325i Mauritiusblau cabrio

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door barttigges » 31 dec 2015, 10:30

Hallo,

Precies een jaar geleden hebben we onze tweede auto aangeschaft. Een e36 cabrio uit 1993 (MY94) in de kleur Mauritiusblau (287/5)
Toen al lid geworden van dit forum, viewtopic.php?f=698&t=43449, daarna wel regelmatig meegelezen echter weinig tot niets gepost. Daar moet na een jaar maar eens wat verandering in komen.

In dit jaar is er een hoop met de auto gebeurd en ook voor het komende jaar staat er nog een hoop op de planning.

Ik zal hier gaan bijhouden wat er het afgelopen jaar allemaal gedaan is aan de auto en wat er in de toekomst mee gaat gebeuren.

Eerst eens wat gegevens:
Modellbezeichnung: 325I
Ausführung: Europa
Typschlüssel: BJ51
E-Code: E36 (C)
Karosserie: Cabriolet
Lenkung: links
Türen: 2
Motor: M50 – 2,50l (141kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: manuell
Außenfarbe: Mauritiusblau Metallic (287)
Innenraum: Anthrazit Komfort (0514)
Produktionsdatum: 01.10.1993
Werk: Regensburg
CODE SONDERAUSSTATTUNG
S240A Lenkrad Leder Airbag
S380A Hardtop-Vorbereitung
S388A Verdeck schwarz
S395A Überrollschutzsystem
S398A Verdeck EM halbautomatisch
S428A Warndreieck und Verbandstasche
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer
S498A Kopfstützen im Fond mechanisch
S510A Leuchtweitenregulierung
S556A Aussentemperaturanzeige
S650A CD-Laufwerk
S704A M Sportfahrwerk
L801A Länderausführung Deutschland
S915A Entfall Aussenhautkonservierung

Verder zaten de volgende Sonderaustattungen er bij aankoop reeds op.
S235A – Anhängerkupplung abnehmbar
S473A – Armlehne vorne mit Ablagefach

En in het afgelopen jaar zijn daar de volgende Sonderausstatungen bijgekomen
S306A – Fernbedienung für Zentralverriegelung
S431A – Elektrochrom- Innenspiegel
S508A – Park-Distanz-Control (PDC) Einparkhilfe
S554A – Bordcomputer V mit Fernbedienung

Afbeelding
Laatst gewijzigd door barttigges op 09 jun 2017, 18:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door Ovanjole » 31 dec 2015, 12:20

Mooie bak!

Wat heb je er allemaal al aan gedaan en wat zijn je plannen?

Ben wel benieuwd naar meer foto's :ja:

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door barttigges » 31 dec 2015, 12:45

Wat is er dan zoal gedaan.

Vlak na de aankoop kwam ik er achter dat er in de verd(r)eckbak een flinke plas water stond. De afvoerkanalen zaten helemaal vol met prut waardoor deze niet konden doorlopen.
Waarschijnlijk was dit al een tijd aan de hand wat ook achter de bestuurdersstoel was een en ander flink nat.

Hetzelfde gold voor de bak onder de parafaan, ook hier stond enorm veel prut in waardoor het water niet lekker kon weglopen, na ook deze gereinigd te hebben, liep ook hier alles weer lekker door.

Om zo snel mogelijk het overige water uit de auto te halen heb ik besloten om het gehele interieur er uit te halen, alles droog te maken en zo ook gelijk te kunnen constateren waar een en ander eventueel alsnog lekte.

Na enige tijd bleek dat de grootste boosdoener de cabriokap zelf was. Deze had een aantal losse naden en lekte eigenlijk overal als het langer dan een uur regende.

Voordat ik echter tot vervanging van de kap over wilde gaan, wilde ik eerst een ander probleem verholpen hebben. Twee weken na aankoop liep de auto warm, gelukkig kwam ik hier snel achter en heb ik er niet te lang mee doorgereden.
Ik vermoede de waterpomp en/of thermostaat dus de auto ging naar een lokale garage die "specialist" in BMW en Mini was. Ik heb ze toen direct gevraagd ook de koppakking te testen omdat ik er bang voor was dat deze misschien door zou zijn. Hier heb ik toen ook een topic voor geopend.

Na 3 dagen had ik de auto weer terug en de waterpomp, thermostaat waren vervangen, de koppakking was gecontroleerd en ik kon weer rijden met de auto na achterlating van ca €300,- voor gedane werkzaamheden. :gekdoen:

Eind goed al goed dacht ik, dus een afspraak voor het vervangen het cabriodak bij Martijn Mermelink.
Deze kon op een zaterdag in april het dak voor mij vervangen, dus lekker die kant op gereden in de regen en op de terugweg in dezelfde regen heerlijk droog gezeten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door barttigges op 09 jun 2017, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door barttigges » 03 jan 2016, 13:18

Helaas, enige tijd later liep de auto weer warm.

Omdat ik voor mij werk toch een ruime maand in het buitenland zou moeten verblijven heb ik de auto maar naar de BMW specialist in Almere gebracht.
Hier kwam vrij snel de conclusie waar ik al bang voor was, koppakking defect.

Na overleg met mijn vrouw toch besloten om de auto te laten repareren en van een nieuwe APK te voorzien.
Een flink bedrag later werd de auto werkend en voorzien van een nieuwe APK weer opgehaald.

Sinds de koppakking vervanging geen problemen met warmlopen meer gehad en de auto loopt nog steeds als een zonnetje.

Nadien de gehele carterventilatie vervangen, stappenmotor nog schoongemaakt even als het gasklephuis.
Ook de bekende luchtbalg werd vervangen omdat deze meerdere scheuren had die door de vorige eigenaar vakkundig gerepareerd waren met elektrotape. :bah:

Verder tot aan de zomervakantie nog wat kleine zaken aangepakt zoals.
  • O ringen van de warmte wisselaar vervangen
  • PDC gemonteerd
  • 18 knops BC aangesloten
  • Automatisch dimmende binnenspiegel gemonteerd
  • Eind demper vervangen
In de zomer en na de zomervakantie eigenlijk niets meer gedaan aan de auto anders dan er mee gereden. Het was nog al druk op het werk zeg maar.
Laatst gewijzigd door barttigges op 12 okt 2016, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door Ovanjole » 03 jan 2016, 20:18

Amai, dat is een hoop werk verder dan inmiddels!
Balen wel dat je het laat checken, en dan alsnog er achter komt dat het stuk is... :gek:
Dat met die afvoerkanaaltjes is wel een bekend probleem bij BMW's... Heb al vaker van wateravonturen gehoord ja...
Goed, nu helemaal klaar maken voor de zomer weer en dan lekker genieten met het open dakje! :duimen:

Gebruikersavatar
VerzinZelf
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:39
Locatie: Almere

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door VerzinZelf » 07 jan 2016, 01:06

Hey vraagje hoe hebt je die electrisch dimmende binnenspiegel aangesloten?
Heeft deze alleen stroom nodig of komt er meer bij kijken ?

thanks,
Pascal van Egmond

Gebruikersavatar
DennisV32
Berichten: 443
Lid geworden op: 19 mei 2013, 04:08

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door DennisV32 » 07 jan 2016, 02:25

@VerzinZelf Ik heb deze op de binnenverlichting aangesloten, het draadje wat de dimfunctie uitschakelt in ze achteruit heb ik zelf niet aangesloten aangezien ik ook PDC (origineel) geretrofit heb.
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=417417 -DIY van de binnenspiegel

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door barttigges » 07 jan 2016, 12:15

S431A – Elektrochrom- Innenspiegel

De standaard spiegel die in de BMW zat voldoet prima, hij geeft genoeg zicht naar achter. Als je echter al jarenlang rijdt in een auto die voorzien is van een automatisch dimmende binnenspiegel, dan merk je vooral tijdens de avonden dat je die toch wel mist.

Na een paar avondjes snuffelen vond ik op eBay een nog nette spiegel met een goed stuk van de kabelboom eraan. Voor een luttele €25,- incl. verzenden was deze in mijn bezit.

Na ontvangst van de spiegel bleek deze zelfs over de ontvanger voor de OEM-afstandsbieding te beschikken. Dat was een interessante optie om nog eens uit te zoeken wat daar precies voor benodigd zou zijn.
Het aansluiten van de spiegel is erg simpel. Minimaal 2 draden dienen aangesloten te worden, wil je het helemaal perfect doe dan sluit je 3 draden aan.

De volgende aansluitingen dienen gemaakt te worden.
Pin 1 X10102 naar pin 5 X14 | Achteruitrijsignaal
Pin 3 X10102 naar X1235 | Geschakelde plus (Zekering 43)
Pin 10 X10102 naar X13009 | Massa

De draden hiervoor kunnen prima via de A-stijl aan de bestuurderskant verlegd worden. Ze zijn daar door het dashboard heen te voeren en dan kom je eigenlijk al uit bij de benodigde connectoren.
Als dit allemaal is aangesloten dan werkt de spiegel. Dit is te controleren door de lichtsensor, die aan de voorzijde zit, af te dekken en dan de spiegel te beschijnen met bijvoorbeeld een zaklamp. De spiegel wordt dan donkerder. Doet de spiegel dit niet, dan is er iets misgegaan met aansluiten of de spiegel is defect.

Richel88
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 feb 2009, 11:16
Locatie: Noord-Limburg

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door Richel88 » 07 jan 2016, 14:34

Lekker bezig Bart!
Goede tip trouwens over de PDC, dat je hem op de geschakelde plus zet! Zal ik ook eens proberen..

Ik zie trouwens dat je andere PDC houders hebt, zijn dit verschillende modellen?
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
de mijne:
Afbeelding
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door barttigges » 07 jan 2016, 17:10

Naar wat ik weet is de bovenste, die ik heb dus, voor de voor facelift en de onderste die jij hebt voor de facelift modellen.

Gebruikersavatar
DennisV32
Berichten: 443
Lid geworden op: 19 mei 2013, 04:08

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door DennisV32 » 07 jan 2016, 17:38

Ik denk eerder dat de bovenste een retrofit set is geweest van de dealer, hier werden geen lijsten bij geleverd maar gewoon gaten in geboord waar de bracket met part nr:66211382256 in werd gezet, hier paste de sensoren dan weer in.
Had je een auto uitgevoerd met PDC vanaf de fabriek dan heb je de onderste lijsten.

De sensoren verschillen ook
66201382251 = preface
66218352137 = facelift

Richel88
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 feb 2009, 11:16
Locatie: Noord-Limburg

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door Richel88 » 07 jan 2016, 18:26

Hmm, klopt. Ik zie ook maar één setje lijst mét pdc houders op realoem...
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door BMWf20 2.0d » 07 jan 2016, 18:37

Heb de spiegelmod ook nog in de planning staan, als je het idd eenmaal gewend bent is het behelpen zonder.

Afbeelding

Mooie vorderingen iig.... :duim:

Gebruikersavatar
VerzinZelf
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:39
Locatie: Almere

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door VerzinZelf » 11 jan 2016, 16:23

Bedankt heren. Nu moet ik binnenkort maar eens opzoek gaan naar zn mooie spiegeltje.
Leuke update en kost niet te veel kwa tijd en geld Haha.

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: 325i Mauritiusblau cabrio

Bericht door barttigges » 14 feb 2016, 14:20

Vorige weekend tijd gemaakt voor een erger wordende kwaal, namelijk het bonken van het tussenlager van de cardanas.

Na eerst alle onderdelen te hebben verzameld vervolgens een afspraak gemaakt bij een collega hobbyist om de boel te vervangen op zondag.

Afbeelding

Zonder gein, het lager was zeker aan vervanging toe. Heel het rubber was gescheurd en zat niet meer vast aan de rest van de bevestiging. Daarnaast was door dat dit gescheurd was de houder meer ovaal dan rond geworden.

Afbeelding

Na een ochtendje sleutelen zowel de hardyschijf als het tussenlager vervangen. Tevens geconcludeerd dat ook de subframe lagers aan de achterzijde zeker ook vervangen moeten worden.
In de tussentijd ook de dorpels gecontroleerd, die zagen er nog redelijk uit en hoeft niet op korte termijn iets aan gedaan te worden.
Ook de onderkant deel opnieuw in de tectyl gezet, de vorige eigenaar had meer met laag dan comfortabel waardoor de onderkant van de auto regelmatig onzacht in aanraking is gekomen met de grond.

Afbeelding

Al met al een succesvolle operatie geweest. De auto is een stuk stiller en ook een groot deel van de trillingen zijn verdwenen. Nu maar op jacht naar een OEM set subframe rubbers om ook die te vervangen.

Enige nadeel van zo'n middag sleutel, er komt meer en meer op het lijstje te staan wat nog aangepakt moet worden. :gek: :whistle:
Zo moeten ook de rubbers van de voorste stabi vervangen worden, de carterpakking en de lagers van de versnellingshefboom die de bak in gaat vervangen worden.
Laatst gewijzigd door barttigges op 09 jun 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”