2 weken geleden op een zaterdag naar mijn werk, paar collega's op het station opgehaald (45km snelweg). Wil ik wegrijden, ruik ik een verbrande riem/rubberlucht, en haperde mijn stuurbekrachtiging. Direct stop, kap open, niks te zien. Gestart, alles leek normaal. Kap dicht en naar de zaak (ca 8 km.) Daar aangekomen, bij het inparkeren weer heel even bekrachtiging weg. Neergezet, en bij wat meer zonlicht (...) even gekeken. Ik zag wat rubberkorrels onderin liggen, en uit de poelie stak een zwart stuk rubber. Ik had daar hier op het forum al over gelezen en wist gelijk genoeg. Auto naar huis laten trasporteren en een nieuwe poelie gehaald. Op de doos staat overigens Dayko, maar het is een Corteko, typenummerDPV1063 (Remto-nummer: 80001103). Kosten: 272 euro bij Remto automaterialen. Ik heb de versie met 4 bouten ipv centrale bout.
De voorste plaat over de radiator gedemonteerd (met de grote zwarte torx bouten, waar de motorkap vergrendeling in zit).
Daarna de kunststof dekkap over de radiator gedemonteerd, zit met een paar torx zelftappers vast. Vervolgens de fanbehuizing er uitgetild. Dan komt de poelie in zicht. (zie fotos.)
Een passende dop had ik niet, dus een dopje 10 geprobeerd, en dat gaat redelijk. Losdraaien, en de hele handel draait uiteraard mee

De volgende dag zelf een tooltje gemaakt welke in de 4 uitsparingen van de poelie passen. (stuk ronde pijp van 2 duim, hier hapjes uit gezaagd zodat de 4 stukjes welke in het gat vallen, overblijven...) Vervolgens een kokertje op gelast om als hefboom te kunnen gebruiken. Prachtig!!
Riemspanner gelost, en de multieriem er af gehaald. Aircoriem doorgeknipt want ik kon niet zo snel vinden hoe deze te (ont)spannen. Naderhand blijkt dat dit een flexriem is welke niet gespannen wordt maar gewoon elastisch is..
Volgende dag (ik had die week avonddienst) lekker in de stromende regen de poelie geprobeerd te demonteren, maar dat ging voor geen meter... BMW heft het lumineuze idee gehad om de sparingen in de poelie in een lichte "V" vorm te laten lopen, waardoor je je tooltje er als het ware uit drukt. En de poelie weer door draait.
Dat is het punt waarop ik het zat begin te worden....

Even nadenken, blink!! Boormachientje gepakt en in de wang van de binnenring een gaatje 9mm geboord. (kijk uit; als de boormachine vastslaat gooit ie zijn kont opzij en kan je je radiator vernieuwen... gelukkig heb ik een sterke hand en was ik hier op voorbereid, maar het kan maar gezegd zijn...) Vervolgens een oude schroevendraaier in het gat om de poelie op zijn plaats te houden, en dan het fameuze dopje 10 er op. 3 bouten wilden meewerken; 1 bout niet... Vervolgens met 1 bout naar de automaterialenzaak om een passend torx dopje te halen, waarna de 4e bout ook keurig los kwam.
Oude poelie er af, nieuwe er op, was echt een peuleschil. Bouten weer teruggeplaatst, echter vernomen dat dit rekbouten zijn welke vernieuwd moeten worden. Klusje voor binnenkort; voorlopig zit het.
Uiteraard gelijk nieuwe riemen er op gezet. de aircoriem is een rek-riem. Hier heb ik handig gebruik gemaakt van het meedraaien van de hoofdpoelie bij het vastzetten. reksnaar er op aan de poeliekant, en half er op aan de aircokant. Klein schroevendraaiertje er tussen (als een bandenlichter) en de hoofdpolie met 1 van de bouten rondgedraaid, en dan zit de snaar er zo op. Wat nou special gereedschap nodig...

Voor de plaatjes bij het praatje: zie hieronder...