groot licht gaat spontaan aan

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
vladi

groot licht gaat spontaan aan

Bericht door vladi » 23 mei 2016, 12:12

Hallo BMW’ers,

Mijn auto, een E39 touring uit ’99 heeft een vervelend probleem. Het is nu een aantal keer gebeurd dat mijn grote licht uit zichzelf aan gaat. Twee weken geleden gebeurede het een paar keer en gisteren en vandaag ook.
Twee weken geleden ging tijdens het rijden spontaan het grote licht aan. Aan en weer uit, soms knipperend en soms langer aan en dan weer een tijd uit. Je ziet dan ook het blauwe lampje in het dashboard aan gaan.
Gisteren deed zich dit zelfde probleem weer voor en vanmorgen toen ik het contact van de auto aan zette ging direct het grote licht constant branden. De enige mogelijkheid om het uit te zetten is het normale dimlicht uit te zetten en het grote licht aan. Dus de hendel naar voren duwen zoals je normaal het grote licht aan zou zetten. Op deze manier gaat het grote licht dus uit. Vanmorgen heb ik de stekkers (op de lampen zelf) van het grote licht los gehaald omdat het nog donker was en ik wel het dimlicht nodig had.

Daarnaast is twee weken geleden ook één keer mijn accu leeg gelopen. Dit omdat (waarschijnlijk) het grote licht is aan gegaan terwijl de auto afgesloten stond. Ik weer zeker dat ik het licht niet aan heb laten staan. Mijn buurman vertelede me dat hij inderdaad mijn verlichting aan had zien staan terwijl de auto geparkeerd stond. Hij wist echter niet meer of dit het grote licht of dimlicht was. (dat hij me niet heeft laten weten dat mijn licht aan stond hebben we het maar even niet over)

Na de eerste problemen heb ik alle stekkers van alle verlichting aan de voorkant los gehad en schoongemaakt. De accu pool is toen ook los geweest dus de auto heeft zich kunnen resetten. Daarna heeft de auto twee weken geen storing gehad tot aan gisteren en vandaag. Heeft iemand een idee waar ik het moet gaan zoeken? Gisteren en vandaag natuurlijk veel regen en dus vocht, 2 weken geleden was dat niet het geval zo ver ik me kan herinneren.

Bedankt alvast.

Groeten,
Vladi

FrankB

Re: groot licht gaat spontaan aan

Bericht door FrankB » 25 mei 2016, 12:57

Lijkt mij een defecte LCM, oftewel de lichtmodule.
Deze zit achter je dashboard kastje en is makkelijk uit te wisselen, dat is altijd te proberen.
BMW E39 528ia Cosmosschwarz

vladi

Bericht door vladi » 26 mei 2016, 13:40

Dank, dat ga ik idd proberen. Vanmorgen besteld hopelijk morgen of overmorgen wisselen.
Ik laat het resultaat weten hier.

vladi

Bericht door vladi » 28 mei 2016, 12:53

Vanmorgen de LCM gewisseld. Alles lijkt goed, even aan kijken of de storing ook echt weg blijft.

Helaas geeft de de auto na het wisselen van de LCM de volgende storing/melding in het dashboard: niveauregulierung inaktiv. Vreemd, dit kan toch niet te maken hebben met de LCM? En, heeft elke E39 deze niveau regeling? Ik heb namelijk begrepen dat het systeem/pomp hiervan onder het reserve wiel zou zitten. Daar zit bij mij niets.

Iemand een idee?

louisbmw

Bericht door louisbmw » 28 mei 2016, 13:13

dan heb je volgens mij de verkeerde LCM, ik heb dit ook een keer gehad ik had een andere LCM met dezelfde nummers maar toch kreeg ik een foutmelding.

vladi

Bericht door vladi » 29 mei 2016, 08:18

Dat is interessant. Heb jij toen dezelfde storing gehad, dus de melding van de niveau regulering?
En was na de wissel van de LCM wel je oorspronkelijke (verlichting?) storing opgelost?

mich33

Bericht door mich33 » 05 jun 2016, 10:46

ik heb nog 2 lcm ligen dus mocht iemand willen proberen geef me een mailtje

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”