[E46] K&N kits wat zijn de ervaringen?
[E46] K&N kits wat zijn de ervaringen?
Hoi
Ik ben sinds kort lid van dit forum, al erg veel informatie ingenomen via deze site, ik heb sinds een week een bmw 325ci uit 2002 na paar dagen is die alweer terug naar de garage, zie even mijn ander topic hierover, de auto wordt zaterdag bij mij thuis gebracht ;-)
Ik kreeg via een ander forum lid een adres door voor een vans revisie die ik aankomende maand wil laten uitvoeren. Nu zag ik op de site van dit bedrijf bij een aantal foto's dat daar een aantal bmw's was voorzien van een K&N kit , is het de moeite waard dat aan te laten brengen? Wat zijn de voordelen?
groet Rld
Ik ben sinds kort lid van dit forum, al erg veel informatie ingenomen via deze site, ik heb sinds een week een bmw 325ci uit 2002 na paar dagen is die alweer terug naar de garage, zie even mijn ander topic hierover, de auto wordt zaterdag bij mij thuis gebracht ;-)
Ik kreeg via een ander forum lid een adres door voor een vans revisie die ik aankomende maand wil laten uitvoeren. Nu zag ik op de site van dit bedrijf bij een aantal foto's dat daar een aantal bmw's was voorzien van een K&N kit , is het de moeite waard dat aan te laten brengen? Wat zijn de voordelen?
groet Rld
Never Give Up!
- cjjvisserM3
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:00
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Er zijn verschillende kits. Ik heb zelf gekeken naar een KN 57i Cold Air Intake set. Ik lees veel nadelige reacties hierover. Met name, zodra de motor warm wordt, er dan warme lucht aangezogen wordt, dat niet ten goede gaat van de performance van de auto. Een voordeel is, dat het best een leuk geluid maakt vanuit de motorkap .
Wil je een openluchtsysteem of een gesloten? Ik heb zelf nu een KN inlegfilter in het standaard luchtsysteem. Ik weet niet of dat veel uitmaakt t.o.v een standaard inlegfilter gezien de KN inlegfilter er al inzat. Voordeel is, dat je de KN filters met een cleanerkit steeds opnieuw kan gebruiken.
Wil je een openluchtsysteem of een gesloten? Ik heb zelf nu een KN inlegfilter in het standaard luchtsysteem. Ik weet niet of dat veel uitmaakt t.o.v een standaard inlegfilter gezien de KN inlegfilter er al inzat. Voordeel is, dat je de KN filters met een cleanerkit steeds opnieuw kan gebruiken.
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Niets filtert zo goed als een papieren filter. Bovendien is die zo goedkoop dat je die heel vaak kunt vervangen voordat je net zo veel hebt uitgegeven als aan een KN filter met onderhoudsmiddelen.
Ik ben er weer van af gestapt iig.
Een inlegfilter merk je echt niet aan je performance, en als iemand claimt van wel, dan graag een Dyno uitdraai erbij van een meting in 3 voud bij dezelfde condities voor- en na de wissel van filter. oh ja, ook graag even de foutmarge van de betr. dyno bank vermelden. Als je dan de meetresultaten in perspectief plaatst zie je dat het je niks oplevert, althans dat is mijn eigen persoonlijke overtuiging.
Een open filter zou in theorie een heel klein beetje winst kunnen geven mits die alleen koude lucht aanzuigt. Dat kan alleen met een vrijwel luchtdicht en goed isolerend aanzuig kanaal worden gerealiseerd. Een 'koele plek' opzoeken onder de kap is kansloos omdat de rijwind de hele luchthuishouding onder de kap om zeep helpt, en dit ook nog eens een dynamisch proces is wat nooit in een stationaire staat komt. Gat in de neus of in de kap en die aansluiten op je luchtinlaat is dan de enige manier.
Dan nog het filterend vermogen van de open lucht filters. Daar zijn hele boeken en een internet vol mee geschreven. Een vers open lucht filter wat net in de olie staat filtert misschien nog best aardig, maar dat filterend vermogen neemt snel en steeds meer af. Bij een papieren filter neemt dit juist toe.
Elke claim van de fabrikant zelf over filtering en performance winst zou ik maar met een enorme korrel zout nemen.
Dan blijft nog het geluid over: Dat is wel erg leuk bij een open filter, en kan 'an sich' natuurlijk een prima motivatie zijn om voor een open filter te kiezen als je daar van houdt!
Ik ben er weer van af gestapt iig.
Een inlegfilter merk je echt niet aan je performance, en als iemand claimt van wel, dan graag een Dyno uitdraai erbij van een meting in 3 voud bij dezelfde condities voor- en na de wissel van filter. oh ja, ook graag even de foutmarge van de betr. dyno bank vermelden. Als je dan de meetresultaten in perspectief plaatst zie je dat het je niks oplevert, althans dat is mijn eigen persoonlijke overtuiging.
Een open filter zou in theorie een heel klein beetje winst kunnen geven mits die alleen koude lucht aanzuigt. Dat kan alleen met een vrijwel luchtdicht en goed isolerend aanzuig kanaal worden gerealiseerd. Een 'koele plek' opzoeken onder de kap is kansloos omdat de rijwind de hele luchthuishouding onder de kap om zeep helpt, en dit ook nog eens een dynamisch proces is wat nooit in een stationaire staat komt. Gat in de neus of in de kap en die aansluiten op je luchtinlaat is dan de enige manier.
Dan nog het filterend vermogen van de open lucht filters. Daar zijn hele boeken en een internet vol mee geschreven. Een vers open lucht filter wat net in de olie staat filtert misschien nog best aardig, maar dat filterend vermogen neemt snel en steeds meer af. Bij een papieren filter neemt dit juist toe.
Elke claim van de fabrikant zelf over filtering en performance winst zou ik maar met een enorme korrel zout nemen.
Dan blijft nog het geluid over: Dat is wel erg leuk bij een open filter, en kan 'an sich' natuurlijk een prima motivatie zijn om voor een open filter te kiezen als je daar van houdt!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Kan bovenstaande alleen maar beamen. Zit het er al in, gewoon schoonmaken en in-olieën. Nieuw kopen is zonde.
En dan nog valt het meeste 'winst' te halen op een geblazen motorblok. Maar zoals hierboven al staat, lekker regelmatig een nieuw papieren filter is genoeg.
En dan nog valt het meeste 'winst' te halen op een geblazen motorblok. Maar zoals hierboven al staat, lekker regelmatig een nieuw papieren filter is genoeg.
F10 (520i) met Essing tuning (235PK-325NM)
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Ikzelf ben erg tevreden over de K&N 57i kit, maar dan wel altijd toepassen met een hitteschild eromheen. PK winst is niehiel, maar het geluid maakt het rijden zoveel leuker Wel je luchtmassameter in de zoveel tijd keertje schoonmaken, bijvoorbeeld tijdens het inolieen van het filter.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Kijk top info voor het geluid hoef ik het niet te doen en na inlezen wacht ik hier toch nog maar even mij. Ik ga eerst voor de vanos revisie komende maand.
Never Give Up!
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 14:35
- Locatie: E10 2002, ex E61 B5, Ex E46 B3 3.3
- Contacteer:
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Dat filterende vermogenis idd een issue wat mij betreft.
Kn inlegfilter heeft mij iig een turbo gekost door extra slijtage... Ik ben er klaar mee.
Maar meten is weten, er is vast iemand te vinden die het filterende vermogen en de doorstroming heeft gemeten. Heb het nog niet nagezocht maar ben wel benieuwd. Iemand??
Kn inlegfilter heeft mij iig een turbo gekost door extra slijtage... Ik ben er klaar mee.
Maar meten is weten, er is vast iemand te vinden die het filterende vermogen en de doorstroming heeft gemeten. Heb het nog niet nagezocht maar ben wel benieuwd. Iemand??
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Hi resumerend niet doen dus ! Ik kreeg vandaag ook bevestigd er goed over na te denken LM meter , turbo etc gaan in storing na verloop van tijd
Never Give Up!
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Sportfilters....zo jaren 90 .... :-)
leuk toen op een 205 gti , golf gti of crx e.d.
leuk toen op een 205 gti , golf gti of crx e.d.
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Maar daar hoef jij je geen zorgen over te makenrLdU3)B schreef:turbo etc gaan in storing na verloop van tijd
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Bij mijn M3 gaf een K&N inleg filter een goeie 4pk extra op de rollenbank. Ik heb daar destijds 3 filters getest, een nieuwe originele en een nieuwe van BMC en het K&N filter welke ik al zo’n 10000km in gebruik had. Er was geen verschil tussen het filter van BMC en de originele.
Ik rij al jaren met een K&N inleg filter en merk geen negatieve bijwerkingen, qua geluid ook geen merkbaar verschil. Of ik de 4 extra paarden merk? Ik heb het idee dat de motor in de hogere toeren en op hogere snelheid (+250km/u) iets gewilliger is maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn. Wellicht dat er door de optredende rijwind een soort van RAM-Air werking ontstaat waardoor het K&N filter op de hogere snelheden nog iets meer winst geeft. Het gekke is ook dat ik juist met relatief warme weersomstandigheden mijn records heb kunnen zetten qua topsnelheden. Lijkt net of de motor het beste functioneert tussen de 15 en 30graden buitentemperatuur. Mijn hoogst gemeten topsnelheid behaald bij zo’n 25graden buitentemp en goed warme motor (had al enkele uren hard gereden).
1 ding is voor mij zeker, dat een K&N filter inderdaad iets meer vermogen kan leveren, maar of het echt merkbaar is op een paar 100pk…
Ik rij al jaren met een K&N inleg filter en merk geen negatieve bijwerkingen, qua geluid ook geen merkbaar verschil. Of ik de 4 extra paarden merk? Ik heb het idee dat de motor in de hogere toeren en op hogere snelheid (+250km/u) iets gewilliger is maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn. Wellicht dat er door de optredende rijwind een soort van RAM-Air werking ontstaat waardoor het K&N filter op de hogere snelheden nog iets meer winst geeft. Het gekke is ook dat ik juist met relatief warme weersomstandigheden mijn records heb kunnen zetten qua topsnelheden. Lijkt net of de motor het beste functioneert tussen de 15 en 30graden buitentemperatuur. Mijn hoogst gemeten topsnelheid behaald bij zo’n 25graden buitentemp en goed warme motor (had al enkele uren hard gereden).
1 ding is voor mij zeker, dat een K&N filter inderdaad iets meer vermogen kan leveren, maar of het echt merkbaar is op een paar 100pk…
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Ik heb in de 5 jaar dat de 330 voorzien is van de 57i open filter maar 1 keer de LMM moeten schoonmaken. Zo nu en dan het filter inolieën en verder probleemloos gereden. Nu heb ik er geen last meer van aangezien ik zonder LMM rij. In combinatie met mijn M50 inlaatspruitstuk op de M54 ben ik wel genoodzaakt met zo'n filter te rijden, en met 285pk uit een 3.0 op de dyno denk ik ook echt niet dat het een nadelig effect geeft.
Inmiddels weer voorzien van een hitteschild, op deze fotos nog niet aanwezig:
Dutchie-6374 by Kevin Hoff, on Flickr
Dutchie-6371 by Kevin Hoff, on Flickr
Inmiddels weer voorzien van een hitteschild, op deze fotos nog niet aanwezig:
Dutchie-6374 by Kevin Hoff, on Flickr
Dutchie-6371 by Kevin Hoff, on Flickr
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Voor mij is mijn gestelde vraag denk nu wel beantwoord, hoe sluit je een topic?
Never Give Up!
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Een topic hoeft niet gesloten te worden, kun je laten voor wat het is
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: K&N kits wat zijn de ervaringen?
Inderdaad! kan ik ook nog even patsen met 220 PK met slechts een 1.6-je (met papieren filtertje)
Maar die 3 liter met open filter onder de kap klinkt natuurlijk wel even een bak lekkerder dan mijn herrie 4 pittertje
Wel een erg leuke design vondst overigens, die intake!
Maar die 3 liter met open filter onder de kap klinkt natuurlijk wel even een bak lekkerder dan mijn herrie 4 pittertje
Wel een erg leuke design vondst overigens, die intake!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8