Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Beste medebimmers,
Ik heb een heel vaag probleem met mijn F10 530d uit 2010. Momenteel 187k gelopen. Hij is niet gechipt. Hij heeft een aantal symptomen:
Ik kocht de auto met een kapotte luchtmassameter in februari 2016. Na het plaatsen van een nieuwe luchtmassameter diezelfde maand: minder lekker rijden, meer verbruiken, nagelen bij lage toerentallen (tot 2000 toeren) onder lage last.
Gas lijkt steeds wat te aarzelen en sinds enkele maanden ook de automaat. Bijvoorbeeld: ik rem af voor een rotonde, komt niks aan, ga de rotonde op en geef een beetje gas om een constante snelheid te houden. Bij gas geven maakt de motor toeren (bijvoorbeeld 1700) maar hij lijkt niet aan te grijpen. Vervolgens schakelt hij naar de volgende versnelling en schokt hij vooruit. En dit gebeurt de hele tijd. Als ik door de wijk heen rij kan hij maar moeilijk de goeie versnelling vinden. Rem ik een beetje af en geef ik weer gas dan schakelt hij weer af en dan weer op en dat gaat nooit soepel. Ook bij het afremmen moet je steeds de druk op het pedaal aanpassen door de schokken bij het terugschakelen. Irriteer me al heel lang aan dat gedrag.
BMW heeft in april de software geüpdatet naar de laatste versie en de luchtmassameter getest. Die zou helemaal in orde zijn. Het nagelen konden ze niet verklaren.
Computer uitlezen: alleen melding over 2 gloeipluggen en over de swirl flaps.
Automaat olie laten verversen, week later lijkt probleem erger geworden. Garage heeft onder garantie gratis en voor niks de automaat gespoeld met een spoelapparaat. Heeft niet geholpen.
Rij ik op de snelweg op de cruise control, houdt de motor ineens een beetje in (2km langzamer). Alsof er ineens een stevig tegenwindje komt. 10 seconden later weer terug naar oorspronkelijke snelheid. Minuut later, weer hetzelfde, en dat zo ongeveer iedere minuut. Gestopt, luchtmassameter losgekoppeld... en weer verder, probleem weg. Kom ik van de snelweg af, auto rijdt ineens superlekker. Nagelt niet meer, niet meer dat schakelen bij lage snelheden, veel meer vermogen bij lage toerentallen, echt een hele andere auto.
Volgende stap: nieuwe luchtmassameter en alle adaptiewaarden laten resetten. Nagelen weer terug en na ongeveer 100km rijdt en schakelt hij ook niet lekker meer, precies zoals voorheen.
Weer naar garage, naar luchtinlaat laten kijken of die niet vervuild is of dat misschien die kleppen blijven hangen. Met een camera erin gekeken, was een beetje zwart maar niet vervuild genoeg om te zeggen dat het schoongemaakt zou moeten worden.
Heb me laten vertellen dat bij loskoppelen luchtmassameter de motor en de versnellingsbak met standaardwaarden gaan werken. De versnellingsbak beredeneert de 'last' aan de hand van de waarde van de luchtmassameter. Kennelijk loopt de motor in de standaardwaarden beter en de automaat schakelt ook beter.
Ik weet niet wat de swirl flaps doen in deze 'standaardwaarden'. Vraag me ook af of het aan de swirl flaps kan liggen.
De computer van de auto kan het probleem kennelijk niet herkennen. Iemand enig idee? Misschien valse lucht na de luchtmassameter? Zou de computer dat niet moeten oppikken omdat dan de waarden van de lambda niet meer kloppen?
Het is best lastig troubleshooten als de computer geen informatie geeft... toch is er echt duidelijk wat mis, maar ik kom er niet uit, BMW in Gouda ook niet en mijn BMW specialist in Lelystad (MCS) ook al niet.
Hoop dat iemand een goeie tip heeft.
Ik heb een heel vaag probleem met mijn F10 530d uit 2010. Momenteel 187k gelopen. Hij is niet gechipt. Hij heeft een aantal symptomen:
Ik kocht de auto met een kapotte luchtmassameter in februari 2016. Na het plaatsen van een nieuwe luchtmassameter diezelfde maand: minder lekker rijden, meer verbruiken, nagelen bij lage toerentallen (tot 2000 toeren) onder lage last.
Gas lijkt steeds wat te aarzelen en sinds enkele maanden ook de automaat. Bijvoorbeeld: ik rem af voor een rotonde, komt niks aan, ga de rotonde op en geef een beetje gas om een constante snelheid te houden. Bij gas geven maakt de motor toeren (bijvoorbeeld 1700) maar hij lijkt niet aan te grijpen. Vervolgens schakelt hij naar de volgende versnelling en schokt hij vooruit. En dit gebeurt de hele tijd. Als ik door de wijk heen rij kan hij maar moeilijk de goeie versnelling vinden. Rem ik een beetje af en geef ik weer gas dan schakelt hij weer af en dan weer op en dat gaat nooit soepel. Ook bij het afremmen moet je steeds de druk op het pedaal aanpassen door de schokken bij het terugschakelen. Irriteer me al heel lang aan dat gedrag.
BMW heeft in april de software geüpdatet naar de laatste versie en de luchtmassameter getest. Die zou helemaal in orde zijn. Het nagelen konden ze niet verklaren.
Computer uitlezen: alleen melding over 2 gloeipluggen en over de swirl flaps.
Automaat olie laten verversen, week later lijkt probleem erger geworden. Garage heeft onder garantie gratis en voor niks de automaat gespoeld met een spoelapparaat. Heeft niet geholpen.
Rij ik op de snelweg op de cruise control, houdt de motor ineens een beetje in (2km langzamer). Alsof er ineens een stevig tegenwindje komt. 10 seconden later weer terug naar oorspronkelijke snelheid. Minuut later, weer hetzelfde, en dat zo ongeveer iedere minuut. Gestopt, luchtmassameter losgekoppeld... en weer verder, probleem weg. Kom ik van de snelweg af, auto rijdt ineens superlekker. Nagelt niet meer, niet meer dat schakelen bij lage snelheden, veel meer vermogen bij lage toerentallen, echt een hele andere auto.
Volgende stap: nieuwe luchtmassameter en alle adaptiewaarden laten resetten. Nagelen weer terug en na ongeveer 100km rijdt en schakelt hij ook niet lekker meer, precies zoals voorheen.
Weer naar garage, naar luchtinlaat laten kijken of die niet vervuild is of dat misschien die kleppen blijven hangen. Met een camera erin gekeken, was een beetje zwart maar niet vervuild genoeg om te zeggen dat het schoongemaakt zou moeten worden.
Heb me laten vertellen dat bij loskoppelen luchtmassameter de motor en de versnellingsbak met standaardwaarden gaan werken. De versnellingsbak beredeneert de 'last' aan de hand van de waarde van de luchtmassameter. Kennelijk loopt de motor in de standaardwaarden beter en de automaat schakelt ook beter.
Ik weet niet wat de swirl flaps doen in deze 'standaardwaarden'. Vraag me ook af of het aan de swirl flaps kan liggen.
De computer van de auto kan het probleem kennelijk niet herkennen. Iemand enig idee? Misschien valse lucht na de luchtmassameter? Zou de computer dat niet moeten oppikken omdat dan de waarden van de lambda niet meer kloppen?
Het is best lastig troubleshooten als de computer geen informatie geeft... toch is er echt duidelijk wat mis, maar ik kom er niet uit, BMW in Gouda ook niet en mijn BMW specialist in Lelystad (MCS) ook al niet.
Hoop dat iemand een goeie tip heeft.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Zo'n probleem is lastig te beoordelen via een beeldscherm.
Wat is nagelen of bedoel je dat je nerveus achter het stuurt zit en dat nagelen noemt?
Wat is nagelen of bedoel je dat je nerveus achter het stuurt zit en dat nagelen noemt?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Met nagelen bedoel ik dat ratelende geluid dat oude dieselmotoren maken.
Achter het stuur ben ik gewoon groen en geel
Achter het stuur ben ik gewoon groen en geel
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Ik heb me door een andere BMW specialist laten vertellen dat deze motoren rond de 200.000km redelijk verstopt kunnen zijn in het inlaatkanaal met mogelijke storingen zoals jij beschreef als resultaat.....ongeacht of er veel of weinig snelweg km's mee zijn gereden.
Of dit in jouw geval ook zo is weet ik niet maar misschien is het het overwegen waard om het inlaattraject schoon te laten maken. Ik heb onlangs het inlaattraject bij mijn auto laten schoonmaken (walnut blasting) en hiervan foto's op het forum gezet.
Of dit in jouw geval ook zo is weet ik niet maar misschien is het het overwegen waard om het inlaattraject schoon te laten maken. Ik heb onlangs het inlaattraject bij mijn auto laten schoonmaken (walnut blasting) en hiervan foto's op het forum gezet.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Bedankt voor je reactie. Heb jouw post over het reinigen mbv de 'walnut blasting' bekeken en ook contact gezocht met die garage. Ze rekenen 500 euro voor de behandeling. Ik twijfel nog een beetje omdat de auto veel beter rijdt als de lmm lostgemaakt is. Als het inlaattraject minder doorlaat dan zou ik beredeneren dat dit invloed heeft op het moment dat je hoge toeren maakt. De lmm geeft geen verkeerde waarden door zou ik zeggen, bij een verstopt inlaattraject. Maargoed er zit nog meer techniek in de auto, dus misschien is het toch zo. Is wel een gokje van eur 500... ik kan ook nergens informatie vinden over hoe het nu precies werkt. Wat geeft de lmm precies door aan de automaat? Wat doet die drukmeter precies in het traject? Controleert de lambdasensor niet? Die zou het toch op moeten vallen?
Wel lastig dat de dealers het al snel niet meer weten als de computer niet zegt wat er aan de hand is...
Zal de inlaat laten schoonmaken en zal het dan weer laten weten hier!
Wel lastig dat de dealers het al snel niet meer weten als de computer niet zegt wat er aan de hand is...
Zal de inlaat laten schoonmaken en zal het dan weer laten weten hier!
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Hebben ze de boel al eens open gelegd, ik bedoel het gehele inlaattraject tot op het blok?
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
MCS had met een camera in de inlaat gekeken om te zien of die vervuild was. Was wel wat zwart maar niet zo ernstig dat hij dacht dat hij schoongemaakt moest worden. Maar ik weet niet of de egr klep misschien blijft hangen of dat de swirl flaps misschien niet goed kunnen draaien. Aangezien de computer geen informatie geeft en ik niks anders meer kan verzinnen denk ik dat ik het toch moet laten schoonmaken. Kunnen ze ook even naar de vacuumslangen kijken.
Het is echt lastig troubleshooten zo... blijft een gok denk ik.
Het is echt lastig troubleshooten zo... blijft een gok denk ik.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Trek je hem toch zelf even open. Gewoon goed kijken hoe e.e.a inelkaar zit dan kan er ook niets misgaan
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Met die km stand is hst inlaattrajekt echt wel vies mijne heeft minder gelopen en was ook echt heel vies.
Die storing op de swirlflaps komt daardoor, ik heb het schoongemaakt en de roetfilter met egr uitlaten coderen ook het probleemmet gloeipluggen had ik ok dat was het relais. Auto loopt nu weer als een zonnetje.
Die storing op de swirlflaps komt daardoor, ik heb het schoongemaakt en de roetfilter met egr uitlaten coderen ook het probleemmet gloeipluggen had ik ok dat was het relais. Auto loopt nu weer als een zonnetje.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Zelf even open trekken zou kunnen maar laat ik liever door de garage doen. Heb een afspraak bij Gijsbertsen gemaakt voor het schoonmaken dmv Walnut-blasting. Het gaat 21 maart gebeuren. Volgens de persoon die ik aan de lijn had (Ad geloof ik) raken die inlaten vervuild en dan verstopt de EGR (of een pijpje van de EGR). Hierdoor kan de luchtmassameter verkeerde waarden doorgeven. Ook kunnen de swirl flaps blijven hangen. Vooral de stelling dat de lmm verkeerde waarden doorgeeft bij verstopte inlaat geeft mij er vertrouwen in dat het schoonmaken wel zal helpen. Het nagelen en het onvoorspelbare schakelgedrag kunnen hierdoor veroorzaakt worden.
Ik zal na 21 maart weer terug rapporteren!
Ik zal na 21 maart weer terug rapporteren!
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Beste mensen,
Afgelopen dinsdag de inlaat schoon laten maken bij Gijsbertsen in Odijk (walnut blasting). Problemen lijken opgelost te zijn. Schakelt goed, rijdt goed, nagelt niet meer... wat een opluchting zeg! Wat ontzettend vreemd (en duur) dat verschillende dealers/garages deze diagnose niet kunnen stellen.
Had gevraagd of ze foto's konden maken van de onderdelen voor/na, en die heb ik ook gekregen. Ik weet alleen niet hoe ik ze hier kan posten, ze moeten denk ik ergens online staan maar ik heb geen server om ze op te plaatsen. De inlaat was echt vies.
Ik ben in ieder geval heel bij dat het opgelost is!
Afgelopen dinsdag de inlaat schoon laten maken bij Gijsbertsen in Odijk (walnut blasting). Problemen lijken opgelost te zijn. Schakelt goed, rijdt goed, nagelt niet meer... wat een opluchting zeg! Wat ontzettend vreemd (en duur) dat verschillende dealers/garages deze diagnose niet kunnen stellen.
Had gevraagd of ze foto's konden maken van de onderdelen voor/na, en die heb ik ook gekregen. Ik weet alleen niet hoe ik ze hier kan posten, ze moeten denk ik ergens online staan maar ik heb geen server om ze op te plaatsen. De inlaat was echt vies.
Ik ben in ieder geval heel bij dat het opgelost is!
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Mooi dat het opgelost is. Foto's kan je naar mij mailen dan post ik ze voor je.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat
Top dat het gewerkt heeft! Gewoon elke 100.000km laten doen.
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Ik heb enigzins vergelijkbare klachten. Af en toe bij een constante snelheid ook van die kleine "rukjes" waarbij de snelheid even iets omlaag gaat.
Ik had de injectoren reeds vervangen, aangezien ik die als eerste verdacht (waardes Rheinhold Injectortest waren niet optimaal) maar die hebben het probleem nooit echt opgelost.
Ik ga ook maar eens contact opnemen om het inlaattraject te laten controleren
Ik had de injectoren reeds vervangen, aangezien ik die als eerste verdacht (waardes Rheinhold Injectortest waren niet optimaal) maar die hebben het probleem nooit echt opgelost.
Ik ga ook maar eens contact opnemen om het inlaattraject te laten controleren
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Nog even een update: na de walnut blasting was het flink verbeterd maar het af en toe een beetje inhouden is niet verdwenen en hij reed ook niet zo zuinig als ik had verwacht. Ik had in de computer nu ook nog een storing dat de luchtmassa te hoog was. Naar garage gegaan en daar hebben ze een flinke speurtocht gehad. Oorzaak was bypass klep van de EGR koeler. Kan niet los vervangen worden helaas. Alleen te koop als set koeler met EGR klep, ongeveer 600 euro. Die hebben ze nu vervangen en nu verbruikt hij een stuk minder en het schakelen is nu ook echt heel goed. Dat af en toe inhouden is alleen nog aanwezig. Dat wordt dus niet veroorzaakt door de EGR of vervuilde inlaat lijkt het.
Het blijkt dat de EGR klep zelf niet gedemonteerd was en dat hoeft ook nooit. Deze wordt namelijk niet snel vies. De viezigheid komt later in het traject. Wat op de foto's zichtbaar was, was de pijp van de EGR klep richting de luchtinlaat. De garage in Odijk had wat onhandig gezegd dat ze de EGR klep schoongemaakt hadden waardoor ik verbaasd was dat de andere garage zei dat de EGR klep nooit losgemaakt was. Het verstoppen van de inlaat wordt veroorzaakt door olie van de ontluchting van de kleppendeksel en van de turbo (wat ik ervan begrepen heb althans). De EGR klep zelf wordt niet snel vies.
Ik heb vanochtend overigens mijn 'botswaarschuwing' knop uitgezet en de afstandsregeling van de cruise control, om te kijken of dat af en toe plotseling een heel klein beetje afremmen dan weg is. Heb het 35km niet gehad. Maar het is er niet altijd dus moet nog even wat langer testen om te zien of de radar het misschien veroorzaakt. Soms als ik een vrachtwagen inhaal raakt dat ding ook ineens van slag en remt hij af en begint te piepen.
- Edit:
- Nog een ander raar ding. Garage klaagde erover dat ze grote moeite hadden om de EGR klep los te schroeven. Gijsbertsen zou deze losgemaakt hebben en ook schoongemaakt, een paar weken geleden. Zou dus niet vastgeroest moeten zitten. Daarvan heb ik ook foto's gekregen, ook van de EGR klep. Nou heb ik die foto's nog eens bekeken maar de foto van de EGR klep die Gijsbertsen gestuurd had heb ik vergeleken met de EGR klep die de andere garage eraf geschroefd had. Zijn niet hetzelfde. De foto was dus niet van mijn EGR klep en het lijkt ook alsof hij er nooit af geweest is. Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar zal Gijsbertsen nog wel even vragen hiernaar. Vreemd verhaal in ieder geval.
Mocht je nog iets ontdekken over de oorzaak van die kleine rukjes dan hoor ik het natuurlijk graag.
Het blijkt dat de EGR klep zelf niet gedemonteerd was en dat hoeft ook nooit. Deze wordt namelijk niet snel vies. De viezigheid komt later in het traject. Wat op de foto's zichtbaar was, was de pijp van de EGR klep richting de luchtinlaat. De garage in Odijk had wat onhandig gezegd dat ze de EGR klep schoongemaakt hadden waardoor ik verbaasd was dat de andere garage zei dat de EGR klep nooit losgemaakt was. Het verstoppen van de inlaat wordt veroorzaakt door olie van de ontluchting van de kleppendeksel en van de turbo (wat ik ervan begrepen heb althans). De EGR klep zelf wordt niet snel vies.
Ik heb vanochtend overigens mijn 'botswaarschuwing' knop uitgezet en de afstandsregeling van de cruise control, om te kijken of dat af en toe plotseling een heel klein beetje afremmen dan weg is. Heb het 35km niet gehad. Maar het is er niet altijd dus moet nog even wat langer testen om te zien of de radar het misschien veroorzaakt. Soms als ik een vrachtwagen inhaal raakt dat ding ook ineens van slag en remt hij af en begint te piepen.
Laatst gewijzigd door Pier op 29 jul 2017, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.