F11 528i vastgelopen motor
F11 528i vastgelopen motor
Ter lering en vermaak mijn verhaal:
In april 2013 mijn 528i Touring gekocht bij de dealer in Essen, Duitsland. Auto was van 11-2011 en km stand toen 11.000. Altijd zeer veel plezier van gehad tot afgelopen vakantie.
Deze zomer hebben wij onze caravan opgehaald op Corsica en zijn we doorgereisd naar Sardinië. Net zo'n 50 km voor aankomst sloeg de motor af. Ik reed op dat moment 100km/h. De automatische versnellingsbak schoot in N dus ik kon rustig uitrollen. Stuur- en rembekrachtiging werkte normaal en het display gaf aan iets van 'voorzichtig uitrijden en neem contact op met dealer'. Ik dacht zelf even stoppen, motor starten, en weer door. Helaas, motor deed niets meer.
Al snel bleek er een serieus probleem en de auto werd op transport gezet. Ik heb verzocht om de bolide te brengen naar de dealer waar ik hem heb aangeschaft, met het vertrouwen daar het beste te worden geholpen.
BMW Essen kwam na analyse met de mededeling dat er ijzerdeeltjes in de motor was aangetroffen. Motor niet meer handmatig te draaien; vastgelopen. Zij konden verder geen onderhoudgeschiedenis traceren en daarom geen garantie of coulance. Indicatie kosten: € 12.000,-.
Met enige verbazing heb ik gereageerd (auto is 3,5 jaar oud!) en aangetoond welk onderhoud was gepleegd (olieverversing + filter op km stand 52.000 en vervanging remblokken). Mijn zwakke punt is dat dit niet bij de BMW-dealer was gedaan. Reden hiervan is dat ik in het verleden een keer een slechte ervaring heb gehad met de dealer en sindsdien bij een zeer goed aangeschreven monteur mijn onderhoud laten doen.
BMW Essen heeft het voorgelegd aan BMW AG en daaruit kwam het standpunt dat het onderhoud niet op het juiste moment gepleegd was. Dit had namelijk binnen 30.000 km na de laatste oliewissel (dat lag op de 11.000 op het moment van aankoop). Mijn moment van oliewissel lag op 40.000 nadien en dat is meer dan 1/3 overschrijding.
Ik heb vervolgens aangegeven dat het raar is dat in mijn auto de servicebehoefte "oliewissel' op 50.000km stond. Hierop wordt echter verder niet ingegaan. Men wacht nu op mijn antwoord of ik de reparatie wil of niet.
In april 2013 mijn 528i Touring gekocht bij de dealer in Essen, Duitsland. Auto was van 11-2011 en km stand toen 11.000. Altijd zeer veel plezier van gehad tot afgelopen vakantie.
Deze zomer hebben wij onze caravan opgehaald op Corsica en zijn we doorgereisd naar Sardinië. Net zo'n 50 km voor aankomst sloeg de motor af. Ik reed op dat moment 100km/h. De automatische versnellingsbak schoot in N dus ik kon rustig uitrollen. Stuur- en rembekrachtiging werkte normaal en het display gaf aan iets van 'voorzichtig uitrijden en neem contact op met dealer'. Ik dacht zelf even stoppen, motor starten, en weer door. Helaas, motor deed niets meer.
Al snel bleek er een serieus probleem en de auto werd op transport gezet. Ik heb verzocht om de bolide te brengen naar de dealer waar ik hem heb aangeschaft, met het vertrouwen daar het beste te worden geholpen.
BMW Essen kwam na analyse met de mededeling dat er ijzerdeeltjes in de motor was aangetroffen. Motor niet meer handmatig te draaien; vastgelopen. Zij konden verder geen onderhoudgeschiedenis traceren en daarom geen garantie of coulance. Indicatie kosten: € 12.000,-.
Met enige verbazing heb ik gereageerd (auto is 3,5 jaar oud!) en aangetoond welk onderhoud was gepleegd (olieverversing + filter op km stand 52.000 en vervanging remblokken). Mijn zwakke punt is dat dit niet bij de BMW-dealer was gedaan. Reden hiervan is dat ik in het verleden een keer een slechte ervaring heb gehad met de dealer en sindsdien bij een zeer goed aangeschreven monteur mijn onderhoud laten doen.
BMW Essen heeft het voorgelegd aan BMW AG en daaruit kwam het standpunt dat het onderhoud niet op het juiste moment gepleegd was. Dit had namelijk binnen 30.000 km na de laatste oliewissel (dat lag op de 11.000 op het moment van aankoop). Mijn moment van oliewissel lag op 40.000 nadien en dat is meer dan 1/3 overschrijding.
Ik heb vervolgens aangegeven dat het raar is dat in mijn auto de servicebehoefte "oliewissel' op 50.000km stond. Hierop wordt echter verder niet ingegaan. Men wacht nu op mijn antwoord of ik de reparatie wil of niet.
Re: F11 528i vastgelopen motor
Damn daar word je niet vrolijk van 
Als er echt niks meer aan te doen is bij BMW dan zou ik eens rondkijken of je ergens anders niet goedkoper aan een motor kunt komen? 12K is niet mis....

Als er echt niks meer aan te doen is bij BMW dan zou ik eens rondkijken of je ergens anders niet goedkoper aan een motor kunt komen? 12K is niet mis....
Re: F11 528i vastgelopen motor
Dat is niet mis! Mocht het niks worden dan zou ik een gebruikte motor (laten) monteren.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: F11 528i vastgelopen motor
Inmiddels een prijsopgave gekregen van een erkend revisiebedrijf; Prijs is ongeveer de helft..
Het is dan wel een gereviseerde motor en bij BMW een nieuwe. Bij BMW ook meer garantie.
Serieus verschil maar mijn bedoeling was om de auto nog enige tijd te rijden dus de keuze is nog niet heel makkelijk..
Het is dan wel een gereviseerde motor en bij BMW een nieuwe. Bij BMW ook meer garantie.
Serieus verschil maar mijn bedoeling was om de auto nog enige tijd te rijden dus de keuze is nog niet heel makkelijk..
Re: F11 528i vastgelopen motor
Daar ben je mooi klaar mee dan.
Wat een onzin trouwens wat betreft te laat onderhoud.
Zo'n motor loopt echt niet stuk omdat de olie er 10.000km te lang inzit.
Het is gewoon een mechanisch defect of een fabrieksfout in mijn ogen.
Wat een onzin trouwens wat betreft te laat onderhoud.
Zo'n motor loopt echt niet stuk omdat de olie er 10.000km te lang inzit.
Het is gewoon een mechanisch defect of een fabrieksfout in mijn ogen.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: F11 528i vastgelopen motor
Dat idee heb ik ook. Het revisiebedrijf gaf ook al aan dat de 'gedowngrade' motoren tegenwoordig niet meer de kwaliteit hebben zoals vroeger het geval was. Wellicht dat de motor te hard moest werken en dat niet wilde (caravan, bergen, 35 graden)..
Re: F11 528i vastgelopen motor
Wat een verschrikkelijk verhaal.
Gewoon een manier om er onderuit te komen van BMW, zijn nogal arrogant op dit gebied, maar daar is BMW niet de enige in.
Ik zou gewoon de gereviseerde er in gooien.
Gewoon een manier om er onderuit te komen van BMW, zijn nogal arrogant op dit gebied, maar daar is BMW niet de enige in.
Ik zou gewoon de gereviseerde er in gooien.
Re: F11 528i vastgelopen motor
BMW geeft garantie op zijn producten en onderhoud.
De fout die hier gemaakt is dat deze niet bij de dealer is onderhouden en ze dus niet weten of er elders ook onderhoud is gedaan.
Nu zegt mijn gezonde verstand ook dat 50k ook wel een beetje veel is....
Je geeft aan de auto bij de dealer te hebben gekocht, nadat er schade is geconstateerd laat je de wagen op verzoek weer naar de dealer brengen maar je hebt geen goede ervaring met onderhoud??????
Maar verwacht wel dat ze het onder garantie oplossen??
Persoonlijk vind ik het een raar verhaal.
De fout die hier gemaakt is dat deze niet bij de dealer is onderhouden en ze dus niet weten of er elders ook onderhoud is gedaan.
Nu zegt mijn gezonde verstand ook dat 50k ook wel een beetje veel is....
Je geeft aan de auto bij de dealer te hebben gekocht, nadat er schade is geconstateerd laat je de wagen op verzoek weer naar de dealer brengen maar je hebt geen goede ervaring met onderhoud??????
Maar verwacht wel dat ze het onder garantie oplossen??
Persoonlijk vind ik het een raar verhaal.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: F11 528i vastgelopen motor
Ik snap dat heel goed.
Je koopt een dure auto van een A-merk. Je betaalt daar veel geld voor.
Vervolgens doe je niet het onderhoud bij dezelfde garage omdat ze je daar gewoon bestelen of dat het een zakelijke auto is waarbij de onderhoudskosten toch niet interessant zijn.
Een andere garage kan onderhoud net zo goed als een dealer.
Dit probleem heeft echt niet met onderhoud te maken maar gewoon met een ondeugdelijk product en daar mag je best over discussieren met de betreffende dealer in mijn ogen.
40k tot een beurt vind ik ook veel, maar ik geloof nooit dat hij daardoor in de soep draait en zoals je zelf aangeeft geeft de auto zelf aan pas bij 50k een beurt nodig te hebben.
Maar goed, over dit soort dingen kun je een verschillende mening hebben. Ik ben van mening dat dit niets met onderhouden van de auto te maken heeft.
Dat ze bij 52k kmstand en 3,5 jaar geen garantie geven snap ik wel, maar ze kunnen op zijn minst iets op coulance doen lijkt me in zo'n geval.
Ik zou er overigens nooit voor 12000 een nieuw blok in laten hangen maar een gebruikt blok zoeken.
Er zijn best BMW gespecialiseerde bedrijven die dit prima kunnen, en zo'n blok moet te vinden zijn lijkt me.
Je koopt een dure auto van een A-merk. Je betaalt daar veel geld voor.
Vervolgens doe je niet het onderhoud bij dezelfde garage omdat ze je daar gewoon bestelen of dat het een zakelijke auto is waarbij de onderhoudskosten toch niet interessant zijn.
Een andere garage kan onderhoud net zo goed als een dealer.
Dit probleem heeft echt niet met onderhoud te maken maar gewoon met een ondeugdelijk product en daar mag je best over discussieren met de betreffende dealer in mijn ogen.
40k tot een beurt vind ik ook veel, maar ik geloof nooit dat hij daardoor in de soep draait en zoals je zelf aangeeft geeft de auto zelf aan pas bij 50k een beurt nodig te hebben.
Maar goed, over dit soort dingen kun je een verschillende mening hebben. Ik ben van mening dat dit niets met onderhouden van de auto te maken heeft.
Dat ze bij 52k kmstand en 3,5 jaar geen garantie geven snap ik wel, maar ze kunnen op zijn minst iets op coulance doen lijkt me in zo'n geval.
Ik zou er overigens nooit voor 12000 een nieuw blok in laten hangen maar een gebruikt blok zoeken.
Er zijn best BMW gespecialiseerde bedrijven die dit prima kunnen, en zo'n blok moet te vinden zijn lijkt me.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: F11 528i vastgelopen motor
+1.
Dealer zet hoog in en begint vast met je bang te maken ivm mogelijke claims van jouw zijde (wat ik zeker zou proberen, al was het alleen maar om de dealer weer bang te maken)
Voor de oplossing: Revisiebedrijven geven ook garantie hoor. Dei 6k zou ik dan lekker op zak houden om onderhoud te plegen de komende jaren
Dealer zet hoog in en begint vast met je bang te maken ivm mogelijke claims van jouw zijde (wat ik zeker zou proberen, al was het alleen maar om de dealer weer bang te maken)
Voor de oplossing: Revisiebedrijven geven ook garantie hoor. Dei 6k zou ik dan lekker op zak houden om onderhoud te plegen de komende jaren

If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: F11 528i vastgelopen motor
Oliepomp aandrijving kapot(ketting+spanrol).Bekende probleem bij N20.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
Re: F11 528i vastgelopen motor
Wat is een N20? Is dat een motortype? bij een dergelijk lage km-stand zou dit toch niet kapot mogen gaan lijkt mij? Het is wel zo dat de produkten van tegenwoordig niet meer zo deugdelijk lijken te zijn. De balg van mijn luchtvering is al vervangen ... auto is 3,5 jaar oud en de balgen zijn bij 140.000 km's vervangen ...
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 sep 2015, 06:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
F31 320DA en E88 120i cabrio
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: F11 528i vastgelopen motor
Ik zou eens wat gaan proberen met rechtsbijstand oid.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: F11 528i vastgelopen motor
Dat is motortype N20.Mijn kameraad het zelfde gehad 55tkm eerste eigenaar altijd dealer onderhoud.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
Re: F11 528i vastgelopen motor
Het wordt steeds gekker met de betrouwbaarheid van de moderne auto's ...
. Porsche heeft ook een bekend probleem met de 911's uit de jaren 1998 - 2004 (of ergens in die periode). Die motoren willen nog wel 'n s ploffen (slechte koeling). Ook in de latere jaren bleven ze er last van houden. Wel minder, maar ze schijnen van tijd tot tijd toch wel te willen ploffen.

Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 sep 2015, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
F31 320DA en E88 120i cabrio