Bericht
door Griffendahl » 15 feb 2009, 19:15
Dat valt allemaal wel mee hoor. Je zal het heus niet bij dagelijks gebruik extreem gaan merken, maar ik had op mijn vorige auto ook een BBK en naast stopkracht en minder snel last van faden is de duurzaamheid van die sets ook nog eens veel hoger. Da's dus absoluut wel beter... Slijtage is gewoon duidelijk veel lager van een BBK. Dit komt deels door de grotere schijven en deels doordat deze set 6 pots klauwen heeft zodat je remblok effectiever op je schijf drukt...
't Is een hele forse investering die zeker je remmerij verbeterd, echter dat is het jou overduidelijk niet waard... 't Is met alle upgrades die je kan noemen gewoon zo dat ieder voor zich moet bepalen in hoeverre hij bereid is te investeren in verbetering... Sommige tuners spenderen duizenden euro's voor die laatste 3 pk's, terwijl een ander dat er niet voor over heeft en met vrijwel hetzelfde vermogen rondrijd. Zo is dat met deze remmerij feitelijk ook. Wellicht heb je het er voor over om deze remmen aan te schaffen en dan heb je de extra remkracht en duurzaamheid. 't Is hoe dan ook een verbetering, alleen ben je bereid in iets te investeren wat je het liefst zo min mogelijk op zijn max gebruikt... ??
Overigens als je je complete remmerij upgrade rondom upgrade met goed spul zoals jij dat noemt zit je al een heel eind in de richting qua prijs en ik denk dat je met een BBK voor en stock remmen achter toch duidelijk minder slijtage gaat vernemen. 't Zijn allemaal keuzes, voor mij overigens een makkelijke... Ik ben niet bereid in de winter ook op 18" te rijden.
Voor wat betreft je banden die de bottleneck zijn, dat geldt in principe alleen op de lagere snelheden... Hoe hoger de snelheid wordt hoe belangrijker de remmen worden tov de band... Van 40-0 zal je band ongetwijfeld de beperkende factor zijn... Echter wil je van 200-160 dan zijn je remmen zeker de beperkende factor...
Dit is ook de reden dat ABS bijna altijd ingrijpt op relatief lage snelheden, want die grijpt pas in zodra je band aan zijn grip limiet komt.