Revisie automaat 330d
Revisie automaat 330d
Mijn 330d heeft inmiddels 180.000km gelopen en had sinds de aankoop al last van een trilling door de hele auto als ik bij 125km/u gas bijgaf. Na wat gezoek op internet kwam ik op twee opties uit. Allereerst het tussenlagerrubber van de cardan as. Deze schijnt voor nare trillingen te kunnen zorgen. Als tweede kwam ik op de lock up van de automatische bak uit.
Ik heb toen een paar automaatrevisiebedrijven benaderd voor een proefrit en beide bedrijven kwamen op een slippende lock up uit. Gezien de kilometerstand raadden ze mij een revisie van de automaat aan. De meeste automaten van de 330d, krijgen behoorlijk veel koppel te verwerken, halen de twee ton niet volgens beide bedrijven. Dat vond ik toch wel vreemd, een 330d lijkt mij een echte kilometervreter en dan houd de automaat het na anderhalf/twee ton het voor gezien.
Op zich rijd de auto heel goed en eigenlijk merk je er helemaal niets van als je niet bekend met automaten bent. Maar als je je goed op de lock up gaat focusen merk ik dat hij inderdaad slipt. Ik ben er dus in een vroeg stadium bij denk ik. Gezien de kilometerstanden van de gemiddelde 330d rijders hier ben ik vast niet de enige die problemen met de automaat heeft. Als je hier mee door blijft rijden komt er steeds meer vervuiling in de automaat die voor meer schade zorgt.
Gezien het feit dat ik de auto net heb en er waarschijnlijk nog twee ton bij ga zetten ga ik voor de revisie. Zijn er meer automaatrijders rond deze kilometerstand (en dan met name de 330d rijders) die merken dat de automaat op zijn einde begint te lopen? Ik heb van drie bedrijven gehoord dat deze automaten gemiddeld tussen de anderhalve en twee ton gaan.
Ik heb toen een paar automaatrevisiebedrijven benaderd voor een proefrit en beide bedrijven kwamen op een slippende lock up uit. Gezien de kilometerstand raadden ze mij een revisie van de automaat aan. De meeste automaten van de 330d, krijgen behoorlijk veel koppel te verwerken, halen de twee ton niet volgens beide bedrijven. Dat vond ik toch wel vreemd, een 330d lijkt mij een echte kilometervreter en dan houd de automaat het na anderhalf/twee ton het voor gezien.
Op zich rijd de auto heel goed en eigenlijk merk je er helemaal niets van als je niet bekend met automaten bent. Maar als je je goed op de lock up gaat focusen merk ik dat hij inderdaad slipt. Ik ben er dus in een vroeg stadium bij denk ik. Gezien de kilometerstanden van de gemiddelde 330d rijders hier ben ik vast niet de enige die problemen met de automaat heeft. Als je hier mee door blijft rijden komt er steeds meer vervuiling in de automaat die voor meer schade zorgt.
Gezien het feit dat ik de auto net heb en er waarschijnlijk nog twee ton bij ga zetten ga ik voor de revisie. Zijn er meer automaatrijders rond deze kilometerstand (en dan met name de 330d rijders) die merken dat de automaat op zijn einde begint te lopen? Ik heb van drie bedrijven gehoord dat deze automaten gemiddeld tussen de anderhalve en twee ton gaan.
Re: Revisie automaat 330d
Ik vind het best vreemd, want de 530d heeft volgens mij exact hetzelfde blok en automaatbak ... en die gaan of 200k mee of gewoon tot einde diensttijd (a 400k). Lijkt me dan ook dat de vorige eigenaar m met regelmaat op zn staart heeft getrapt. De TDS die ik had draaide met 417k nog met de originele automaatbak.
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
Re: Revisie automaat 330d
Klopt, zowel de 330d als de 530d als de X5 hebben allemaal dezelfde bak, de 5L40E van General Motors. Schijnt niet de sterkste bak te zijn. Ik denk ook dat ik er in een vroeg stadium bij ben omdat je eigenlijk nog niks merkt maar als je te laat bent kan het veel duurder worden. Maar volgens de drie revisiebedrijven is het gemiddeld anderhalve a twee ton en natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
Re: Revisie automaat 330d
De bak in mijn 330d is vervangen na 176k, een week na aankoop was het al klaar. Ik was bekend met het probleem (voor de 200K vervangen/reviseren v.d. bak) had het ingecalculeerd.
Een kennis van me had het zelfde geval al bij de hand gehad, hij had de 330d nieuw gekocht, goed onderhouden maar wel altijd hard mee gereden. Bij hem was het met 190k gedaan.
Ben benieuwd wat de bedrijven die jij gecontacteerd heb vragen voor revisie, ik was 2400 euri kwijt. Kennis van mij 2200 (in 2006).
Een kennis van me had het zelfde geval al bij de hand gehad, hij had de 330d nieuw gekocht, goed onderhouden maar wel altijd hard mee gereden. Bij hem was het met 190k gedaan.
Ben benieuwd wat de bedrijven die jij gecontacteerd heb vragen voor revisie, ik was 2400 euri kwijt. Kennis van mij 2200 (in 2006).
Re: Revisie automaat 330d
Dat past precies in het plaatje. Voor een totale revisie heb ik meerdere bedragen gehoord. Het eerste bedrag was 2800 euro, het tweede bedrag was 2000euro, het derde bedrag was 1900 euro en het vierde bedrag was 2100euro. Het bedrijf van het tweede bedrag sprak mij het meeste aan en het leken me eerlijke mensen.
Re: Revisie automaat 330d
OK, leuke prijzen :? , let wel op dat er "alles" bij zit.
De "computer" die in de bak zit moet soms ook vervangen worden (bij mij wel) dit zat niet bij de eerst genoemde prijs in maar werd wel keurig vermeld en natuurlijk... belde het revisie bedrijf tijdens de werkzaamheden op dat ook deze vervangen moest worden, koste volgens mij iets van 400 euro.
De "computer" die in de bak zit moet soms ook vervangen worden (bij mij wel) dit zat niet bij de eerst genoemde prijs in maar werd wel keurig vermeld en natuurlijk... belde het revisie bedrijf tijdens de werkzaamheden op dat ook deze vervangen moest worden, koste volgens mij iets van 400 euro.
Re: Revisie automaat 330d
Dat is inderdaad een goeie. Ik probeer zowiezo een vaste prijs voor de revisie van te voren af te spreken.
Re: Revisie automaat 330d
Bij mij is bij circa 160.000km de automatische versnelllingsbak vervangen.
Als deze bak weer kapot gaat dan ga ik naar mijn oom hij is gespeciliseerd in automatenbakken reviseren.

Als deze bak weer kapot gaat dan ga ik naar mijn oom hij is gespeciliseerd in automatenbakken reviseren.

6x een Bmw en nu een audi A6 pro line
Re: Revisie automaat 330d
Ben me momenteel ook aan het oriënteren voor een automaatbak revisie (n.a.v. dit http://www.bimmerportal.nl/post312946.h ... 20#p312946 draadje). Hebben jullie nog tips? Offertes variëren tussen de 2 en de 3 duizend euro, maar alleen het vervangen van de koppelomvormer zou ongeveer 1100 euro kosten. Is dit verstandig? Wat wordt er bij een volledige revisie allemaal vervangen? Er zitten ook koppelingsplaten in begrijp ik, wordt zoiets ook meegenomen?
Re: Revisie automaat 330d
Automaatproblemen is een heel erg veel voorkomend probleem bij de zwaardere diesels, vooral als er veel sportief meegereden is met de kickdown.
Ook ligt de schuld deels bij bmw zelf, ze verversen namelijk de olie nooit van de bak. Volgens ZF die ook automaten levert voor de 330d dus niet alleen general motors, is het heel erg verstandig om elke 75k de gehele bak te spoelen en te verversen, en daarbij de bak van ZF zou ook nog eens beter zijn dan die van general motors. Vind het dan ook erg vreemd waarom Bmw dit advies nooit heeft overgenomen.
Sucses ermee, nooit leuk zulke duren dingen
Ook ligt de schuld deels bij bmw zelf, ze verversen namelijk de olie nooit van de bak. Volgens ZF die ook automaten levert voor de 330d dus niet alleen general motors, is het heel erg verstandig om elke 75k de gehele bak te spoelen en te verversen, en daarbij de bak van ZF zou ook nog eens beter zijn dan die van general motors. Vind het dan ook erg vreemd waarom Bmw dit advies nooit heeft overgenomen.
Sucses ermee, nooit leuk zulke duren dingen

Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Revisie automaat 330d
bofkont, je hebt helemaal gelijk, de GM A5S390R bakken hebben een beperkte levensduur, een van de revisiebedrijven vertelde me dat hij er 5(!) had liggen voor revisie.. De bak zit gewoon aan de max van z'n kunnen, de 390 in de typeaanduiding staat voor 390 NM koppel en laat dat nou precies het maximale koppel van mijn 330d zijn..
Ik heb de olie 10.000 km geleden laten vervangen en dat was hoog nodig, en waarschijnlijk ook niet eerder gebeurd sinds de auto altijd bij de dealer onderhouden is geweest.. Waanzin natuurlijk..
Ik heb de olie 10.000 km geleden laten vervangen en dat was hoog nodig, en waarschijnlijk ook niet eerder gebeurd sinds de auto altijd bij de dealer onderhouden is geweest.. Waanzin natuurlijk..
Re: Revisie automaat 330d
Daarom heb ik gewoon een 330d met handbak (5-bak)
Koppeling en bakolie vervangen bij 260.000km a totaalkosten van 800 euro ... Vliegwiel was btw tiptop in orde, dus dat scheelde al weer dikke euro's

The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
Re: Revisie automaat 330d
Tja.. Ik benijd je Johnny.. Maar ombouwen naar een handbak is nog kostbaarder.. 

Re: Revisie automaat 330d
Bij het karakter van de 330d past veel beter de automaat ook naar mijn persoonlijke mening.
En het rijdt zo heerlijk relax, had graag een automaat gehad in mijn 328ci achteraf.
En het rijdt zo heerlijk relax, had graag een automaat gehad in mijn 328ci achteraf.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Revisie automaat 330d
Klein schopje omhoog want de auto staat bij de transmissie specialist voor een (deel) revisie..
Ik laat jullie weten hoe het afloopt!
Ik laat jullie weten hoe het afloopt!