Remmen upgrade 528i naar 540i
Remmen upgrade 528i naar 540i
Geachte bmw liefhebbers,
Betreft een bmw e39 528i touring van 2000.
Mijn remklauwen aan de voorzijde wil ik vervangen en ik kan nu een complete set krijgen voor de voorzijde als achterzijde van een 540i. Dus de complete klauwen met schijven en blokken.
Mijn vraag: is dit plug and play te vervangen? Of zijn er aanpassingen nodig? Dingen waar ik op moet letten?
Bij voorbaat dank
Betreft een bmw e39 528i touring van 2000.
Mijn remklauwen aan de voorzijde wil ik vervangen en ik kan nu een complete set krijgen voor de voorzijde als achterzijde van een 540i. Dus de complete klauwen met schijven en blokken.
Mijn vraag: is dit plug and play te vervangen? Of zijn er aanpassingen nodig? Dingen waar ik op moet letten?
Bij voorbaat dank
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||
______________
Nassje
______________
Nassje
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Goede avond beste Nassje,
Ik heb maar een passend antwoord!
Meten is weten!
Vergelijk de beide BMW's eens met elkaar, en meet alles gewoon even op.
Vergelijk de flenzen ( bout gaten ), waar de remklauwen mee op de naaf worden vast geschroefd.
Kijk ook of de aansluitingen gelijkwaardig zijn op de remklauwen!
Dit laatste is wel passend te maken.
Als u alles goed vergeleken heeft, en alles is hetzelfde, dan weet u waar u aan toe bent.
Enkel, als u de BMW verkoopt, dan zit de volgende eigenaar wel met de handen in het haar!
Die snapt het dan even niet meer!
WTF!!!!!!!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik heb maar een passend antwoord!
Meten is weten!
Vergelijk de beide BMW's eens met elkaar, en meet alles gewoon even op.
Vergelijk de flenzen ( bout gaten ), waar de remklauwen mee op de naaf worden vast geschroefd.
Kijk ook of de aansluitingen gelijkwaardig zijn op de remklauwen!
Dit laatste is wel passend te maken.
Als u alles goed vergeleken heeft, en alles is hetzelfde, dan weet u waar u aan toe bent.
Enkel, als u de BMW verkoopt, dan zit de volgende eigenaar wel met de handen in het haar!
Die snapt het dan even niet meer!




Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Waarom wil je de remmen upgraden? van plan om meer vermogen te doen of gewoon voor de looks? de 540i remmen zijn namelijk niet veel beter dan die van de 528. Als je het voor het remvermogen doet kan je beter kijken naar 4 pots brembo klauwen van een E38 icm adapters en E46 M3 schijven.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Nou daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van een e60 530i naar een e60 545i gegaan ( andere auto dus niet alleen de remmen ) en ik moet zeggen dat de 8 cylinder een veel grotere remvertraging heeft dan de 530i. Is echt een wereld van verschil.
Als er geen verschil in zou zitten waarom zou bmw er dan grotere klauwen en schijven monteren op een 540i dan als een 528i?
Als er geen verschil in zou zitten waarom zou bmw er dan grotere klauwen en schijven monteren op een 540i dan als een 528i?
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Daarom ook, meten is weten.
Beter eerst alles gaan vergelijken, voordat me aan de klus gaat beginnen.
Dan weet men wat er aan onderdelen nodig is.
Het heeft zeker nut, want een BMW met een grotere, en in het gewicht een zwaardere motor, die heeft ook krachtiger remmen nodig.
Anders hadden de V8 BMW's geen grotere remschijven!
Maar het gegeven is er, dus zijn de remmen aangepast.
Ik weet zeker, als de klus is geklaard, dat Nassje er terdege rekening moet gaan houden met het remmen.
Anders gaat Nassje met zijn neus de toeter van zijn kei hard remmende BMW bedienen. Hihihi, dat is gekheid hoor!
Maar het is zeker en vast, als of er een anker word uitgegooid!
Hij zal het echt heel goed merken.
Het komt wel goed, met Nassje.
Succes met deze grote update Nassje.
Laat het maar weten en zien, als u er aan gaat beginnen.
Ik zal het zeker en vast gaan volgen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Beter eerst alles gaan vergelijken, voordat me aan de klus gaat beginnen.
Dan weet men wat er aan onderdelen nodig is.
Het heeft zeker nut, want een BMW met een grotere, en in het gewicht een zwaardere motor, die heeft ook krachtiger remmen nodig.
Anders hadden de V8 BMW's geen grotere remschijven!
Maar het gegeven is er, dus zijn de remmen aangepast.
Ik weet zeker, als de klus is geklaard, dat Nassje er terdege rekening moet gaan houden met het remmen.
Anders gaat Nassje met zijn neus de toeter van zijn kei hard remmende BMW bedienen. Hihihi, dat is gekheid hoor!
Maar het is zeker en vast, als of er een anker word uitgegooid!
Hij zal het echt heel goed merken.
Het komt wel goed, met Nassje.
Succes met deze grote update Nassje.

Laat het maar weten en zien, als u er aan gaat beginnen.
Ik zal het zeker en vast gaan volgen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Dag ad en bmw530,
Ik zal uitleggen waarom in dit geval het geen upgrade gaat zijn tegenover zijn huidige remmen.
Ten eerste zijn bij de E39 enkel de voor klauwen van een 540 anders dan bij een 528. Achter zal je dus niks winnen.
Gaan we de voorklauwen vergelijken, dan zullen we zien dat de klauw inderdaad groter is. Echter de remzuiger in de klauw is van dezelfde grote als van de 528. Dit betekent dat als ik het rempedaal evenveel induw bij beide klauwen ik net zo hard ga drukken op hetzelfde oppervlak.
Gezien de remschijf en het remblok wel groter zijn zal ik niet harder remmen maar kan ik wel langduriger deze remvertraging vasthouden omdat ik een groter oppervlak heb waar ik mijn warmte aan kwijt kan. De remmen hebben dan dus minder last van brake fading.
Als we nu als laatste het gewicht van de 2 klauwen gaan vergelijken zul je zien dat de 540 klauw een stuk zwaarder is omdat hij kwa omvang groter is. Mocht je dus je 528 klauwen omwisselen met die van een 540 dan ga je gewicht toevoegen op een van de cruciaalste punten. Je onafgeveerde gewicht gaat namelijk omhoog. Laat die nou net invloed hebben op je remafstand.
Kortom je gaat niet harder remmen maar evenhard allen kan je dit langer volhouden. Wellicht gaat de remafstand zelfs iets omhoog door het toegenomen gewicht.
Dat bij de E60 verschil kan zitten tussen een 530 en 545 dat kan dat is een totaal andere auto. Maar in dit geval is zoals mijn uitleg hierboven het het geld niet waard tenzij je grotere schijven en klauwen wilt voor de looks. Wil je voor de prestatie wat anders moet je kijken naar andere klauwen.
Ik zal uitleggen waarom in dit geval het geen upgrade gaat zijn tegenover zijn huidige remmen.
Ten eerste zijn bij de E39 enkel de voor klauwen van een 540 anders dan bij een 528. Achter zal je dus niks winnen.
Gaan we de voorklauwen vergelijken, dan zullen we zien dat de klauw inderdaad groter is. Echter de remzuiger in de klauw is van dezelfde grote als van de 528. Dit betekent dat als ik het rempedaal evenveel induw bij beide klauwen ik net zo hard ga drukken op hetzelfde oppervlak.
Gezien de remschijf en het remblok wel groter zijn zal ik niet harder remmen maar kan ik wel langduriger deze remvertraging vasthouden omdat ik een groter oppervlak heb waar ik mijn warmte aan kwijt kan. De remmen hebben dan dus minder last van brake fading.
Als we nu als laatste het gewicht van de 2 klauwen gaan vergelijken zul je zien dat de 540 klauw een stuk zwaarder is omdat hij kwa omvang groter is. Mocht je dus je 528 klauwen omwisselen met die van een 540 dan ga je gewicht toevoegen op een van de cruciaalste punten. Je onafgeveerde gewicht gaat namelijk omhoog. Laat die nou net invloed hebben op je remafstand.
Kortom je gaat niet harder remmen maar evenhard allen kan je dit langer volhouden. Wellicht gaat de remafstand zelfs iets omhoog door het toegenomen gewicht.
Dat bij de E60 verschil kan zitten tussen een 530 en 545 dat kan dat is een totaal andere auto. Maar in dit geval is zoals mijn uitleg hierboven het het geld niet waard tenzij je grotere schijven en klauwen wilt voor de looks. Wil je voor de prestatie wat anders moet je kijken naar andere klauwen.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Goede morgen beste Bas,
Stel, ik ga een BMW 528 i touring ombouwen naar een BMW met de motor van een BMW 540i touring!
Dan zou ik natuurlijk niet enkel de motor en de bak met het diff vervangen!
Dan komen de remmen, de vering/ophanging ook in beeld.
Maar dat doet hier niet ter zaken.
Want als ik deze motor swap zou uitvoeren, dan ben ik dus echt verplicht, een keuring aan te vragen bij het RDW!
Als ik uw verhaal zou volgen, beste Bas, dan maken die remmen echt niets uit.
De voor remmen maken het verschil.
Niet de achter remmen.
Deze zijn gelijkwaardig, en met dezelfde onderdeel nummers.
De BMW zal naar uw maatstaven echt afgekeurd gaan worden, wegens te weinig rem capaciteit en de vereiste remvertraging.
Dat heeft in dit verhaal weinig te maken met het verhaal RDW, maar het is dus een voorbeeld van remvertraging.
Dus, zal in elk geval de remmen ook aangepast dienen te worden naar de maatstaven van een BMW 540i touring.
Dus, zeg ik dat het nut heeft om meer remvertraging te verkrijgen met de remmen van een 540i T onder een 528i T. Het gaat dus om de remvertraging.
Het zal echt enig nut hebben, anders zou RDW niet dergelijke eisen hebben.
De achter remmen zijn gelijkwaardig aan elkaar, daar zit echt geen verschil in! De onderdeel nummers zijn gelijkwaardig, van de remklauw, ankerplaat, schijven en remblokken.
Een BMW 528i T met een 6 cilinder motor met een inhoud van 2,8 liter, deze BMW weegt daar bij 1.555 kg en heeft een vermogen van 193 PK, daar behoort een bepaalde remvertraging bij.
Dan hebben we een BMW 540i T, met een V8 motor, met een inhoud rond de 4.0 liter, deze weegt 1.745 kg, en heeft een vermogen van 286 PK. Daar behoort ook weer een bepaalde remvertraging bij.
Zoals men kan zien, zit er tussen de beide auto's een vermogen verschil, en een aardig gewicht verschil.
Daar hoort dan ook een verschil in het rem vermogen of remvertraging bij.
Dus al met al, zal er dus best een verschil bemerkt kunnen worden in de remvertraging.
Anders zouden bij een dergelijke swap ook de remmen niet vervangen hoeven te worden, maar het moet dus wel gedaan worden.
De remmen van een 540i T heeft dus meer remvertraging nodig dan een 528i T, om aan dezelfde remvertraging te kunnen komen.
Dus zullen de grotere remklauwen en de grotere remblokken en de schijven zeker aan dit gegeven toe bij kunnen dragen.
De hoofdrem cilinders zijn precies hetzelfde.
De rembekrachtiger is ook gelijkwaardig.
Aanpassing/toevoeging aan/van de reactie:
Het verschil zit dus in de voor remmerij.
Grotere remklauwen, grotere remschijven, grotere remblokken, en andere rem ankerplaten R+L.
De rest van het remsysteem is gelijkwaardig.
Dus Nassje, kan zich beperken tot het vervangen van de voor remmen.
De achter remmen zijn gelijkwaardig aan elkaar.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Stel, ik ga een BMW 528 i touring ombouwen naar een BMW met de motor van een BMW 540i touring!
Dan zou ik natuurlijk niet enkel de motor en de bak met het diff vervangen!
Dan komen de remmen, de vering/ophanging ook in beeld.
Maar dat doet hier niet ter zaken.
Want als ik deze motor swap zou uitvoeren, dan ben ik dus echt verplicht, een keuring aan te vragen bij het RDW!
Als ik uw verhaal zou volgen, beste Bas, dan maken die remmen echt niets uit.
De voor remmen maken het verschil.
Niet de achter remmen.
Deze zijn gelijkwaardig, en met dezelfde onderdeel nummers.
De BMW zal naar uw maatstaven echt afgekeurd gaan worden, wegens te weinig rem capaciteit en de vereiste remvertraging.
Dat heeft in dit verhaal weinig te maken met het verhaal RDW, maar het is dus een voorbeeld van remvertraging.
Dus, zal in elk geval de remmen ook aangepast dienen te worden naar de maatstaven van een BMW 540i touring.
Dus, zeg ik dat het nut heeft om meer remvertraging te verkrijgen met de remmen van een 540i T onder een 528i T. Het gaat dus om de remvertraging.
Het zal echt enig nut hebben, anders zou RDW niet dergelijke eisen hebben.
De achter remmen zijn gelijkwaardig aan elkaar, daar zit echt geen verschil in! De onderdeel nummers zijn gelijkwaardig, van de remklauw, ankerplaat, schijven en remblokken.
Een BMW 528i T met een 6 cilinder motor met een inhoud van 2,8 liter, deze BMW weegt daar bij 1.555 kg en heeft een vermogen van 193 PK, daar behoort een bepaalde remvertraging bij.
Dan hebben we een BMW 540i T, met een V8 motor, met een inhoud rond de 4.0 liter, deze weegt 1.745 kg, en heeft een vermogen van 286 PK. Daar behoort ook weer een bepaalde remvertraging bij.
Zoals men kan zien, zit er tussen de beide auto's een vermogen verschil, en een aardig gewicht verschil.
Daar hoort dan ook een verschil in het rem vermogen of remvertraging bij.
Dus al met al, zal er dus best een verschil bemerkt kunnen worden in de remvertraging.
Anders zouden bij een dergelijke swap ook de remmen niet vervangen hoeven te worden, maar het moet dus wel gedaan worden.
De remmen van een 540i T heeft dus meer remvertraging nodig dan een 528i T, om aan dezelfde remvertraging te kunnen komen.
Dus zullen de grotere remklauwen en de grotere remblokken en de schijven zeker aan dit gegeven toe bij kunnen dragen.
De hoofdrem cilinders zijn precies hetzelfde.
De rembekrachtiger is ook gelijkwaardig.
Aanpassing/toevoeging aan/van de reactie:
Het verschil zit dus in de voor remmerij.
Grotere remklauwen, grotere remschijven, grotere remblokken, en andere rem ankerplaten R+L.
De rest van het remsysteem is gelijkwaardig.
Dus Nassje, kan zich beperken tot het vervangen van de voor remmen.
De achter remmen zijn gelijkwaardig aan elkaar.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Beste heren,
Wauw wat een info
dat als eerst gezegd heel erg bedankt. Ik hou alles bij in me showroom topic.
De set kan ik alleen compleet kopen, maar nu ik weet dat t allemaal dezelfde is aan de achterzijde heb ik in ieder geval spare parts.
Weer leuk klusje binnenkort
Jullie allen ook nog een zeer goed weekend, net al me auto gewassen. Gaan lekker clean de weekend in.
Wauw wat een info

De set kan ik alleen compleet kopen, maar nu ik weet dat t allemaal dezelfde is aan de achterzijde heb ik in ieder geval spare parts.
Weer leuk klusje binnenkort

Jullie allen ook nog een zeer goed weekend, net al me auto gewassen. Gaan lekker clean de weekend in.
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||
______________
Nassje
______________
Nassje
Re: Remmen upgrade 528i naar 540i
Goede avond beste Nassje,
Graag gedaan, de informatie.
Ik heb het even opgezocht voor u, was echt geen moeite.
Het was voor mij ook even kijken, wat er precies anders was, met de beide remsystemen.
Dus wel even kijken, of de Remankerplaten op de voor naven gemonteerd kunnen worden.
Want ook daar zit verschil in.
Het kan zijn, dat de boutgaten hetzelfde zijn, maar die zouden ook verder uit elkaar kunnen staan, waar de remankerplaten op de naaf gemonteerd worden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Graag gedaan, de informatie.
Ik heb het even opgezocht voor u, was echt geen moeite.
Het was voor mij ook even kijken, wat er precies anders was, met de beide remsystemen.
Dus wel even kijken, of de Remankerplaten op de voor naven gemonteerd kunnen worden.
Want ook daar zit verschil in.
Het kan zijn, dat de boutgaten hetzelfde zijn, maar die zouden ook verder uit elkaar kunnen staan, waar de remankerplaten op de naaf gemonteerd worden.
Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad