5 Serie LCI poelie / demper vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Dutchlincoln

5 Serie LCI poelie / demper vervangen

Bericht door Dutchlincoln » 21 jun 2016, 21:20

Hallo,

2 weken geleden op een zaterdag naar mijn werk, paar collega's op het station opgehaald (45km snelweg). Wil ik wegrijden, ruik ik een verbrande riem/rubberlucht, en haperde mijn stuurbekrachtiging. Direct stop, kap open, niks te zien. Gestart, alles leek normaal. Kap dicht en naar de zaak (ca 8 km.) Daar aangekomen, bij het inparkeren weer heel even bekrachtiging weg. Neergezet, en bij wat meer zonlicht (...) even gekeken. Ik zag wat rubberkorrels onderin liggen, en uit de poelie stak een zwart stuk rubber. Ik had daar hier op het forum al over gelezen en wist gelijk genoeg. Auto naar huis laten trasporteren en een nieuwe poelie gehaald. Op de doos staat overigens Dayko, maar het is een Corteko, typenummerDPV1063 (Remto-nummer: 80001103). Kosten: 272 euro bij Remto automaterialen. Ik heb de versie met 4 bouten ipv centrale bout.

De voorste plaat over de radiator gedemonteerd (met de grote zwarte torx bouten, waar de motorkap vergrendeling in zit).
Daarna de kunststof dekkap over de radiator gedemonteerd, zit met een paar torx zelftappers vast. Vervolgens de fanbehuizing er uitgetild. Dan komt de poelie in zicht. (zie fotos.)

Een passende dop had ik niet, dus een dopje 10 geprobeerd, en dat gaat redelijk. Losdraaien, en de hele handel draait uiteraard mee -_-

De volgende dag zelf een tooltje gemaakt welke in de 4 uitsparingen van de poelie passen. (stuk ronde pijp van 2 duim, hier hapjes uit gezaagd zodat de 4 stukjes welke in het gat vallen, overblijven...) Vervolgens een kokertje op gelast om als hefboom te kunnen gebruiken. Prachtig!!

Riemspanner gelost, en de multieriem er af gehaald. Aircoriem doorgeknipt want ik kon niet zo snel vinden hoe deze te (ont)spannen. Naderhand blijkt dat dit een flexriem is welke niet gespannen wordt maar gewoon elastisch is..

Volgende dag (ik had die week avonddienst) lekker in de stromende regen de poelie geprobeerd te demonteren, maar dat ging voor geen meter... BMW heft het lumineuze idee gehad om de sparingen in de poelie in een lichte "V" vorm te laten lopen, waardoor je je tooltje er als het ware uit drukt. En de poelie weer door draait.

Dat is het punt waarop ik het zat begin te worden.... -_- -_-
Even nadenken, blink!! Boormachientje gepakt en in de wang van de binnenring een gaatje 9mm geboord. (kijk uit; als de boormachine vastslaat gooit ie zijn kont opzij en kan je je radiator vernieuwen... gelukkig heb ik een sterke hand en was ik hier op voorbereid, maar het kan maar gezegd zijn...) Vervolgens een oude schroevendraaier in het gat om de poelie op zijn plaats te houden, en dan het fameuze dopje 10 er op. 3 bouten wilden meewerken; 1 bout niet... Vervolgens met 1 bout naar de automaterialenzaak om een passend torx dopje te halen, waarna de 4e bout ook keurig los kwam.

Oude poelie er af, nieuwe er op, was echt een peuleschil. Bouten weer teruggeplaatst, echter vernomen dat dit rekbouten zijn welke vernieuwd moeten worden. Klusje voor binnenkort; voorlopig zit het.

Uiteraard gelijk nieuwe riemen er op gezet. de aircoriem is een rek-riem. Hier heb ik handig gebruik gemaakt van het meedraaien van de hoofdpoelie bij het vastzetten. reksnaar er op aan de poeliekant, en half er op aan de aircokant. Klein schroevendraaiertje er tussen (als een bandenlichter) en de hoofdpolie met 1 van de bouten rondgedraaid, en dan zit de snaar er zo op. Wat nou special gereedschap nodig... :)

Voor de plaatjes bij het praatje: zie hieronder...
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

tom_il

Re: 5 Serie LCI poelie / demper vervangen

Bericht door tom_il » 21 jun 2016, 21:35

Mooie DIY maar gezien ervaring van andere raad ik het aan een oem poelie te nemen.
De Poelie is een trillingsdemper en menig één hebben problemen gehad met aftermarket poelies.
Laatst gewijzigd door tom_il op 22 jun 2016, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 21 jun 2016, 21:40

Tom, deze poelie wordt door diverse mensen aangeduid als zijnde een originele. Hij is ook ruim 100 euro duurder dan bijv. een Fini. Ik heb ze naast elkaar gehad, en zien er inderdaad echt identiek uit. (niet dat dat alles zegt, maar toch...)

hj2

Bericht door hj2 » 22 jun 2016, 07:54

Lekker klusje weer... Ik hoop dat dat me nog even bespaard blijft.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

DennieV

Bericht door DennieV » 22 jun 2016, 12:03

Mooi werk :duim:
Die krengen wegen zwaarder dan ik dacht toen ik hem laatst in mijn handen had :rolf:
Ik heb hem 2 weken geleden (met nog wat andere dingetjes) laten vervangen bij 222.000km,durfde het niet meer aan om de vrouw ermee rond te laten rijden gezien de ene na de andere op sleep hing bij de 5-serieclub op fb.
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

525i

Bericht door 525i » 22 jun 2016, 20:24

tom_il schreef:Mooie DIY maar gezien ervaring van andere raad ik het aan een oem poelie te nemen.
De Poelie is een trillingsdemper en menig één hebben problemen gehad met aftermarket poelies.

corteco en febi zijn prima merken om te monteren.
heb hier al 100'en van verkocht en nog nooit 1 terug gehad.
origineel is vaak hetzelfde als een bepaald merk aftermarket product, wordt in dezelfde fabriek gemaakt.
kan maar zo zijn dat bmw haar poelie's bv bij febi laat maken, enige verschil bij de aftermarket is dat er geen BMW logo of een uitgeschuurd BMW logo op het product staat.
de meeste problemen na het monteren van een nieuwe krukaspoelie komen vaak door ondeskundig monteren of het niet (juist) vervangen van de spanner en of meelooprollen :duim:

tom_il

Bericht door tom_il » 23 jun 2016, 08:13

Altijd hetzelfde verhaal, aftermarket is idem aan origineel. Wel dat weet je gewoon niet. Mag er het hetzelfde uitzien enz, maar gebruikte materialen kunnen anders zijn enz, enz. Zelfs een uitgeschuurd BMW logo wil niet zeggen dat product idem is. Tool kan dan misschien (maar hoeft niet) hetzelfde te zijn, daarom is het gebruikt materiaal niet zelfde. Kwaliteitscontrole is niet noodzakelijk dezelfde enz. Feit blijft we weten dat gewoon niet.
Volgens andere info hier op het forum zou Continental de poelie leveren aan BMW. Welke is het nu Febi, Corteco of continental ? Daarboven zelfs als deze fabrikanten leveren aan BMW hoeft de aftermarket niet hetzelfde te zijn. Tools worden normaal betaald door de klant in dit geval BMW. In de contracten zal wel instaan wat zo een leverancier mag doen en niet mag doen. Hij gaat echt niet riskeren om zijn grootste klant te verliezen.

Diegene die op gemeld hebben van een aftermarket waarmee ze problemen gehad hebben zijn ook niet terug geweest maar hebben een OEM gestoken.

Anayway, we hebben deze discussie al gehad : viewtopic.php?p=589761#p589761

Deze poelie zal ik altijd OEM steken.
525d E61 2007 pre-LCI

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 29 jun 2016, 20:25

Ach... Wie dan komt, wie dan zorgt...
Voorlopig zit ie er op, en de komende 2 ton gaan we het meemaken. Als dan de poelie weer eens moppert zal ik er niet om malen.

Anderzijds: origineel is ook niet altijd alles...

Vintiem

Bericht door Vintiem » 30 jun 2016, 06:33

Je moet altijd alle 4 bouten vervangen van je poelie. Het zijn namelijk trekbouten.
Nieuwe moet je ook met een bepaald aantal NM vastzetten en daarna je ratel nog (even uit mijn hoofd) 120 graden verder draaien

Handig gedaan trouwens met je zelfgemaakte tool. BMW heeft hier speciaal gereedschap voor

De corteco die je zo kan kopen is niet gelijk aan origineel. Leg ze maar eens naast elkaar dan zie je het meteen.
Of de kwaliteit minder is kan ik niet beoordelen maar hij vibreert wel meer dan origineel. Dat kan ik wel uit eigen ervaring zeggen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”