Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Mijn vrouw heeft een 116i uit 2005 met 105.000km, vanaf 80.000 in bezit.
De auto heeft een paar dingen die ontzettend irriteren.
Bij het wegrijden bokt de koppeling. Je moet wat extra gas geven omdat hij anders ontzettend gaat schokken.
Hoor ik van meer mensen met dezelfde BMW. Is dat de koppeling of de motor? Zie onderstaande ander probleem ;
Daarnaast loopt de motor nogal rauw en lijkt in te houden als je gas geeft. Hij hikt een keer als je gas geeft en bij overschakelen en loopt niet meteen door in de toeren.
Net alsof hij te zuinig zou staan afgesteld, maar dat is niet zo, zegt onze garage (die zegt dat het een BMW probleem is en dat er veel meer mensen dezelfde klachten hebben en dat BMW niets doet).
We hebben de luchtmassameter al laten vervangen maar dat hielp niets.
Ik heb zelf het idee dat er iets zorgt dat de motor net genoeg brandstof / lucht krijgt om te draaien en dat dat eigenlijk te weinig is. Zo voelt het tenminste. Of het zou te maken kunnen hebben met wat ik gehoord heb over het terugbrengen van uitlaatgassen voor een 2e verbranding.
Maar ik heb geen verstand van techniek dus zeg maar wat.
Het is de eerste keer dat we een auto hebben die zo slecht loopt en dat is jammer.
Iemand een mogelijke oplossing?
De auto heeft een paar dingen die ontzettend irriteren.
Bij het wegrijden bokt de koppeling. Je moet wat extra gas geven omdat hij anders ontzettend gaat schokken.
Hoor ik van meer mensen met dezelfde BMW. Is dat de koppeling of de motor? Zie onderstaande ander probleem ;
Daarnaast loopt de motor nogal rauw en lijkt in te houden als je gas geeft. Hij hikt een keer als je gas geeft en bij overschakelen en loopt niet meteen door in de toeren.
Net alsof hij te zuinig zou staan afgesteld, maar dat is niet zo, zegt onze garage (die zegt dat het een BMW probleem is en dat er veel meer mensen dezelfde klachten hebben en dat BMW niets doet).
We hebben de luchtmassameter al laten vervangen maar dat hielp niets.
Ik heb zelf het idee dat er iets zorgt dat de motor net genoeg brandstof / lucht krijgt om te draaien en dat dat eigenlijk te weinig is. Zo voelt het tenminste. Of het zou te maken kunnen hebben met wat ik gehoord heb over het terugbrengen van uitlaatgassen voor een 2e verbranding.
Maar ik heb geen verstand van techniek dus zeg maar wat.
Het is de eerste keer dat we een auto hebben die zo slecht loopt en dat is jammer.
Iemand een mogelijke oplossing?
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Misschien een idee om hem een keer op de rollenbank te zetten.
Hun de motor uit te laten lezen
Hun de motor uit te laten lezen
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Dat bokken zit voor een groot deel in de CDV (Clutch Delay Valve) Deze kun je er ongestraft uithalen en zit aan de onderzijde van de auto bij de versnellingsbak. Is een werkje van maximaal 15 minuten, waarbij je rekening moet houden dat er ontlucht moet worden. Zal een wereld van verschil maken. Andere oorzaak kan nog wel je 2massa vliegwiel zijn die op is, maar ik vermoed dat met verwijderen van je CDV het optrekken al vele malen beter zal gaan.
Voor de overige zaken heb ik geen idee en zou de oorzaak divers kunnen zijn. Als je voor het verwijderen van de CDV al bij een (BMW) specialist langs gaat dan kun je je overige problemen daar meteen ook voorleggen.
Voor de overige zaken heb ik geen idee en zou de oorzaak divers kunnen zijn. Als je voor het verwijderen van de CDV al bij een (BMW) specialist langs gaat dan kun je je overige problemen daar meteen ook voorleggen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Super ! Ga ermee aan de slag. Ben wel benieuwd naar wat het gedoe met de motor kan zijn. Ik heb gisteren weer iets gelezen over het uitzetten van de NOX sensor. Is bij mijn broer zijn BMW (recente 3 serie 2 liter) ook gebeurd en toen liep deze een stuk beter.
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Is het niet beter om er een CDV vervanger tussen te plaatsen?
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Heb zowel in mijn vorige auto (E90) als in mijn huidige X3 de CDV er uit laten halen. Schakelt veel beter. Ja er zijn CDV 's te krijgen waar de diameter van het gaatje groter is maar in mijn beleving voegt dit niets toe en kun je hem dan maar net zo goed tussenuit halen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Mjah ben geen monteur, dus dacht ivm "lekken" of het de lege afstand die je overhoud (?) dat er iets tussen moest....heb zelf toevallig al zo'n dummy besteld, dus zet ik em er ook maar tussen...als het resultaat maar hetzelfde blijft. Die dwaze delay weg...
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Nog steeds bezig om de auto goed te krijgen. Hij is uitgelezen en geen foutcodes. Wat ik wel merk is dat hij beter rijdt bij droog weer dan bij nat weer. Vandaag is het dus niet best. Hoge luchtvochtigheid betekent dus een slechter lopende motor die hikt en inhoudt. Bij heel droog weer loopt de motor een stuk beter. Niet perfect maar dat schijnt iets van dit type BMW te zijn.
Luchtmassameter is vervangen en leverde weinig verschil op.
Misschien iemand een idee?
Luchtmassameter is vervangen en leverde weinig verschil op.
Misschien iemand een idee?
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Voor het wegrijden uit stilstand: Heb je inmiddels de CDV (Clutch Delay Valve) al er tussenuit gehaald? Zo nee, dat als eerste doen.
Voor het rijden zelf: Beste is om hem live tijdens het rijden uit te lezen om te zien waar het aan schort.
-edit-
Volgens de wiki pagina heb je een N45B16 motor er inzitten https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_1-serie
Misschien ook de volgende site eens checken http://mywikimotors.com/n45b16/. Daar wordt aangegeven dat op dit motortype een VANOS zit. Dit kan ook tot problemen leiden. Anders contact opnemen met Pmotorsport om te kijken wat hij er van zegt. http://www.pmotorsport.nl/Home/Vanos-Revisie/
Voor het rijden zelf: Beste is om hem live tijdens het rijden uit te lezen om te zien waar het aan schort.
-edit-
Volgens de wiki pagina heb je een N45B16 motor er inzitten https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_1-serie
Misschien ook de volgende site eens checken http://mywikimotors.com/n45b16/. Daar wordt aangegeven dat op dit motortype een VANOS zit. Dit kan ook tot problemen leiden. Anders contact opnemen met Pmotorsport om te kijken wat hij er van zegt. http://www.pmotorsport.nl/Home/Vanos-Revisie/
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Super bedankt, ik heb ze al een mail gestuurd. Waar zitten ze eigenlijk, ik kan geen adres vinden op de website. En heeft al iemand ervaring met het resultaat na revisie?
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
ik heb precies dit probleem, jammer dat er geen oplossing bij staat, ondertussen is bij mij de ketting + alles vervangen (vanos etc kop revisie) ook de bobines en bougies zijn al vervangen
maar ik zie/vind wel meer mensen met dit probleem..
maar ik zie/vind wel meer mensen met dit probleem..
BMW E87 116i High Executive
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
CDV kan ik beamen. Bij mijn E90 330i was deze er ook binnen een week uit. De koppeling is nu véél fijner. Voor zover ik mij kan herinneren haal je deze eruit en kun je de slang vervolgens direct weer aan elkaar koppelen (pun intended ).
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
het probleem zit het hem bij mij niet in het koppelingsgedeelte alleen dat tijdens het rijden hij iets stoot en schokt (heel lichtjes maar) en boven een bepaalde snelheid is het weg, dus het zit alleen in de ondertoeren
BMW E87 116i High Executive
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19 jun 2017, 13:15
Re: Horten & stoten & inhouden en rauw lopende 116i 2005
Voorheen ook last gehad va horten en stoten, is na injectoren vervangen opgelost! Moet wel zeggen dat dit na Vanos ventielen vervangen ook al een stuk minder werd! Ben toen bij admiraal in oude tonge langs geweest, zijn echte bmw liefhebbers en een familiebedrijf! Woonde zelf in Groningen dus is wel een ritje! Maar was het waard!