Tunen 525d (3.0L) LCI

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
HarkoB
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 jan 2014, 13:42
Locatie: Balkbrug

Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door HarkoB » 23 dec 2015, 09:12

Over het tunen van een 525D (LCI) hoor ik wisselende verhalen.
De een zegt dat het niet verstandig is omdat de bak het koppel niet aankan, de ander zegt dat er voldoende marge in zit.
Zijn er mensen op het forum met een getunde 525D (LCI) die 250k+ op de teller hebben?
En problemen met de bak? Of juist geen problemen? Alle advies en feedback is welkom!

Kleine aanvulling; heb nu 180k op de teller, maar ben benieuwd of er mensen zijn die in een vergelijkbare auto rijden met tuning en met meer km's op de teller...en welke problemen of niet ze tegen zijn gekomen :|
Laatst gewijzigd door HarkoB op 23 dec 2015, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door tom_il » 23 dec 2015, 11:47

Problemen met de bak zijn er ook zonder tunen.
Het is extreem moeilijk om tunen aan te wijzen als oorzaak daar ook bv de bestuurder een grote rol speelt. Ook onderhoud is een factor.
Maar als boven de spec gaat van de fabrikant gaat je levensduur zeker geen goed doen.
Benzines hebben zelden last van de automaat, diesels wel. Reden : het koppel. Ga je het koppel nog vergroten gaat dit alleen nog verergeren.
250k is niet weinig, meenig hebben al een koppel omvormer versleten voor deze km stand.
Geef je niet om de extra kosten, of wil je hem niet lang houden, ga ervoor.
525d E61 2007 pre-LCI

Lepapa01
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2015, 06:34

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Lepapa01 » 23 dec 2015, 12:46

Dit ga ik volgen...
Heb ook een 525D (3 liter) LCI, en zit met dezelfde twijfel alleen wel lagere km stand, zit nu op de 180K .

Stel dat de bak in de soep draait... zou een (automaat) bak van een 530D ook passen?
(Heeft natuurlijk wel andere overbrengingen/trappen)
Zodat je er daarna niet nog een keer last van hebt, dat je te veel koppel hebt.

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Degids » 23 dec 2015, 14:41

De bak kan het wel aan. Het is de koppelomvormer die vooral harder slijt na het tunen. Of je een sterkere koppelomvormer kan monteren weet ik eigenlijk niet. Die van de 530d en 535d kunnen tot 600 Nm aan.

Edgar1234

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Edgar1234 » 23 dec 2015, 18:00

Gewoon maar een goede tuner gaan die maatwerk levert... hartog tuning, VVT, Beek, RS zijn bijvoorbeeld wat goede namen.

Lepapa01
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2015, 06:34

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Lepapa01 » 24 dec 2015, 00:54

Denk dat dat er buiten staat of het door een goede tuner wordt gedaan of niet...
Als je een beetje winst wilt hebben ga je al snel over de maximale 440Nm heen of je dan een goede of slechte tuner hebt dat veranderd niks aan de kracht.

Tenzij je dan zegt dat je tot de 440Nm wilt gaan maar is het verschil maar gering met standaard.

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Degids » 24 dec 2015, 09:46

Het maakt nog wel uit hoe de kracht opgebouwd wordt. Als het in 1 klap vrij komt (slechte tuning) dan lijkt me dat nog eens extra schadelijk dan wanneer het vloeiend vrij komt (betere / goeie tuning).

Gebruikersavatar
Dippy
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2015, 15:00

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Dippy » 09 okt 2016, 12:25

Mocht er nog iemand dit draadje aan het volgen zijn, ik heb afgelopen vrijdag mijn 525d LCI laten chiptunen door Orangechiptuning in Den Bosch. Dit in combinatie met verwijderen DPF en dichtzetten EGR. Auto heeft ca. 215dkm gereden.

Vermogen is van 197PK / 400Nm naar 250PK / 500Nm gebracht. Rijdt echt helemaal super!

Vermogen wordt netjes opgebouwd en het grootste verschil begint pas echt merkbaar te worden boven 2000/2500 toeren. Door niet al het vermogen helemaal onderin het toerental beschikbaar te hebben, maar juist als het geheel een beetje op gang is, zou het minder snel slijten/kapot gaan.

Koppelomvormer krijgt het meest de verduren bij vollast vanuit stilstand / langzaam draaien van de wielen.

Uiteraard heb ik nog geen idee hoe lang het allemaal heel blijft, maar we zullen het gaan meemaken.
Ligt overigens voor een heel groot deel aan jezelf, dit kan ik inmiddels uit eigen ervaring melden.

Mocht je willen gaan chiptunen is Orange in Den Bosch zeker een aanrader!

Lepapa01
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2015, 06:34

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Lepapa01 » 10 okt 2016, 06:22

Goed om te horen dat het tot nu toe positief is, en dat je vermogen goed op gang komt.

Hoe zit het bij jou nu met rook/geur achter de auto?
Ik twijfel over de DPF verwijderen ivm wolken die achter de auto kunnen komen.
Je bent de eerste LCI met de 525d motor die ik voorbij die komen met dezelfde km stand die het heeft laten doen dus zou graag willen weten hoe je dat bevalt?

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door h3b » 10 okt 2016, 09:29

Dippy schreef:Mocht je willen gaan chiptunen is Orange in Den Bosch zeker een aanrader!
Mijn auto is door hun ook onder handen genomen (EGR OFF+DPF OFF+Tuning) en kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Erik is een man met de nodige kennis en ervaring in tuning en weet dus wat die wel en niet kan doen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door h3b » 10 okt 2016, 10:01

Lepapa01 schreef:Ik twijfel over de DPF verwijderen ivm wolken die achter de auto kunnen komen.
Dit hangt veel af welke brandstof en waar je tankt. Heb bij de lokale Avia pomp regelmatig de normale diesel getankt en vond hem hiermee flink roeten. Nu sinds kort weer terug overgestapt naar BP ultimate diesel en roeten is voor een groot deel weg. Dus de brandstof maakt zeker wel het verschil. Als je na een tijdje rustig rijden ineens het gaspedaal intrapt zul je inderdaad een roetwolk krijgen, echter dat is zeer kort en daarna meteen ook weg.
Alternatief om geen roet meer te krijgen is middels tanken van GTL (Gas to Liquid), zie ook http://gtl.nu/. Misschien handig voor degene die moeite hebben met de APK. Enige nadeel is de prijs, maar die scheelt niet zoveel met BP ultimate.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Lepapa01
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2015, 06:34

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Lepapa01 » 10 okt 2016, 13:26

Ik heb geen BP en geen GTL echt in de buurt... Tank eigenlijk altijd Vpower (Shell), heb nu totaal geen last van rook achter de auto en wil dat natuurlijk zo houden, vandaar de twijfel over de DPF verwijderen zo lang hij het doet gaat het goed natuurlijk..
Maar ik dwaal van topic af..
Begin steeds meer idee te krijgen om het toch te laten chippen na deze nieuwe ervaring gehoord te hebben.

Fritsie01
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2014, 15:47

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Fritsie01 » 11 okt 2016, 12:37

Ook ik heb de Dpf eruit laten halen de egr dicht laten zetten. Ik tank altijd BP en daarmee leg ik toch altijd een beschamend rookgordijn als ik plots veel gas geef.....

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Quadrantz » 11 okt 2016, 13:01

Ik heb dan weliswaar de 3l diesel (standaard 231pk en nu 275pk), auto is zo'n 80K geleden getuned + DPF off + EGR dicht en heb geen last van roeten. Ok heel af en toe bij vol gas zie ik een minimum pluimpje maar dat mag serieus geen naam hebben (achterliggers hebben er geen last van). Op de achterklep/bumper zie ik geen roetaanslag (dit was bij m'n E46 320D wel anders ;)).

Ik tank heel wisselend, soms in België bij een voordelige. Welke diesel ik tank heeft tot nu toe niet geleid tot meer roeten...

Gebruikersavatar
Dippy
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 sep 2015, 15:00

Re: Tunen 525d (3.0L) LCI

Bericht door Dippy » 12 okt 2016, 22:30

Mijn auto is voor zover ik kan zien, zeker niet meer gaan roeten of blaken dan voorheen. Geen dikke zwarte pluimen, ook niet bij flink gas geven op snelweg. Dit zou volgens Erik van Orange ook niet zo mogen zijn.
Als een auto dit wel gaat doen, is het meestal slechte tuning, of verstuivers welke niet (goed) functioneren.
Ik kan me wel voorstellen dat brandstof van mindere kwaliteit, of het tunen tot op- of over het randje geen positieve invloed hebben op het roeten.

Wel kun je ruiken dat het DPF is verwijderd en maakt de auto een ander geluid. Dit hoor en ruik je alleen buiten de auto.Wat mij betreft verder dus geen probleem, want ik zit er liever in.....zeker nu, want hij gaat als de brandweer!! :)

@ Lepapa, mocht je in de buurt zijn van Boxtel, mag je altijd even langs komen om wat dingen zelf te beoordelen.
Ik heb zelf ook best lang getwijfeld. Tot nu toe zeker geen spijt!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”