KM stand uitvoering: 220.261
Helaas had ik last van een zware bonk vanuit de achterbank/bak. Schijnt een bekent probleem te zijn van de E46.
Na de M3 op de brug gezet te hebben, bleek er te veel speling op te zitten tussen het cardanas en differentieel.
Het differentieel zong niet, bonkte alleen bij stapvoets rijden zodra het gas werd losgelaten. Dus in de file hoor je de bonk vanuit achter.
Daarom werd het tijd om dit aan te pakken. Heb de katalysator en het sperdifferentieel kun overnemen van een schade M3 coupe met 91K op de teller. Wel een gok, maar voor de prijs was het voor mij de moeite waard.
Voor een kleine 1300 euro heb ik het volgende overgenomen:
- Sperdifferentieel M3 coupe
- Katalysator met alle sensoren
- Veerpootbrug voor
Veerpootbrug voor
Het verrassende was, dat er twee soorten M3 differentielen zijn. Ik ben er achtergekomen, doordat ik de deksel eraf heb gehaald, omdat de ophanging van de nieuwe differentieel was afgebroken. Zie foto van mijn oude diff. Dit is het 'verbeterde' type van de M3 e46. Zie de sperklok.
Onderstaande is mijn nieuwe diff. Dit is het oudere diff model.
Onderstaande is in de werkplek met het differentieel en katalysator.
Tevens zijn ook alle schokbrekers en veren vervangen. Deze heb ik nieuw gekocht. Ik heb gekozen voor de AP schroefset voor de M3 E46, gekocht bij stroeve motorsports.
Resultaat:
- De BONK is weg

- Motormanagement storing weg, doordat de emissie nu wel goed wordt omgezet binnen de juiste waarden!