535i E39 valt soms uit stationair.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 26 jul 2016, 18:51

Betreffende auto:
BMW 535i V8 E39 Automaat uit 1997


Beste forum-leden,

Sinds een paar dagen ben ik voor het eerst eigenaar geworden van een Bimmer, hij bevalt prima behalve het feit dat ie soms uitvalt als ik stil sta bij rood licht bijvoorbeeld(tot nu toe altijd als de motor warm is en nooit op koude motor).
Wat me wel opvalt is elke keer als hij uitvalt, de ASR lichtje gaat branden en ook niet meer uit gaat als ik de ASR knop indruk. De ASR kan pas weer aan als ik de auto een beetje rust heb gegeven.

Het gebeurt niet altijd maar ik word er toch wel nerveus van want ik wil het beste voor mijn BMW.

Handig om te weten:
-Als hij in D staat dan loopt hij stationair ongeveer 600 toeren per minuut, maar als ik hem in zijn N zet loopt ie rond 800-850 toeren per minuut, hoort dit zo?
-Hij valt nooit uit tijdens het rijden, maar als je stilstaat en ietwat stevig gas geeft om te voorkomen dat ie uitvalt hapert/verslikt hij zich en pakt ie 't daarna weer op.

Bekende problemen bij mijn Bimmer (die nog gemaakt moeten worden):
-Koelvloeistof lekt af en toe door een kleine scheur bij slang of radiateur.
-Soms tijdens het rijden 'verslikt' ie zich en valt de ASC uit en gaat de ASC ook niet meer aan tot je hem uit doet en beetje de rust geeft.
-Niet zo zeer een probleem maar mijn Lucht- en interieur filter zijn aan vervanging toe, en mijn motorolie en filter ook. (Deze worden morgen, 27 juli vernieuwd, als dit het probleem is laat ik dit weten!)
-Ik ga er niet van uit dat de transmissie en differentieel olie helemaal vers zijn maar ik ga er niet van uit dat dit de mogelijke oorzaak is.

Sorry als ik een beetje onduidelijk ben geweest, als je vragen hebt kan je ze gerust stellen.

Alvast bedankt,

E39V8

UPDATE 27 JULI: Ik heb vandaag de olie, oliefilter en luchtfilter laten vervangen (+ een kleine gat bij mijn radiateur slang laten dichtkitten) en nu lijkt hij stabiel, de toeren zijn stationair ook weer wat hoger (was ~600 rpm en nu ~750rpm). Hij is nog niet uitgevallen maar mocht dat nog gebeuren laat ik het weten!

UPDATE 28 JULI: Vandaag is ie toch wel weer uitgevallen, wel bijzonder lang volgehouden zonder uit te vallen.
Ik heb maar toch de stationairschroef opengedraaid zodat hij nu 800-900 toeren draait stationair. Als hij toch mocht uitvallen laat ik het wederom weten..

UPDATE 30 JULI: Vandaag laten uitlezen, foutcodes: 139 en 245/P245

UPDATE 16 AUGUSTUS: PROBLEEM OPGELOST D.M.V. NIEUWE LUCHTMASSAMETER
Laatst gewijzigd door E39V8 op 16 aug 2016, 15:04, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door DustMan » 26 jul 2016, 20:39

Die uitval die je beschrijft heb ik ooit 1 keer gehad. Contact uit, weer aan en starten was de oplossing, en er was daarna helemaal niets meer te merken (ook geen storing). Was het alweer bijna vergeten :)

Klinkt allemaal niet heel erg jofel wat je beschrijft. Heb je hem al laten uitlezen door een specialist?
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 26 jul 2016, 21:12

DustMan schreef:Die uitval die je beschrijft heb ik ooit 1 keer gehad. Contact uit, weer aan en starten was de oplossing, en er was daarna helemaal niets meer te merken (ook geen storing). Was het alweer bijna vergeten :)

Klinkt allemaal niet heel erg jofel wat je beschrijft. Heb je hem al laten uitlezen door een specialist?
Ja maar ik maak het vaker mee als hij het eenmaal doet. Ik moet dan verplicht elke keer als ik iemand voorrang verleen of wacht bij de stoplicht hem in zijn neutraal zetten en beetje gas geven dat ie rond de 1000 toeren komt..

Ik heb een offerte aangevraagd bij een BMW Specialist bij mij in de buurt om hem uit te laten lezen, mijn garage heeft alleen OBD2 helaas en geen OBD1 :(

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door DustMan » 26 jul 2016, 22:23

Een offerte om uit te lezen? Hmm dat klinkt bij voorbaat al duur. Als ik bij mijn specialist komt, dan leest ie m voor niks uit. Hij weet ook wel: als er er werk uit voort komt, doe ik dat bij hem. Stukje investeren..

Er zijn best veel forumleden met DCAN stekkers en INPA/ISTA-P software (BMW's eigen sublaag van OBD) die hem kunnen uitlezen voor je. Er staat me iets van bij dat er ooit een Google-map voor was, met daarop de locaties van de forumleden, maar kan m nu niet vinden.

Hoe dan ook: ik vermoed een probleem met de LMM of ergens een (flink) vacuumlek. Probeer anders dit eens: viewtopic.php?f=109&t=48516
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 26 jul 2016, 22:34

DustMan schreef:Een offerte om uit te lezen? Hmm dat klinkt bij voorbaat al duur. Als ik bij mijn specialist komt, dan leest ie m voor niks uit. Hij weet ook wel: als er er werk uit voort komt, doe ik dat bij hem. Stukje investeren..

Er zijn best veel forumleden met DCAN stekkers en INPA/ISTA-P software (BMW's eigen sublaag van OBD) die hem kunnen uitlezen voor je. Er staat me iets van bij dat er ooit een Google-map voor was, met daarop de locaties van de forumleden, maar kan m nu niet vinden.

Hoe dan ook: ik vermoed een probleem met de LMM of ergens een (flink) vacuumlek. Probeer anders dit eens: viewtopic.php?f=109&t=48516
Tjah ik weet het niet, wie weet doen ze het gratis voor mij aangezien het geen vermoeiend werk is, motorkap open, stekker inpluggen en lezen, een kind van 3 kan dat zelfs, op het lezen na.

Maar wel interessant dat andere forumleden dat ook kunnen doen, dat ga ik even googlen.

Ik geloof niet dat er een probleem is met de LMM of een vacuumlek omdat je dat echt wel moet merken in het vermogen van de auto.

Ik geloof zelf de nokkenassensor maar ik kan het mis hebben, daarom moet ik hem sowieso even uitlezen om het zeker te weten.

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door DustMan » 27 jul 2016, 08:39

Goeie, nokkenassensor is ook zeker een mogelijke boosdoener. Uitlezen gaat het verlossende woord geven denk ik! Tenzij je nog een busje starthulp hebt liggen en even op de draaiende motor kan spuiten...
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door Marcel RSD » 27 jul 2016, 09:48

Of krukassensor. daar viel hij bij mij stil op.
Dit bleek een draadbreukje te zijn die af en toe de kop op stak.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 27 jul 2016, 09:56

DustMan schreef:Goeie, nokkenassensor is ook zeker een mogelijke boosdoener. Uitlezen gaat het verlossende woord geven denk ik! Tenzij je nog een busje starthulp hebt liggen en even op de draaiende motor kan spuiten...
Ja precies beste is gewoon z.s.m. uit laten lezen, kijken wat ie zegt.. echt vervelend dat mijn garage geen OBD1 heeft anders deed hij het gratis voor me..
En nee starthulp heb ik niet :o

Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 27 jul 2016, 10:00

Marcel RSD schreef:Of krukassensor. daar viel hij bij mij stil op.
Dit bleek een draadbreukje te zijn die af en toe de kop op stak.
Ah okee, is dat duur om te repareren? Zo'n sensor kost uiterlijk 50 euro neem ik aan maar om bij de krukas te komen bij een V8 lijkt mij beetje duur, klopt dat?

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door Marcel RSD » 27 jul 2016, 18:25

Ja, is heel erg lastig. De hele motor moet eruit en dan in de wand waar je versnellingsbak aan de motor zit, vindt je deze sensor. -_-

Of je volgt deze DIY en dan kun je er zo bij.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/686217
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 27 jul 2016, 21:52

Marcel RSD schreef:Ja, is heel erg lastig. De hele motor moet eruit en dan in de wand waar je versnellingsbak aan de motor zit, vindt je deze sensor. -_-

Of je volgt deze DIY en dan kun je er zo bij.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/686217
Had al zo een vermoeden helaas..

Ik ben er niet al te handig in, ik ben theoretisch wel handig maar in praktijk heb ik geen ervaring..
Ik laat het wel liever door mijn garage doen, hij maakt altijd wel mooie prijzen voor mij.

MAAAAAR, ik heb vandaag dus de olie+filter en luchtfilter laten vervangen (+ een kleine gat bij mijn radiateur slang laten dichtkitten) en nu lijkt hij stabiel, de toeren zijn stationair ook weer wat hoger (was ~600 rpm en nu ~750rpm). Hij is nog niet uitgevallen maar mocht dat nog gebeuren laat ik het weten!

a90
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 jul 2010, 20:45

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door a90 » 27 jul 2016, 21:57

Marcel RSD schreef:Ja, is heel erg lastig. De hele motor moet eruit en dan in de wand waar je versnellingsbak aan de motor zit, vindt je deze sensor. -_-

Of je volgt deze DIY en dan kun je er zo bij.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/686217
Dit is toch van toepassing op een 6 cylinder en niet op een 8 zoals de ts heeft ?
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 27 jul 2016, 22:14

a90 schreef:
Marcel RSD schreef:Ja, is heel erg lastig. De hele motor moet eruit en dan in de wand waar je versnellingsbak aan de motor zit, vindt je deze sensor. -_-

Of je volgt deze DIY en dan kun je er zo bij.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/686217
Dit is toch van toepassing op een 6 cylinder en niet op een 8 zoals de ts heeft ?
Daar zeg je ook weer wat, het zal ongetwijfeld iets anders zijn maar dat is de probleem van de monteur ALS het probleem al niet is verholpen..

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door Marcel RSD » 28 jul 2016, 09:42

De link is van een 530i, zie net dat TS een 535i (8 cilinder) heeft.
Plaats is dus idd aanhechting versnellingsbak, sensor pakt signaal van het vliegwiel. Even op de brug, kun je er zo bij.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Gebruikersavatar
E39V8
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:59
Locatie: Den Haag

Re: 535i E39 valt soms uit stationair.

Bericht door E39V8 » 30 jul 2016, 00:30

Vandaag 30 juli heb ik een afspraak om hem uit te laten lezen voor een goed prijsje. Ik ben benieuwd en zal uiteraard alle informatie laten weten voor anderen met dezelfde (soortgelijke) probleem.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”