Ik heb vorige week een e60 525i pre-lci gekocht. Na eerst een e36 en toen een e46 te hebben gereden was ik toe aan een maatje groter, een stapje luxer een een paar pk'tjes sterker. Heb er erg naar uitgekeken en toen ik vol trots wegreed na de overschrijving, voelde ik me even de koning te rijk. Echter, deze pret was gauw voorbij... Na ongeveer 30 kilometer te hebben gereden wilde ik op de snelweg inhalen. Na wat forser acceleren van zo'n 110 naar 125 kilometer per uur -waarbij de auto schakelde van ik meen 5 naar 6- klapte de automaat in noodloop en kreeg ik een melding op de displays. Noodgedwongen moest naar de vluchtstrook en wist even niet wat te doen. Na een herstart kon ik weer doorrijden. Diezelfde avond bij een vriend de auto laten uitlezen en kreeg twee storingen: 4f85 waarde monitor, koppeling E & 4f95 waarde monitor, koppeling B-E
Na wat research en wat telefoontjes met Thomassen en ZF schijnt de bak te moeten worden gereviseerd. Kosten: ±€3500... De grond zakte even onder m'n voeten vandaan. Dat is een enorme klap geld, zeker voor een auto waar je nog geen 100 kilometer mee hebt gereden.
Uiteraard direct de verkoper gecontact; wist natuurlijk van niks. Heb verschillende mensen gesproken en het verhaal uitgelegd en men is allemaal van mening dat dit defect zeker al aanwezig was tijdens de proefrit en tijdens de aankoop, maar dat de storing waarschijnlijk gewist is van te voren. Dit was namelijk niet de enige storing die naar boven kwam, na enkele kilometers gereden te hebben kwam er ook nog eens de bekende airbag/gordelspanner storing tevoorschijn. Net iets te toevallig als je het mij vraagt. Jammergenoeg is de verkoper opeens niet meer te bereiken en het laatste wat ik van hem vernomen heb is een sms met dat het mijn probleem is, garantie tot aan de deur, auto was perfect tijdens de proefrit etc. Van dit soort berichten wordt je niet bepaald vrolijk.
Al met al is deze auto tot nu toe een ware nachtmerrie. Hij rijdt lekker, hij ziet er top uit en de 6 cilinder is fantastisch. Maar daar is alles mee gezegd.
Ik zou graag jullie advies willen over hoe nu verder te handelen over de volgende punten;
- Is er een goedkoper alternatief/bedrijf die revisies uitvoert?
- Is het af te raden om de bak te reviseren zonder een nieuwe megatronic? (scheelt een hoop)
- Een vriend van me is automonteur en zei dat hij eventueel ook een gebruikte automaatbak kan inbouwen van een andere auto. Te vinden via bijvoorbeeld 'onderdelenlijn'. Dit scheelt heel veel geld. Nu is mij ook verteld dat je niet zomaar een andere automaat kan inbouwen omdat de megatronic maar 1 keer gekoppeld kan worden. Weet iemand hoe dit zit en of het aan te raden is?
- En mijn laatste vraag; hoe kan ik dit het best afhandelen met de vervelende verkoper? Heb hem dit keer particulier gekocht dut feitelijk gezien geen poot om op te staan. Tegelijkertijd heeft hij mij vrijwel zeker moedwillig om de tuin geleid, dat kan toch niet zomaar? Ik kan het hier toch niet zomaar bij laten zitten...
Ik waardeer het zeer als jullie me hier verder mee kunnen helpen. Ben benieuwd naar de tips en adviezen!
Groeten, Rutger