Goed, vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en besloten de telefoonhouder te verwijderen.
Ik had al een keer de cradle en dergelijke eruit "gesloopt" dus ik had alleen nog het opklapdeel en de draden lopen.
Dacht dat ik het allemaal met gepast geweld en technisch vernuft had weten te redden maar bleek toch iets gesloopt te hebben. Ik post deze DIY toch, inclusief plaatjes, dan krijgen jullie in ieder geval een idee van hoe het in elkaar steekt. Hoe je het dan verder oplost is een tweede..
Om te beginnen schuif je de armsteun naar voren. Als het goed is zit daar onder een rond kapje wat je los kunt wippen met een dunne schroevendraaier oid (bij mij zit er een stickertje op..)
Als je deze los hebt komt er een TORX 20 tevoorschijn. Deze draai je los:
Volgende stap om het makkelijk te maken is om het leren deel van de uitschuifbare armsteun los te halen. Dit heb ik pas achteraf gedaan, had me een hoop geweld bespaard.. Maar goed, begin achteraan met lostrekken, vooraan zit deze namelijk vastgehaakt en er is een kans dat je dat sloopt. Dus achteraan gewoon met gepast geweld omhoog trekken en langs de zijkanten naar voren. Dan haal je 'm zo los en heb je dit:
Als je de armsteun eraf hebt kun je het plastic deel lostrekken wat werd vastgehouden door de TORX. Met een beetje duw- en trekwerk krijg je dat wel los. Wijst zich redelijk vanzelf:
Als het goed is ziet het er nu als volgt uit (alleen dan met de armsteun er al af natuurlijk):
Aan de bijrijderskant wil de houder redelijk gemakkelijk eruit komen, met een beetje wringen lukt dat wel. Aan de bestuurderskant zit deze echter vast met een TORX 10.. Beste is om 'm nog te laten zitten en eerst die TORX los te halen. Lastige is echter dat deze afgedekt wordt door het metalen deel van de armsteun. Als deze weg is (kom ik zo op) dan ziet het er zo uit: (foto is ondersteboven)
Je snapt dat daar dus niet bij te komen is zonder de metalen houder te verwijderen, of door de zijkant van de middenconsole te verwijderen (als dat überhaupt al mogelijk is).
Nu komt dus het lastige deel. Als je de houder niet wilt hergebruiken kun je het beste een knijptang in de houder zetten en deze lekker eruit slopen, dan ben je klaar.
Ik heb een beetje aan de metalen houder gewrikt en deze kwam toen "ineens" los. Tadaaa :
Helaas kwam ik er daarna achter dat het metaal gewoon was afgebroken
Gelukkig merk je daar niks meer van als alles weer is terug geschroefd, de TORX 20 uit het begin zet alles goed vast.
Maar dit dus:
Hoe je dit dus voor jezelf oplost weet ik ook niet, wellicht zijn er andere mogelijkheden.. Maar het is bij mij nou toch gebeurd dus dat gaf me de mogelijkheid de constructie op de foto te zetten en hier aan jullie te laten zien:
Daarna is het (in mijn geval) een kwestie van metalen houder weer terug plaatsen, plastic kap weer op zijn plek duwen, TORX 20 weer terug schroeven, kapje er op en de armsteun weer op zijn plaats klikken. En dan heb je dit:
Voordeel is dat alles nu nog heel is (van de opklaphouder dan ) dus als ik dat wil kan ik het zo weer terug plaatsen. Ik weet namelijk niet wat het effect is op de koeling die er natuurlijk in zit. Maar dat merken we vanzelf wel..
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan, denk dat het zo in ieder geval een beeld geeft van hoe het werkt.
Succes!
DIY: Telefoonhouder demonteren middenarmsteun
- RyanAtwood
DIY: Telefoonhouder demonteren middenarmsteun
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005
Re: DIY: Telefoonhouder demonteren middenarmsteun
Ondertussen heb ik (samen met de monteur) hem er ook uit gekregen.
Bovenstaande omschrijving klopt inderdaad, echter als je alles heel wilt houden zul je de luchtroosters in de middenconsole (frisse/warme lucht voor de achterpassagiers op de achterbank) eruit moeten halen. Daaronder zitten 2 moeren waarmee je de hele armsteun (de grote klep die omhoog kan) kunt demonteren. Daarmee krijg je meer ruimte om ook het metalen deel (dat bij RyanAtwood is afgebroken) er heel uit te krijgen.
Allen bedankt voor jullie reacties.
Bovenstaande omschrijving klopt inderdaad, echter als je alles heel wilt houden zul je de luchtroosters in de middenconsole (frisse/warme lucht voor de achterpassagiers op de achterbank) eruit moeten halen. Daaronder zitten 2 moeren waarmee je de hele armsteun (de grote klep die omhoog kan) kunt demonteren. Daarmee krijg je meer ruimte om ook het metalen deel (dat bij RyanAtwood is afgebroken) er heel uit te krijgen.
Allen bedankt voor jullie reacties.
F11 530D
- RyanAtwood
Bedankt voor de aanvulling!
Ik dacht al dat via de luchtroosters 'iets' te bereiken zou zijn, maar durfde er niet aan te beginnen.
Moet nu voor iedereen die het nog wil doen een eitje zijn
Ik dacht al dat via de luchtroosters 'iets' te bereiken zou zijn, maar durfde er niet aan te beginnen.
Moet nu voor iedereen die het nog wil doen een eitje zijn
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005
Mannen,
Heb de houder er vandaag ook uitgehaald. Nog een paar tips om hem helemaal intact eruit te halen. Ik heb helaas geen foto's gemaakt maar hoop dat deze beschrijving duidelijk is.
stap 1: haal het rubber uit de achterkant van de middenconsole (als je daar een bakje hebt natuurlijk)
stap 2: wip het bakje eruit door aan de onderzijde te trekken. Het bakje zit met 2 clips aan de zijkant vast.
stap 3: wip met een schroevendraaier de 2 metalen klemmen aan de onderzijde van het ventilatorstuk los, hiermee zit het ventilator gedeelte vast.
stap 4: haal de ventilators weg, het snoer kan vast blijven zitten
stap 5: draai nu de moeren los waarmee het lederen "achterstuk" vast zit (ratel 10 geloof ik)
stap 6: als je nu naar binnen kijkt zie je 2 stekkers die vastzitten op het tapijt van de middentunnel. Deze 2 stekkers voorzichtig los maken (kleine zit geklikt, de andere gaat met een "hefboompje" los)
stap 7: haal nu het beweegbare stuk eraf zoals Ryan heeft beschreven en friemel de zwarte plastic afdekkap eraf. deze zit alleen geklikt
stap 8: draai nu de eerste torx bout eraf die onder het afdekkapje zit.
stap 9: draai nu de 2 torx bouten los van de grote afdekklep er haal deze er voorzichtig uit.
Nu komt het: als je het metalen deel zonder beschadigen wil verwijderen raad ik aan het volgende te doen:
stap 10: haal de handremzak los en schuif deze naar voren.
stap 11: de houder zit met nog 1 torx boutje vast helemaal aan de voorkant. Schuif het alu profiel helemaal naar achteren en maak het boutje los (zit onderste boven en er is weinig ruimte maar het is te doen....uiteindelijk)
stap 12: haal de alu houder eruit
stap 13: draai het kleine zwarte torx boutje op de as van de telefoon houder los.
stap 14: haal de telefoonhouder er in zijn geheel uit en trek de losse kabels via het gat eruit (zie stap 6).
Bouw alles weer in omgekeerde volgorde terug en zet niet alles gelijk muurvast zodat je de lederen delen netjes op elkaar kan uitlijnen. Resultaat: 1 intacte telefoonhouder met bekabeling.
Succes,
Brian
Heb de houder er vandaag ook uitgehaald. Nog een paar tips om hem helemaal intact eruit te halen. Ik heb helaas geen foto's gemaakt maar hoop dat deze beschrijving duidelijk is.
stap 1: haal het rubber uit de achterkant van de middenconsole (als je daar een bakje hebt natuurlijk)
stap 2: wip het bakje eruit door aan de onderzijde te trekken. Het bakje zit met 2 clips aan de zijkant vast.
stap 3: wip met een schroevendraaier de 2 metalen klemmen aan de onderzijde van het ventilatorstuk los, hiermee zit het ventilator gedeelte vast.
stap 4: haal de ventilators weg, het snoer kan vast blijven zitten
stap 5: draai nu de moeren los waarmee het lederen "achterstuk" vast zit (ratel 10 geloof ik)
stap 6: als je nu naar binnen kijkt zie je 2 stekkers die vastzitten op het tapijt van de middentunnel. Deze 2 stekkers voorzichtig los maken (kleine zit geklikt, de andere gaat met een "hefboompje" los)
stap 7: haal nu het beweegbare stuk eraf zoals Ryan heeft beschreven en friemel de zwarte plastic afdekkap eraf. deze zit alleen geklikt
stap 8: draai nu de eerste torx bout eraf die onder het afdekkapje zit.
stap 9: draai nu de 2 torx bouten los van de grote afdekklep er haal deze er voorzichtig uit.
Nu komt het: als je het metalen deel zonder beschadigen wil verwijderen raad ik aan het volgende te doen:
stap 10: haal de handremzak los en schuif deze naar voren.
stap 11: de houder zit met nog 1 torx boutje vast helemaal aan de voorkant. Schuif het alu profiel helemaal naar achteren en maak het boutje los (zit onderste boven en er is weinig ruimte maar het is te doen....uiteindelijk)
stap 12: haal de alu houder eruit
stap 13: draai het kleine zwarte torx boutje op de as van de telefoon houder los.
stap 14: haal de telefoonhouder er in zijn geheel uit en trek de losse kabels via het gat eruit (zie stap 6).
Bouw alles weer in omgekeerde volgorde terug en zet niet alles gelijk muurvast zodat je de lederen delen netjes op elkaar kan uitlijnen. Resultaat: 1 intacte telefoonhouder met bekabeling.
Succes,
Brian