e61 slechte radio ontvangst

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Peter 530ii

e61 slechte radio ontvangst

Bericht door Peter 530ii » 10 jan 2016, 19:50

Geachte forumers,

Na al veel gebruik te hebben gemaakt als gast van dit forum heb ik nu zelf een vraag. Ook ik had de wel bekende storingen die te herleiden zijn naar kabelbreuk. Meeste problemen zijn opgelost behalve radio ontvangst.

Onderstaand uitgevoerd / getest:
- alle kabelbomen vervangen door een reparatie set van sencom (links en recht alle incl antenne kabels)
- er staat spanning op de kabels naar de diversity (zowel continu 12v, stuurstroom radio 12V en centrale vergrendeling 5V)
- antennekabel is volgens mij goed, aangesloten op de diversity slechte ontvangst (net als voor het vervangen van de kabelbomen) / niet aangesloten op de diversity geen ontvangst
- diversity gedemonteerd (zag er van binnen netjes uit / geen corrosie op de print), massa contacten schoon gemaakt

Kan het zijn dat de diversity versterker kapot is door kortsluiting (ao stuurstroom kabel van af de radio in de oude kabelboom was kapot). Het zou dan alleen gaan om het radio versterker deel. Ik heb ergens gelezen dat indien de unit kapot is dan ook de centrale vergrendeling niet zou moeten werken maar deze doet het prima. Kan ik de diversity of de antenne kabel testen om zaken uit te sluiten.

Ik zou heel graag horen of iemand mij verder kan helpen.

Bij voorbaat dank.

Peter 530ii

Re: e61 slechte radio ontvangst / antenne versterker / diver

Bericht door Peter 530ii » 12 jan 2016, 07:28

Goedemorgen allen,

Gisteravond nog even aan het meten geweest en ik meer de onderstaande spanningen:
- continu 11,8v
- centrale vergrendeling 4,8V
- stuurstroom radio 10,6V (wordt volgens mij ingeschakeld na plaatsen sleutel in het slot)

Kan het zijn dat de lagere spanning stuurstroom radio de boesdoener is? Of moet ik toch echt denken aan een kapotte diversity.

Zou iemand willen reageren?

groet Peter

Vintiem

Re: e61 slechte radio ontvangst

Bericht door Vintiem » 12 jan 2016, 11:50

Ik wil wel reageren alleen inhoudelijk weet ik het even niet. Het zou wel kunnen maar het zou ook heel goed je aarde kunnen zijn . Dit zijn twee flatcables die op je scharnieren zijn gemonteerd. Kom je lastig bij maar als je het plastic afdekkapje er weer afhaalt welke voor de scharnieren zit en je je achterruitje omhoog doet kan je ze zien zitten. Allicht dat hier een breuk in zit. Slechte massa geeft heel veel lastig te traceren ellende

Maar aangezien een diversity antenne niet ingeleerd hoeft te worden zou je eens met een andere e61 rijder kunnen uitwisselen. Kwartiertje werk

mk2niels

Bericht door mk2niels » 12 jan 2016, 12:30

Zit de antenne niet in de achterruit? met zeer gevoelige kabeltjes onder de achterspoiler? Ik zou daar ook eens goed naar kijken en evt een ander achterruitje proberen

Peter 530ii

Bericht door Peter 530ii » 12 jan 2016, 19:24

# Vintiem
Had de kapjes nog niet gemonteerd dus kijken naar flatcables was eenvoudig, zien er goed uit. Als ik met de multimeter spanning controleer krijg ik ook gewoon massa op alle 'bruine kabels' maar ook op de boutjes waar de diversty mee vast zit.
Testen met de diversity van iemand anders heb ik ook aan gedacht maar heb zo niemand waarmee ik ff kan ruilen. Weet je iemand in de buurt van Nunspeet?

#mk2niels
Antenne zit in de achterruit maar aangezien ik slechte ontvangst heb (ontvang alleen veronica) en zodra ik de antenne kabel loshaal geen ontvangst vermoed ik de versterker.

Aangezien meerdere kabels door of zwaar beschadigd waren vermoed ik kortsluiting en derhalve versterker, ik vraag me alleen af of de versterker ook half kapot kan zijn omdat centrale vergrendeling nog prerfect werkt.

Dank juliie in elk geval voor het mee denken.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 12 jan 2016, 19:46

Nee helaas, ik kom zelf uit omgeving Rotterdam en ben niet bekend met e61 rijders uit het wat hogere noorden

Mooi dat je hierop goed massa kan meten want dan mag je er vanuit gaan dat deze massapunten in orde zijn.

Veronica ontvang je wel goed? Vreemd verhaal. Je gaat inderdaad aan de diversity denken.

bjornb

Bericht door bjornb » 14 jan 2016, 08:30

Ik vermoed ook je diversity. Wordt ook het ontvangst van Veronica slechter bij hogere snelheden? Daar staat die box ook om bekend. Ik zelf had niet echt problemen met ontvangst (dacht ik), maar wel problemen met mijn centrale vergrendeling. Diversity is toen vervangen en daarna viel het me op dat mijn radio ook een stuk beter is geworden. Dus ze kunnen "half" kapot gaan...

Degids

Bericht door Degids » 14 jan 2016, 10:11

Wat kost dat, zo'n diversity? Ik heb het probleem dat ik heel dicht bij de auto moet staan om m'n auto te ontgrendelen. Radio ontvangst is wel goed.

hj2

Bericht door hj2 » 14 jan 2016, 10:30

... en dat ligt niet aan een defecte kabelboom? ... :whistle:
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

bjornb

Bericht door bjornb » 14 jan 2016, 13:16

Degids schreef:Wat kost dat, zo'n diversity? Ik heb het probleem dat ik heel dicht bij de auto moet staan om m'n auto te ontgrendelen. Radio ontvangst is wel goed.
Dat is precies wat ik had. Gezien ik een E60 heb had ik het probleem met de kabelboom niet, maar dat zul je uiteraard weten. Hij is bij mij toen onder garantie vervangen, maar geloof dat het ding zelf een euro of 150 was.

Peter 530ii

Bericht door Peter 530ii » 14 jan 2016, 20:21

#bjornb
dat op hogere snelheden is mij nog niet opgevallen, ontvangst is vaak van zulk slecht niveau dat ik maar een cd aan zet. Zal het toch maar verder zoeken in de diversity

#degids
Heb je niet meer storingen? Slechte achterruitverwarming, uitvallende verlichting als je de klep open en dicht doet, ed. Als dit het geval is dat moet echt denken aan een beschadigde kabelboom. Je zou ook de spanning op de diversity kunnen controleren. Als je op een van de draden geen spanning meet is de conclusie waarschijnlijk ook kabelboom.
Nieuwe diversity voor een E61 zit volgens mij op 225,-

Degids

Bericht door Degids » 15 jan 2016, 01:14

Nee, ik heb niet meer storingen. Een jaar geleden zijn bij de aankoop nog de kabels vervangen of gerepareerd. Ik heb niet gelet op knipperende lampen bij het openen en sluiten van de achterklep, dat zal ik eerdaags eens doen. Maar ik verwacht eigenlijk dat bij uitvallende verlichting ik daar wel een melding van zou krijgen.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 15 jan 2016, 07:52

Als er niet gerotzooit is met je auto krijg je inderdaad een melding.

Ik heb het eigenaardige met mijn auto dat als ik mijn auto van achterzijde benader reageert de AB wel vanaf ruim 20 meter, als ik vanuit de voorzijde (recht of schuin) kom werkt de AB pas bij een meter 5 of minder. Echt heel irritant

Degids

Bericht door Degids » 15 jan 2016, 09:20

Dat heb ik dus precies hetzelfde. Die antenne lijkt wel naar achteren gericht te zijn. Is wel jammer. Ik heb door Source vorig jaar die welcome lights laten programmeren op de achterklepknop en die kun je dus pas gebruiken als je pal bij de auto staat. Dan heb je er ook weinig aan... :gek:

Sorry... ben even afgeleid.. in het gebouw aan de overkant waar ik werk loopt effe een blonde stoot voorbij! Goeie genade! Ik weet ineens m'n eigen achternaam niet meer... :leip:

Peter 530ii

Bericht door Peter 530ii » 15 jan 2016, 10:30

#vintiem
Bij mij zag je de lichten flikkeren bij het openen en sluiten van de klep. Aangezien ik dan niet in de auto zat / geen sleutel in het contact had zag of kreeg ik geen melding. Als je instapt en de sleutel in het contact steekt is de storing opgeheven en dus ook geen melding.

#degids
Misschien even spanning controleren.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”