M54 3.0 zes lijn

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

M54 3.0 zes lijn

Bericht door bofkont » 23 okt 2016, 21:46

Beste mensen ook de bofkont is weer bezig met zijn terugkeer naar Bmw :P
Ik ben bezig met de aankoop van een Z4 3.0, dezelfde M54b30 als in de E46 vandaar mijn vraag hier ook.
Ik heb enkel ervaring met de M52 e46328i waar ik er 3 stuks van heb gehad, heerlijke blokken en onverwoestbaar.

Maar hoe zit het met de M54b30 3.0???
Zijn kmstanden van 170/180k een probleem bij deze blokken??
Ik ben op de hoogte van olieverbruik, iemand anders nog nuttige info??
Ik zoek eigenlijk tot een 190k.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Goos323ti
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 sep 2011, 22:25

Re: M54 3.0 zes lijn

Bericht door Goos323ti » 24 okt 2016, 11:14

Zelf net een e46 330i touring gekocht met 160K op de teller. 3-4 duizend km mee gereden, tot nu toe geen olieverbruik!

Wel direct een vanos revisie laten doen (PMotorsport :duimen: ). Na de revisie verbruik gecombineerd net geen 1:11 (woon werk verkeer 2x 15km per dag), op lange afstanden is met rustig rijden ruim 1;13 haalbaar. Met wat sportiever rijden blijft het verbruik boven de 1;10

Heerlijke motor de M54B30, kom van een 323ti (M52B25) compact af, geweldige auto trouwens, maar de 3.0 is stukken krachtiger.

Als het blok goed onderhouden en behandeld is mag een km stand van 190K geen probleem zijn lijkt mij.
E46 330i M Sport II Touring, Oxfordgrün II -2002-
E36 323ti ///M Compact, Schwarz II -1998-

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: M54 3.0 zes lijn

Bericht door bofkont » 24 okt 2016, 20:58

Beste Goos,

Bedankt voor je reactie :duim:
Lekkere wagen heb je daar!! een vanos revisie is ook een van de zaken die ik gelijk laat uitvoeren!
Inmiddels toch mijn eisenpakket wat strakker aangesteld, wil liever niet boven de 150k.
Ook met de verkoopbaarheid later, dus hoe minder hoe beter voor mij.
Maar technisch ben ik wel over uit inmiddels, met goed onderhoud zijn kmstanden van 300k plus geen uitzonderingen en goed te doen.

De zes in lijn van Bmw is idd met rustig rijden verrassend zuinig, heeft me altijd verbaast in het verleden.
2014 met mijn E46 328i richting Stuttgart, cruise control op 140 en met gemak 1 op 13.5 :gekdoen:

In het verleden zelf een E36 323i coupe gehad, was ook zo'n zalig blok daarna nog 2x een E46 328i en een 328ci.
Heb het idee dat de M52 blokken wel wat robuuster zijn als ik dat zo op het wereldwijde web lees.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Mitslol
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 jan 2016, 21:04
Locatie: Egmond aan den Hoef

Re: M54 3.0 zes lijn

Bericht door Mitslol » 25 okt 2016, 11:24

M52TU blokken zijn inderdaad wat robuuster, maar het enige noemenswaardige wat echt verschilt zijn de olieschraapveren die op de M54 dus een stuk slechter zijn. Met als gevolg olieverbruik...

Voor de rest gaat de DISA vaker stuk op de M54, maarja, dat is ook niet het einde van de wereld.

Voor de rest zijn het eigenlijk gewoon dezelfde blokken. :P

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”