Bij deze een "korte" lezing over mijn ervaringen met het zoeken naar een e46 touring.
Onlangs had ik via een topic laten weten dat ik op zoek was naar een 320d Touring, en voornamelijk in Duitsland omdat ze daar gemiddeld zo'n 3000 euro goedkoper zijn dan hier (Belgie)
Na 3 maanden zoeken had ik beslist om er 2 te gaan bezichtigen zo'n 150 km van huis. Op mobile.de een mooie zwarte gevonden van 2005 met M-pakket en 166000km voor 10900 euro en 75km verder nog een zilveren van 2004 met veel opties maar geen M-pakket (wel M-stuur en sportzetels), 150000km, ook voor 10900 euro.
Aangekomen bij de zwarte bleek deze niet zo mooi te zijn als op de foto. Het was een lease-auto die niet gepoetst was, rommelig en slordig mee omgegaan (redelijk veel deuken en krassen). Het onderhoudsboekje was wel mooi afgestempeld en bij de testrit ook geen directe problemen ondervonden. De verkoper was een Turk die een "autobedrijfje" had en welgeteld 3 kleine vuile auto's te koop had staan voor zo'n 500 euro per stuk, en de bmw dan...
Daarna naar de zilveren gaan kijken. Deze stond bij een professioneel autobedrijf die enkel BMW en Audi verkocht.
Op het eerste zicht zag de wagen er heel proper uit! Maar na een gedetailleerde kijk bleek deze van voor en van achter gecrashed te zijn! Die hadden we dus gezien en ben ik terug naar huis gegaan om na te denken.
ik was nog echt aan het twijfelen om voor de zwarte te gaan en zo'n 10000 euro te bieden, omdat er nogal veel spot-repair nodig is.
Die avond keek ik uit verveling nog eens op een Belgische tweedehandssite. Ik had het eigenlijk opgegeven om daar te gaan kijken door de hoge prijzen t.o.v Duitsland. Maar tot mijn grote verbazing stond er al 3 dagen een grijze touring te koop voor 11500 euro die er op het eerste zicht heel goed uitzag!
Er stond een telefoonnummer bij en ik heb direct gebeld en zoveel mogelijk vragen gesteld, omdat ik niet weer voor verrassingen wou komen te staan. De man bleek een verkoper te zijn van een BMW garage waar deze auto ook stond. De verkoper moest de wagen voor een klant te koop zetten omdat de klant zich een nieuwe 1-serie had gekocht en zo snel mogelijk geld wou hebben. (De wagen werd dus particulier verkocht via de BMW verkoper) De verkoper had hem dan voorgesteld om de prijzen te vragen zoals ze in Duitsland te koop staan, om deze zo snel mogelijk te kunnen verkopen.
Ik heb dus met die verkoper afgesproken en heb de wagen samen met een kenner bijna een uur onderzocht waarna ik de wagen heb gekocht voor 10800 euro. Er was niks op aan te merken, enkel dat de mooie 18" velgen VEEL stoeprandschade hadden.
Hiervoor ga ik eens een offerte laten maken bij ene bedrijf dat oa velgen hersteld.
De wagen zelf is van 05/2003 en heeft 157000km
Ondertussen ben ik al een week of 3 trotse eigenaar van een E46 320D Touring
Wat een verademing na 6 jaar met een Toyota Paseo te hebben gereden
07-02-2009: Dit zijn de foto's zoals de wagen op 2dehands.be te koop stond.
- Spoiler: Laat zien
14-02-2009: Mijn allereerste mod: Philips SilverVision
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Voor:
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Verbruik was 5,5l/100km en gemm. snelheid 109km/h
Bij aankomst:
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Heeft me zo'n 4,5 uur gekost, incl. middageten :-)
- Spoiler: Laat zien
Deuren 20%
Koffer 5%
- Spoiler: Laat zien
1. swirl flaps weghalen! (done)
2. velgen herstellen (done)
3. Carterventilatiefilter (done)
3. Facelift achterlichten (of mss toch niet)
4. Double din radio/gps met degelijke luidsprekers, versterker, etc...
5. Ramen blinderen (done)
6. we zullen wel zien als we zo ver zijn geraakt ;D
Groetjes