Dynamo/alternator issue

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Dynamo/alternator issue

Bericht door Vintiem » 20 mar 2016, 21:05

Ik krijg met uitlezen de foutmeldingen op mijn glow module en en dynamo melding. De melding staat er net in, sinds een 15 km. Ik heb daarna de auto nog gewoon gebruikt. Maar Inpa werkt niet dus ik kan niet zien of de dynamo de accu oplaad. De regelaar heb ik een jaar geleden vervangen.
Nu mijn vraag: als de dynamo defect is hoe lang kan ik dan nog rijden? Is een accu dan binnen no time leeg of kan ik er dan nog een paar dagen mee rijden? Alles staat gewoon aan (airco, radio, clima etc)
Rare vraag misschien maar ik heb echt geen idee

Schiet me nog wat te binnen, ook een foutmelding op de IBS sensor, communication error. iBS sensor is 5 maanden terug vervangen

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door NielsE36 » 21 mar 2016, 09:38

Als de dynamo echt stuk is en niet meer bij laadt houdt het echt heel snel op.
Meestal gaan ze niet in een keer volledig stuk en laadt ie beperkt bij. Dan zou je nog wel wat kilometers kunnen halen.
Ik zou dan wel alle stroomverbruikers tot een absoluut minimum beperken.

Gebruikersavatar
RyanAtwood
Berichten: 172
Lid geworden op: 11 mar 2015, 13:23

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door RyanAtwood » 21 mar 2016, 15:54

Mijn dynamo deed het niet meer / steeds slechter.
Ik kreeg met koud starten na 2 minuten dat alle systemen uitvielen. Opnieuw starten en het werkte allemaal meer. Maar dat is niet oneindig vol te houden. Ik neem aan dat als je dynamo helemaal kapot is dat het dan zoals Niels al zegt heel snel voorbij is
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door Vintiem » 21 mar 2016, 19:17

Vandaag even een specialist geraadpleegd en hij geeft aan dat het een communicatiefout (BSD) fout is. Zeer waarschijnlijk de kabels viceversa communicatiekabels op de DDE

Daar ga ik zsm even naar kijken

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door Degids » 22 mar 2016, 11:41

Dat "DDE" zie ik wel vaker langskomen, wat is dat eigenlijk?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door tom_il » 22 mar 2016, 19:53

Digital Diesel Electronic. Stuurdoos van de motor.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door Degids » 22 mar 2016, 21:36

Thanx!

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door Vintiem » 22 mar 2016, 21:47

Bij benzine auto's de ECU genoemd.

Probleem opgelost. Connector maakte niet goed contact. Alle meldingen weer verdwenen

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door tom_il » 22 mar 2016, 22:54

Bij benzines is de BMW term : DME : digital motor Electronics. Tja logisch is het niet helemaal :) .
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door Vintiem » 23 mar 2016, 08:00

In de engelse taal spreken ze alleen over ECU of je nu een DME of DDE bedoeld.
Wat je zegt Tom, verwarrend

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door tom_il » 23 mar 2016, 08:22

Klopt, maar ECU staat voor Electronic Control Unit. En zo hebben we er heel veel ;) .
Daarom vind ik het te algemeen voor wagens zoals de onze waar je toch best de eigenlijk module beschrijft, DME,DDE, CAS, IBS, LM, enz, enz
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
d123456
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2013, 16:21
Locatie: Almere

Re: Dynamo/alternator issue

Bericht door d123456 » 23 mar 2016, 13:25

Ik snap dat er hier een andere issue speelde, maar wie ooit meldingen krijgt over het niet goed opladen van de accu en het vermoeden bestaat dat het de dynamo is. per direct de dynamo laten reviseren ergens.
Dat scheelt poen en schaamte: kwam vorig jaar stil te staan langs de snelweg, ANWB heeft m getakeld en nieuwe dynamo in gezet. Veel poen en tijd kwijtgeraakt. Wel extreem goede service van ANWB hoor.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”