Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Hoi,
Ik loop tegen het volgende aan. Onze bmw 535d uit 2006 heeft nu al een liter koelvloeistof verbruikt in een week bij zo'n 500 km. De bmw heb ik nu een dikke 2 weken. Nadat hij bij de cleaner is geweest gaf de boordcomputer aan dat er te weinig koelvloeistof in zat. Ik kon gelijk een halve liter g11 erin gooien. De cleaner heeft ook de motorruim schoongemaakt, zou dit toeval zijn, Of is er toen iets stuk gegaan......
Hoe dan ook heb ik het koelsysteem onder druk laten zetten, maar de druk nam ( met warme motor) niet af en we hebben niks kunnen vinden. Ik heb een afspraak gemaakt, om het koelvloeistofsysteem ook nog eens 'koud' te laten afpersen.
Heeft 1 van jullie nog een suggestie, waar ik zelf kan kijken? Een liter vloeistof verdwenen, in een week, zonder dat ik iets kan vinden? Blijft raar....
Ik loop tegen het volgende aan. Onze bmw 535d uit 2006 heeft nu al een liter koelvloeistof verbruikt in een week bij zo'n 500 km. De bmw heb ik nu een dikke 2 weken. Nadat hij bij de cleaner is geweest gaf de boordcomputer aan dat er te weinig koelvloeistof in zat. Ik kon gelijk een halve liter g11 erin gooien. De cleaner heeft ook de motorruim schoongemaakt, zou dit toeval zijn, Of is er toen iets stuk gegaan......
Hoe dan ook heb ik het koelsysteem onder druk laten zetten, maar de druk nam ( met warme motor) niet af en we hebben niks kunnen vinden. Ik heb een afspraak gemaakt, om het koelvloeistofsysteem ook nog eens 'koud' te laten afpersen.
Heeft 1 van jullie nog een suggestie, waar ik zelf kan kijken? Een liter vloeistof verdwenen, in een week, zonder dat ik iets kan vinden? Blijft raar....
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Heb het zelf ook gehad en heb geleerd dat het enorm veel kan zijn, van turbo, EGR en koppaking tot slangetjes en andere kleine dingen. Compressie laten testen en laten onderzoeken bij de garage dus. Zeker als er nog mogelijk garantie op zit!
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Als je hem afperst, is de drukdop er toch vanaf? dus deze test je niet mee... Echter, de dop is ook een belangrijk onderdeel van het koelsysteem. Deze zorgt voor een constante druk in het systeem, loopt hij te hoog op dan laat hij wat druk weglopen en is de druk te laag dan laat hij wat buitenlucht toe.
Wanneer de dop lekt (of bijvoorbeeld de rubber ring) dan loopt er koelvloeistof weg, hierdoor daalt de druk en stijgt het kookpunt. Hierdoor loopt de druk weer op en loopt er weer wat weg, en zo blijft het riedeltje doorgaan en verlies je uiteindelijk best wat koelvloeistof.
Sommige garages kunnen de dop ook testen op openingsdruk of afdichting. Een andere optie is om bijvoorbeeld eens op een sloperij een andere dop te halen en te testen of het dan misschien over is. Nog een optie, maar dat is lastig met rijden, is een opvangbakje onder de overloopslang van het reservoir (waar de vloeistof heen loopt als het door de dop is vrijgelaten) en kijken of er na het dalen van het niveau hier koelvloeistof in terecht is gekomen. Let wel op dat het snel verdampt als het heet is en in een ruimte terecht komt waar veel luchtwervelingen zijn tijdens het rijden... Dit kan je beeld enigszins vertroebelen.
Wanneer de dop lekt (of bijvoorbeeld de rubber ring) dan loopt er koelvloeistof weg, hierdoor daalt de druk en stijgt het kookpunt. Hierdoor loopt de druk weer op en loopt er weer wat weg, en zo blijft het riedeltje doorgaan en verlies je uiteindelijk best wat koelvloeistof.
Sommige garages kunnen de dop ook testen op openingsdruk of afdichting. Een andere optie is om bijvoorbeeld eens op een sloperij een andere dop te halen en te testen of het dan misschien over is. Nog een optie, maar dat is lastig met rijden, is een opvangbakje onder de overloopslang van het reservoir (waar de vloeistof heen loopt als het door de dop is vrijgelaten) en kijken of er na het dalen van het niveau hier koelvloeistof in terecht is gekomen. Let wel op dat het snel verdampt als het heet is en in een ruimte terecht komt waar veel luchtwervelingen zijn tijdens het rijden... Dit kan je beeld enigszins vertroebelen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Thanks, ik zal eens kijken naar de dop...
Komende maandag gaat ie naar de garage, dan zal ie warm, als koud worden getest (koelwater systeem)
Alle tips zijn welkom, als ik de oorzaak zelf eerder kan vinden, zou een kick zijn
Komende maandag gaat ie naar de garage, dan zal ie warm, als koud worden getest (koelwater systeem)
Alle tips zijn welkom, als ik de oorzaak zelf eerder kan vinden, zou een kick zijn
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Bij mijn E61 lekte de sensor in de onderste dikke slang die aan de radiateur zit.
Dit gebeurde enkel als hij echt goed op temperatuur was. Je kon het bijna niet zien, behalve dat je elke keer weer de melding kreeg van te laag KVS niveau.
Nieuwe sensor geplaatst á €35,00 en probleem was verholpen.
Dit gebeurde enkel als hij echt goed op temperatuur was. Je kon het bijna niet zien, behalve dat je elke keer weer de melding kreeg van te laag KVS niveau.
Nieuwe sensor geplaatst á €35,00 en probleem was verholpen.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Je zegt 'zonder dat je iets kunt vinden'. Maar zie je wel sporen van koelvloeistof op de onderste afdekplaat van de motorruimte? Want als ie zoveel lekt, zal het daar uiteindelijk toch wel terecht moeten komen...
Die plaat kan er heel gemakkelijk onderuit (als je auto niet extreem laag ligt tenminste, standaard wielophanging for te win!, paar kruiskopjes, dan kun je het goed zien. Als ie te vuil is met opgedroogde rommel zie je natuurlijk nog niets. Dan even schoonmaken, en dan over een tijdje nog eens kijken. Dan weet je in ieder geval of ie lekt of 'verbruikt'.
Dan kunnen we ook wat gerichter opmerkingen geven, want een lekkende slang of een kapotte koppakking of turbo liggen wel heel ver uit elkaar !
Die plaat kan er heel gemakkelijk onderuit (als je auto niet extreem laag ligt tenminste, standaard wielophanging for te win!, paar kruiskopjes, dan kun je het goed zien. Als ie te vuil is met opgedroogde rommel zie je natuurlijk nog niets. Dan even schoonmaken, en dan over een tijdje nog eens kijken. Dan weet je in ieder geval of ie lekt of 'verbruikt'.
Dan kunnen we ook wat gerichter opmerkingen geven, want een lekkende slang of een kapotte koppakking of turbo liggen wel heel ver uit elkaar !
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Als je het niet ergens in het motorcompartiment of op de grond eronder terugvindt dan verliest hij het intern.
Dat kan zijn dat het in de olie terecht komt maar dan had je al niet meer gereden of via de uitlaat.
Start hem maar eens s'morgens vroeg en houd je hand op de uitlaat. Als er druppels uitgepuugt worden en dit blijft aanhouden weet je dat je kop een probleem heeft ( scheurtje of pakking)
Dat kan zijn dat het in de olie terecht komt maar dan had je al niet meer gereden of via de uitlaat.
Start hem maar eens s'morgens vroeg en houd je hand op de uitlaat. Als er druppels uitgepuugt worden en dit blijft aanhouden weet je dat je kop een probleem heeft ( scheurtje of pakking)
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
De EGR koeler is soms de oorzaak, dit is een bekend probleem, water komt dan in het inlaatraject.
Dit is onafhankelijk of de EGR uitgeschakeld is of niet.
Dit is onafhankelijk of de EGR uitgeschakeld is of niet.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Bij mij was het laatst het thermostaathuis wat was gaan lekken.
Met de verse thermostaat komt de auto ook weer netjes op temperatuur, 90+ graden ipv 80+ graden.
Met de verse thermostaat komt de auto ook weer netjes op temperatuur, 90+ graden ipv 80+ graden.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Vergeet de waterpomp niet.
Haal de multiriem eens los, en voel dan eens aan de as van de pomp?
Of heeft jouw wagen al een elektrische pomp?
Haal de multiriem eens los, en voel dan eens aan de as van de pomp?
Of heeft jouw wagen al een elektrische pomp?
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Even de info die ik al kan delen.
Afgelopen vrijdag ben ik bij een garage langsgeweest voor een snelle tussendoor check.
De motor was iig goed warm.
Opvallendheden:
Op de motorplaat was geen koelvloeistof te vinden.
De onderkant vd intercooler zaten wel paar druppen olie, die kwamen weg bij de onderste dikke buis, die aangesloten zat op de intercooler. Monteur gaf aan dat ie wat los zat en drukte hem er beter op. Moest nu goed zijn..., dit terzijde.
Geen zichtbare lekkage van koelvloeistof, dit van boven en van onder (op de brug) gekeken.
Koelsysteem onder druk gezet. Druk die bleef constand, geen lek kunnen zien.
Olie op de peilstok hebben we een aansteker op gezet, er bleek geen water in de olie te zitten...., begon dus niet te 'spatten', of hoe je het ook zegt .
Mocht de vloeistof via de erg in de uitlaat komen, dan zou je 'witte rook' moeten zien, dat doet ie niet.....
Komende maandag gaat ie dus voor een betere analyse naar de garage....
Afgelopen vrijdag ben ik bij een garage langsgeweest voor een snelle tussendoor check.
De motor was iig goed warm.
Opvallendheden:
Op de motorplaat was geen koelvloeistof te vinden.
De onderkant vd intercooler zaten wel paar druppen olie, die kwamen weg bij de onderste dikke buis, die aangesloten zat op de intercooler. Monteur gaf aan dat ie wat los zat en drukte hem er beter op. Moest nu goed zijn..., dit terzijde.
Geen zichtbare lekkage van koelvloeistof, dit van boven en van onder (op de brug) gekeken.
Koelsysteem onder druk gezet. Druk die bleef constand, geen lek kunnen zien.
Olie op de peilstok hebben we een aansteker op gezet, er bleek geen water in de olie te zitten...., begon dus niet te 'spatten', of hoe je het ook zegt .
Mocht de vloeistof via de erg in de uitlaat komen, dan zou je 'witte rook' moeten zien, dat doet ie niet.....
Komende maandag gaat ie dus voor een betere analyse naar de garage....
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Normaal krijg je idd witte rook bij een lekke EGR koeler, maar of dit bij een kleiner lek ook zo is betwijfel ik.
Die 1l is dat effectief tussen 2 x bijvullen ?
Die 1l is dat effectief tussen 2 x bijvullen ?
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Klopt, 2x in 500 km heb ik moeten bijvullen. 2x een halve liter....
De auto staat nu even stil, onze 2e auto helpt een handje.
De auto staat nu even stil, onze 2e auto helpt een handje.
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Vind zelf altijd die periode van onderzoek en onzekerheid erg vervelend. Niet leuk niet
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Ja man...., kan het kwaad dat ik ermee verder rijd? Is het een klein o-ringetje, of komt er een waterval achterweg met kosten...... Lekker rijdt het nu niet iig