EWS
EWS
Beste,
Vanmiddag stap ik lekker mijn auto in en vervolgens start die niet op.
Na een grondige controle door de ADAC is er geconstateerd dat mijn ews ofzoiets actief is.
Mogelijk is die defect of de transponder in mijn sleutel.
Weet iemand of ik dit zelf kan oplossen of dat ik naar de dealer moet?
Enig idee wat de kosten zijn bij een bmw dealer?
Groet.
Vanmiddag stap ik lekker mijn auto in en vervolgens start die niet op.
Na een grondige controle door de ADAC is er geconstateerd dat mijn ews ofzoiets actief is.
Mogelijk is die defect of de transponder in mijn sleutel.
Weet iemand of ik dit zelf kan oplossen of dat ik naar de dealer moet?
Enig idee wat de kosten zijn bij een bmw dealer?
Groet.
Re: EWS
Na een controle van de ews blijkt dat de relais mogelijk niet functioneert van de ews.
Je hoort de klik niet als ik mijn sleutel omdraai.
Ik heb de top van de relais eraf gesneden en ik zie dat de relais niet beweegt.
Als ik de relais handmatig omzet en dan de auto probeer te starten dan hoor ik nu wel eindelijk de start motor aanspringen.
Mijn vraag is nu, is er hier iemand in omstreken hoensbroek met een OBD2 uitlees apparatuur.
Kan iemand mij daarmee helpen. Eventueel tegen een vergoeding.
groet.
Je hoort de klik niet als ik mijn sleutel omdraai.
Ik heb de top van de relais eraf gesneden en ik zie dat de relais niet beweegt.
Als ik de relais handmatig omzet en dan de auto probeer te starten dan hoor ik nu wel eindelijk de start motor aanspringen.
Mijn vraag is nu, is er hier iemand in omstreken hoensbroek met een OBD2 uitlees apparatuur.
Kan iemand mij daarmee helpen. Eventueel tegen een vergoeding.
groet.
Hi Xiggo,
Ik heb je een privé berichtje gestuurd, dat kun je rechts bovenaan bij 'gebruikerspaneel' zien.
Met mijn 325ci heb ik in november hetzelfde probleem gehad. De symptomen waren exact hetzelfde, sleutel omdraaien en d'r gebeurde niks. De reden hiervan was ook een EWS kastje wat kapot was. De oplossing voor mij was om dit kastje te vervangen en te laten herprogrammeren door de dealer. Kosten hiervoor waren €250.-. Sindsdien geen problemen meer met de EWS. Om uit te sluiten of het in je sleutel zit kun je een reservesleutel gebruiken om te kijken of deze wel start.
Groetjes,
Jeremy
Ik heb je een privé berichtje gestuurd, dat kun je rechts bovenaan bij 'gebruikerspaneel' zien.

Met mijn 325ci heb ik in november hetzelfde probleem gehad. De symptomen waren exact hetzelfde, sleutel omdraaien en d'r gebeurde niks. De reden hiervan was ook een EWS kastje wat kapot was. De oplossing voor mij was om dit kastje te vervangen en te laten herprogrammeren door de dealer. Kosten hiervoor waren €250.-. Sindsdien geen problemen meer met de EWS. Om uit te sluiten of het in je sleutel zit kun je een reservesleutel gebruiken om te kijken of deze wel start.
Groetjes,
Jeremy
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Hi,
Ik ga zo je prive bericht lezen.
Aan de sleutel ligt het niet. Ik heb zojuist ook bij heuts mijn chip over laten kopieren.
Hij herkend mijn eigen sleutel en de nieuwe chip wel.
Als ik namelijk met een ander bmw sleutel de auto probeer op te starten dan start de start motor niet eens.
Ik ga zo je prive bericht lezen.
Aan de sleutel ligt het niet. Ik heb zojuist ook bij heuts mijn chip over laten kopieren.
Hij herkend mijn eigen sleutel en de nieuwe chip wel.
Als ik namelijk met een ander bmw sleutel de auto probeer op te starten dan start de start motor niet eens.
Ik heb het volgende allemaal uitgeprobeerd.
Kan iemand controleren of er wel dergelijke logica in zit, in wat ik gedaan heb.
Ik heb een E36 318I. Sinds gisteren start hij niet op. Volgens ADAC is het de EWS.
ADAC heeft alle zekeringen doorgemeten en accu. Alles was in orde.
Thuis heb ik het volgende geprobeerd. Ik heb thuis nog een e36 318IS staan.
Dit is wat ik geprobeerd heb.
- Auto opnieuw aanzetten. (Werkt niet)
- Chip gekopieerd op ander sleutel. Auto aangezet. (Werkt niet)
- Antenne kabel rondom het sleutelgat vervangen door de antenne kabel van de 318IS (Werkt niet)
- Mijn eigen antenne kabel aangesloten op de 318IS. (318IS start wel op)
- EWS uit de 318IS gehaald en aagesloten op de 318I
- Sleutel van 318IS tegen de (losse) antenne aangehouden zodat de code van de 318IS gezien wordt.
En met mijn eigen sleutel de auto proberen te starten. Startmotor draaide wel maar auto springt niet aan.
Hier had ik het vermoeden dat mijn auto misschien de verkeerde informatie krijgt om de motor te laten starten.
Ik wist niet zeker of de EWS of de DME nou dat soort informatie opslaat.
Ik heb dus voor de zekerheid de DME van de 318IS ook aangesloten op de 318I
Op dit moment is dus alles van de 318IS overgezet naar de 318I
De DME, EWS en bijbehorende sleutel.
Startmotor springt aan maar de auto wederom niet.
- EWS relais van de 318I open gemaakt.
- Geconstateerd dat de relais niet beweegt als ik de auto opstart.
- Handmatig de relais aangezet en auto geprobeerd te starten. Start motor werkt maar auto start niet.
- Geconstateerd dat de antenne van de 318I nog los zat en dat ik eigenlijk de start motor kan laten draaien zonder chip van mijn sleutel.
Zelf had ik in gedachte dat ik misschien een manier gevonden heb om de startmotor te forceren maar de auto springt niet aan omdat er toch iets niet klopt, want de start motor gaat aan ook zonder chip van de sleutel.
Ik zelf vermoed dat de EWS kapot is. Gewoon in principe omdat de relais niet werkt van de EWS als de auto aan wordt gezet en de EWS van de 318IS gaat wel aan.
Als iemand nog een idee heeft graag, of mij nog kan helpen ook graag, en anders geef ik het op en ga ik morgen gewoon naar de BMW dealer. Kijken wat hij te vertellen heeft.
Kan iemand controleren of er wel dergelijke logica in zit, in wat ik gedaan heb.
Ik heb een E36 318I. Sinds gisteren start hij niet op. Volgens ADAC is het de EWS.
ADAC heeft alle zekeringen doorgemeten en accu. Alles was in orde.
Thuis heb ik het volgende geprobeerd. Ik heb thuis nog een e36 318IS staan.
Dit is wat ik geprobeerd heb.
- Auto opnieuw aanzetten. (Werkt niet)
- Chip gekopieerd op ander sleutel. Auto aangezet. (Werkt niet)
- Antenne kabel rondom het sleutelgat vervangen door de antenne kabel van de 318IS (Werkt niet)
- Mijn eigen antenne kabel aangesloten op de 318IS. (318IS start wel op)
- EWS uit de 318IS gehaald en aagesloten op de 318I
- Sleutel van 318IS tegen de (losse) antenne aangehouden zodat de code van de 318IS gezien wordt.
En met mijn eigen sleutel de auto proberen te starten. Startmotor draaide wel maar auto springt niet aan.
Hier had ik het vermoeden dat mijn auto misschien de verkeerde informatie krijgt om de motor te laten starten.
Ik wist niet zeker of de EWS of de DME nou dat soort informatie opslaat.
Ik heb dus voor de zekerheid de DME van de 318IS ook aangesloten op de 318I
Op dit moment is dus alles van de 318IS overgezet naar de 318I
De DME, EWS en bijbehorende sleutel.
Startmotor springt aan maar de auto wederom niet.
- EWS relais van de 318I open gemaakt.
- Geconstateerd dat de relais niet beweegt als ik de auto opstart.
- Handmatig de relais aangezet en auto geprobeerd te starten. Start motor werkt maar auto start niet.
- Geconstateerd dat de antenne van de 318I nog los zat en dat ik eigenlijk de start motor kan laten draaien zonder chip van mijn sleutel.
Zelf had ik in gedachte dat ik misschien een manier gevonden heb om de startmotor te forceren maar de auto springt niet aan omdat er toch iets niet klopt, want de start motor gaat aan ook zonder chip van de sleutel.
Ik zelf vermoed dat de EWS kapot is. Gewoon in principe omdat de relais niet werkt van de EWS als de auto aan wordt gezet en de EWS van de 318IS gaat wel aan.
Als iemand nog een idee heeft graag, of mij nog kan helpen ook graag, en anders geef ik het op en ga ik morgen gewoon naar de BMW dealer. Kijken wat hij te vertellen heeft.
Ik ben volgens mij inderdaad de boel aan het omzeilen.
Als je de relais handmatig bedient en je start de auto op dan gaat de start motor aan, de bougies vonken maar de injector spuit geen benzine.
Kan mij moeilijk voorstellen dat dat kapot is, dus 1 van de computertjes blokkeert alsnog het opstarten.
Als je de relais handmatig bedient en je start de auto op dan gaat de start motor aan, de bougies vonken maar de injector spuit geen benzine.
Kan mij moeilijk voorstellen dat dat kapot is, dus 1 van de computertjes blokkeert alsnog het opstarten.
Mocht iemand willen weten hoeveel het allemaal kost.
Nieuwe EWS: 105 euro
Nieuwe DME: 1200 euro
In programmeren van de EWS wordt gedaan in de fabriek in munchen en gaat op chassisnummer.
In programmeren zit in de prijs.
Wat ik nu ga doen is, op de sloop een 318I zoeken met hetzelfde motor als mij.
De EWS, DME en sleutel overkopen en dan proberen.
Nieuwe EWS: 105 euro
Nieuwe DME: 1200 euro
In programmeren van de EWS wordt gedaan in de fabriek in munchen en gaat op chassisnummer.
In programmeren zit in de prijs.
Wat ik nu ga doen is, op de sloop een 318I zoeken met hetzelfde motor als mij.
De EWS, DME en sleutel overkopen en dan proberen.
Ik kan ook naar jou toe komen.
Ik weet niet precies wat je nodig hebt. EWS en DME ?
Overigens zag ik dat beide auto's niet exact hetzelfde EWS hebben.
Het doosje ziet er hetzelfde uit en het zijn beide EWS2.
Alleen op die van mij staat HW2 SW3 en de 318IS staat HW2 SW2
Ik weet niet waar ze voor staan maar ik gok hardware en software.
Ik weet niet precies wat je nodig hebt. EWS en DME ?
Overigens zag ik dat beide auto's niet exact hetzelfde EWS hebben.
Het doosje ziet er hetzelfde uit en het zijn beide EWS2.
Alleen op die van mij staat HW2 SW3 en de 318IS staat HW2 SW2
Ik weet niet waar ze voor staan maar ik gok hardware en software.
Welk DME moet ik halen dan?
Moet de sloop DME matchen met mijn motorcode?
Of moet de sloop DME matchen met bosch part nummer en het bmw nummer.
Boschnummer: 0 261 204 173
bmwnummer: 1 429 695

hébergeur images
Moet de sloop DME matchen met mijn motorcode?
Of moet de sloop DME matchen met bosch part nummer en het bmw nummer.
Boschnummer: 0 261 204 173
bmwnummer: 1 429 695

hébergeur images
Ik zou gewoon dezelfde DME proberen te krijgen, als de onderdeelnummers van BMW maar kloppen moet dat goed komen.
Op een 1.6 DME loopt die ook, maar de ene persoon zegt dat die de extra inhoud zelf bij regelt en de andere weer niet.
Op een 1.6 DME loopt die ook, maar de ene persoon zegt dat die de extra inhoud zelf bij regelt en de andere weer niet.