Dilemma remschijven

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Nuphar

Dilemma remschijven

Bericht door Nuphar » 11 jul 2016, 11:37

Hi,

Sinds kort trilt mijn auto behoorlijk bij remmen tussen 110-140 km/h. Geen probleem, lijkt me gewoon tijd voor nieuwe schijven en blokken. Het is een 530d, dus ik had wel een forse prijs verwacht. Maar 750 euro vond ik wel erg ver gaan...schijven, blokken, indicatoren. Bij mijn vaste garage (waar ik heel erg blij mee ben), maar zelfs de BMW dealer was goedkoper.

Dus ben even rond gaan neuzen op het forum en een beetje rondgebeld. Ik lees dat o.a. Brembo wordt aangeraden en dan zit je qua onderdelen op de 300 euro. Ik gun de garage natuurlijk marge en ruim tijd voor montage, maar twijfel nu heel erg...moet ik vragen of ze Brembo willen monteren (of ergens anders laten doen), of is 750 euro gewoon een normale prijs?

Ik hoop dat het niet overkomt als 'voor een dubbeltje op de eerste rang'...ik vind het alleen zo'n moeilijk te verklaren verschil tussen de aangeraden Brembo (en natuurlijk komen daar nog kosten voor montage bij) en de 'standaard' BMW onderdelen. Of zijn die nog gewoon een klap beter?

Thanks,
Johan

tom_il

Re: Dilemma remschijven

Bericht door tom_il » 11 jul 2016, 12:08

ik heb mijn auto rondom ATE schijven met Ferodo blokken,indicatoren, inclusief handremschoenen. Ik was niet veel meer kwijt dan 300euro. Ferodo blokken neem ik wel niet meer, soms wat last van piepen. Is wel al een tijdje geleden hopelijk blijft het weg. Brembo was toen moeilijk vast te krijgen, anders had ik deze misschien genomen.
Heb ze zelf gemonteerd, met gezond verstand en een youtube filmpje is dit zeker te doen. Handremschoenen is wat gecompliceerder/gepruts.
525d E61 2007 pre-LCI

arjan_1980

Bericht door arjan_1980 » 16 jul 2016, 03:27

Ik heb paar maandjes terug gewoon bosch schijven gemonteerd met remblokken, was meer dan 300 euro kwijt voor de onderdelen alleen, maar die marge van de garage halen ze normaliter ook uit de korting van de onderdelen die je nodig bent, dus hoeft echt niet zoveel duurder te zijn dan wanneer je zelf de spullen zou kopen. Hoe dan ook koop geen vogeltjes merken, roesten als de beste en missen een goede coating.

Ik doe alles zelf aan de beamer meer omdat ik gewoon teveel gerommel zie bij de garage bedrijven, en het leuk vind om te doen, beschik natuurlijk wel over een goed uitgeruste werkplaats met brug anders is de lol er zo af :P

Nuphar

Bericht door Nuphar » 01 aug 2016, 09:53

Hi,

Thanks voor alle reacties. Ik ben er inmiddels op een prettige manier uitgekomen met de garage...ze waren zelf ook een beetje geschrokken van de prijzen. Het is een Saab garage (we hebben nog een 9-5) en die doet dus niet zoveel met BMW. Maar even overlegd, Brembo spullen besteld en voor een nette prijs gemonteerd. Scheelde 250 euro met de eerste offerte, dus ik vond het zeer schappelijk. Ik kan nog niet zeggen of het beter of slechter is dan eronder zat.

Overigens waren de oude schijven niet krom of versleten. Er zaten evenwel twee flinke groeven in aan de linkerkant, dus goed om te vervangen.

En zelf doen...ik heb twee rechterhanden, maar werk liever niet aan mijn eigen auto. Ik hou het wel bij wanden, deuren, grasmaaiers en fietsen. De 5 wordt gewoon vertroeteld bij de garage...

Groeten,
Johan

rens914

Bericht door rens914 » 01 aug 2016, 10:49

Ben altijd voorzichtig voordat je gaat vervangen.
Nu zelf al 2 x meegemaakt dat er een trilling is bij een bepaalde snelheid en bij het remmen.
Omdat je het op het stuur voelt denk je al snel aan de vooras maar heb nu al voor de 2de keer meegemaakt dat de trilling van de achteras (schijven) kwam.
Dus als je een onverklaarbare trilling hebt kijk dan ook eens naar je remschijven achter.
Deze trilling wordt door de ABS wel degelijk naar voren doorgegeven.
Yust a tip
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

tom_il

Bericht door tom_il » 01 aug 2016, 11:10

Door abs ?. Tenzij je remt tot ze blokkeren doet het abs niets !
Snap eerlijk gezegd niet wat abs erbij te maken heeft.
525d E61 2007 pre-LCI

rens914

Bericht door rens914 » 01 aug 2016, 15:34

Geen idee Tom. Blijkbaar geeft hij toch de trilling door.
Of dit nu komt door abs of de remdrukverdeler geen idee maar wel een gegeven.
Waar het iig om gaat is dat bij trillingen op het stuur, bij het remmen, dit ook kan komen door de schijven op de achteras.

tom_il

Bericht door tom_il » 01 aug 2016, 17:10

Is maar een heel vage omschrijving.
Geloof best trillingen zich door de wagen voorplanten en men niet op het gevoel mag verder gaan, maar wat het type remsysteem hier bij te maken heeft is mij in het geheel niet duidelijk. Tot als ik een duidelijke verklaring zie geloof ik er eerlijk gezegd niets van.
525d E61 2007 pre-LCI

rens914

Bericht door rens914 » 01 aug 2016, 17:30

Heb het net zelf meegemaakt.
Behoorlijk trillen op het stuur bij het remmen.
Nwe schijven en blokken achter en alle trillingen zijn weg.
Had dit ook al eerder met mn subaru.
Voor mij bewijs genoeg.
Maar het is maar een tip.
Doe er lekker niets mee.

tom_il

Bericht door tom_il » 01 aug 2016, 18:42

Maar is dit dan het bewijs dat het via het abs word doorgegeven ? Sorry maar als je iets beweerd moet je dat toch echt beter kunnen onderbouwen.
525d E61 2007 pre-LCI

rens914

Bericht door rens914 » 01 aug 2016, 19:08

Ik heb al aangegeven dat het wellicht niet door de abs wordt doorgegeven maar misschien door ophanging, rubbers Oid. Eea kan nog steeds apk waardig zijn en toch minder stijf waardoor trillingen door de auto gaan en in dit geval dus door het remmen.
Dat voel je dan ook op het stuur.
Lees hier vaak dat men trillingen voelt bij het remmen maar dat schijven op de voor-as vernieuwd zijn en de velgen goed uitgebalanceerd.
Is dus met mijn ervaring niet gek om dan eens achter na te kijken.
Hoop dat ik het nu duidelijk genoeg uitgelegd heb zodat ook jij het begrijpt.

tom_il

Bericht door tom_il » 01 aug 2016, 20:24

Hoe, nu is het niet het abs of remsysteem, dat is wat ik toch al de hele tijd zeg :gek:
525d E61 2007 pre-LCI

JWtje

Bericht door JWtje » 01 aug 2016, 22:18

Ik ruik bullshit. Abs bullshit.

Trouwens net mijn schijven en blokken vervangen door Brakemax schijven en Brembo blokken. Houdt even inde gaten dat de prijzen nogal verschillen afhankelijk van wat voor uitvoering je hebt. Als je de schiven van een 545 of 550 vergelijkt met die van een 525 dan is dat het verschil tussen een LP en een CD ongeveer. Totale kosten €281,- zonder assfuck gevoel. Allemaal kwalitatief goed uitziend en netjes afgewerkt spul. Nog niet mee gereden want m'n dynamo is kapot gegaan.

O ja, had ik al gezegd dat een plots inslaande ABS op de achteras tijdens het remmen die een trilling in het stuur doorgeeft de grootste bullshit is die ik in de afgelopen 39 dagen gehoord heb?

Bush heeft 11 september gedaan en in uitlaatgassen van vliegtuigen zitten chemicalien die geen kwaad kunnen zolang je je alu hoedje ophebt..

Peace out.

Degids

Bericht door Degids » 22 aug 2016, 13:58

Er is een tweedeling in zijn bewering:
1) Trillingen kunnen ook vanuit de achterremmen komen, hoeven niet per sé de voorremmen te zijn.
2) Die trillingen worden dan doorgegeven door het abs systeem naar het stuurwiel.

Deelbewering 1 ben ik het absoluut mee eens, deelbewering 2 lijkt me een sterk verhaal.
Maar waar het uiteindelijk om gaat, is dat je dus ook naar je achterremschijven moet kijken als eventuele boosdoener.

Fritsie01

Bericht door Fritsie01 » 22 aug 2016, 19:21

Ook ik had een trilling voor, na nieuwe riemschijven en blokken geen last meer van.
Was wel jammer trouwens want er zaten net 6 weken nieuwe remblokken op en die zijn nu weer vervangen....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”