 30 sep 2015, 15:58

Thanks, dat zal ik eens testen
Ik zal het verschil in weerstand meten met links voor

Ik ga ervanuit dat de pulsgever nog goed is.... heb er in gekeken en rondgedraaid maar eerste indruk is daar niets mis. (neem aan dat dit gewoon magneetjes zijn)

Ik zou dus nog het volgende kunnen testen bij stilstand, om werking pulsgever functie uit te sluiten:

- wielopkrikken
- sensor uit wielnaaf halen
- met INPA storing proberen te wissen
- wheel speed sensor meting uitvoeren
- magneet voorbij laten komen

wat ik wel al heb getest met stilstaande motor is dat als ik de storing wis, hij op dat moment meteen terugkomt


-

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 04 okt 2015, 11:32

Dit weekend het volgende gedaan:

- Turn the car off and remove the key from the ignition.
- TEST 1: Switch the DMM into the diode test position
- Wrap a stiff 20AWG wire onto the ends of your DMM probe for sticking into ABS-connector pins
- Label the positive 20AWG wire with white tape so that you won't get confused as you switch back and forth
- Stick the ends of the wire into the appropriate female holes of the ABS connector (13-29, 30-31, 28-12, 15-16)
- In one direction, you should see 1.7 to 1.8 volts (note the pinouts mentioned are in order, positive to negative)
- In the other direction, you should see OL or some other infinite reading (open circuit)

dit werkt, ik krijg 1,8V


- TEST 2: Switch the DMM into resistance checking mode (optional)
- You should see around 3.3 Mega ohms in one direction & approximately twice that in the other direction (but some say more[/URL])

ik krijg voor alle 4 de wielen geen weerstand te zien

- TEST 3: If desired spin the wheel at about 1 revolution per second[/URL], by hand (the resistance should fluctuate as the wheel spins[/URL])

er komt geen waarde binnen, waarschijnlijk ook doordat de storing nogsteeds aanwezig is

- TEST 4: Switch the DMM into millivolt mode (optional) & again spin the tire & wheel assembly by hand (test-lead polarity won't matter)
- You should read between 1 and 5 mV when you spin the hub[/URL] (no voltage implicate the sensor or circuit)
- OPTIONAL TESTS BELOW REQUIRE FLYING LEADS WITH THE IGNITION SYSTEM ABS SYSTEM CONNECTED & POWERED UP:

dit werkte na een aantal keer resetten en het wiel draaien, toen was de storing ook weg. Helaas na opnieuw starten kwam de storing weer op

Toen heb ik het volgende gedaan:

- Wiel er weer af
- ABS-sensor demonteren
- Nog eens goed in dat gat kijken en de pulsgever beoordelen
- Conclusie: toch best wel wat vervuiling, vettig voornamelijk
- Alles schoongemaakt vanuit dat gat met een doekje/inbuskop
- Storing gereset met INPA

Vervolgens ben ik 20km gaan rijden zonder storing! maar helaas op een willekeurig moment kwam het weer op.
Ik parkeer de auto, kom een uur later terug en start de auto. De storing is weer weg.... 5km verder de stroring komt weer op. Auto thuis neergezet , 10 min later contact aan storing weer weg :gek:

het schoonmaken van die pulsgever heeft naar mijn mening wel iets afgedaan, maar het blijft dus terugkomen.
erg frustrerend dit...

Hopelijk zijn er nog tips

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door Bart70 » 04 okt 2015, 15:20

Ik heb geen idee wat het onderdeel kost, maar anders zou ik het met vervanging ervan eens proberen ?

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door AlexS » 10 okt 2015, 15:44

Ik gok dat ofwel je sensor toch stuk is of je ABS unit aan het doodgaan is.. ik had precies hetzelfde maar dan RA. Geen cruise meer, tankmeter onbetrouwbaar, snelheidsmeter uit.. Na reparatie ABS unit alles weer nieuw!

Succes!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 12 okt 2015, 20:46

Ik weet het nu wel zeker alexS...
De abs-unit is de boosdoener, voor vele al bekend is dit een constructiefout van BMW.
de ABS-module zit te dicht bij het motorblok/uitlaatspruitstuk waardoor de solderingen loslaten.


Aangezien ik graag alles eerst zelf wil proberen te repareren, ben ik aan de slag gegaan:

- Abs-module gedemonteerd
- Voorzichtig de behuizing open gesneden
(helaas wat kunstofresten op de silicone-gel van de printplaat blijven kleven)
- Vervolgens de printplaat geanalyseerd onder de microscoop. En jawel, een gebroken verbinding is gevonden.

Ik zal einde van deze week wat foto's posten en laten weten of de DIY reparatie is gelukt

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door hj2 » 13 okt 2015, 10:57

Mooi werk!

Even de verbindingen weer doorsolderen en weer een hoop geld uitgespaard :-)
Niet vergeten om de conformal coating weer aan te helen.

Overigens heb ik eerder een simpel alu hitteschild gemaakt tussen ABS brein en motorblok om de ergste stralingshitte buiten de deur te houden.

Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Soring: "wheel speed senor right front open circuit"

Bericht door r.de.korte » 13 okt 2015, 17:24

Ja dat hitteschild was ik zeker vanplan, heb je toevallig een tekening of zo gecreerd? :whistle:

Zie onderstaand, zover ik nu heb constateren is deze breuk mijn probleem:
Ik moet nog wel even goed bekijken of er niet meer losse verbindingen zijn op de gold plates

Deze week even aan elkaar solderen en een fatsoenlijke coating gebruiken.
Die silicone snot vraagt naar mijn mening om problemen. Ik heb ooit bij een printplaat speciale twee-componenten spul gebruikt Een reparatie is dan niet meer mogelijk, maar wist wel zeker dat het tegen vocht,hitte en trillingen bestemd was.

Welke coating heb jij gebruikt?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”