E46 bonkt over hobbels

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
xilent

E46 bonkt over hobbels

Bericht door xilent » 28 jan 2016, 22:39

Beste Mensen,

Allereerst ben na een lange tijd niet online te zijn geweest ( ook geen bimmer gehad) ben ik nu weer terug met ook een nieuwe bimmer en zal zo snel mogelijk deze schoonheid ook ten toon stellen hier.

Efin, heb een technische vraag en heb dit geloof ik ook al eens eerder voorbij zien komen maar toch plaats ik een nieuwe post omdat dit specifiek hier omgaat.. het gaat als volgt, wanneer je zo met em rijd over een vlakke weg of tijdens stilstaan gewoon met het stuur beweegd is er niks aan de hand.. ook niet wanneer je bij het wiel gaat zitten en daarmee gaat spelen maar het is wel een probleem wanneer je of over hobbels rijd met lage snelheid of tijdens stilstand heel snel met het stuur zeer korte slagen maakt heen weer.

Wanneer je bijv langzaam over hobbels rijd hoor je voor wat bonken zeg maar en gaat het stuur lichtelijk op en neer wat mij in eerste instantie normaal lijkt als je dan het stuur met beide handen vast pakt voel je die bonken ook echt in je handen. Het rare is gewoon dat je zo totaal niks aan die auto merkt alleen in deze 2 gevallen. Het betreft uiteraard aan de voorzijde van de auto, kan alleen niet echt opmaken of dit links of rechts zit. Ik verwacht zelf of de stabilisator stangen die nog wel eens willen gaan of iets met het stuurhuis zelf. Ik ga hier dit weekend ( wanneer het weer et toelaat ) mee in de weer en zal jullie op de hoogte houden, maar ben tevens benieuwd of andere kenners enige suggesties hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig

Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau

Harriehmj

Re: E46 bonkt over hobbels

Bericht door Harriehmj » 29 jan 2016, 07:27

Hoi,

Ik heb ook ongeveer zoiets meegemaakt.
Omdat het vervangen van de draagarmen en hydrolagers toch al op de planning stond, heb
ik deze toen als eerste vervangen. Helaas was het "bonkende geluid" destijds nog steeds
aanwezig. Vervolgens heb ik de stabilisatorstang-rubbers vervangen en was het probleem opgelost!

Je kunt trouwens heel makkelijk zien/voelen of er speling zit in de stabilisatorstang door er even
flink mee te bewegen/trekken/duwen. Beide rubberlagers kosten samen iets van €20 en het vervangen neemt
een uurtje tijd in beslag.

Ik zou hier mee beginnen, dit is het makkelijkst cq het goedkoopste en baat het niet dan schaadt het zeker niet!

Succes!

Edit: ik heb het over de stabilisatorstang aan de voorzijde van de auto...

xilent

Re: E46 bonkt over hobbels

Bericht door xilent » 29 jan 2016, 12:43

Bedankt voor de reactie dit stond idd op de planning ja maar wou even een second opinion hebben, mocht het opgelost zijn laat ik je het weten!! Dankjee
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig

Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”