Eind januari had ik mijn 4jaar oude koreaanse accu vervangen door een varta met extra hoge startcapaciteit e.d. die ik had gekocht in een webwinkel. Helaas liep deze om de haverklap leeg. Mijn oude accu was verhuisd naar de trekker van mijn opa (hobbyboertje) en heeft al die tijd praktisch ongebruikt onder de kapschuur gestaan.
Die heb ik die maar terug geplaatst, en de klachten blijven wel maar worden veel minder...
Onlangs heb ik ook geen respons meer van mijn radio (BMW professional businessradio met pijltjes navigatiesysteem, met dension gateway 300 en parrotcarkit met connects2 voor stuurwielbediening)
Nu lees ik het een en ander over de bm54 module in relatie tot het radio probleem (uitvallen van 1 of meer speakerkanaal en uiteindelijk het hele systeem, uiteindelijk alleen nig maar verlichte knopjes)
Nu mijn vragen:
- Heeft mijn navigatiesysteem/radio (met klein schermpje) ook zo'n BM54 module? (voordat ik de hele kofferbak bekleding eruit trek en er geen blijkt te zitten)
- Kan het accuprobleem (de nieuwe accu is inmiddels na veel gedoe onder garantie omgeruild, maar nog niet ingebouwd) zijn veroorzaakt door een storing in de bm54 module?
- Kan een eventuele storing in de module zijn veroorzaakt door een kapotte accu?
- Kan de onlangs plotseling ontstane storing (niet functioneren) van mijn pdc ook een relatie hebben met iets van hiervoor genoemde?
De dynamo is door de dealer gecontroleerd en akkoord bevonden.
Ik ga nu de nieuwe accu plaatsen, want ik moet rijden, maar ben erg benieuwd naar de reactie op mijn vragen.
Met enige (on)regelmaat lege accu
- buhrmann
Met enige (on)regelmaat lege accu
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
- Pietro Originale
Re: Met enige (on)regelmaat lege accu
Als je radio het toch niet meer doet, zou je natuurlijk een tijdje de zekering erit kunnen halen: als de problemen wegblijven weet je dat je het daar moet zoeken.
Maar... Ik heb hetzelfde probleem gehad: accu op de raarste momenten leeg. Toen ik hem in augustus verving, bleek het nog de originele (!) accu uit 2002 te zijn. Jammer genoeg bleven de problemen (wel met een tussenpoos) en heb ik twee weken geleden de dynamo vervangen. Ondanks dat we voldoende laadstroom maten, laadde hij toch niet voldoende bij: ik moest op een ochtend verschillende boodschappen doen en bij de derde winkel was de accu gewoon helemaal leeg... Gelukkig was dat net voor de deur van een automaterialenzaak.
Blijkbaar kan je voldoende laadstroom meten maar als die niet continu gegeven wordt, meet je dat niet en wordt toch je accu niet voldoende bijgeladen. Hetzelfde euvel heb ik ook gehad met mijn Alfa 75 racer: allemaal rare storingen met het motormanagementsysteem. Gereviseerde dynamo erin en het probleem was weg.
Alleen is zo'n dynamo niet goedkoop, het blijft natuurlijk een gok dat dat het is. Maar sluit het niet uit, alleen omdat de dealer hem doorgemeten heeft.
Maar... Ik heb hetzelfde probleem gehad: accu op de raarste momenten leeg. Toen ik hem in augustus verving, bleek het nog de originele (!) accu uit 2002 te zijn. Jammer genoeg bleven de problemen (wel met een tussenpoos) en heb ik twee weken geleden de dynamo vervangen. Ondanks dat we voldoende laadstroom maten, laadde hij toch niet voldoende bij: ik moest op een ochtend verschillende boodschappen doen en bij de derde winkel was de accu gewoon helemaal leeg... Gelukkig was dat net voor de deur van een automaterialenzaak.
Blijkbaar kan je voldoende laadstroom meten maar als die niet continu gegeven wordt, meet je dat niet en wordt toch je accu niet voldoende bijgeladen. Hetzelfde euvel heb ik ook gehad met mijn Alfa 75 racer: allemaal rare storingen met het motormanagementsysteem. Gereviseerde dynamo erin en het probleem was weg.
Alleen is zo'n dynamo niet goedkoop, het blijft natuurlijk een gok dat dat het is. Maar sluit het niet uit, alleen omdat de dealer hem doorgemeten heeft.
Nu: BMW E46 325i Touring (2002), Alfa 75 Turbo racer (1991)
Vroeger: Alfa 33 S 16V QV (1992), Spider (1991), 164 TS (1995), Spider (1999)
Car Pictures
Vroeger: Alfa 33 S 16V QV (1992), Spider (1991), 164 TS (1995), Spider (1999)
Car Pictures
Ook mijn eerste gedachte is de dynamo omdat het probleem niet opgelost is met een nieuwe accu.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
- buhrmann
Heb de nieuwe accu er nu een tijdje in zitten, en geen problemen meer gehad tot op heden.
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*