Koppakking?
Koppakking?
Hallo,
Ik heb hier een BMW 523i uit 1996 met het volgende probleem:
Van de week op de autobaan is er een waterslang gescheurd, die van de achterkant van de kop naar de electrische waterpomp meen ik.
Temperatuur is te hoog opgelopen en ik heb nu het volgende probleem nadat ik de slang vernieuwd heb.
Verwarming blijft koud terwijl de temp.meter in het midden staat. Dan schiet de temp.meter ineens door naar rood en doet de kachel het een paar seconden. Dan zakt de meter weer terug en de kachel is weer koud. Er blijft damp en stoom uit de ontluchtingsnippels komen en geen water. Waterpeil in radiateur is goed. Onderste radiateurslang blijft koud.
Geen koelvloeistof in de olie en geen olie in de koelvloeistof.
Waarschijnlijk dus de koppakking en/of de kop gescheurd.
Weet iemand in midden Limburg een adres waar ik dit goed en goedkoop kan laten maken? En wat zou zoiets mogen/kunnen kosten?
Alvast bedankt,
Gr. John
Maasbracht
Limburg
Ik heb hier een BMW 523i uit 1996 met het volgende probleem:
Van de week op de autobaan is er een waterslang gescheurd, die van de achterkant van de kop naar de electrische waterpomp meen ik.
Temperatuur is te hoog opgelopen en ik heb nu het volgende probleem nadat ik de slang vernieuwd heb.
Verwarming blijft koud terwijl de temp.meter in het midden staat. Dan schiet de temp.meter ineens door naar rood en doet de kachel het een paar seconden. Dan zakt de meter weer terug en de kachel is weer koud. Er blijft damp en stoom uit de ontluchtingsnippels komen en geen water. Waterpeil in radiateur is goed. Onderste radiateurslang blijft koud.
Geen koelvloeistof in de olie en geen olie in de koelvloeistof.
Waarschijnlijk dus de koppakking en/of de kop gescheurd.
Weet iemand in midden Limburg een adres waar ik dit goed en goedkoop kan laten maken? En wat zou zoiets mogen/kunnen kosten?
Alvast bedankt,
Gr. John
Maasbracht
Limburg
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: Koppakking?
Ik denk dat er nog lucht in het koelsysteem zit. Als ontlucht moet je de verwarming op heet zetten in de auto en dan het ontluchtingsventiel op de radiateur open draaien. Met een verhoogd toerental moet het vaak wel lukken.
Is best lastig dat ontluchten bij die typen motoren.
Succes
Is best lastig dat ontluchten bij die typen motoren.
Succes
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: Koppakking?
Gegarandeerd dat het systeem niet goed ontlucht is. Gebruik de zoekfunctie op ontluchten, er is wel het een en ander over geschreven. Opnieuw afvullen en/of ontluchten bij een specialist is overigens ook niet al te kostbaar.
Succes, Jos
Succes, Jos
Re: Koppakking?
Beste Jos,
Daar sluit ik mij geheel bij aan.
Het koelsysteem is niet op de juiste wijze ontlucht.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Daar sluit ik mij geheel bij aan.
Het koelsysteem is niet op de juiste wijze ontlucht.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
- elrenegado
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:08
Re: Koppakking?
soms wil het helpen de auto schuin te zetten om het laatste beetje lucht eruit te krijgen., dus met de neus iets omhoog.
Re: Koppakking?
Goede middag beste forum leden,
Het ontluchten van een koelsysteem van de BMW:
Dit is al vaker beschreven, maar ik zal het graag nog even vermelden.
Vervang de eventuele defecte onderdelen.
Bekijk echter wel, welke kleur KVS in het systeem aanwezig is!
Waarom ik dit ook even aangeef, u mag echt geen verschillende kleuren KVS ( Koelvloeistof )mengen met elkaar.
Dat is echt héél belangrijk!
Verschillende kleuren KVS kunnen namelijk een chemische reactie teweeg brengen.
Dat kan zich uiten dat deze verschillende vloeistoffen een GEL vormen, en GEL, dat gaat echt nooit koelen.
Sterker nog, de pomp kan het zelfs niet verplaatsen!
Doet u dit wel, de verschillende kleuren KVS mengen, dan heeft u echt een groot probleem, en kunt u de motor echt vernielen!
Het ontluchten van uw BMW:
Zet het contact aan.
schakel de fan van de verwarming in op een paar streepjes.
Dat is om de extra electrische waterpomp links onder achter de radiateur in te schakelen, u hoort deze pomp ook zoemen.
Open de beide ontluchting nippels! Een boven op de radiateur, en een bij het thermostaathuis op de motor.
Hoe herkent u deze ontlucht nippels, het zijn ronde koppen van goed 10 mm rond, met een kruis boven op de kop van deze ZWARTE kunststof ontluchting nippels.
Dus deze draait u voorzichtig open, let wel, als deze te vast zijn aangedraaid, dan ken het wel eens gebeuren, dat deze afbreken! Geen regelrechte ramp, maar u moet deze wel echt direct vervangen!
U kunt een gaatje boren in deze ontluchtnippel, en deze er uit trachten te draaien, nooit in het koelsysteem drukken, dat kan de pomp vernielen!
Oké, we gaan verder.
De ontlucht nippels zijn open gedraaid.
Soms hoort u de extra electrische waterpomp al slurpende geluiden maken.
Vul het koelsysteem bij tot het normale niveau.
Knijp eventueel nog even in de bovenste en de onderste radiateurslang, soms brengt dit weer lucht uit het koel systeem.
Als er nu vloeistof uit de ontluchting nippels komt, zonder luchtbellen, dan kunt u de ontluchting nippels sluiten, en draai deze niet te vast aan!
Sluit de vuldop.
Start nu de motor, en geef 4 tot 5 keer een flinke por gas, met een motor toerental tussen de 3.500 RPM/Min. en de 5.000 RPM/Min.
Schakel nu de motor uit, de KVS mag dus niet opwarmen!
Open de vuldop, er is geen druk aanwezig, want het koelsysteem is niet warm!
Bekijk nu het vloeistof peil, en vul indien nodig bij, tot het juiste niveau!
Als het vloeistof peil op niveau staat, sluit dan de vuldop.
Start de motor, maar ga er echt niet mee rijden!!
Nu gaat u eerst de motor op bedrijfs temperatuur draaien, ter plaatsen!
U geeft wat extra gas bij, tot een motortoerental van tussen de 1.500 en de 2.000 RPM/Min.
Dit doet u tot de temperatuur op een normaal aangegeven warmte aangeeft.
Houd nog even het gas er op, en u ziet de naald even iets verder door lopen, en zakt ineens terug naar de normale waarde die u gewend bent.
Dat is het teken, dat de bedrijfs temperatuur van de motor is bereikt, want de thermostaat is n u geopend.
Kijk, of er nog eventuele lekkages aanwezig zijn bij het motor compartiment.
Voel of beide radiateurslangen warm zijn, maar pas wel op voor de fan!!
Laat de motor nu afkoelen tot de temperatuur ongeveer gelijk is aan de buiten temperatuur!
Nu kunt u de vuldop veilig verwijderen, en het vloeistof peil bekijken.
Staat deze nu op niveau, dan is het koelsysteem ontlucht, moet er nog wat vloeistof bij, vult u dan gerust wat bij, tot het normale niveau.
Nu kunt u met een gerust hart weer rijden met de BMW, maar hoed de eerste 500 km wel het vloeistof peil in de gaten, en wel voordat u de motor start 's morgens.
Extra informatie:
Als u problemen ondervind bij het ontluchten:
Plaatst u dan de BMW met de voorwielen op een paar dikke houtblokken.
Dan is de radiateur in elk geval wel het absolute hoogte punt van het koelsysteem.
Als u nog steeds een kokende motor heeft, controleer dan de waterpomp en de thermostaat, of deze beide wel werken.
Indien deze beide in orde zijn, dan zou het kunnen zijn, dat er nog een luchtbelletje aanwezig is.
Controleert u dan of alle koelslangen even warm zijn.
Als er een slang kouder is, dan geeft dat aan dat er geen circulatie aanwezig is in dat gedeelte, dat kan heel soms wel eens een kachelslang zijn!
Maar als alle slangen even warm zijn, en de motor word nog kokend heet.
Dan kunt u het beste gaan controleren of de koppakking defect is.
Trek de olie peilstok uit de peilbuis.
Houd de tip van de peilstok schuin naar beneden van u af, en houd een aansteker onder de tip van de peilstok.
Gaat de olie nu knetteren, dan zit er koelvloeistof in de olie.
Geen geknetter, dan is dat oké.
Controleer het koelsysteem, en opende vuldop, zit er witte smurrie onder de dop, dan zit er olie in het koelsysteem.
Geen witte smurrie onder de vuldop, dan is er geen olie in het koelsysteem aanwezig.
Laat eventueel nog een CO test uitvoeren van het koelsysteem.
Zit er CO in het koel systeem, dan zitten er verbrandings gassen in het koelsysteem.
Blijf hier echt nooit mee doorrijden!
De kans is dan dat de radiateur zal openbarsten is groot! Pas daar echt voor op!!
Als er CO in het koel systeem aanwezig is, dan is dat een teken, dat er een lek aanwezig is tussen de verbrandingsruimte ( cilinder ) en het koelsysteem.
En de compressie druk, dat kan echt een radiateur laten exploderen, zelf al eens een keer gezien.
En hopelijk staat er dan echt niemand in de nabijheid van deze auto, die loopt echt brandwonden op! ( Hete Vloeistof ).
Oké, geen co in het koelsysteem.
Dan is de koppakking niet defect, als geen van deze genoemde feiten aanwezig is.
Maar als u nog steeds een te warme motor heeft, laat dan de temperatuurmeter of de temperatuurzender controleren.
Dit zijn wel de meest voorkomende kwalen die je kan bedenken, als de motor nog steeds te warm loopt!
Maar het komt gelukkig niet zo vaak voor, gelukkig.
Zeker en vast niet, als u tijdig stopt, als u merkt dat de motor temperatuurt op gaat lopen.
Kijk dus met enige regelmaat naar de meters op het dashboard onder het rijden, die zitten er echt niet voor de show.
Ik wens u allen heel veel veilige kilometers toe, met uw BMW.
Onderhoud deze goed, en de BMW zal u heel veel plezier retour geven.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het ontluchten van een koelsysteem van de BMW:
Dit is al vaker beschreven, maar ik zal het graag nog even vermelden.
Vervang de eventuele defecte onderdelen.
Bekijk echter wel, welke kleur KVS in het systeem aanwezig is!
Waarom ik dit ook even aangeef, u mag echt geen verschillende kleuren KVS ( Koelvloeistof )mengen met elkaar.
Dat is echt héél belangrijk!
Verschillende kleuren KVS kunnen namelijk een chemische reactie teweeg brengen.
Dat kan zich uiten dat deze verschillende vloeistoffen een GEL vormen, en GEL, dat gaat echt nooit koelen.
Sterker nog, de pomp kan het zelfs niet verplaatsen!
Doet u dit wel, de verschillende kleuren KVS mengen, dan heeft u echt een groot probleem, en kunt u de motor echt vernielen!
Het ontluchten van uw BMW:
Zet het contact aan.
schakel de fan van de verwarming in op een paar streepjes.
Dat is om de extra electrische waterpomp links onder achter de radiateur in te schakelen, u hoort deze pomp ook zoemen.
Open de beide ontluchting nippels! Een boven op de radiateur, en een bij het thermostaathuis op de motor.
Hoe herkent u deze ontlucht nippels, het zijn ronde koppen van goed 10 mm rond, met een kruis boven op de kop van deze ZWARTE kunststof ontluchting nippels.
Dus deze draait u voorzichtig open, let wel, als deze te vast zijn aangedraaid, dan ken het wel eens gebeuren, dat deze afbreken! Geen regelrechte ramp, maar u moet deze wel echt direct vervangen!
U kunt een gaatje boren in deze ontluchtnippel, en deze er uit trachten te draaien, nooit in het koelsysteem drukken, dat kan de pomp vernielen!
Oké, we gaan verder.
De ontlucht nippels zijn open gedraaid.
Soms hoort u de extra electrische waterpomp al slurpende geluiden maken.
Vul het koelsysteem bij tot het normale niveau.
Knijp eventueel nog even in de bovenste en de onderste radiateurslang, soms brengt dit weer lucht uit het koel systeem.
Als er nu vloeistof uit de ontluchting nippels komt, zonder luchtbellen, dan kunt u de ontluchting nippels sluiten, en draai deze niet te vast aan!
Sluit de vuldop.
Start nu de motor, en geef 4 tot 5 keer een flinke por gas, met een motor toerental tussen de 3.500 RPM/Min. en de 5.000 RPM/Min.
Schakel nu de motor uit, de KVS mag dus niet opwarmen!
Open de vuldop, er is geen druk aanwezig, want het koelsysteem is niet warm!
Bekijk nu het vloeistof peil, en vul indien nodig bij, tot het juiste niveau!
Als het vloeistof peil op niveau staat, sluit dan de vuldop.
Start de motor, maar ga er echt niet mee rijden!!
Nu gaat u eerst de motor op bedrijfs temperatuur draaien, ter plaatsen!
U geeft wat extra gas bij, tot een motortoerental van tussen de 1.500 en de 2.000 RPM/Min.
Dit doet u tot de temperatuur op een normaal aangegeven warmte aangeeft.
Houd nog even het gas er op, en u ziet de naald even iets verder door lopen, en zakt ineens terug naar de normale waarde die u gewend bent.
Dat is het teken, dat de bedrijfs temperatuur van de motor is bereikt, want de thermostaat is n u geopend.
Kijk, of er nog eventuele lekkages aanwezig zijn bij het motor compartiment.
Voel of beide radiateurslangen warm zijn, maar pas wel op voor de fan!!
Laat de motor nu afkoelen tot de temperatuur ongeveer gelijk is aan de buiten temperatuur!
Nu kunt u de vuldop veilig verwijderen, en het vloeistof peil bekijken.
Staat deze nu op niveau, dan is het koelsysteem ontlucht, moet er nog wat vloeistof bij, vult u dan gerust wat bij, tot het normale niveau.
Nu kunt u met een gerust hart weer rijden met de BMW, maar hoed de eerste 500 km wel het vloeistof peil in de gaten, en wel voordat u de motor start 's morgens.
Extra informatie:
Als u problemen ondervind bij het ontluchten:
Plaatst u dan de BMW met de voorwielen op een paar dikke houtblokken.
Dan is de radiateur in elk geval wel het absolute hoogte punt van het koelsysteem.
Als u nog steeds een kokende motor heeft, controleer dan de waterpomp en de thermostaat, of deze beide wel werken.
Indien deze beide in orde zijn, dan zou het kunnen zijn, dat er nog een luchtbelletje aanwezig is.
Controleert u dan of alle koelslangen even warm zijn.
Als er een slang kouder is, dan geeft dat aan dat er geen circulatie aanwezig is in dat gedeelte, dat kan heel soms wel eens een kachelslang zijn!
Maar als alle slangen even warm zijn, en de motor word nog kokend heet.
Dan kunt u het beste gaan controleren of de koppakking defect is.
Trek de olie peilstok uit de peilbuis.
Houd de tip van de peilstok schuin naar beneden van u af, en houd een aansteker onder de tip van de peilstok.
Gaat de olie nu knetteren, dan zit er koelvloeistof in de olie.
Geen geknetter, dan is dat oké.
Controleer het koelsysteem, en opende vuldop, zit er witte smurrie onder de dop, dan zit er olie in het koelsysteem.
Geen witte smurrie onder de vuldop, dan is er geen olie in het koelsysteem aanwezig.
Laat eventueel nog een CO test uitvoeren van het koelsysteem.
Zit er CO in het koel systeem, dan zitten er verbrandings gassen in het koelsysteem.
Blijf hier echt nooit mee doorrijden!
De kans is dan dat de radiateur zal openbarsten is groot! Pas daar echt voor op!!
Als er CO in het koel systeem aanwezig is, dan is dat een teken, dat er een lek aanwezig is tussen de verbrandingsruimte ( cilinder ) en het koelsysteem.
En de compressie druk, dat kan echt een radiateur laten exploderen, zelf al eens een keer gezien.
En hopelijk staat er dan echt niemand in de nabijheid van deze auto, die loopt echt brandwonden op! ( Hete Vloeistof ).
Oké, geen co in het koelsysteem.
Dan is de koppakking niet defect, als geen van deze genoemde feiten aanwezig is.
Maar als u nog steeds een te warme motor heeft, laat dan de temperatuurmeter of de temperatuurzender controleren.
Dit zijn wel de meest voorkomende kwalen die je kan bedenken, als de motor nog steeds te warm loopt!
Maar het komt gelukkig niet zo vaak voor, gelukkig.
Zeker en vast niet, als u tijdig stopt, als u merkt dat de motor temperatuurt op gaat lopen.
Kijk dus met enige regelmaat naar de meters op het dashboard onder het rijden, die zitten er echt niet voor de show.
Ik wens u allen heel veel veilige kilometers toe, met uw BMW.
Onderhoud deze goed, en de BMW zal u heel veel plezier retour geven.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Koppakking?
Wauw wat een top uitleg Ad! Dit ga ik even bewaren, voor het geval dat!
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Koppakking?
Hallo,
Ik heb ontlucht volgens bovenstaande wijze. Motor blijft nu op bedrijfstemperatuur maar de verwarming doet het pas echt goed als de motor 1500 rpm of meer maakt.
De hele procedure nog eens doen? Of kan er wat anders aan de hand zijn. Ik heb zelf het idee dat de electrische waterpomp het niet of slecht doet, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Gr. John
Ik heb ontlucht volgens bovenstaande wijze. Motor blijft nu op bedrijfstemperatuur maar de verwarming doet het pas echt goed als de motor 1500 rpm of meer maakt.
De hele procedure nog eens doen? Of kan er wat anders aan de hand zijn. Ik heb zelf het idee dat de electrische waterpomp het niet of slecht doet, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Gr. John
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Koppakking?
ik heb nog zo'"n pompje liggen.25 uero.nieuwprys 130 euro
Re: Koppakking?
Goede morgen beste John,
Eerst een opmerking over de warmte in de auto!
Bij stationair toerental is de kachel altijd een stuk koeler dan bij een hoger toerental.
Let daar goed op.
De pomp kunt u op een hele gemakkelijke wijze controleren!
De pomp is ingebouwd bij de BMW E39, en mogelijk ook bij de andere type BMW met de extra electrische waterpomp.
De pomp is net achter de linker onder hoek van de radiateur.
Links is dus bekeken van uit de positie van achter het stuur van de auto!
Zet het contact aan, en schakel de fan van de verwarming een aantal streepjes in.
Ga nu even kijken bij de extra electrische waterpomp, of u deze hoort zoemen, u kunt dit ook voelen met us handen, dan is er een lichte trilling voelbaar.
Om de pomp te vervangen, dan dient u de beschermplaat onder de motorruimte te verwijderen.
Ik zou de slangen afknellen, zodat er weinig koelvloeistof uit het koelsysteem loopt.
Ik doe dat met een paar dunne latjes, en een sergeant/lijmtang of een griptang, de slangen worden daar niet door beschadigd,
Ze hoeven ook niet muurvast afgekneld te word.
Nog een vraagje, worden alle koelslangen en kachelslangen even warm worden.
dat u wat hogere toeren moet draaien om de kachel binnen warm te laten worden, dat zou inderdaad een defecte extra electrische waterpomp kunnen zijn.
Maar als de kachel slangen ook niet helemaal warm worden, kijk dan ook eens naar de kachelklep bij het schutbord niet helemaal goed werken, maar dat zeg ik er voor de zekerheid er bij.
Die worden namelijk ook electrisch gestuurd!
Het niveau van de koelvloeistof is op peil?
succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet er van.
Met vriendelijke groet,
Ad
Eerst een opmerking over de warmte in de auto!
Bij stationair toerental is de kachel altijd een stuk koeler dan bij een hoger toerental.
Let daar goed op.
De pomp kunt u op een hele gemakkelijke wijze controleren!
De pomp is ingebouwd bij de BMW E39, en mogelijk ook bij de andere type BMW met de extra electrische waterpomp.
De pomp is net achter de linker onder hoek van de radiateur.
Links is dus bekeken van uit de positie van achter het stuur van de auto!
Zet het contact aan, en schakel de fan van de verwarming een aantal streepjes in.
Ga nu even kijken bij de extra electrische waterpomp, of u deze hoort zoemen, u kunt dit ook voelen met us handen, dan is er een lichte trilling voelbaar.
Om de pomp te vervangen, dan dient u de beschermplaat onder de motorruimte te verwijderen.
Ik zou de slangen afknellen, zodat er weinig koelvloeistof uit het koelsysteem loopt.
Ik doe dat met een paar dunne latjes, en een sergeant/lijmtang of een griptang, de slangen worden daar niet door beschadigd,
Ze hoeven ook niet muurvast afgekneld te word.
Nog een vraagje, worden alle koelslangen en kachelslangen even warm worden.
dat u wat hogere toeren moet draaien om de kachel binnen warm te laten worden, dat zou inderdaad een defecte extra electrische waterpomp kunnen zijn.
Maar als de kachel slangen ook niet helemaal warm worden, kijk dan ook eens naar de kachelklep bij het schutbord niet helemaal goed werken, maar dat zeg ik er voor de zekerheid er bij.
Die worden namelijk ook electrisch gestuurd!
Het niveau van de koelvloeistof is op peil?
succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet er van.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Koppakking?
Hallo,
De electrische pomp werkt. Vanmorgen alles opnieuw ontlucht en het leek of het probleem opgelost was. De verwarming deed het weer normaal. Echter tijdens een proefrit liep de motor weer warm. Slangen van en naar de radiateur keihard. Nu heb ik de waterpomp er af gehaald, die was in orde. Ook heb ik de thermostaat eruit gehaald en die werkt volgens mij niet goed. Als ik hem test door hem in kokend water te leggen gaat hij maar ongeveer 1 mm open. Volgens mij moet hij als hij goed is veel verder open gaan, of vergis ik me? Ik kan nergens vinden hoever hij open moet staan.
Gr. John
De electrische pomp werkt. Vanmorgen alles opnieuw ontlucht en het leek of het probleem opgelost was. De verwarming deed het weer normaal. Echter tijdens een proefrit liep de motor weer warm. Slangen van en naar de radiateur keihard. Nu heb ik de waterpomp er af gehaald, die was in orde. Ook heb ik de thermostaat eruit gehaald en die werkt volgens mij niet goed. Als ik hem test door hem in kokend water te leggen gaat hij maar ongeveer 1 mm open. Volgens mij moet hij als hij goed is veel verder open gaan, of vergis ik me? Ik kan nergens vinden hoever hij open moet staan.
Gr. John
Re: Koppakking?
Goedemiddag beste John,
Als de thermostaat niet geheel open gaat, dan is hij defect!
De klep moet dus geheel openen, en niet slechts een spleetje van 1 mm, dat is niet goed.
Maar een thermostaat dient getest te worden met de temperatuur die op de thermostaat vermeld staat.
Als de thermostaat gedeeltelijk open gaat of gesloten blijft, dan is er geen goede circulatie in het koelsysteem aanwezig.
Dan blijven er ook een aantal slangen koud.
als de thermostaat niet goed werkt, dan kan de druk in het koelsysteem inderdaad oplopen, dat is normaal.
Je hebt dan ook een kokende motor.
Ik zou de thermostaat gewoon vervangen.
Na het vervangen weer goed ontluchten.
Succes.
Fijn weekend toegewenst.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als de thermostaat niet geheel open gaat, dan is hij defect!
De klep moet dus geheel openen, en niet slechts een spleetje van 1 mm, dat is niet goed.
Maar een thermostaat dient getest te worden met de temperatuur die op de thermostaat vermeld staat.
Als de thermostaat gedeeltelijk open gaat of gesloten blijft, dan is er geen goede circulatie in het koelsysteem aanwezig.
Dan blijven er ook een aantal slangen koud.
als de thermostaat niet goed werkt, dan kan de druk in het koelsysteem inderdaad oplopen, dat is normaal.
Je hebt dan ook een kokende motor.
Ik zou de thermostaat gewoon vervangen.
Na het vervangen weer goed ontluchten.
Succes.
Fijn weekend toegewenst.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Koppakking?
hoi ade39 heb hier op een vraagje heb mijn radiator iets te vol gegooid en als ik de nippels open draai zie ik zoals van het thermostaat huis geen water en van de radiator ook niet kan dit kwaad ik heb hem gestart en draaide met koude motor de radiator dop eraf en kwam gelijk wat waterdruk op anders zal ik ook wat moeten gaan doen hij loopt voor de rest geweldig ik haakte alleen maar in het gesprek in je bent nooit te oud om wat te leren grt
Re: Koppakking?
Goede avond beste M43,
Om een koelsysteem te vullen, en teveel bijvullen kan hier even geen kwaad.
Let wel, dat het contact aan gezet dient te worden, en dat de fan van de verwarming een aantal streepjes ingeschakeld dient te worden.
Dit om die extra electrische waterpomp in te schakelen, anders is ontluchten niet mogelijk.
Dan komt er echt geen lucht en vloeistof uit de beide ontluchting nippels op de radiateur en bij het thermostaathuis!
Tenzij men met onderdruk gaat bijvullen, dan is het inschakelen van de fan niet nodig!
Maar niet iedereen heeft het benodigde materiaal daar voor.
Zodra deze procedure in gang is gezet, zal de teveel aan vloeistof zakken tot zelfs onder het normale niveau.
Omdat nu alle lucht uit het koelsysteem verwijderd word.
Zodra er te weinig vloeistof in het koelsysteem aanwezig is, kunt u weer gewoon bijvullen.
Tot dat er vloeistof zonder luchtbellen uit de ontlucht nippels komt.
Dan sluit u de beide ontlucht nippels, en vult nu bij tot het normale niveau!
Zo staat het ook beschreven in de layout die ik hier al heb geplaatst, in dit draadje.
Helaas dient deze procedure gevolgd te worden.
Anders blijft er lucht in het koelsysteem achter, en loopt de motor heet.
Wat kan resulteren in een motor die stuk draait.
Vult men teveel bij, als er goed ontlucht is.
Dan kan men met een slangetje de teveel aan vloeistof weer afgetapt worden, tot het normale niveau!
Met vriendelijke groet,
Ad
Om een koelsysteem te vullen, en teveel bijvullen kan hier even geen kwaad.
Let wel, dat het contact aan gezet dient te worden, en dat de fan van de verwarming een aantal streepjes ingeschakeld dient te worden.
Dit om die extra electrische waterpomp in te schakelen, anders is ontluchten niet mogelijk.
Dan komt er echt geen lucht en vloeistof uit de beide ontluchting nippels op de radiateur en bij het thermostaathuis!
Tenzij men met onderdruk gaat bijvullen, dan is het inschakelen van de fan niet nodig!
Maar niet iedereen heeft het benodigde materiaal daar voor.
Zodra deze procedure in gang is gezet, zal de teveel aan vloeistof zakken tot zelfs onder het normale niveau.
Omdat nu alle lucht uit het koelsysteem verwijderd word.
Zodra er te weinig vloeistof in het koelsysteem aanwezig is, kunt u weer gewoon bijvullen.
Tot dat er vloeistof zonder luchtbellen uit de ontlucht nippels komt.
Dan sluit u de beide ontlucht nippels, en vult nu bij tot het normale niveau!
Zo staat het ook beschreven in de layout die ik hier al heb geplaatst, in dit draadje.
Helaas dient deze procedure gevolgd te worden.
Anders blijft er lucht in het koelsysteem achter, en loopt de motor heet.
Wat kan resulteren in een motor die stuk draait.
Vult men teveel bij, als er goed ontlucht is.
Dan kan men met een slangetje de teveel aan vloeistof weer afgetapt worden, tot het normale niveau!
Met vriendelijke groet,
Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 18 nov 2016, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Koppakking?
hoi bedankt ad heb je procedure uitgevoerd en jawel hartelijk bedankt weer hij is weer goed ontlucht fijne zondag nog ad grt m43AdE39 schreef:Goede avond beste M43,
Om een koelsysteem te vullen moet je in eerste instantie vullen, en teveel bijvullen kan hier even geen kwaad.
Let wel, dat het contact aan gezet dient te worden, en dat de fan van de verwarming een aantal streepjes ingeschakeld dient te worden.
Dit om die extra electrische waterpomp in te schakelen, anders is ontluchten niet mogelijk.
Dan komt er echt geen lucht en vloeistof uit de beide ontluchting nippels op de radiateur en bij het thermostaathuis!
Tenzij men met onderdruk gaat bijvullen, dan is het inschakelen van de fan niet nodig!
Maar niet iedereen heeft het benodigde materiaal daar voor.
Zodra deze procedure in gang is gezet, zal de teveel aan vloeistof zakken tot zelfs onder het normale niveau.
Omdat nu alle lucht uit het koelsysteem verwijderd word.
Zodra er te weinig vloeistof in het koelsysteem aanwezig is, kunt u weer gewoon bijvullen.
Tot dat er vloeistof zonder luchtbellen uit de ontlucht nippels komt.
Dan sluit u de beide ontlucht nippels, en vult nu bij tot het normale niveau!
Zo staat het ook beschreven in de layout die ik hier al heb geplaatst, in dit draadje.
Helaas dient deze procedure gevolgd te worden.
Anders blijft er lucht in het koelsysteem achter, en loopt de motor heet.
Wat kan resulteren in een motor die stuk draait.
Vult men teveel bij, als er goed ontlucht is.
Dan kan men met een slangetje de teveel aan vloeistof weer afgetapt worden, tot het normale niveau!
Met vriendelijke groet,
Ad