Hallo iedereen,
Ik ben David en rijd nu sinds een paar maanden een mooie bmw 1 serie, ben er zeer tevreden over maar heb nu sinds een weekje of 2 een lichte ratel op het gas.
Vanaf zo'n 2000 toeren is het duidelijk aanwezig en word vanaf dan alleen maar luider en sneller geluid. Bij een koude motor is het een stuk minder erg dan bij een warme. als ik gas geef word het direct luider, bij gas los is het niet helemaal weg maar wel een stuk minder.
Heb al een hoop opgezocht maar naar mijn idee kunnen het niet de kleppen of ketting zijn. Dan zou het geluid bij alle temperaturen duidelijk hard aanwezig zijn. Zit niet in de versnellingsbak want met koppeling in geeft het zelfde geluid.
Verder loopt de motor erg mooi, geen vermogen verlies of andere toestanden. Heb wel een paar storingen gehad van verkeerde uitlaatgassen.
Ik denk dat het de swirl flaps zijn in het inlaatspruitstuk. Ik kan me het geluid hier erg goed bij voorstellen en gezien er bij meer gas geven een snellere luchtstroom is en dus de flapjes gaan trillen. Als de motorkap open staat is het erg moeilijk zoeken waar het vandaan komt omdat het geluid dan niet boven het motorgeluid uit komt, maar met een schroevendraaier tegen mijn oor lijkt het idd uit het inlaatspruitstuk te komen.
Nu vraag ik mij af als ik hier naar zoek kom ik dit probleem eigenlijk alleen maar bij diesels tegen. Heeft het benzine motorblok van bmw wel swirl flaps?!
Zoniet dan ben ik het spoor beister.
Ik heb gezien dat deze met een solonoid en vacuum worden bediend. Schijnt dat als je de vacuum leiding los haalt je kan horen of dat het probleem is. Waar zitten deze precies?? denk dat ik de solonoid wel gevonden heb maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Zit bovenop je hoort hem zo nu en dan tikken en er komt 1 slang uit
De auto betreft een bmw 116i 1.6l 122pk uit 2008
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
met vriendelijke groet,
David stelma
lichte ratel geluid 116i, swirl flaps/vlinder kleppen??
Re: lichte ratel geluid 116i, swirl flaps/vlinder kleppen??
Na nog eens goed zoeken en nadenken, heb ik de vanos solonoids schoongemaakt. Heb het idee dat die hierdoor wel zuiniger is geworden maar de tik is gebleven.
Naar de garage geweest, het geluid laten horen door een stukje te gaan rijden. Vervolgens onder de motorkap geluisterd met een stethoscoop. Enige wat echt herrie maakte waren de injoctoren. Werd gezegd dat je hier vrij weinig aan kan doen en niets ernstigs was.
Vervolgens uitgelezen en heb meerder meldingen van de nox sensor. De nox sensor hebben we opnieuw gegenereerd (blijkt dat deze een soort inleert), om dit te voltooien moest ik een half uur lang rond de 3000 toeren rijden. hierbij viel mij gelijk op dat het getik niet meer terug gekomen is. tot dat ik na zo'n 5 kilometer van de snelweg af was en rustig reed dus net voor ik thuis kwam begon de tik weer te komen.
Vanochtend rustig warm gereden, tik/ratel begon te komen en daarna even goed het gas erop gedaan. tik de rest van de rit (20km) niet meer gehoord. Misschien zijn de injectoren een beetje vuil? Of kan het misschien aan het koude weer liggen....?
Ben iig wel weer gerust dat het niet iets ernstigs is. Motorstoring na de garage niet meer gehad. Vanaf nu komt er weer wat minder koud weer aan ben benieuwd hoe die daar op reageert en of er nog storing terug komen
David
Naar de garage geweest, het geluid laten horen door een stukje te gaan rijden. Vervolgens onder de motorkap geluisterd met een stethoscoop. Enige wat echt herrie maakte waren de injoctoren. Werd gezegd dat je hier vrij weinig aan kan doen en niets ernstigs was.
Vervolgens uitgelezen en heb meerder meldingen van de nox sensor. De nox sensor hebben we opnieuw gegenereerd (blijkt dat deze een soort inleert), om dit te voltooien moest ik een half uur lang rond de 3000 toeren rijden. hierbij viel mij gelijk op dat het getik niet meer terug gekomen is. tot dat ik na zo'n 5 kilometer van de snelweg af was en rustig reed dus net voor ik thuis kwam begon de tik weer te komen.
Vanochtend rustig warm gereden, tik/ratel begon te komen en daarna even goed het gas erop gedaan. tik de rest van de rit (20km) niet meer gehoord. Misschien zijn de injectoren een beetje vuil? Of kan het misschien aan het koude weer liggen....?
Ben iig wel weer gerust dat het niet iets ernstigs is. Motorstoring na de garage niet meer gehad. Vanaf nu komt er weer wat minder koud weer aan ben benieuwd hoe die daar op reageert en of er nog storing terug komen
David
Re: lichte ratel geluid 116i, swirl flaps/vlinder kleppen??
Heb je wel je distributieketting laten nakijken? BMW maakt wel mooie auto's maar motorisch is het jaren lang bagger geweest (al mag je dat net als bij Apple adepten alleen maar fluisteren).
Re: lichte ratel geluid 116i, swirl flaps/vlinder kleppen??
Dat van de nox sensor wist ik niet. Daar ga ik ook eens mee aan de gang.
Mijn 118i start slecht bij een warme motor en de enige foutmelding was de nox sensor.
Mijn 118i start slecht bij een warme motor en de enige foutmelding was de nox sensor.
Re: lichte ratel geluid 116i, swirl flaps/vlinder kleppen??
Is het probleem opgelost?
Waren het de vlinderkleppen of de drijfstang lagers?
Mvg,
Ernst
Waren het de vlinderkleppen of de drijfstang lagers?
Mvg,
Ernst